Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Slavnosti břeclavského piva hlásí první hvězdy i oslavy výročí

Publikováno:před rokemZdroj:Břeclavský deníkBřeclav

Po letošním úspěšném ročníku Slavností břeclavského piva je už nyní možné zakoupit vstupenky na ročník 2017. I když se akce plná kvalitní hudby a čepovaného piva uskuteční v areálu břeclavského zámku až 10. června příštího roku, předprodej už běží na plné obrátky. „Rozhodli jsme se naše fanoušky odměnit za brzký nákup lístků. Kdo si do konce roku pospíší, může mít vstup za opravdu prémiovou cenu a ještě zakoupený z pohodlí domova na našich webových stránkách," říká Jan Svoboda, člen správní rady Zámeckého pivovaru Břeclav.

Jako hlavní hvězda vystoupí v sobotu 10. června plzeňská skupina Mandrage. Kromě ní se mohou návštěvníci těšit také na skupiny Wohnout nebo Walda Gang. Úplně poprvé se na slavnostech objeví slovenská skupina The Paranoid a česká rocková formace We On The Moon. A stejně jako tomu bylo před rokem, hlavní pódium budou s těmito hvězdami sdílet také vítězové soutěže amatérských kapel. Tu organizátoři vyhlásí v listopadu.

Slavnosti, které si našly pevné místo mezi letními open air akcemi na jižní Moravě, se uskuteční už popáté. Stejný počet let uplyne také od znovuzahájení vaření piva v Zámeckém pivovaru Břeclav. I toto výročí ovlivní celý program. „Naši návštěvníci si budou moct opět prohlédnout pivovar, a pokud se vše podaří, rádi bychom prohlídkovou trasu rozšířili také na břeclavský zámek," doplňuje Jan Svoboda. Protože jsou dvojité páté narozeniny opravdovým důvodem k oslavě, slibují organizátoři slavností také rozšířený doprovodný program a zónu s občerstvením.

Slavnosti břeclavského piva se uskuteční v sobotu 10. června 2017 v areálu břeclavského zámku. Na akci vystoupí skupiny Mandrage, Wohnout, Walda Gang, We On The Moon a The Paranoid. Pro návštěvníky je připravený také doprovodný program, bohatá nabídka čepovaných piv a gastro specialit.

500 českých pivovarů a 4000 českých piv

Publikováno:před rokemAutor:ČpČz

K dnešnímu dni počet českých piv v katalogu našeho pivního portálu dosáhl čísla 4000.
Počet prezentovaných český pivovarů překročil hranici 500. I když do tohoto čísla spadají i pivovary připravované nebo pivovary uzavřené (od roku 1970) a mimo provoz, je tento výčet vyjádřením současného trendu boomu minipivovarů.

Korekturu prezentovaných informací se svolením s prezentací pivovaru na stránkách „České pivo - České zlato“ schválilo již 130 vlastníků nebo zástupců pivovarů. Mezi ně patří i průmyslové pivovary jako Pivovar Rychtář, Pivovar Primátor, a další uvedené v PODĚKOVÁNÍ informačního dialogu. Všem patří dík za jejich ochotu se podílet na prezentaci svého pivovaru. Věříme, že se připojí i další!

Pivní portál

Mapa pivovarů

Pivní katalog

Pivovary v kapse

Startup, který promění lahvové pivo na chuť točeného, vybral za 8 dnů 650 tisíc dolarů

Publikováno:před rokemZdroj:Objevit.cz

V českých končinách zlatavý mok je levnější než voda či ostatní nealkoholické nápoje. Dokonce se naše republika umístila na přední příčce ve světovém žebříčku v konzumaci piva na počet obyvatel. A konzumenti chmelového nápoje se jednoznačně shodnou na názoru, že chuť točeného piva je nejlepší.

Nicméně v domácím prostředí se musíte uspokojit s lahvovým či plechovkovým pivem, jehož výsledná chuť není až tak dokonalá. Z tohoto důvodu startup Fizzics vytvořil přístroj zvaný Waytap, který promění lahvové, respektive plechovkové pivo na chuť točeného.

Po vložení lahve či plechovky do přístroje dojde ke změně tekutiny tak, že pomocí pípy můžete točit buď pivo, nebo jemnou pěnu. Technologie, kterou si nechal startup patentovat, slibuje, že pivo, které projde procesem, bude mít takřka stejnou chuť jako pivo točené. To vše bez přidaného vzduchu, vody či umělých prostředků, a tak chuť zůstává čerstvá až do posledního doušku.

Už před rokem startup představil tento projekt. Nyní přichází s inovovanou verzí, která pracuje na jednodušším principu a má atraktivnější design. Představil produkt na crowdfundingovém portálu Kickstarter. A za pouhých osm dnů vybral téměř 650 tisíc dolarů, přičemž cílem bylo vybrat 50 tisíc dolarů.

V nabídce jsou tři barevné odstíny, a to bílo-stříbrný, černý a tmavý s lemováním imitací kovu. Zákazníci mohou přes Kickstarter získat tento přístroj za 100 dolarů. A mimo tuto kampaň se bude prodávat za 130 dolarů.

Exkurze zdarma a ŠPRINGL na čepu přilákal

Publikováno:před rokemZdroj:Město NáchodPrimátor

Poslední den oslav českého piva byl v náchodském pivovaře fakt dost dobrý. Stejně jako je dobré, speciálně na tyto dny uvařené, pivo ŠPRINGL. Pro všechny zájemce a milovníky našeho piva jsme od rána do půlnoci otevřeli brány pivovaru a provázeli je po areálu zdarma. Vidět varnu, spilku, ležácké tanky nebo stáčírnu láhví mělo zájem více než 250 lidí.

Všichni, kteří k nám přišli z blízkého okolí nebo přijeli z větší dálky - Plzeň, Uničov, Pelhřimov nebo až z Polska, měli možnost po exkurzi posedět v návštěvnickém centru pivovaru a ochutnat čepovanou pivní novinku ŠPRINGL nebo pšeničný kvasnicový Weizenbier a polotmavé English Pale Ale. Celý den panovala v pivovaře příjemná atmosféra a pivo ŠPRINGL uvařené z čerstvě sklizeného chmele si všichni moc pochvalovali.

Víte, jak správně nalít pivo? Tady je desatero pivaře.

Publikováno:před rokemZdroj:ProChlapa.cz

Pivo je nápoj číslo jedna, bez debat... Víme ale všichni, jak ho správně nalít, abychom zachovali správný říz, chuť i vůni?!

Čeští pivaři milují pivo, o tom žádná, a pokud vyrazí na „jedno točené“ do hospody, tak úzkostlivě dbají na správném servírování. Nicméně pokud jde o domácí servírování, tak precizní milovníci piva až tak nejsou. „Hodně lidí si myslí, že stačí vzít láhev, otevřít jí a nalít ho do nějaké sklenice. Pak se těší na ten skvělý zážitek z řízného piva, který ovšem nemusí přijít. Nerad bych pivo nějak přirovnával k vínu, ale i o pivo je třeba pečovat. I pivo se musí správně skladovat, čepovat, podávat a pít,“ řekl Luboš Martiš, sládek Pivovaru Samson.

Pivo má také svůj rituál, který by měl každý milovník piva dodržovat, aby si užil toho nejlepšího z chmelového moku. Nejprve by se měly používat správné sklenice podle druhu piva. Každý druh vyžaduje trochu jiný tvar a to takový, aby co nejlépe podpořil přednosti právě toho daného druhu piva. Sklo by mělo být vychlazené, stejně jako pivo. Sklenici je dobré před naléváním vypláchnout ledovou vodou a nevysušovat.

Chladná voda podporuje chuť piva. „Nalévat pivo je lepší opatrně po skle. Nejprve trochu nalít na dno a napěnit a pod pěnu pak pomalu po skle lít zbytek piva. Vydrží tak čerstvé, neztratí říz a správně se uvolní i vůně piva. Další věc je, že sklenice, ze které chceme pivo pít, by měla dobře padnout do ruky,“ dodal Luboš Martiš.

1. Ideální teplota servírovaného piva je u ležáků okolo 7°C. Teplota se ale liší podle druhu piva - u pšeničných piv, pivních speciálů, svrchně kvašených a u piv s obsahem alkoholu od sedmi do dvanácti procent je teplota servírovaní vyšší mezi 10-12°C. Při vyšší teplotě lépe vyniknou aromatické látky, které tato piva obsahují.

2. Pivo musí být skladované v chladu, suchu a ideálně mimo dosah slunečního záření. Teplota, při které se pivo skladuje, by však neměla být příliš nízká, pivo je choulostivý nápoj a musí se skladovat s péčí, aby nedocházelo k chladovým zákalům.

3. Pivní sklo, ve kterém budete pivo servírovat, musí být naprosto čisté.

4. Pivní sklenice nechte před použitím nějakou dobu vyhladit v ledničce. Pivo si tak udrží delší dobu ideální teplotu.

DOPORUČUJEME: 36 ZPŮSOBŮ, JAK SI OTEVŘÍT PIVO

5. Vypláchněte sklenici, nebo půllitr ledovou vodou, než začnete pivo nalévat. Sklenici pak zevnitř neotírejte. Studená voda podporuje chuť piva.

6. Při nalévání nejdříve pivo trochu rozpěňte o dno sklenice, tím dostanete základní pěnu. Poté nalévejte pivo jemně po skle, tedy nechte téct po straně sklenice. Základní pěna se tak dostane nahoru a pod ní pivo, které si zachová svůj říz.

7. Snažte se pivo nalít maximálně nadvakrát. S přibývajícím časem přicházíte o čerstvost a pivo rychle zvětrává.

8. Sklo vybírejte podle druhu piva, které chcete servírovat. Pro ležáky se hodí půllitry všech tvarů, nebo klasické pivní sklenice. Pšeničná piva se podávají ve vysokém štíhlém skle, což podporuje chuť a aroma piva. Pro pivní speciály jsou třeba vhodné poháry do 330 ml, ve kterých vynikne hlavně barva a rozvine se vůně.

9. Ideální doba konzumace piva je maximálně 60 minut. Tak nepřijdete o nejhodnotnější zážitky z piva - vůně, chuť, říz.

10. Z pití piva si udělejte rituál. Vyberte vhodné sklo, nachlaďte ho, potom omyjte, nalijte pečlivě pivo najednou s krásnou pěnou, posaďte se doma u filmu, nebo s přáteli a vychutnejte si lahodný zlatý mok plnými doušky.

Zkusím to sám! Nadšení dovedlo mladého podnikatele k vlastnímu minipivovaru

Publikováno:před rokemZdroj:Magazín PatriotAutor:Tomáš SvobodaVe Dvoře

Rozvoj minipivovarů v našem regionu pokračuje. Jen za poslední tři roky se jejich počet zdvojnásobil a blíží se k ještě nedávno jen těžko uvěřitelným čtyřem desítkám. Magazín PATRIOT se rozhodl je mapovat prostřednictvím seriálu, který, jak věříme, bude pro čtenáře objevnou cestou za poznáním historické tradice i současnosti pivovarnictví v Moravskoslezském kraji.

Chtěl prostě vyzkoušet, jestli to sám zvládne. Tak nějak se Lukáš Brabec dostal k tomu, že začal ve Vratimově, tedy na předměstí Ostravy, budovat vlastní minipivovar. A to v prostorách hostince, který se podle jeho slov potřeboval odlišit od toho, co se v okolí zákazníkům běžně nabízí.

Shoda okolností mu navíc přála v tom, že pro inspiraci nemusel chodit daleko. „Pocházím z Bohumína, kde si založil rodinný pivovar můj soused. Nejprve jsme se bavili i o tom, že bych mohl pivem od něj zásobovat svůj hostinec, ale nakonec jsme se nechtěli vázat jeden na druhého. Řekl jsem si, že to zkusím taky,“ říká mladý pivovarník.

Tak před více než čtyřmi lety začal studovat postupy a receptury a shánět někoho, kdo by mu pomohl sestavit technologii pro klasickou malovýrobu. Hodiny učení i konzultací nakonec vedly ke zdárnému výsledku, na světě byl první „kotel“ a mohlo se začít vařit.

„Jasně, byla to docela divočina. Někdo ale začíná vařit třeba doma na sporáku, což jsem zažil taky. Šestnáct hodin jsem u něj stál a míchal. To všechno je nakonec člověku jenom ku prospěchu. Musel jsem si tím projít a poznat, jak na to,“ pokračuje Lukáš ve svém vyprávění.

Krušné začátky: První várka byla připálená
Sympaticky přiznává, že zahajovací fáze výroby měla vzhledem k nedostatku zkušeností k dokonalosti daleko. „První várka připáleného piva byla na světě v červnu 2012. To se zrovna narodila moje dcera. Tehdejší vaření, to byly pokusy, které trvaly více než dvacet hodin, dneska už to mám vychytané a není to taková dřina jako na začátku,“ srovnává zakladatel vratimovského pivovaru.

Až po absolvování několika pokusných várek přišel na to, v čem je problém.

„Na jednom místě se nám to ve varně bohužel připalovalo. Když jsme to odstranili, začalo být pivo opravdu pitelné. Ačkoli i tak některým chutnalo, ale těch bylo docela málo,“ vzpomíná s úsměvem Lukáš, který rozhodně neměl v úmyslu vydávat experimenty třeba za „pekelný“ speciál, jak tomu někdy bývá u piv, která se tak úplně nepovedou.

Počáteční dřina a překonání těžkostí se však v dobrém vrátilo. Minipivovar, který pojmenoval na základě spojitosti se svým příjmením přiléhavě „Brabčák“, v dalších letech vylepšil technologii, drží si svoji kvalitu a je dnes oblíbeným cílem pivních turistů.

Poctivé pivo? Stalo se z něj klišé…
Jako malovýrobce ví, že je pro něj důležité vařit pivo stále se stejným zájmem a zaujetím jako na začátku. „Dneska každý říká, že vaří pivo poctivě, ale kvůli reklamě se z toho stalo klišé. Vařím ho tak, jak nejlépe umím, což by mělo být normální. Je to moje srdeční záležitost,“ popisuje Lukáš svůj přístup k řemeslu.

Paradoxně se přitom měl věnovat něčemu jinému, vyučil se kuchařem, ale nakonec si vybral jinou, tedy pivovarskou cestu. „Bavilo mě na tom od počátků to, že jsem si mohl vyzkoušet spoustu věcí, které přede mnou nikdo neudělal. Jako kuchař bych přece jenom musel jít ve vyšlapaných stopách,“ myslí si náš průvodce.

Plánuje nová piva i přesun varny
Brabčák z Vratimova z domovského hostince občas vyletí také do ochutnávkových pivnic či na pivní festival. Mladý pivovarník postupně pracuje na tom, aby si v regionu vytvořil okruh spolupracujících hospod, které budou pivo pravidelně odebírat.

Stabilně má v nabídce čerstvého „tekutého chleba“ jedenáctku světlý ležák, extra hořkou a za studena chmelenou třináctku, polotmavou čtrnáctku a jemné pivo medové. K tomu pravidelně během roku přidává ochucená piva, třeba mandlové.

A objevovat nové chutě chce i nadále. „Zrovna připravuju vídeňský ležák, který budeme dělat k svatomartinským husám. Jinak nejsem zastánce toho dělat hodně, rychle a co nejvíc. Chceme si držet svoji značku v regionu. Méně je někdy více,“ sděluje Lukáš ve zkratce svoji podnikatelskou vizi.

Zvětšovat kapacitu pivovárku zatím nechce, soustředí se na jiné priority. Tou hlavní je přesun varny do prostor v přízemí hostince, čímž bude celá výroba efektivnější a jednodušší. Chtěl by to zvládnout během zimy, aby na další letní sezónu, která tradičně dobrému pivu přeje, už bylo všechno v novém.

Tak „Dej Bůh štěstí!“ a za týden u piva zase na shledanou.

Minipivovar Brabčák Vratimov
Místo: Hostinec ve dvoře, K Sokolovně 135 (Vratimov)
Druhy piv: celoročně v nabídce Brabčák 11° světlý, 14° polotmavý, 13° extra hořký a medový, dále v nabídce dle sezóny ochucená piva, na sv. Martina chystá vídeňský speciál, na Vánoce vanilkový ležák
Stáčení a prodej: piva stáčí do 15, 30 a 50 litrových KEG sudů a do 1,5 litrových PET lahví
Výstav: odhadem 250 hektolitrů za rok

Pivo s rektorem přilákalo do pivovaru tisícovku studentů

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeň.cz

Zhruba tisícovka studentů ZČU dorazila včera na nádvoří Plzeňského Prazdroje na akci Pivo s rektorem.

Akce Pivo s rektorem se konala k 25. narozeninám Západočeské univerzity v Plzni. Možnost připít si a neformálně podiskutovat s rektorem Miroslavem Holečkem, který se na chvíli osobně postavil i za pípu, využila téměř tisícovka studentů. Akci doprovodil koncert studentských kapel a několik soutěží, například v držení tupláků či ve skládání a válení soudků. Na program v pivovaru navázala afterparty v Papírně.

Na 40 pivovarů se představí na festivalu Oktobeerfest

Publikováno:před rokemZdroj:Ostrava Online

Milovníci piva, ciderů nebo pivních speciálů, gurmáni i fanoušci kapel Buty a Tři sestry si již za dva týdny přijdou v centru Ostravy na své. U obchodního a zábavního centra Forum Nová Karolina odstartuje dvoudenní program jednoho z největších pivních festivalů v Moravskoslezském regionu. Třetí ročník Oktobeerfestu bude zahájen v pátek 14. října a nabídne na sto dvacet druhů piv z bezmála čtyř desítek samozásobitelských, místních i zavedených pivovarů. Vstupné na akci je dobrovolné.

„Návštěvníci festivalu se budou moci seznámit s portfoliem mnoha pivovarů jak z Ostravy, potažmo Moravskoslezského kraje, tak i dalších regionů České republiky. Letos budeme klást důraz také na další nápoje kromě piva, a to například cidery, speciály i nealkoholické varianty. Partnerem letošního již třetího ročníku se stal pivovar Radegast, který poskytne čtyři velkokapacitní stany včetně dostatku míst k sezení, výčepů a stylizované obsluhy à la bavorský Oktobeerfest,“ uvádí Tomáš Lučan, marketingový manažer OC Forum Nová Karolina. Populární Tři sestry vystoupí v pátek 14. a Buty v sobotu 15. října. V obou případech budou jejich koncerty začínat ve 20:00.

Loňský druhý ročník festivalu Oktobeerfest navštívilo během dvou dnů 35 tisíc pivařů, pivařek, hudebních fanoušků, seniorů i rodičů s dětmi. Samotným obchodním centrem prošlo zhruba 80 tisíc návštěvníků. Letos mají organizátoři z Fora Nová Karolina ambice návštěvnost překonat. Proto rozšíří nejen nabídku piv, gastro sekci a doprovodný program, ale také navýší počet míst k sezení a další servis.

Své portfolio představí téměř čtyřicet pivovarů, což z Oktobeerfestu dělá jeden z největších ostravských svátků piva. Narážet sudy bude například Radegast, Pivovarský dům Ostrava, Pivovar Garage, Létající Bezdomovec, Pivovar Zobák, Pivovar Koníček, Skřečoňský Žabák, Pivovar Gwern, Starokladno, Pivovar Černá hora nebo Pivovar Litovel. Mnohé z nich se akce zúčastní opakovaně.

Příchozí budou moci ochutnat tradiční české delikatesy, chuťovky výborně se hodící k pivu, regionální či sladké pokrmy. Gastro sekci budou zajišťovat jak nájemci z food courtu, tak pečlivě vybraní externí dodavatelé.

Celodenní páteční a sobotní program poskytne vyžití pro několik generací. Pro nejmenší budou k dispozici pouťové atrakce, prolézačky, soutěže nebo vyhledávané aktivity včetně malování na obličej. V provozu bude také herní koutek Chachárek s možností hlídání dětí přímo uvnitř Fora Nová Karolina.

Hudebním nadšencům bude věnováno dění na venkovním pódiu, kde vystoupí nejen oblíbené kapely v čele s mohykány Buty a Tři sestry, ale také mnoho talentovaných lokálních hudebníků a nadějných skupin. Moderovaným programem a soutěžemi pro pivaře provede Lumír Mořkovský. Ostravské nebe ozáří a tečku za sobotním večerem udělá velkolepý ohňostroj.

„Vedle sezení ve velkokapacitních stanech budou příchozí moci využít posezení u jednotlivých stánků pivovarů a gastro provozoven. Zároveň také mohou zavítat na letos v létě modernizované terasy centra. Rádi bychom přivítali návštěvníky napříč generacemi. Proto nabídneme benefity pro seniory a odměníme pivenkami v pátek i v sobotu prvních 30 nad 60 let, který se nám při příchodu registrují na Info stánku. Poté vylosujeme pět z nich, kteří vyhrají ceny s pivní tematikou,“ vysvětluje Tomáš Lučan.

Jednou z nejúspěšnějších akcí letošního roku se v polovině září stala světelná a pyro show nazvaná V jiném světle, na jejíž sukces chce FNK navázat. V rámci programu V jiném světle, celorepublikové nákupní slevové akce Dny Marianne a následných nočních nákupů, takzvném nightshoppingu, prošlo centrem během 2 dnů více než 90.000 lidí.

„Úspěch doprovodného programu, zpětná vazba od návštěvníků a jedinečnost spojení hned několik audio vizuálních show nás přesvědčila, že rozhodně zvážíme pokračovaní a vytvoření tradice. Ochutnávku si budou moci užít i návštěvníci Oktobeerfestu, protože celý festival zakončí právě efektní ohňostroj,“ dodává Lučan.

Japonští pivovarníci Česko dobře znají, nákup Prazdroje je pro ně logický

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Jan Brož

Pivo z produkce japonského pivovaru Asahi je v Česku k dostání jen v několika málo specializovaných pivotékách. Přesto jeden z hlavních zájemců o Plzeňský Prazdroj není na českém trhu žádným nováčkem. Zájem o Plzeň zapadá do strategie Japonců v Evropě.

Po pivovarech Lobkowicz, které koupila čínská CEFC, by do asijských rukou mohl brzy spadnout i další český pivovar. Podle informací japonského listu Nikkei má japonská skupina Asahi Group Holdings zájem o Plzeňský Prazdroj, za který v balíčku s dalšími středoevropskými pivovary údajně nabídla 117 miliard korun.

Tuzemský trh pro společnost s více než stoletou historií sídlící v Tokiu v budově navržené hvězdným designérem Philippem Starckem není neznámý. Skupina Asahi před čtyřmi lety pokukovala po pivovarech Staropramen. V klání o tuzemskou pivovarskou dvojku byl však nakonec úspěšnější kanadsko-americký Molson Coors, který Staropramen získal za 3,5 miliardy dolarů.

Zájem o pivovary s centrálou na pražském Smíchově ze strany Japonců rozhodně nebyla náhoda nebo nepromyšlený krok. Vlajková loď skupiny ležák Asahi Super Dry se totiž od roku 2000 licenčně vařil v pivovaru Braník, který pod Staropramen spadá. Japonci tehdy z Braníku odstartovali expanzi na evropský trh. Po ukončení produkce v pivovaru Braník v roce 2007 se výroba Asahi Super Dry přestěhovala na opačný břeh Vltavy do Staropramenu.

„Pivovar Staropramen vaří značku Asahi Super Dry na zakázku pro evropský trh. Zmíněné pivo je k dostání na vybraných místech také v České republice,“ potvrdila PR manažerka pivovaru Denisa Mylbachrová s tím, že Staropramen ale není distributorem značky a nemůže tak ani poskytnou bližší informace.

Asahi je doma pivní jedničkou
Vedle Staropramenu vyrábí piva Asahi na kontinentu ještě anglický pivovar Shepherd Neame. Skupina dnes v Evropě realizuje necelých patnáct procent prodejů na zahraničních trzích, které loni dosáhly hodnoty 250 miliard jenů, tedy zhruba 58 miliard korun.

V domovském Japonsku je Asahi jedničkou mezi pivy a podle vlastních údajů ovládá polovinu trhu. V posledních letech se proto zaměřuje právě na zahraničí, především na Asii a Oceánii. Letos v únoru skupina oznámila, že v rámci nové strategie chce posílit a diverzifikovat své globální postavení. Zahájila proto jednání o koupi pivovarů v Itálii, Anglii a Nizozemsku v souvislosti se spojením světové pivovarnické jedničky Anheuser-Busch InBev a vlastníka Prazdroje SABMiller. Aby mohlo k transakci dojít, musí se obě skupiny některých svých pivovarů zbavit. Mezi ně patří i Plzeňský Prazdroj.

„Pokles cen akcií od začátku roku nám umožnil navýšit investice včetně nabytí pivovarů v Evropě,“ zdůvodnil nákupy ředitel Asahi pro zahraniční trhy Naoki Tanaka. Asahi se s SABMiller už dohodl na koupi nizozemské značky piva Grolsch a italské Peroni za 2,55 miliardy eur. Nabytí Prazdroje by tak pro Japonce bylo logickým krokem, byť společnost zájem zatím popírá.

Celkem pod Asahi spadá osm pivovarů v sedmi zemích, pivo však nepatří mezi jediné produkty skupiny. Vyrábí také whiskey Nikka nebo tradiční japonský destilát Shōchū a je největším importérem vín do Japonska. Menší význam než alkoholické nápoje má pro skupinu segment balených vod a potravin, jako je dětská výživa a mražené potraviny.

Pražské hospody oslaví 174 let plzeňského piva

Publikováno:před rokemZdroj:První zprávy

Už 174 let uplynulo ode dne, kdy sládek Josef Groll uvařil první várku plzeňského ležáku a založil tak zcela novou pivní kategorii spodně kvašených piv „pils“.

Tohle významné výročí připomene od čtvrtka v 6 pražských hospodách historický koňský povoz v čele s poslední českou formankou a plzeňským sládkem. Ti přivezou na voze do hospod speciální pivní várku nefiltrovaného ležáku v dubových pivovarských sudech.

Oslava 174. narozenin piva Pilsner Urquell začala v sobotu 1. října tradičním plzeňským Pilsner Festem, který odstartoval další místní oslavy po celé republice. Historické výročí se bude slavit až do listopadu ve více než 30 vybraných hospodách ve 12 českých městech, prvním z nich je Praha. Šest pražských hospod tak na jeden večer ožije dobovou pivní atmosférou a jejich návštěvníci budou moci ochutnat Pilsner Urquell v jeho nefiltrované podobě z ručně vyráběného dubového sudu.

Ten na slavnosti do vybraných hospod doveze plzeňská formanka Jana Šůsová, která ještě dnes aktivně rozváží na svém koňském povozu pivo do několika plzeňských hospod. Udržuje tak rodinnou tradici formanského řemesla.

„Formanství a koně jsou moje vášeň. Je to důležité dědictví, které mi předal můj táta a jemu zase děda. Jsem ráda, že cestou těchto regionálních oslav výročí ležáku můžu lidem naživo ukázat krásu tohoto tradičního řemesla,“ říká Šůsová. Ručně vyráběný sud z jejího povozu pak v každé z vybraných hospod a restaurací narazí plzeňský sládek a slavnostního proslovu se ujme historická postava Josefa Grolla, zakladatele piva plzeňského typu. Pivo budou po hospodě roznášet šenkýřky a o zábavu a dobrou náladu se postará dobová kapela.

Atmosféru jako v roce 1842 můžete zažít už ve čtvrtek 6. října v Praze v Restauraci U Pinkasů a tentýž den v hospodě Bredovský dvůr. V pátek 7. října se bude slavit v hospodě PUOR Kulaťák a U Veverky a v sobotu 8. října přiveze formanka soudky ještě do Lokálu Dlouhá a restaurace Katr ve Vězeňské ulici.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.02.2018 20:115.997/5.997