Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Nic než voda, ječmen a chmel. Německý zákon o čistotě piva platí už 500 let

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Ondřej Himmer

Německo dnes ve velkém oslavuje své pivo. Přesně před 500 lety totiž bavorský kníže Vilém IV. stanovil povolené suroviny vaření tohoto nápoje a jeho pivovárečná norma se považuje za nejstarší zákon o kvalitě potravin na světě. S určitými změnami platí dodnes.

Dnešní oslavy naplánované skutečně velkolepě a účastní se jich přední představitelé celé země včetně kancléřky Angely Merkelové. Ta dnes promluví k pivovarníkům v Ingolstadtu, kde Vilém IV. 23. dubna roku 1516 zákon o čistotě piva vyhlásil.

Pivovarníci pak budou tomuto zákonu znovu přísahat věrnost. Bude se také slavnostně posvěcovat pivní kašna, kterou město při příležitosti oslav uvedlo včera do provozu. Je to ale spíš symbolická akce a ke zklamání milovníků piva v kašně během celovíkendového pivního festivalu bude už zase jen voda.

Na oslavy měl dnes přijet také bavorský premiér Horst Seehofer, mimo jiné i roto, že Ingolstadt je jeho domovské město. Nakonec ale nepřijede - ne snad kvůli sporům, které má s Angelou Merkelovou, ale proto, že má v Berlíně neodkladnou schůzku s dalšími premiéry spolkových zemí.

Bavorský zákon o čistotě piva, neboli Reinheitsgebot, říká, že do piva smí přijít jen chmel, voda a ječmen. Počítá se samozřejmě i s kvasnicemi, i když ty v zákoně jmenovitě uvedené nejsou. Norma říká, že kdo ji poruší, tomu bude sud zabaven.

V roce 1906 se z Reinheitsgebot stal říšský zákon, od té doby tedy platí pro celé Německo a obsažen je i v současné legislativě, byť s jistými změnami. Nápoje, které požadavky nesplňují, dodnes nemohou být označovány za pivo, ale za pivní mixy. To vadí části minipivovaru, které chtějí vyrábět pivo různými méně tradičními způsoby.

Ještě ve druhé polovině 20. století Německo používalo normu i pro účely ochrany vlastního trhu před dovozem piva ze zahraničí. To už neplatí a dovážená piva zákon o čistotě splňovat nemusejí, ovšem v roce 1987 o tom rozhodoval až Evropský soudní dvůr.

Postupem času se dělaly ústupky také ohledně pšeničných piv. Původně totiž bylo cílem, aby se pivo nevařilo ze pšenice a žita, které byly potřeba pro pekárny, a zabránilo se tak hladu. Dnes už se pšeničná piva v Německu vařit smějí.

Kickstarter #61: ArtBrew – chytrý domácí pivovar, který už získal 10 milionů Kč

Publikováno:před rokemZdroj:Objevit.czAutor:Martina Rosenkrancová

Na Kickstarteru se objevil další, velmi zajímavý startup. Tentokrát nadchne všechny milovníky piva. Jedná se totiž o chytrý, automatický domácí pivovar, který je možné ovládat pomocí aplikace.

Chytrý domácí pivovar ArtBrew, který se nedávno objevil na Kickstarteru, je skvělou zprávou pro všechny milovníky piva. Díky němu si totiž budou moci uvařit vlastní pivo v pohodlí domova a vybrat si z mnoha receptů dle své chuti.

ArtBrew je ovládán pomocí jednoduché aplikace a pivo v něm uvaříte pomocí 4 následujících jednoduchých kroků.

ArtBrew vám může nabídnout spoustu benefitů. Nejenže si budete moci uvařit doma vlastní pivo, přidávat vlastní recepty i ingredience, ale jeho obsluha i čištění jsou velice jednoduché. Díky aplikaci ArtBrew můžete přidávat vlastní recepty, ale i kontrolovat čas vaření, fázi vaření, teplotu atd.

Na tento projekt už přispělo více než 750 přispěvatelů a tvůrci zatím získali čtyřnásobek požadované částky, tedy přes 400 000 dolarů (tedy více než 10 milionů Kč). A jak se na to tváří náš národ pivařů?

Polákům chutná české pivo. Hospody jsou plné českých ležáků

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Tomáš Lemešani

České pivovarnictví svůj rekordní rok 2015 podtrhlo i nárůstem exportu. Nově boduje i na trzích, kde pivní historie nesahá moc daleko. Příkladem je Polsko, kam zvyšují vývoz téměř všechny české pivovary. Polákům chutná zejména ležák a tmavé pivo.

Zatímco v roce 2013 české pivovary vyvezly do Polska 181 308 hektolitrů piva, loni to bylo rekordních 345 141 hektolitrů. Podle Vladimíra Balacha z Českého svazu pivovarů a sladoven je to zapříčiněno právě poptávkou po tradičním českém pivu, které u severních sousedů získává věhlas.

„V roce 2015 jsme realizovali historicky rekordní objem prodeje se skokovým meziročním růstem v řádu desítek procent. Těžiště tohoto úspěchu je zejména v distribuci a dlouhodobém zájmu o naše pivo,“ říká Jiří Pekhart, obchodní manažer pivovaru Budvar pro Polsko.

I on vidí za úspěchem exportu pověst českého piva. „Tamní trh sleduje nové trendy, objevuje půvab lokálních malých pivovarů a atypických piv s přidanou hodnotou ať už ve formě různých příchutí, či silného příběhu,“ pokračuje Pekhart. Dodává, že kvůli rostoucí poptávce otevře Budvar v Polsku síť tankových pivnic a investuje do distribuce.

Společnost chce v Polsku expandovat
Zejména v hospodách ve Varšavě a Lodži se jako exkluzivní český ležák nabízí také přerovský Zubr. „Obecně cítíme stále sílící zájem o tradiční česká piva. Zajímavostí je, že se tam našemu tmavému pivu velmi daří a tvoří 50 procent z celkového prodaného množství v Polsku,“ říká ředitel pivovaru Zubr Tomáš Pluháček. Pivovar zaznamenal meziročně nárůst exportu o zhruba deset procent.

O jedenáct procent se zvýšil vývoz do Polska pivovarům ze skupiny Lobkowicz. Podle mluvčí Lucie Tučkové letos plánuje česky-čínská společnost výraznější expanzi na tamní trh, detaily však neprozrazuje.

Všechny pivovary ovšem upozorňují na fakt, že se prosazují zejména v hospodách. Dostat se na pulty polských obchodních řetězců je kvůli tlaku na ceny těžké. Každý z pivovarů proto právě boj o místo v obchodech označuje za největší prioritu příštích aktivit na polském trhu.

Speciály ze spilky: Ostravar přichází na trh s novou pivní řadou

Publikováno:před rokemZdroj:Moravskoslezský deníkAutor:Petr JiříčekOstravar

Pivovar Ostravar v těchto dnech vysílá na trh novou pivní řadu, která bude zahrnovat pivo určené jen pro vybrané hospody a restaurace.



Speciály ze spilky, jak se bude novinka jmenovat, se tak po prémiovém ležáku Ostravar premium a světlém výčepním pivu Ostravar Originál stanou třetí plnohodnotnou kmenovou značkou ostravského pivovaru.

Název řady je odvozen od skutečnosti, že Ostravar, jako jeden z posledních velkých pivovarů, používá při přípravě piva otevřené kádě spilky.

„Speciály ze spilky budou vařeny podle speciálních receptur, ať už zcela nových, nebo v minulosti úspěšných. Na čepu budou speciály pouze omezenou dobu," upozorňuje pivaře manažerka značky Zuzana Cieciotková s tím, že speciály budou stáčeny výhradně do sudů a hospodští s pivem obdrží také speciální pivní džbánky o objemu 0,4 litru, takzvané bucláčky.

Novou řadu ostravských speciálů na trh uvede černé pivo Černá Barbora, které bude na čepu minimálně do konce prázdnin.

„Pivo, které dostalo jméno po patronce ostravských havířů, vyniká přirozenou hořkostí. Vaří se ze čtyř sladů a na rozdíl od mnoha jiných černých piv není uměle přislazováno," doplnil vrchní sládek Ostravaru Roman Richter. Speciály ze spilky jsou po vstupu pivovaru do názvu vítkovické multifunkční haly, novém konceptu hospod s názvem Ostravarna a prodloužení Slavností pivovaru již čtvrtou novinkou Ostravaru v letošním roce.

Sedm Kulí z Benešova dostane Top Delikatesu

Publikováno:před rokemZdroj:PrahaDnes.infoAutor:Ladislav LojkaFerdinand

Letos v pořadí 19. ročník veletrhu GastroFair Víno&Delikatesy, který se uskuteční ve dnech 26. - 28. 4. 2016 na pražském Výstavišti, představí během tří dnů největší expozici vín, destilátů a dalších nápojů včetně pochutin z "nových" zemí Evropské unie. Pestrou nabídku doplní také točené pivo Ferdinand z Benešova.

Benešovský pivovar, který každoročně boduje v různých soutěžích, letos nově získá právě na tomto veletrhu certifikát TOP DELIKATESA. Konkrétně zde bude oceněn polotmavý speciál 13% Sedm Kulí. Certifikát bude moc pak užívat po dobu čtyř let. Polotmavý speciál Sedm kulí je ochucené pivo s příchutí bylin s unikátní a nenapodobitelnou hořkosladkou chutí. Pivovar Ferdinand k výrobě piva používá technologii spodního kvašení a dozrávání v ležáckých sklepích. Je jeden z mála posledních pivovarů v ČR provozujících vlastní humnovou sladovnu. Právě slad, který je důležitou součástí při vaření piva, dostává pivovar do popředí mezi pivovarnickou obec. Ročně ho zde vyrobí až 2300 tun.

Pivovar je nejsilnější značkou v regionu Benešova, ale postupně se mu daří dostávat i za tyto hranice a tak pivo již můžete ochutnat v Brně, Hradci Králové nebo Jindřichově Hradci. V Praze je možné zajít na Ferdinanda do více než třiceti provozoven, například Pivnice Ferdinand, restaurace Lalibela nebo nově otevřená Pragovka ve Vysočanech. Mimo restaurace funguje také služba Ferdadomu.cz, kdy každou středu pivovar zaváží předem objednané pivo na pražské adresy.

Pokud tedy ještě neznáte benešovské pivo nebo se budete chtít na veletrhu osvěžit skutečným pivem, určitě vyhledejte stánek Ferdinand.

Černá Hora proměnila etikety svých limonád. Nabídne i radler podle vlastní chuti

Publikováno:před rokemZdroj:Marketing&MediaAutor:Martin ŠtěrbaČerná Hora

Chmelové limonády pivovaru Černá Hora, který spadá pod společnost Lobkowicz, se během dubna představil v novém vizuálu. Ten vytvořila společnost Grep design.

"Úkolem studia Grep design bylo vytvořit etikety, které se přiblíží současným požadavkům nealko trhu a oslovily tak i zákazníky ve větších městech," sdělila MAM Marcela Flanderková ze sekretariátu Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.

Černá Hora Citronáda, Černá Hora Malináda a Černá Hora Koala mají novou recepturu, vylepšenou chuť i nové etikety. "Malináda skutečně voní po zahradních malinách, což je velmi příjemné. Nově jsme ji mohli vyzkoušet na zahájení turistické sezóny na nádvoří Pivovaru Černá Hora. Ohlasy byly velmi pozitivní," uvedl výrobní ředitel Pivovaru Černá Hora Vlastimil Zedek. Stávající podoba tria Citronáda, Malináda a Koala přichází trh v moderním, hravém a jednoduchém designu, který má společnosti Černá Hora dopomoci k plánované expanzi.

Pivovar Černá Hora také zákazníkům nabídne namíchat si svůj vlastní radler podle chuti. "Spotřebitelé budou mít k dispozici tak zvanou kuchařku, kterou pro ně vydáme a která bude obsahovat právě naše doporučení na nejvhodnější kombinace, které jsme pečlivě testovali. Největším překvapením pro nás byla kombinace pšeničného piva s limonádou, která nám skutečně chutnala," doplňuje obchodní sládek Pivovarů Lobkowicz Bořek Bartoněk.

Nový tvar lahve umí zvýšit kvalitu piva

Publikováno:před rokemZdroj:První zprávyAutor:Mgr. Jitka CilečkováLitovel

Litovelské pivo se v dubnu zahalí do nového kabátu. Moderní punc nové lahve vznikl pod taktovkou designového studia Fiala&Šebek a do distribuce se dostane v průběhu dubna.

Obohacuje tak tradičního moravského výrobce piva o atraktivní, modernizující atribut. Kromě nových lahví se konzumenti setkají i s novou vizáží etiket, korunek a přepravek.

Nový design pracuje s vylepšenou ergonomií a lahev se tak díky svému tvaru mnohem lépe drží. U ramene a paty byla využita unikátní technika embosingu, při níž dochází k vytlačování vzorů do skla: „Chtěli jsme odlišit Litovel od konkurence a zároveň podtrhnout její osobitý charakter a kvalitu. Embosing na rameně a patě dává lahvím nezaměnitelný prémiový vzhled,“ komentuje Markéta Václavková, ředitelka marketingu a komunikace Pivovaru Litovel.

Dlouhý štíhlý krček je navíc prospěšný pro samotnou kvalitu moku. Svým tvarem omezuje nenaplněný objem a minimalizuje nežádoucí přístup vzduchu do piva.

„Ačkoliv se to možná nezdá, vývoj nových lahví je opravdu složitý proces. S novou podobou jsme nadmíru spokojeni a věříme, že příznivci piva Litovel z nich budou mít takovou radost, jakou máme my,“ říká Lumír Hyneček, ředitel Pivovaru Litovel. Výměna lahví proběhla jednorázově, tedy ze dne na den. Do těch nových se začalo plnit v pondělí 11. dubna, příznivci litovelského piva si pak nové lahve budou moci poprvé osahat v průběhu téhož měsíce.

Další změnou, s níž Litovel přichází, jsou nové přepravky. „Změnil se nejenom jejich design a tvar, ale zejména váha. Plná přepravka je dnes téměř o kilogram lehčí, což znamená snadnější manipulaci i menší zátěž při dopravě. Lepší manipulaci pomáhá navíc i speciální tvar přepravky, který umožňuje pohodlnější uchopení,“ doplňuje Václavková. Staré lahve a přepravky bude pivovar dále vykupovat v souladu se zákonem, který nařizuje výkup nejméně rok po jejich stažení z oběhu.

Pil tohle pivo Ježíš? V Izraeli udělali biblickou várku

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:ČTK

Malý jeruzalémský pivovar Herzl Brewery uvařil pivo, které má chutnat tak, jako v době Ježíše Krista. Doušek nápoje možná pomůže vysvětlit, proč bible upřednostňuje jako posvátný nápoj víno, uvedla agentura Reuters.

Pivovar navařil 20 litrů „biblického piva“. Použil na něj pšenici, o které genetici z univerzity v Tel Avivu tvrdí, že je to odrůda používaná ve Svaté zemi pro přípravu piva před dvěma tisíci lety.

Pivo bylo vyrobeno z pěti kilogramů obilí darovaného univerzitou, a z dalších surovin, včetně chmele, kvasnic a vody. V chuti je cítit náznak medu a bobulí a má tři procent alkoholu. ̈
Většinu produkce, která je výsledkem šestiměsíčního experimentu, zkonzumoval majitel pivovaru Itai Gutman a jeho přátelé. Zůstává jen jedna láhev a pivovar nemá v plánu vařit další.

„Byli jsme zvědaví, zda budeme schopni přijít s prvním ‚biblickým‘ pivem,“ říká Gutman, jehož oceňovaný pivovar v současnosti nabízí pět značek piva. „Opravdu to není taková chuť, jaká je nyní v kurzu,“ doplňuje.

V biblických textech je často zmiňováno víno, Ježíš a jeho učedníci však zřejmě znali i pivo. Podle židovského muzea v Mnichově pivo přinesli starověcí Izraelité z Egypta.

Izraelský pivovar uvařil pivo, které možná pil Ježíš

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Malý jeruzalémský pivovar Herzl Brewery uvařil pivo, které má chutnat tak, jako v době Ježíše. Doušek nápoje možná pomůže vysvětlit, proč bible upřednostňuje jako posvátný nápoj víno, uvedla agentura Reuters.

Pivovar navařil 20 litrů „biblického piva". Použil na něj pšenici, o které genetici z univerzity v Tel Avivu tvrdí, že je to odrůda používaná ve Svaté zemi pro přípravu piva před dvěma tisíci lety. Pivo bylo vyrobeno z pěti kilogramů obilí darovaného univerzitou, a z dalších surovin, včetně chmele, kvasnic a vody. V chuti je cítit náznak medu a bobulí a má tři procent alkoholu.

Většinu produkce, která je výsledkem šestiměsíčního experimentu, zkonzumoval majitel pivovaru Itai Gutman a jeho přátelé. Zůstává jen jedna láhev a pivovar nemá v plánu vařit další.

„Byli jsme zvědaví, zda budeme schopni přijít s prvním ‚biblickým' pivem," říká Gutman, jehož oceňovaný pivovar v současnosti nabízí pět značek piva. „Opravdu to není taková chuť, jaká je nyní v kurzu."

V biblických textech je často zmiňováno víno, Ježíš a jeho učedníci však zřejmě znali i pivo. Podle židovského muzea v Mnichově pivo přinesli starověcí Izraelité z Egypta.

BBC: AB InBev prodá Japoncům pivní značky Grolsch a Peroni

Publikováno:před rokemZdroj:Zet.cz

Rozhlasové vysílání BBC World Service informuje o tom, že pivovarnická skupina Anheuser-Busch InBev přijala nabídku od japonské Asahi Group na odkup značek Peroni a Grolsch, které spadají pod SABMiller. BBC si dále všímá toho, že před německý soud v Drážďanech předstoupil zakladatel německé Pegidy Lutz Bachmann. Ten čelí obvinění z podněcování k rasové nenávisti.

Zakladatel německé Pegidy Lutz Bachmann předstoupil v Drážďanech před soud kvůli obvinění z podněcování k rasové nenávisti. Na sociální síti Facebook se měl vulgárně vyjadřovat k uprchlíkům. Německá Pegida přilákala na své shromáždění tisíce příznivců. V okolí Drážďan se stupňují útoky mířené proti běžencům ze strany krajně pravicových extremistů.

Pivovar Anheuser-Busch inBev přijal nabídku od japonské Asahi Group na odkup pivovarů Peroni a Grolsch společnosti SABMiller. Podmínky transakce nebyly zveřejněny. Asahi Group již dříve nabídla 2,25 miliardy eur. Prodej těchto značek je přitom pro Anheuser-Busch inBev podmínkou pro úspěšné dokončení převzetí SABMilleru za 100 miliard dolarů. Skupina musí značky prodat kvůli obavám z narušení hospodářské soutěže. Japonské společnosti má tento obchod pomoci vyrovnat ztráty na domácím trhu.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.08.2017 19:465.337/5.337