Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Dalešický pivovar má novinku, od léta prodává pivo v lahvích

Publikováno:před rokemZdroj:Třebíčský deníkDalešice

Dalešický pivovar vyrobil v letošním roce sedm a půl tisíce hektolitrů piva, což je o tisíc hektolitrů víc než v loňském roce. Ve spotřebě vede Dalešická jedenáctka, té se vyrobí 80 procent, Dalešická májová třináctka si ukrajuje 13 procent z výroby.

Černého piva Fledermaus se letos vyrobilo 300 hektolitrů z celkové roční výroby piva. Zbývajících 225 hektolitrů roční produkce připadá na příležitostná piva, jako je vídeňský ležák Wiener, extra hořký ležák Anton Dreher, pojmenovaný po-dle významného majitele pivovaru, polotmavý ležák Kouřící králík a světlý šestnáctistupňový speciál Bock.

Letošní velkou investicí byla nová myčka sudů a stáčecí stroj piva do sudů. „Nové technologie přispěly ke kvalitnější péči o naše pivo," sdělil správce pivovaru Ladislav Urban.

Dalešické pivo se čepuje v devadesáti restauracích na Vysočině a jižní Moravě. V letošním roce přibylo dalších deset nových restaurací, které čepují Dalešické pivo. Vedle dvou nových pražských restaurací přibylo do „rodiny" nejvíce restaurací na Pálavě. Na Dalešické pivo je možné si zajít také ve Zlínském a Jihočeském kraji. Denně vyjíždějí z bran pivovaru dvě auta s rozvozem piva. Do každé restaurace zaváží pivo jednou týdně. „V příštím roce plánujeme koupit nové auto na rozvoz," zmínil správce Urban.

Velký zájem turistů, cyk-listů a návštěvníků pivovaru o stáčená piva přiměl pivovar ke stáčení piva do skleněných lahví.

„Každý, kdo od nás odcházel, se dotazoval na stáčené pivo, které by mohl přivézt jako dárek nebo si vzít domů," popsala provozní Marie Pekárková. Jen během léta se prodalo přes sedm tisíc lahví.

Krach automatů na pivo. U národa pivařů neprošly

Publikováno:před rokemZdroj:Echo24.czAutor:Kristýna Novotná

Před osmi lety se o nich mluvilo jako o revoluční novince, která nemá ve světě obdoby. Česká společnost Future Art vyvinula automaty na pivo s unikátním systémem na rozpoznání věku, aby se zamezilo prodeji alkoholického nápoje nezletilým. Exkluzivní práva měl na využívání přístrojů Plzeňský Prazdroj. Pivovar ale narazil a dnes jako by se po automatech slehla zem.

Vysokoškolské koleje, hostely, ubytovny nebo nákupní centra. Vedle automatů na lehké občerstvení a různé limonády byly i automaty zajišťující nepřetržitý prodej piva. Pivovarská společnost jich v Praze a středních Čechách na vybraných místech umístila více než stovku, historicky první automat pak fungoval na studentských kolejích v pražském Bubenči.

„Prodejní výsledky značek se hodně liší podle umístění. V hotelech bývá zájem o prémiový Pilsner Urquell, v ubytovnách zase o Velkopopovický Kozel nebo Gambrinus. V nákupních centrech jde pochopitelně na odbyt nealkoholický Birell,” hodnotil po půl roce fungování projekt Plzeňský Prazdroj.

„Věk se ověřoval přes čtečku strojového kódu na dokladech, čímž zaručoval prodej osobám starších 18 let. Pokud ověření neproběhlo nebo věk neodpovídal, mince vhozené do automatu vypadávaly zpět,“ uvedla deníku ECHO24.cz mluvčí Plzeňského Prazdroje Judita Urbánková.

Osobní data se podle mluvčí navíc v přístroji, jehož mechanismus si firma Future Art nechala patentovat, neuchovávaly. V automatu bylo možné umístit až devět odlišných produktů pivovaru, z hlediska objemu pak třetinky i půllitry.

O plechovky z automatů nebyl zájem
Češi, kteří za loňský rok vypili 144 litrů piva na osobu a udrželi si tak světový primát, si ale plechovky z automatů neoblíbili. Přestože se údajně prodalo za prvního půl roku fungování z automatů téměř jednatřicet tisíc plechovek, pivovar zařízení stáhl. „Projekt samotný se po pilotu zhodnotil jako nepříliš úspěšný a proto se v něm nepokračovalo,“ sdělila dále mluvčí Prazdroje Urbánková.

Jedním z důvodů neúspěchu může být obecně vyšší oblíbenost piva ve skle, když už si člověk nemůže zajít přímo do hospody či restaurace na pivo čepované. Poptávka po plechovkovém pivu ale i tak v posledních letech roste a pivovary jejich nabídku rozšiřují. Za loňský rok stoupl jeho prodej podle Českomoravského svazu pivovarů a sladoven o šestnáct procent, piva ve vratných lahvích pak jen o jedno procento.

Jelikož ale projekt Prazdroje narazil, neuvažuje o zavedení automatů na pivo ani konkurence. „Prodejní automaty na pivo jsme nikdy neprovozovali a v dohledné době o tom ani neuvažujeme. Máme jedině tzv. pivomat – stojan na pivo, který ale není prodejní. Je umístěný uvnitř prodejny a zákazník platí odebrané pivo u normální pokladny,“ komentoval pro deník ECHO24.cz mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.

Nejlepší nový speciál vaří v Hostomicích

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:ČTKHostomice

V odborném hodnocení speciálního pivního časopisu Pivo, Bier & Ale zvítězil mezi nově otevřenými pivovary Pivovar Antoš Slaný. Nejlepším novým restauračním pivovarem byl ve 4. ročníku soutěže vyhlášen U Dobřenských v Praze.

Pivovar ve Slaném získal cenu za schopnost přejít z malého restauračního pivovaru do výrobce, který pivo prodává dál, přičemž si udržel kvalitu produktů. Nyní má podnik Antoš výstav okolo 6000 hektolitrů.

Pivovar U Dobřenských získal ocenění za originalitu. Podle časopisu se místo naprosto odlišuje od letos otevřených pivovarů. Například nevaří ležák, ale pouze svrchně kvašené pivo typu Ale s bylinou kotvičníkem.

Časopis hodnotil i nejlepší nová piva. Novým výčepním pivem roku se stal Sklář ze Cvikova, nejlepší novinku mezi ležáky vyrobil teplický Pivovar Monopol, speciál pak Pivovar Hostomice pod Brdy s Fabiánem 13.

První tuzemský speciální časopis o pivě Pivo, Bier & Ale vychází od ledna roku 2011. Každý měsíc se vydá okolo 4500 kusů periodika a údajně se všechna čísla prodají, zejména ve speciálních prodejnách piva, které dnes nabízejí hlavně produkty z minipivovarů.

Litoměřické biskupství otevřelo vlastní minipivovar

Publikováno:před rokemZdroj:Česká televizeAutor:ČT24U sv. Štěpána

Litoměřické biskupství vybudovalo restauraci s vlastním minipivovarem. Vznikla v budově bývalého kněžského semináře, která nyní funguje jako hostel. Investici do pivovarnictví umožnily peníze z církevních restitucí. K vaření piva se chce ale vrátit i město – litoměřická radnice plánuje obnovení místního pivovaru.

„Jako hlavní, nosné pivo by měla být dvanáctka Štěpán, jedenáctka Děkan a desítka Vikář,“ popisuje plány minipivovaru Richard Krebs z ekonomického odboru litoměřického biskupství. Inspiraci našla církev v zahraničí. „Zvlášť třeba v Rakousku nebo v Německu benediktinské kláštery nebo i biskupství mívají takováto zařízení,“ dodává generální vikář Litoměřické diecéze Stanislav Přibyl.

20milionovou investici si biskupství mohlo dovolit díky restitucím. Podnikání v pohostinství je pro něj jednou z cest k ekonomické soběstačnosti. Peníze vložené do minipivovaru by se podle představ církve měly vrátit maximálně do dvaceti let. Hosty nemají být jen místní, ale i turisté. Nová pivnice totiž stojí v domě, kde biskupství nabízí ubytování.

V Litoměřicích ale možná začne vařit pivo i místní pivovar, který skončil provoz před 13 lety. Radnice ho chce totiž obnovit. „V tuto chvíli máme zpracovanou projektovou dokumentaci, je hotové stavební povolení, architektonická studie a probíhá finální fáze, to znamená najít peníze,“ vysvětluje projektový manažer z litoměřického městského úřadu Antonín Tym. Celkem jde zhruba o 200 milionů korun. Podle plánů architektů by areál bývalého pivovaru měly oživit i kavárny.

Pardubické pivo Porter získalo další prestižní cenu

Publikováno:před rokemZdroj:Pardubický deníkAutor:Lukáš DubskýPernštejn

Originální tmavé pivo Pardubický Porter získalo Cenu za dlouhodobou kvalitu.

Toto prestižní ocenění dostal Porter na slavnostním udílení Výročních cen měsíčníku Pivo, Bier & Ale, který je odborníky považován za nejvýznamnější periodikum, zabývající se oborem pivovarnictví v České republice a střední Evropě.

„Velmi si tohoto ocenění vážíme," uvedl při jeho převzetí ředitel Pardubického pivovaru Petr Nosek.

„Při přebírání ceny jsem myslel na všechny, kteří se celé jedno a čtvrt století o výrobu Pardubického Portera starali. Na jeho tvůrce Aloise Šimonka i na současný kolektiv spolupracovníků vedený sládkem Martinem Gruntorádem. Víme, že náš Porter je skutečně originální produkt a také tato cena nás zavazuje, abychom zachovali jeho jedinečnost a nenapodobitelnost," nechal se slyšet Petr Nosek.

Výročními cenami byla v pražském pivovaru U Fleků odměněna i nejlepší sváteční a příležitostná piva uvařená v České republice a na Slovensku a limitované edice prodávané v roce 2015.

Vánoční trhy v Kynšperském pivovaru lákají na pestrou zábavu a plné nádvoří stánků

Publikováno:před rokemZdroj:Poznej SokolovskoAutor:Milan HloušekKynšperk

Ještě s bohatším programem a větším počtem stánků přicházejí letošní Vánoční trhy v Kynšperském pivovaru, které se uskuteční v sobotu 12. prosince od 10 do 18 hodin na pivovarském nádvoří. Návštěvníci se mohou těšit na nejrůznější pěvecká a hudební vystoupení, zejména pak na široký sortiment ručně vyráběného zboží od regionálních prodejců a řemeslníků.

„Loňská premiéra vánočních trhů se osvědčila. Jarmark přilákal zhruba tisícovku lidí a tak by byla velká škoda akci nezopakovat. Tento rok k nám zamíří čtrnáct prodejců se stylovým zbožím. Nabízet budou vánoční vazby, ozdoby, košíky, keramiku, svíčky, bižuterii nebo hračky. Dále pak výtečnou čokoládu, cukroví, perníčky, medovinu a čaje. Bude toho ještě více. Jen přijďte, sami se o tom přesvědčíte,“ láká širokou veřejnost ředitel Kynšperského pivovaru Radek Vomočil.

Slavnostní zahájení vánočního jarmarku se odehraje úderem 10. hodiny. Následovat budou vystoupení pěveckého sboru Cubitus z Lokte, Souboru lesních rohů, dětí z kynšperských mateřinek, Mariánskolázeňské pětky a muzikantského dua pánů Miroslava Püchnera a Jana Hoffmanna. „Jednotlivé vstupy se budou po sobě střídat až do večera. Po skončení trhů si lidé budou moci od 18 hodin zajít na vánoční diskotéku, která na hlavním sále potrvá až do 23 hodin. Vstupné na tancovačku je padesát korun. Na trhy je ale celou sobotu vstup zdarma. Stejně jako na tvůrčí workshop pro děti v zimní zahradě pivovaru,“ upřesnil Radek Vomočil.
Vedle pěnivého moku si lidé budou moci po celý den dopřát také svařené víno, vánoční punč a dále ochutnat grilovaná masa nebo klobásky. Stylový jarmark pořádá Základní umělecká škola Kynšperk nad Ohří ve spolupráci s místním pivovarem.

Pivovar Dalešice vyrobil o 1000 hektolitrů piva víc, stoupl počet restaurací s dalešickým pivem

Publikováno:před rokemZdroj:ZprávyExtra.czDalešice

Pivovar Dalešice vyrobil o 1000 hektolitrů piva víc, stoupl počet restaurací s dalešickým pivem.

Ve spotřebě vede Dalešická jedenáctka, té se vyrobí 80 %, Dalešická májová třináctka si ukrajuje 13 % z výroby. Černého piva Fledermaus se letos vyrobilo 300 hektolitrů z celkové roční výroby piva. Zbývajících 225 hektolitrů roční produkce připadá na příležitostná piva jako je vídeňský ležák Wiener, extra hořký ležák Anton Dreher, pojmenovaný podle významného majitele pivovaru, polotmavý ležák Kouřící králík a světlý šestnácti stupňový speciál Bock.

Letošní velkou investicí byla nová myčka sudů a stáčecí stroj piva do sudů. „Nové technologie přispěly ke kvalitnější péči o naše pivo,“ sdělil Ladislav Urban.

Dalešické pivo se čepuje v devadesáti restauracích na Vysočině a jižní Moravě

V letošním roce přibylo dalších deset nových restaurací, které čepují Dalešické pivo. Vedle dvou nových pražských restaurací přibylo do „rodiny“ nejvíce restaurací na Pálavě. Na Dalešické pivo je možné si zajít také ve Zlínském a Jihočeském kraji. Denně vyjíždějí z bran pivovaru dvě auta s rozvozem piva. Do každé restaurace zaváží pivo jednou týdně. „V příštím roce plánujeme koupit nové auto na rozvoz,“ říká správce pivovaru Ladislav Urban.

Novinka v roce 2015: stáčení piva do lahví

Velký zájem turistů, cyklistů a návštěvníků pivovaru o stáčená piva přiměl pivovar ke stáčení piva do skleněných lahví. „Každý, kdo od nás odcházel, se dotazoval na stáčené pivo, které by mohli přivézt jako dárek nebo si vzít domů,“ popisuje provozní Marie Pekárková. Jen během léta se prodalo přes 7 000 lahví.

Nový řetězec restaurací – Hostince filmových Postřižin

Dalešický pivovar dal základní kámen nové značce restaurací, které pojmenoval Hostince filmových Postřižin. „V současné době sem patří restaurace Ambra v Brně v Žabovřeskách, Dalešická restaurace Betlém v Brně v Černém Poli a brněnská restaurace Don. V nadcházejícím roce budou další přibývat,“ prozradil správce Urban.

Rok 2015 byl ve znamení výročí 35 let od natočení Postřižin

Po celý rok kulturní a společenské akce v pivovaru připomínaly výročí natočení Menzelova filmu Postřižiny. „Nejvíce lidí zaplnilo pivovarské nádvoří při Postřižinských slavnostech a obrovský zájem byl o Hrabalovskou noc, kdy v různých koutech pivovaru herci sehráli scény z Postřižin,“ popisuje Beáta Sládková.

Biskupský pivovar již vaří první pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Litoměřický deníkAutor:Veronika UdatnáU sv. Štěpána

Právě v těchto dnech se v nově otevřeném Biskupském pivovaru U sv. Štěpána v Litoměřicích začalo vařit první pivo.

Konzumenti ho ochutnají nejdříve na přelomu roku. V tancích už kvasí dvanáctistupňový Štěpán. Dále je v plánu desítka, jedenáctka nebo nízkoalkoholický speciál pro cyklisty.

„Půjde o nefiltrovaná piva plzeňského typu, ležáky a nějaké speciály na Velikonoce a Vánoce. Suroviny jsou výhradně české, slad i žatecký chmel," popsal zkušený sládek pivovaru vybudovaného v Diecézním domě kardinála Trochty, kde sídlí i Hostel U sv. Štěpána, Milan Došek.

Roky pracoval v pivovaru v Litoměřicích, později v Ústí nad Labem, v Krásném i Velkém Březně. „Oslovil mě kolega, jestli bych nechtěl jít sem. Původně jsem neměl zájem, už jsem v důchodu a mám jiné priority, ale nakonec jsem souhlasil. Je to výzva," řekl o svém novém angažmá sládek.

Až se podnik rozjede, zřejmě k sobě bude hledat pomocníka, zatím na vaření piva a další technologii dohlíží sám.

„Člověk se má pořád co učit. I po těch letech," dodal Milan Došek.

Biskupský pivovar měl původně čepovat vlastní pivo už na konci léta. Práce se ovšem zpozdily. Veřejnosti již otevřená restaurace proto zatím nabízí piva jiných výrobců.

„Trochu nás zklamal dodavatel, kterým měl zpoždění s dodáním i zprovozněním technologie. To je jediný důvod, proč budeme mít naše pivo později," vysvětlil Richard Kirbs, jednatel společnosti, kterou založilo biskupství a která pivovar provozuje.

Výrobní kapacita pivovaru je až 1000 hektolitrů piva ročně, v současnosti je roční výstav plánovaný na zhruba 400 hektolitrů. O odbyt provozovatel strach nemá.

„Pivo budeme čepovat v restauraci, stáčet ho do skleněných lahví a nabízet v reprezentačním balení s půllitrem, nebo ho stáčet do PET lahví. Rovněž se ho chystáme nabízet na našich akcích po celé diecézi, třeba na poutích a dalších slavnostech," prozradil Kirbs.

Investici si Biskupství litoměřické mohlo dovolit díky restitucím.

Budvar získal cenu za svůj výroční ležák k 120. výročí založení pivovaru

Publikováno:před rokemZdroj:Regionální novinyBudvar

Limitovaná edice nefiltrovaného kvasnicového ležáku Budweiser Budvar uvařená k 120. výročí založení pivovaru Budějovický Budvar získala "Výroční cenu" odborného měsíčníku Pivo, Bier & Ale v kategorii "Příležitostné pivo k výročí založení pivovaru". Výroční ležák se čepoval od 12. září do 30. listopadu v několika stovkách vybraných restaurací po celé republice.

Toto pivo uvařil historicky desátý budvarský sládek Adam Brož k 120. výročí založení Budějovického Budvaru. "Výroční pivo bylo uvařeno stejným způsobem jako v dobách Antonína Holečka. Jeho chuť doplňují kvasinky, které při vynechání filtrace zůstávají v pivu po jeho dozrání. Pivo si zachovává svou čerstvou chuť, má vyšší plnost a výraznější hořkost," říká Adam Brož.

Pivní ležáky poprvé porazí "desítky". U levnějších piv se nevyplatí vánoční reklama

Publikováno:před rokemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Michal Šenk

● Prodej vícestupňových piv by měl letos v prosinci poprvé dominovat nad v Česku nejoblíbenějšími desítkami.
● Pivovarům se u levnějších piv nevyplatí reklamní vánoční kampaně, jež by z nich dělaly dárek pod stromeček.
● Spotřeba ležáků roste v průběhu celého roku.

Každé druhé pivo, jež Češi vypijí v prosinci, bude ležák. Tato vícestupňová piva tak poprvé ve vánočním období porazí klasické desítky.

Podle statistik Svazu pivovarů a sladoven konzumace piva tvořily v prosinci 2012 ležáky 44 procent trhu. O rok později to již bylo 45 procent, loni 48 procent. A letos se očekává překonání 50procentní hranice.

Preference silnějších piv je dána počasím. V létě lidé častěji pijí lehčí piva "na žízeň", v zimě plnější piva "na chuť". V letních měsících je poslední roky poměr ležáků vůči desítkám zhruba 40:60.

"Jdeme tomuto trendu naproti a před koncem roku jsme několikanásobně rozšířili produkci našeho nefiltrovaného ležáku Gambrinus. Dlouhodobě posilujeme nabídku nepasterizované dvanáctky," říká Vladimír Jurina, mluvčí Plzeňského Prazdroje. Nefiltrovaný Gambrinus rozveze do 900 restaurací, dosud jej pivovar nabízel pouze třetině z nich.

Podle PR manažera Budějovického Budvaru Petra Samce je pro pivovary prosinec po létě druhým nejdůležitějším obdobím roku, ačkoliv zima celkově bývá obecně slabší. Posilování podílu ležáků na celkové spotřebě piva souvisí podle něj s tím, že lidé chtějí v období vánočních svátků co nejkvalitnější potraviny a nápoje. Také se konají firemní večírky i předvánoční setkávání přátel v restauracích, které je prý opět o ležácích.

"Navíc pivovary poptávku po ležácích podporují i dárkovými obaly, případně dárky uvnitř balení. U výčepního piva by nevycházely cenové kalkulace na dražší obaly a dárky," dodává Samec.

Kromě klasických světlých ležáků pivovary před Vánoci posilují také nabídku ciderů či dalších pivních speciálů. "Silněji jsou na trhu zastoupena také polotmavá a černá piva," poznamenává Pavel Barvík, manažer komunikace Pivovarů Staropramen.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978