Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Pivovary Lobkowicz neplní očekávání čínského investora

Publikováno:před rokemZdroj:Česká poziceAutor:Miroslav Petr

Skupině Pivovary Lobkowicz klesá prodej piva i tržby. Pokud by firma Lapasan, ovládaná čínským koncernem CEFC, prodala část svých pivovarnických aktiv, konkrétně pivovaru Vysoký Chlumec, šlo by o negativní reklamu a přiznání určitého neúspěchu čínských investic v Česku, vzývaných částí politiků v čele s prezidentem Milošem Zemanem.

Klesající prodej piva, nižší tržby. Skupině Pivovary Lobkowicz, do níž patří sedmička regionálních výrobců a která letos v létě opustila pražskou burzu, se nedaří tak, jak si noví čínští majitelé zřejmě představovali. Není vyloučeno, že firma Lapasan, ovládaná koncernem CEFC, prodá část svých pivovarnických aktiv. Konkrétně nejmenšího z pivovarů – Vysoký Chlumec. Transakce ale není podle informací LN jistá.

Nicméně pokud by se potvrdila, znamenala by negativní reklamu a přiznání určitého neúspěchu v čínských investicích v Česku, tolik vzývaných částí politiků v čele s prezidentem Milošem Zemanem. „Noví vlastníci se cítí poškozeni. Pivovary jim nepřinášejí to, co očekávali. A hledají řešení,“ uvedl jeden z manažerů pod podmínkou zachování anonymity. Pivovary Lobkowicz jako jedna z hlavních tuzemských akvizic čínského finančního obra CEFC plánovaly při vstupu nového majitele loni v září výrazný nárůst prodeje, včetně exportu. Odbyt ale naopak spíš klesá.

Proti trendu
Společnosti ještě loni rostla produkce, letos se ale navzdory vyššímu prodeji piv na celém trhu čísla Pivovarů Lobkowicz nevyvíjejí podle plánu. V prvním čtvrtletí, což je poslední období, ve kterém Pivovary Lobkowicz reportovaly své výsledky, než odešly z burzy, klesla produkce sedmi pivovarů jako celku meziročně téměř o čtvrtinu – na 141 tisíc hektolitrů. Tržby propadly o 17 procent a hodnota exportu, který letos táhne byznys ostatních pivovarů rekordně vzhůru, se v prvních měsících roku snížil o 26 procent.

Zástupci akcionářů spekulace o možném prodeji Vysokého Chlumce popírají. „Je to nesmysl. To nedává logiku,“ uvedl místopředseda představenstva CEFC Group (Europe) Jaroslav Tvrdík. Podle odborníků z pivovarnické branže by však prodej Chlumce, který potřebuje rozsáhlé investice, naopak smysl dával. „Kdybych byl manažerem Pivovarů Lobkowicz, Vysoký Chlumec bych už dávno prodal. Výkon manažerů, již byli dosazeni čínským investorem, je slabý,“ říká například bývalý dlouholetý výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Vysoký Chlumec je pivovar, který se prezentuje zajímavou řadou speciálů, ale nutně potřebuje investovat do technologie i navazující infrastruktury – kanalizace, kotelny, vylepšení vlastního zdroje vody. To vše představuje pro majitele obrovské vydání. Pivovary Lobkowicz jako celek jdou ve svých výsledcích proti trendu českého byznysu s pivem. Mají vysoký podíl v prodeji sudového piva, přičemž na celém českém trhu je jeho objem menší než z prodeje lahvového a odbyt sudového obecně vytrvale klesá.

Omezování neziskových obchodů
Skupině Lobkowicz také loni a zřejmě i letos klesal export, zatímco produkci ostatních pivovarů právě cizina zachraňuje před klesajícím domácím odbytem. Prodeje českého piva do zahraničí jí rekordně rostou. Důvodů nižšího odbytu celé skupiny může ale být podle Tomáše Maiera, který se na České zemědělské univerzitě v Praze zabývá ekonomikou pivovarů, několik.

Jednak negativní přístup části českých spotřebitelů, jelikož se loňský prodej majoritního podílu společnosti Pivovary Lobkowicz a dalších firem čínskému investorovi značně medializoval. Někteří spotřebitelé tak mohli zanevřít na sedmičku regionálních pivovarů, jež byly prezentovány předchozími vlastníky jako ryze české.

Druhým faktorem pak může být podle Maiera jakési umělé navyšování tržního podílu před prodejem firmy. „Jsou tím myšleny různé slevové akce, větší pobídky hostinským a podobně, aby se krátkodobě zvedla produkce. A po podepsání transakce se logicky výstav a tržní podíl vrací na původní úroveň. Nebo ještě níže,“ říká Maier. Ostatně propady tržeb z prodeje piva z prvních letošních měsíců firma vysvětluje právě omezováním neziskových obchodů na domácím trhu.

Naprosté ovládnutí
Vlastnická rošáda se odehrála loni v září, kdy nový investor Lapasan (70 procent čínská CEFC, 20 procent česká investiční skupina J&T a deset procent generální ředitel a spoluzakladatel celé skupiny – původně K Brewery – Zdeněk Radil) získal podíl 79,4 procenta akcií. Své podíly v pivovarnické skupině, obchodované od roku 2014 na pražské burze, Lapasanu prodali za 1,9 miliardy korun finančníci Martin Burda a Grzegorz Hóta.

Lapasan ale následně výrazně navýšil základní kapitál, získal více než 98 procent Pivovarů Lobkowicz, vyplatil menšinové akcionáře a opustil pražskou burzu. Pivovary tak zcela ovládl. V září pak většinoví majitelé vyloučili ze všech funkcí statutárních orgánů dosavadního šéfa společnosti Zdeňka Radila, kterému po navýšení kapitálu zbyl jen minimální akciový podíl.

Čínská CEFC vlastní u nás kromě řady významných nemovitostí a podílu v J&T Finance Group a aerolinkách Travel Service také třeba fotbalovou Slavii, Médea Group nebo strojírny Žďas.

Pivo v české společnosti v roce 2016

Publikováno:před rokemZdroj:ČSPSAutor:Roman Macháček

Srdečně vás zveme na tiskovou konferenci Českého svazu pivovarů a sladoven k závěrům průzkumu Pivo v české společnosti v roce 2016 Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR.

Podle čeho si pivo vybíráme, jak často na něj chodíme, ale i další trendy v tuzemské konzumaci piva vám představí sociolog PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.

Tisková konference se bude konat ve středu 23. listopadu 2016 od 10:00 hodin v Galerii kavárny Louvre, Národní 22, 110 00 Praha 1.

Potvrzení účasti prosím směřujte přímo na roman.machacek@nativepr.cz

Kellnerova PPF pronikla do užší skupiny zájemců o Plzeňský Prazdroj

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTKPrazdroj

Na užší seznam kandidátů na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek pivovaru SABMiller se dostalo několik uchazečů, včetně japonského pivovaru Asahi či investiční skupiny PPF českého miliardáře Petra Kellnera. Agentuře Reuters to řekly zdroje obeznámené se situací.

Podle informací Reuters je na užším seznamu rovněž konsorcium vedené švýcarskou investiční společností Jacobs Holding, které zahrnuje kanadský penzijní fond PSP Investments a českou investiční firmu R2G. Do dalšího kola prý postoupila také společná nabídka investičních společností Bain Capital a Advent.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno minulý měsíc.

AB InBev minulý týden obdržel šest předběžných nabídek na tyto aktivity. Závazné návrhy by měly přijít na řadu příští měsíc, píše Reuters. Zdroj blízký jednomu z uchazečů agentuře sdělil, že za favorita je považována společnost Asahi.

Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Celková hodnota prodávaných značek se podle dřívějších odhadů pohybuje mezi pěti a sedmi miliardami eur (135 až 189 miliard korun).

AB InBev dokončil převzetí pivovaru SABMiller za 79 miliard liber (2,4 bilionu korun) minulý měsíc. Upevnil si tak pozici největšího pivovaru na světě. Nová společnost kontroluje zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Plzeňský Prazdroj za poslední rok zvýšil zisk před zdaněním meziročně o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby ve fiskálním roce od počátku dubna 2015 do konce letošního března stouply meziročně o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun. Pivovar loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů.

Pivo platit jen kartou? Nevídané! Páni poslanci, snad to neprojde!

Publikováno:před rokemZdroj:Reflex.cz

Někdy si říkám, že mne jako starého právního pedagoga nemůže nic zaskočit. A ejhle, mýlil jsem se! Národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil přišel s radikálním návrhem, že za cigarety a alkohol se bude smět platit pouze a jen bezhotovostně.

Podle národního koordinátora (ponechme bizarní název této funkce – myslel jsem, že „národním“ státům již dávno odzvonilo a že je to koordinátor pro všechny občany ČR, nejen pro český či jaký národ) Vobořila by se tak omezila dostupnost a spotřeba návykových látek mezi dětmi. Policejní kontroly totiž ukazují, že děti mají v České republice k alkoholu blízko.

In media res: Je to další nepromyšlená legislativní fantasmagorie! V hospodě se bude moci platit jen kartou? Třeba jedno pivo nebo dvě deci vína? A co ty poplatky bankám? Kdo je uhradí? Pan koordinátor to jistě nebude, ani vláda, budeme to zase my všichni, kterým by se poplatky rozpustily do našich útrat.

A co senioři a seniorky, pane národní koordinátore? To si 75letý dědeček bude pořizovat kartu, aby mohl jít na pivko? Kartu nemá ani leckterý pražský senior, natožpak někde na Bruntálsku, či dokonce v Brně-Bystrci.

Pro malé hostinské a kavárníky by to po EET byla další citelná rána.

Boj proti pití mladých je správný, ale tohle je slepá cesta, milá vládo.

Slušný a rozumný hospodský dětem nenalévá už dnes! Zbytek to bude, žel, dále obcházet. Není to nijak složité — koupí jim pivo, vodku s džusem či cigarety někdo starší s kartou.

Již dnes zakazuje a relativně přísně sankcionuje podávání alkoholických nápojů mladistvým zákon č. 379/2005 Sb. o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů.

V ČR se zakazuje nejen prodávat, ale i podávat alkoholické nápoje osobám mladším 18 let. Stejně tak je mj. roky zakázáno na všech akcích určených osobám mladším 18 let prodávat i podávat veškeré alkoholické nápoje.

Novinky pivovaru Krušnohor

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar KrušnohorAutor:Vojtěch SlivoňKrušnohor

Opět je dostupný summer, jelikož po něm byla ze strany zákazníků vysoká poptávka a dále pak vypouštíme do světa jedno nové pivo, kterým je Imperial Stout Cuban Cask. Jde o barrel aged stout s 8,7 % alk., který byl stařen spolu s rumem Legendario Elixir a kterého je vyrobeno pouze 200 ks lahví s voskovou pečetí víčka a hrdla.

Skupina PPF se uchází o Plzeňský Prazdroj. Je v užším výběru

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTKPrazdroj

Na užší seznam kandidátů na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek pivovaru SABMiller se dostalo několik uchazečů, včetně japonského pivovaru Asahi či investiční skupiny PPF českého miliardáře Petra Kellnera.

Na užším seznamu je rovněž konsorcium vedené švýcarskou investiční společností Jacobs Holding, které zahrnuje kanadský penzijní fond PSP Investments a českou investiční firmu R2G. Ta spravuje majetek bývalého spoluvlastníka gumárenské společnosti ČGS Oldřicha Šlemra a zakladatelů softwarové firmy Avast. Do dalšího kola prý postoupila také společná nabídka investičních společností Bain Capital a Advent.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno minulý měsíc.

Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Obeznámených se situací však pro všechny uchazeče představuje hlavní lákadlo právě Plzeňský Prazdroj, který má značný exportní potenciál a 40procentní podíl na českém trhu. Celková hodnota prodávaných značek se podle dřívějších odhadů pohybuje mezi pěti a sedmi miliardami eur (135 až 189 miliard korun).

Obdrželi několik nabídek
AB InBev minulý týden obdržel šest předběžných nabídek na tyto aktivity. Závazné návrhy by měly přijít na řadu příští měsíc. Zdroj blízký jednomu z uchazečů sdělil, že za favorita je považována společnost Asahi. Ta se již dříve dohodla na koupi některých značek SABMilleru, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard korun). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

AB InBev se na koupi SABMilleru dohodl loni. Transakci za 79 miliard liber (2,4 bilionu korun) dokončil minulý měsíc. Upevnil si tak pozici největšího pivovaru na světě. Nová společnost kontroluje zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Plzeňský Prazdroj za poslední rok zvýšil zisk před zdaněním meziročně o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby ve fiskálním roce od počátku dubna 2015 do konce letošního března stouply meziročně o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun. Pivovar loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů.

Boj o Prazdroj vrcholí. Kellnerova PPF se dostala do užšího seznamu zájemců

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:ČTKPrazdroj

Na užší seznam kandidátů na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek pivovaru SABMiller se dostalo několik uchazečů, včetně japonského pivovaru Asahi či investiční skupiny PPF českého miliardáře Petra Kellnera. Agentuře Reuters to řekly zdroje obeznámené se situací.

Podle informací Reuters je na užším seznamu rovněž konsorcium vedené švýcarskou investiční společností Jacobs Holding, které zahrnuje kanadský penzijní fond PSP Investments a českou investiční firmu R2G. Do dalšího kola prý postoupila také společná nabídka investičních společností Bain Capital a Advent.

Hospodářské noviny v pondělí uvedly, že majitel skupiny PPF Petr Kellner se v úsilí o převzetí Prazdroje spojil s Pavlem Tykačem, vlastníkem hnědouhelné elektrárenské společnosti Czech Coal. Přesné rozdělení případných podílů není známo, Tykač bych však měl být zřejmě jen minoritním vlastníkem.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno minulý měsíc.

AB InBev minulý týden obdržel šest předběžných nabídek na tyto aktivity. Závazné návrhy by měly přijít na řadu příští měsíc, píše Reuters. Zdroj blízký jednomu z uchazečů agentuře sdělil, že za favorita je považována společnost Asahi.

Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Celková hodnota prodávaných značek se podle dřívějších odhadů pohybuje mezi pěti a sedmi miliardami eur (135 až 189 miliard Kč).

AB InBev dokončil převzetí pivovaru SABMiller za 79 miliard liber (2,4 bilionu Kč) minulý měsíc. Upevnil si tak pozici největšího pivovaru na světě. Nová společnost kontroluje zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Plzeňský Prazdroj za poslední rok zvýšil zisk před zdaněním meziročně o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby ve fiskálním roce od počátku dubna 2015 do konce letošního března stouply meziročně o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun. Pivovar loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 000 hektolitrů.

Jde se do finále: Kellnerova PPF je v užším okruhu zájemců o Plzeňský Prazdroj

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:ČTKPrazdroj

Na užší seznam kandidátů na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek pivovaru SABMiller se dostalo několik uchazečů, včetně japonského pivovaru Asahi či investiční skupiny PPF českého miliardáře Petra Kellnera. Agentuře Reuters to řekly zdroje obeznámené se situací.

Podle informací Reuters je na užším seznamu rovněž konsorcium vedené švýcarskou investiční společností Jacobs Holding, které zahrnuje kanadský penzijní fond PSP Investments a českou investiční firmu R2G. Do dalšího kola prý postoupila také společná nabídka investičních společností Bain Capital a Advent.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno minulý měsíc.

AB InBev minulý týden obdržel šest předběžných nabídek na tyto aktivity. Závazné návrhy by měly přijít na řadu příští měsíc, píše Reuters. Zdroj blízký jednomu z uchazečů agentuře sdělil, že za favorita je považována společnost Asahi.

Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Celková hodnota prodávaných značek se podle dřívějších odhadů pohybuje mezi pěti a sedmi miliardami eur (135 až 189 miliard korun).

Obchod za 79 miliard liber
AB InBev dokončil převzetí pivovaru SABMiller za 79 miliard liber minulý měsíc. Upevnil si tak pozici největšího pivovaru na světě. Nová společnost kontroluje zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Plzeňský Prazdroj za poslední rok zvýšil zisk před zdaněním meziročně o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby ve fiskálním roce od počátku dubna 2015 do konce letošního března stouply meziročně o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.

Pivovar loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů.

Klášterní pivovar ve Vyšším Brodě chátral i po revoluci, mohlo by se tu ale vařit pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Zdeněk Zajíček

Hodně se v poslední době mluví o restitucích. Méně se ale už připomíná osud majetku, který byl kdysi zabaven státem a do kterého se za posledních třicet až padesát let prakticky neinvestovalo. Jak kvůli tomu budovy chátraly, můžete vidět například v areálu bývalého pivovaru vyšebrodského kláštera.

Navrácení objektů bývalým majitelům se někde protáhlo až na 26 let. A přitom tito majitelé by byli schopni se o majetek postarat za vlastní peníze a lépe než stát. Dokladem je právě vyšebrodský klášter. To, co stát vrátil po revoluci, je opraveno. Zbytek chátral dál.

Nyní se do rukou cisterciáckého řádu ve Vyšším Brodě vrátila i neopravená část kláštera, tedy bývalý pivovar. „Je ve velmi špatném stavu. Když ho ještě vlastnil Pozemkový fond, povedlo se udělat provizorní opravu střech, takže devastace se zastavila, ale jsou propadané stropy, zničená okna a krovy, chybí dveře, jsou zničené fasády,“ popisuje Edvard Beneš, jednatel cisterciácké dceřiné společnosti Bernardinum, která má nově svěřený majetek na starosti.

Původní pivovarnická technologie byla buď odvezena, nebo zničena. „Bavíme se tady o stavební zadluženosti v řádu stovek milionů, abychom celý areál pivovaru dali do stavu, v jakém fungoval do roku 1950,“ dodává Edvard Beneš.

V pivovaru jsou unikátní ležácké sklepy, v nichž pivo zrálo. „Ty jsou ještě v relativně dobrém stavu, protože jsou nejníž, takže srážky a zatékání je tolik nepoškodilo. Stejně ale náklady na jejich opravu budou značné,“ říká Edvard Beneš.

Přesto věří tomu, že ve sklepech ve Vyšším Brodě bude zase jednou zrát pivo. „Už jsme udělali i nějaké studie a měli jsme tu dodavatele pivovarnických technologií. Tou myšlenkou se zabýváme, ale vzhledem k těm vysokým nákladům přesně nevíme, kdy to nastane,“ připomíná.

Součástí pivovaru byla mimo jiné takzvaná ledárna, z níž se pouštěl chlad do dalších prostor. „Z horního okýnka sem spouštěli ledy a pak pomocí důmyslných kanálů ve zdi pouštěli chlad na spilku a do sklepů. To, co dnes dělají chladírenské stroje, dokázali takhle. Na spilce jsou ještě kovaná dvířka, kterými si regulovali, kolik toho chladu chtějí pustit, takže je to velice důmyslné. Člověk jenom žasne, jak si naši předci uměli poradit,“ ukazuje Edvard Beneš.

Kolem stěn ledárny ještě zaujmou dřevěné trámy. Edvard Beneš se domnívá, že zřejmě sloužily k ochraně obvodových zdí. Díky nim voda z odtávajícího ledu nešla do zděných konstrukcí, ale odtála po bednění. Na zemi pak byl systém kanálů, který vodu odváděl pryč. Je vidět, že celý princip fungoval, protože stěny jsou dodnes v pořádku.

Led do ledárny se získával z nedalekého klášterního rybníka, který jinak sloužil k chovu ryb. I to je důkazem toho, jak bylo v minulosti vše provázané a jak naši předci uměli vše využít.

Společnost Bernardinum chce pivovar zpřístupnit lidem. Plánuje ukázat prostory, kde se tradičně vyrábělo pivo jako varnu, ledárnu, sklepy nebo spilku. Dalším plánem do budoucna je zřídit minipivovar, který by vyráběl pivo podle původních receptur, ale už s využitím nových technologií, takže by k provozu nepotřeboval původních prostory.

Pivovar by se podle Edvarda Beneše ve Vyšším Brodě vyplatil. „Pivovar je výnosná činnost jako každá jiná obchodní činnost. Můžete z něj mít nejen výborný mok, ale i příjmy. Proto kláštery zřizovaly pivovary už od středověku, zdejší byl založen roku 1318, patří k těm nejstarším. My bychom se jednak vrátili k té tradici a také by nám to mohlo přinést zisky na obnovu pivovaru a další opravy,“ doplňuje.

V Belgii mají první pivovod na světě. Ročně jím proteče pět milionů litrů zlatého moku

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Filip Nerad

Bruggy jsou plné historických památek a různých unikátů. Nyní se k nim přidal další. Místní pivovar Halve Maan vybudoval první pivovod na světě. Spojuje pivovar se stáčírnou a měří tři kilometry.

„Náš pivovar stojí uprostřed historického centra Brugg a vždycky jsme chtěli, aby tady zůstal. Stáčírnu ale máme za městem. Abychom pivo nemuseli neustále převážet velkými cisternami a nezamořovali centrum těžkými náklaďáky, napadlo nás postavit tenhle pivovod," vysvětlil ředitel pivovaru Xavier Vanneste.

Vybudovat pivovod trvalo půl roku. Nešlo jen o jednoduché položení potrubí, protože pivovar nemohl jen tak rozkopat památkově chráněné ulice v centru města, které je na seznamu UNESCO.

„Nemohli jsme udělat všude výkopy. Pro velkou část potrubí jsme museli razit cestu přímo v podzemí. To ale nebylo to jediné složité na celé té akci. Museli jsme získat spoustu povolení, což v takto starém městě není nijak jednoduché a spolu s projektovými pracemi to zabralo čtyři roky. Při hloubení jsme se museli vyhnout kanalizaci nebo velkým podzemním garážím, které jsou 34 metrů hluboko," popsal všechna úskalí ředitel rodinného pivovaru, jehož jméno česky znamená Půlměsíc.

Pivovodem denně protečou desetitisíce litrů piva. Tříkilometrovou trasu zvládne pivo za 15 minut. Pivovod mohou návštěvníci města na chvíli spatřit v průjezdu rodinného podniku pod skleněným poklopem a pak během prohlídek pivovaru, kde na černé trubky mizící kdesi v zemi neopomene průvodce upozornit.

Pivovod pivo vylepšuje
Přestože tento světový unikát funguje teprve krátkou chvíli, ředitel pivovaru si ho nemůže vynachválit.

„Pivovodem přepravíme zhruba 6000 litrů piva za hodinu. Za rok to dělá pět milionů litrů. Díky pivovodu můžeme naši produkci zvýšit, protože už nemusíme pivo převážet cisternami, ale můžeme ho transportovat doslova ve dne v noci potrubím."

Podle Vannesteho má dokonce potrubí na pivo pozitivní vliv. „Zpočátku jsme měli velké obavy o kvalitu našeho piva. Nechtěli jsme, aby ji doprava potrubím nějak změnila. Dělali jsme proto spoustu testů, abychom zjistili, jaký je ten správný tlak a jestli materiál potrubí pivo nějak neovlivní. Zkoušky po spuštění ale ukázaly, že je v něm méně kyslíku, než když jsme ho přepravovali v cisternách. Jsme si tak jistí, že pivovod našemu pivu neškodí a díky méně kyslíku je možná i lepší."

A co na to ti, kteří půlměsíční pivo pijí? Zaznamenali nějaký rozdíl v kvalitě nebo chuti místního zlatavého moku?

„S chutí piva je to složité. Je hrozně individuální. Když vynecháte u piva chuť, vůni a barvu, nemáte se pak o čem bavit," odpověděl s humorem, ale vyhýbavě průvodce po pivovaru a milovník zdejšího piva Johan.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.04.2018 21:506.160/6.160