Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Únětické pivo dobylo Prahu, pivovarská restaurace jej míchá snad úplně do všeho

Publikováno:před rokemZdroj:ekonom.czÚnětice

● V Úněticích nabízejí beerburger, pivovarský guláš či sladový chléb.
● V pivovarské restauraci se všechno točí kolem piva, pivo se míchá i do masa, ze kterého se připravuje domácí Beerburger.

Před pěti lety otevřený pivovar ve středočeských Úněticích vsadil na tradiční chuť českého piva a místo svrchně kvašených speciálů vaří tradiční desítku a dvanáctku, které dodává do devadesáti podniků v Praze a okolí.

Pivo se v Úněticích vařilo od 16. století, pivovar patřící svatovítské kapitule vznikl v roce 1710 a fungoval až do roku 1949. Obnoven byl po dlouhých šedesáti letech, konkrétně v roce 2011, a o rok později byla v zajímavém barokních interiéru otevřena také pivovarská restaurace, jejíž šéfkuchař Lukáš Nechyba se snaží při vaření využívat pestrou škálu pivovarnických produktů, od piva až po mláto a slad. Do restaurace se vejde zhruba sto hostů, dalších osmdesát míst je připraveno na venkovní zahrádce ve dvoře pivovaru.

Zapomeňte na lahvové, přijďte na pivo z tanku. Pivovary sází na tankovny

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:Radek Pecák

Investice do tankového piva chystají prakticky všechny velké pivovarské skupiny působící v tuzemsku. Chtějí tak do restaurací přilákat více hostů a zároveň snížit počet lidí, kteří pijí levnější lahvové pivo doma.

Desítky restaurací, které dosud čepovaly svým hostům pivo ze sudů, čeká v blízké budoucnosti přestavba na takzvané tankovny.

Investice do tankového piva chystají prakticky všechny velké pivovarské skupiny působící v tuzemsku. Chtějí tak do restaurací přilákat více hostů a zároveň snížit počet lidí, kteří pijí levnější lahvové pivo doma.

Pivo čepované z tanků je čerstvější a takzvaně pitelnější než to sudové. V moderních typech tanků, které se v České republice používají už dvacet let, je totiž zabaleno ve speciální fólii a nemůže reagovat se vzdušným kyslíkem.

Podle Českého svazu pivovarů a sladoven spotřeba tankového piva loni v Česku stoupla o šest procent a na trhu měla podíl tři procenta. Je to v rozporu s poklesem celkových prodejů čepovaného piva v České republice.

Podle analytika a bývalého ředitele svazu Jana Veselého se sice trend odchodu lidí z hospod zvrátit nepodaří, ale může se zpomalit. Navíc si podle něj pivovary investicí do tanků mohou zavázat výčepní, aby čepovali jenom jejich pivo. Podle Pavla Dostálka z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se do tanků většinou může dát nefiltrované či nepasterované pivo. To podle něj zákazníci preferují, protože je čerstvější a bez pasterizačních zásahů.

Jedním z těch, kteří s investicemi do tankových hospod počítají, je největší tuzemský pivovar Gambrinus. Nyní jich má 320 a počet hodlá navýšit o čtvrtinu během příštího roku. Celkově má Plzeňský Prazdroj, pod který značka Gambrinus patří, podle něj 720 odbytišť, kde tankové pivo čepuje.

Nárůst je ale vidět i u dalších firem, například Staropramen loni zvýšil objemy prodaného tankového piva o 15 procent. "Takových hospod máme desítky a počítáme s rozvojem," sdělil mluvčí Pavel Barvík.

Sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek pamatuje, že původně se tankové hospodářství, tedy pivo v cisternách, zavádělo hlavně v největších pivnicích. Dnes se podle něj stále více používají kromě 10hektolitrových tanků i poloviční pětihektolitrové. "Malé tanky nahrávají větší expanzi tankoven. Navíc chladicí místnosti dnes nejsou potřeba, můžeme instalovat samochladicí tanky," řekl Zítek.

Podle něj je ale stále třeba spotřebovat tankové pivo do dvou, maximálně tří dnů po začátku čepování. Podle Vladimíra Juriny z Plzeňského Prazdroje je nutné, aby restaurace, která tankové pivo chce prodávat, měla minimální výtoč 40 hektolitrů piva měsíčně. Cena tankového a sudového piva je podle Zítka pro restaurace přitom stejná.

Například Heineken, který v Česku vyrábí Krušovice nebo Starobrno, má menší tanky o objemu 250 litrů. "To nám dává možnost umístění tankového piva i do menších provozoven, kam by se standardní technologie umístit nedala," sdělila Jana Pikardová z firmy.

Svým způsobem největší "tankovnou" na světě je pražská O2 arena s kapacitou pro 17 000 lidí. "Již třináctým rokem tam pečujeme o světově unikátní pivní hospodářství s pivními tanky v pivním sklepě areny," řekl Barvík ze Staropramenu.

Zvyšující se zájem hostů o tankové pivo eviduje i další z velkých hráčů na trhu, Budějovický Budvar. "Tankovny budujeme i v zahraničí - v současnosti již fungují na Slovensku, ve Spojeném království a před několik dny byla otevřena první restaurace tohoto typu v Polsku," vysvětlil mluvčí Budvaru Petr Samec.

Tanky ve svých hospodách vítají rovněž jejich majitelé. "Pivaři vnímají pivo z tanků jako čerstvější a lépe pitelné, nám navíc odpadá manipulace se sudy. Kromě toho skutečnost, že nemáme uložené peníze ve vratných obalech, nám vylepšuje hospodaření," říká například Michal Zvěřina, který v pražských Dejvicích provozuje dvě tankové restaurace s pivem Gambrinus.

Pivovary loni v Česku vyrobily nejvíce piva v historii, výroba dosáhla skoro 20,1 milionu hektolitrů, meziročně o 2,2 procenta více. Vývoz vzrostl o 13,3 procenta na 4,14 milionu hektolitrů. Na domácí trh šlo o 0,2 procenta méně, výstav včetně nealkoholické piva tak činil 16,25 milionu hektolitrů. Domácí spotřeba na hlavu klesla o litr na 143 litrů.

O čtvrtinu stoupla tuzemská spotřeba piva v plechovkách, prodalo se ho sedm procent. Naopak o procento klesl zájem o lahvové pivo a o tři procenta o sudové pivo. Prodej piva v PET lahvích klesl o čtyři procenta a činil 12 procent trhu.

Oceněné pivo Hubertus

Publikováno:před rokemZdroj:JenProMuže.czHubertus

Rok 2015 byl pro Kácov rekordní nejen v objemu prodaného piva, ale i z hlediska ocenění.

Mezi nejvýraznější úspěchy patří zisk titulu Pivovar roku, udělený Sdružením přátel piva. Tmavý speciální ležák Hubertus 13° vyhrál v anketě Nejlepší spodně kvašené pivo roku. Do třetice pak zlatou medaili získala také restaurace Šalanda, která spadá pod kácovský pivovar, a to v kategorii Hostinec roku.

Pivovar byl založen roku 1457 a jeho novodobá historie se začala psát v roce 2001. V průběhu posledního dekády byl pivovar kompletně stavebně i technologicky zrekonstruován.

V současnosti patří mezi malé pivovary a jeho roční výstav překročil hranici 30 000 hl vyrobeného piva. Dnes pivovar vyrábí 8 druhů piva včetně piv kvasnicových. Kromě pravidelného sortimentu se výjimečně vaří pivo pšeničné, IPA (india pale ale), polotmavé pivo a další speciály.

Staropramen spustí další vlastní síť hospod pod názvem Ostravarna

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:Dušan KütnerStaropramen

Společnost Pivovary Staropramen chce zastavit několikaletý trend úbytku návštěvníků restaurací. Spouští proto ve spolupráci s hostinskými již třetí koncept hospod spojený s některou z jejích značek. Bude se jmenovat Ostravarna, a jak název napovídá, bude určena pro region v okolí tamního pivovaru patřícího pod společnost Staropramen. První podnik se dočká ostrého startu v červenci v ostravské Hasičské ulici.

Investice do nové sítě zatím činí několik milionů korun. „Na otevření další hospody z tohoto konceptu již pracujeme a plánujeme ho na počátek příštího roku. Naší ambicí je otevření jedné až dvou Ostravaren ročně v následujících třech letech,“ uvedl mluvčí Staropramenu Pavel Barvík. „Jedná se o nefranšízový koncept, kterým chceme zákazníkům Ostravaru pomoci vytvořit stylovou hospodu s kvalitně ošetřeným pivem a dobrým jídlem,“ dodal.

První síť značkových restaurací spustil Staropramen ve spolupráci s jejich provozovateli v roce 1998 pod názvem Potrefená husa. Nyní jich jsou v provozu zhruba tři desítky a kromě piva hraje velkou roli i nabídka jídla. Na podzim předloňského roku pak spustil projekt lidovějších podniků s názvem Naše hospoda, které jsou nyní čtyři, a to v Praze, Pardubicích a Hradci Králové. Také jejich počet by měl do budoucna stoupnout.

Ještě před patnácti lety lidé vypili většinu piva v točené formě v hospodách. S nástupem krize v roce 2009 ale lidé začali šetřit. Výsledkem trendu úbytku návštěvníků restaurací je, že na spotřebě se nyní podílí ze šedesáti procent levnější lahvové či plechovkové pivo a jen ze dvou pětin točené. Pivovary se nyní obecně snaží tento trend poklesu spotřeby točeného piva alespoň zastavit.

Pivovary Lobkowicz otevřou obří hospodu a centrálu u miliardáře Němce

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:Daniel Novák

Pivovary Lobkowicz budou mít v centru Prahy novou hospodu, která se zařadí mezi největší v České republice. Do opravovaného Šporkovského paláce přesunou také sídlo.

Po loňském vstupu čínského investora CEFC do skupiny Pivovary Lobkowicz se ve firmě schyluje k další významné změně. Společnost podle informací deníku E15 uzavřela dohodu se společností Sebre miliardáře Petra Němce o pronájmu rekonstruovaného Šporkovského paláce v pražské Hybernské ulici. Přesune tam sídlo a otevře hospodu pro stovky lidí.

„Lobkowicz si Šporkovský palác vybral jako svoji centrálu společnosti a současně zde chce vybudovat reprezentační hospodu,“ sdělil zdroj obeznámený s plány pivovaru, který si nepřál být jmenován.

V Česku dobře fungují koncepty "tradičních hospod"
„Představení nového konceptu v centru Prahy jen potvrzuje, že kvalitní koncepty českých hospod zaměřených na tradiční kuchyni a dobré pivo fungují velmi dobře. Již fungující Potrefené husy (Staropramen), Kolkovny (Plzeň), Šalandy (Heineken), Bernard Puby (Bernard) a řada dalších tento trend hospod zaštítěných přímo vlastními pivovary jen potvrzují,“ uvedl Jan Voslář, specialista na prémiové nákupní ulice v poradenské firmě Cushman & Wakefield. Hybernská podle něj navíc bude těžit z plánované rozsáhlé výstavby okolo nedalekého Masarykova nádraží.

Podoba nové restaurace se teprve ladí. Jejím provozovatelem nebude Lobkowicz, ale soukromý partner. Samotná pivovarská skupina ohledně hospody ani nové centrály nebyla ochotna nic prozradit. Otazník je tedy i nad názvem restaurace.

Lobkowicz loni odstartoval vlastní koncept pojmenovaný Šnyt. Zatím má těchto hospod pět. Už teď je však jisté, že se s rozlohou kolem tří tisíc metrů čtverečních a kapacitou až pět set hostů zařadí mezi největší nejen v metropoli, ale i v Česku. Na předních příčkách tuzemských pivnic je legendární pražský minipivovar U Fleků. Včetně venkovního posezení pojme až 1200 pijáků. Do stejného řádu šplhá rovněž kapacita Černokosteleckého pivováru v Kostelci nad Černými lesy. Z řad velkých hráčů hraje prim restaurace Na Spilce Plzeňského Prazdroje. Vejde se do ní pět set lidí, po započítání zahrádky a salónků ještě jednou tolik.

Pivovary Lobkowicz do Šporkovského paláce přestěhují sídlo z mrakodrapu City Tower na Pankráci. V Hybernské uzavřely nájemní na celé dvě dekády. Na kancelářském trhu přitom převažují kontrakty na pět, maximálně do deseti let. Při dlouhých nájmech jsou ale majitelé prostor často ochotní poskytnout velké slevy. To pro skupinu může být při rozsáhlém kontraktu důležité. Poplatky za kanceláře v srdci metropole jsou totiž podle konzultantské firmy Prochazka & Partners nejvyšší, přestože v posledních třech letech spadly o dvacet procent.

Warcraftí pivko je na světě

Publikováno:před rokemZdroj:CzechGamer

Není žádným tajemstvím, že Čína je jednou z velmocí MMORPG her v čele se slavným World of Warcraft. Nelze se tak divit, že tamní fanouškovská základna hltala i film Warcraft, a to dokonce i více než kupříkladu nejnovější Star Wars. Na vlně popularity Warcraftu se tak rozhodli svézt i podnikavci se svými záměry a o jednom z nich je i tato novinka.

Čínský pivovar Tsingtao totiž představil první oficiální pivo s motivem tohoto univerza. U nás nic neobvyklého, však i Dan Vávra nás počastoval na Gamescomu pár lahvemi a nutno dodat, že piva byla rozhodně poživatelná. Na rozdíl od Kingdom Come se v tomto čínském případě nejedná o lahváče, nýbrž o plechovky, které si již našly cestu přes oceán i do Ameriky. Obsahují údajně povedený ležák, nicméně názory fanoušků se na jeho kvalitu různí. Co se však upřít nedá, je solidně provedený box, ve kterém si fanoušci mohou své 2 pixle odnést.

Pivovar Primátor měl rekordní export a buduje distribuční centrum

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTKPrimátor

Pivovar Primátor Náchod loni zvýšil export o 6,7 % na dosud nejvyšších 35.159 hektolitrů piva. Zejména díky vývozu tak celkový výstav pivovaru vzrostl o 2,4 % na 134.939 hektolitrů. Hlavní letošní investicí pivovaru je vybudování distribučního centra s rozpočtem kolem 30 milionů korun. Dnes to řekl ředitel pivovaru Josef Hlavatý. Primátor je největším pivovarem v hradeckém kraji.

"Pivo vyvážíme do 33 zemí po celém světě. Například do Brazílie, Chile, Číny, Koreje, Thajska, Indonésie," řekl Hlavatý. Hlavními odbytišti jsou však evropské země, zejména Polsko, Rusko, Francie a Švédsko. Nosným exportním artiklem je ležák Premium. Významný podíl exportu tvoří speciální piva v čele se svrchně kvašeným pšeničným pivem Weizenbier. K vyšším prodejům Weizenbieru podle Hlavatého stále pomáhá jeho vítězství v britské soutěži o nejlepší pivo světa World Beer Awards v roce 2013.

Letošním záměrem pivovaru je opět dosáhnout výstavu přes 130.000 hektolitrů. "Export má nadále rostoucí tendenci a zatím se vyvíjí příznivě. V ČR nás nyní čekají rozhodující letní měsíce," uvedl Hlavatý.

Od nového distribučního centra, které bude mimo město poblíž hlavní příjezdové cesty do Náchoda od Hradce Králové, si pivovar slibuje zlepšení logistiky i chodu výroby piva. Se stavbou skladu, který má mít asi 2000 metrů čtverečních užitkové plochy, pivovar již začal. Vše by mělo být hotové do konce letošního roku.

Primátor, který má asi 80 zaměstnanců, se profiluje jako výrobce speciálních piv, která teď tvoří asi 36 procent jeho produkce. Aktuální nabídka pivovaru čítá 15 druhů piv a navíc několik sezonních speciálů, čímž patří k nejširším v českém pivovarnictví.

Pivovar patřil v minulosti městu Náchod, které jej v roce 2009 za 150 milionů korun prodalo liberecké firmě LIF. Prodej následně u soudu napadl neúspěšný uchazeč o pivovar, společnost Pivovar Holba. Soudy původně žaloby Holby zamítly, ale Nejvyšší soud letos v únoru všechny rozsudky zrušil a spor o platnost prodeje vrátil na začátek. Nové jednání u hradeckého krajského soudu zatím nezačalo.

Značka Pardál se poprvé představí jako partner velkých hudebních festivalů

Publikováno:před rokemZdroj:Budějcká DrbnaBudvar

Výčepní pivo značky Pardál bylo na český trh uvedeno v roce 2007 jako výsledek originálního spojení profesionality pivovarských odborníků z Budějovického Budvaru a více než 300 spotřebitelů. „Pivo vyladěné samotnými pijáky“ rychle získalo řadu příznivců. Proto byla v roce 2009 produktová řada značky rozšířena o světlý ležák Pardál Echt a v roce 2012 o světlý kvasnicový ležák.Zatím posledním přírůstkem v rodině značky Pardál byl v roce 2013 míchaný nápoj z piva PardálOVO bezové. Světlý ležák Pardál Echt získal v uplynulých letech čtyři ocenění na významných mezinárodních soutěžích: letos a v roce 2010 to byly zlaté medaile Monde Selection, v roce 2014 bronzová medaile na americkém World Beer Cup a loni bronzová medaile na německé European Beer Star. V životopise značky Pardál dochází letos k další významné události: poprvé se objeví na třech velkých hudebních festivalech. Nejvýznamnější roli generálního partnera bude hrát Pardál na festivalu Basinfirefest (30. 6. – 3. 7.). Na festivalech Pekelný ostrov (8. 7. – 9. 7.) a Chodrockfest (12. 8. - 13. 8.) pak značka Pardál dostane značný prostor po boku hlavní festivalové značky Budweiser Budvar. „Tyto festivaly dobře známe z minulých let. Víme, že jsou výborně zorganizované, mají dobré jméno a chodí na ně mnoho lidí, které může značka Pardál oslovit. Na festivalech chceme především aktivně budovat pozitivní vztah k Pardálovi,“ říká Zdeněk Filip, brand manažer značky Pardál z Budějovického Budvaru. Základem však bude čepování piva na nejvyšší možné úrovni. „Například v TOP hospodě s dřevěnou podlahou a pohodlným sezením budeme čepovat speciály jako je kvasnicový ležák Pardál Echt nebo kroužkovaný ležák Budweiser Budvar B:Special a to výhradně do skla,“ upřesňuje Lucie Klein, event manažerka z Budějovického Budvaru. Na všech zmíněných festivalech bude fungovat Pardál park, kde budou mimo jiné probíhat soutěže o pardálí vocasy, které jsou základním motivem letošní reklamní kampaně. Při odchodu pak řada návštěvníků obdrží plechovku míchaného nápoje PardálOVO bezové. „Věříme, že lidé naše pivo nejen ochutnají, ale že si jej začnou dlouhodobě spojovat s příjemnými letními zážitky,“ uzavírá Zdeněk Filip.

Hradišťské piváky rozhodly. Jarošovský pivovar bude vařit obě varianty

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Vojtěch TrubačíkJarošovský

Ochutnat různé druhy piv z pěti malých pivovarů, zaposlouchat se do vystoupení několika kapel, z nichž se divákům výjimečně představila Argema ve svém bývalém složení, ale především ochutnat dva ležáky Jarošovského pivovaru a svým hlasem rozhodnout, který z nich se bude v sousedství někdejšího areálu pivovaru v Jarošově vyrábět, mohli návštěvníci sobotní akce Hradišťské piváky.

Na základě výsledků hlasování se nakonec vedení nového pivovaru rozhodlo šalamounsky. Vařit bude obě varianty, jen u té starší z roku 1988 mírně pozmění recepturu.

„Jsem z Jarošova, takže jsem přišel ochutnat a hlasovat o tom, co se u nás bude vařit. Po zvážení a ochutnání obou druhů dávám hlas modré variantě, chutná mi líp," poznamenal ke svému hlasování Jarošovan Petr Fibichr. Nerozhodnému stavu napovídaly už od začátku rozcházející se ohlasy. Zatímco pivaři a postarší muži volili většinou variantu piva uvařeného podle receptury z roku 1988 a označeného červeně, většina žen a mladší ročníky volily jemnější a sladší modrý druh, jenž byl vyráběn podle novější receptury. „Vzhledem k tomu, že jsem studoval výrobní technologii piva, a tak mu poměrně rozumím, jsem spíše pro červenou variantu, která má rozhodně plnější chuť. Je pivovější," uvedl Patrik Mavrič. Oponovat se mu vydal jeho kolega sedící naproti. „Já bych byl pro obě. Po výletu na kole bych si dokázal představit na cyklostezce, že si raději dám modrý ležák, který víc osvěží. Zase na druhou stranu při grilování bych preferoval červenou, původní recepturu," zauvažoval Radim Dratva.

Příznivé počasí, ale i počet návštěvníků tak ozdobily novou tradici pivního festivalu. „Dnes zde pořádáme akci, na níž představujeme dvě různé receptury jarošovského ležáku a chceme, aby si místní vybrali, která jim více vyhovuje. Celkově plánujeme mít čtyři až pět druhů piv. Desítku, jedenáctku, dvanáctku a speciál s tím, že další speciál budeme každé dva měsíce obměňovat. Dnes se tedy rozhodovalo pouze o dvanáctce," upřesnil hlavní organizátor a statutární ředitel Jarošovského pivovaru Miroslav Harašta. Podle jeho slov právě dvanáctka bude hlavním produktem pivovaru, a tak návštěvníci rozhodují o pivu, které pokryje až sedmdesát procent jarošovské výroby. „Kromě našeho piva čepují svá piva na dnešní akci také pivovar Znojemský, Svitavský, Maxmiliam a Hrádek. Našim cílem, kromě výběru ležáku, je založit tradici festivalu malých pivovarů. Naší ambicí je příští rok celou akci zopakovat s ještě větším počtem výrobců piva," plánoval do budoucna Miroslav Harašta.

V hlasování návštěvníků obdrželo pivo označené červeně 285 hlasů, modrá varianta jich nasbírala 293. Na základě těsných výsledků se proto vedení Jarošovského pivovaru rozhodlo vařit oba druhy. „Lidem to chutnalo víceméně půl na půl, proto po dohodě s našimi sládky pouze pozměníme recepturu červeného piva tak, aby z něj byla jedenáctka, zatímco modrou variantu budeme vyrábět bez změny. K zákazníkům se tak nakonec dostanou piva vařená podle obou receptur," sdělil Miroslav Harašta.

3. ročník PunkRock for Ferdinand rozezní Benešov!

Publikováno:před rokemZdroj:SPY.czFerdinand

Do Benešova u Prahy se po roce vrací punkový festival. Na dvoře tamního pivovaru Ferdinand se v sobotu 9. července uskuteční třetí ročník festivalu s názvem PunkRock for Ferdinand.

Brány pivovaru se otevřou ve 13 hodin a do jeho uzavření se návštěvníkům představí to nejlepší z české a punkové a hardcorové scény.

„ Festival je jedinečný právě díky svým prostorám. Jako vždy nabídne skvělý zvuk a přátelskou atmosférou. Loňského ročníku se zúčastnilo přes 350 návštěvníků. Letos k nám mimo jiné zavítají legendární punkrockoví pražští Plexis, na které se osobně hodně těším.

Návštěvníci si dále určitě užijí hardcorovou skupinu X- Core ze Znojma, nakonec i tento rok nebude chybět benešovská hardcore-punková kapela RV-4, která na festu oslaví 15 let své existence”, uvedl za pořadatele Jiří Reissig.

Na místě kromě pivních speciálů Ferdinand a dalších nápojů bude v nabídce malinová limonáda Ferdináda, k dostání bude připraveno bohaté občerstvení jak pro milovníky masa, tak i pro vegetariány. Vstupné na festival pořídíte v den akce za cenu 200 Kč.
Účinkující kapely PRFF 2016: Plexis P.M./punkrock Praha, X-CORE/hardcore-metalcore Znojmo, Houba/punkrock Ústí pod Labem, RV-4/hardcore-punk Benešov, Chasing Christy/hardcore Havlíčkův Brod, Dilemma in Cinema/punkrock Slaný, NBF/Hardcore Křemže, S.A.S/Vyvrhell punk Nýřany

Aktuální line-up a další novinky sledujte na www.skutecnepivo.cz a na oficiálním festivalovém FB profilu https://www.facebook.com/punkrockforferdinand/.

Box:
Vznik benešovského pivovaru se datuje do roku 1872, avšak samotný Pivovar Ferdinand se zapisuje do historie až v roce 1897, kdy ho nový majitel arcivévoda František Ferdinand d´Este nechal z velké části zrekonstruovat. V této podobě pivovar funguje dodnes.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.20.10.2017 16:105.628/5.628