Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Tušili jste, že Prazdroj stále rozváží pivo koňským povozem?

Publikováno:před rokemZdroj:MarketingSales.czPrazdroj

Reklama na Pilsner Urquell pokračuje v tradici komunikovat tradici a ukazuje, že pro její zachování pivovar neváhá ani dnes rozvážet pivo s pomocí povozu.

To nejcennější nám zůstane, jen když to umíme předat dál, je základní myšlenka nové reklamy na Pilsner Urquell, která dnes startuje. Spot vychází ze skutečného pivovarského příběhu. "Hlavní postavou nového spotu je velmi důležitá pokračovatelka naší pivovarské formanské tradice Jana Šůsová, která řemeslo převzala po svém otci. Ten v minulosti dlouhodobě zavážel pivo pro Plzeňský Prazdroj," říká Luděk Baumruk, marketingový manažer značky Pilsner Urquell. Značka totiž uchovává téměř zaniklou formanskou tradice jako symbol přístupu pivovaru k řemeslům. Podobně v pivovaru pracují i bednáři, přestože většina piva dnes zraje v ocelových tancích a stáčí se do ocelových KEG sudů.

Plzeňský Prazdroj používal výhradně koňské povozy k dopravě piva do hospod od svého založení až do roku 1913, kdy byly zakoupeny první nákladní automobily. Po druhé světové válce do roku 1957 jezdily pouze po areálu pivovaru, ale v plzeňských ulicích se opět objevily po roce 1990. Tehdy se jednalo o obnovení tradice právě formanem Janem Šůsem.

Nový spot režíroval Roman Valenta a produkovala společnost Armada films. Idea spotu je dílem agentury MUW Saatchi & Saatchi z Bratislavy.

Na Pivních slavnostech trhli rekord! Vypili 23 000 piv

Publikováno:před rokemZdroj:Město ZnojmoAutor:Ing. Zuzana Pastrňáková

Sobota 11. června patřila ve Znojmě Pivním slavnostem. Znojmo je sice vinařským městem, ale pivo k němu historicky patří také. Vždyť se tu vaří už sedm století. A chuť na pivo Znojmáky i turisty nepřešla ani tentokrát. Celkem se na slavnostech vyčepovalo téměř 23 000 piv!




Na Horním náměstí, kde se nabízela piva značky Hostan a příbuzné značky, vyčepovalo 50,6 hl piva, tj. 10 120 piv. Točilo se nejen ve stáncích, ale už od časného dopoledne byla plná atraktivní Pivní hospůdka. Na Václavském náměstí a ulici Přemyslovců, kterou měl pod patronací Znojemský městský pivovar, bylo prodáno 49 hl piva: Znojemské 11%, Znojemské 12%, Zetka 14%, Pšeničné polotmavé 11%. Menší znojemské pivovary (U Šneka, Dráteník, Zlatý Josef) udávají 15 hl prodaného piva. Celkem se vypilo 114,6 hl piva, tj. téměř 23 000 piv.

Ve srovnání s loňským ročníkem Pivních slavností lze říci, že obliba piva i této akce roste. Návštěvnost, kterou však můžeme jen odhadovat, neboť na akci se nevybírá vstupné, byla vyšší než v předchozím ročníku (letos 9 200 návštěvníků, vloni 8 000). Také piv se vytočilo více (letos 22 800, vloni 18 300).

Pivní slavnosti nabídly pestrý hudební program – vystoupení kapel Mig 21, Harlej, Vypsaná fixa, Imodium a dalších, který probíhal střídavě na Horním a Václavském náměstí. Pivní slavnosti byly také součástí kalendáře oslav 790. výročí od povýšení Znojma na královské město. Červen totiž symbolizuje 14. století, tedy století plné oslav, ve kterém navíc ve Znojmě vaří pivo sládek Hostan, jeden z několika měšťanů s právem várečným.

Pivní festival Gambrinusu: Speciální várka i pivo do skla

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeň.czGambrinus

V sobotu 25. června uspořádá pivovar Gambrinus v Plzni velkou pivní oslavu pro všechny. Mekku pivovarnictví převlékne za velkou pivní zahrádku a pivo se bude čepovat na každém kroku. Nepasterizovanou desítku, dvanáctku, ale i speciální festivalovou polotmavou třináctku budou čepovat z pivních tanků a sudů ti nejlepší výčepní v Česku, a to do skleněných půllitrů.

Pivovar Gambrinus jde proti standardním festivalovým zásadám. Poslední sobotu v červnu si tak budou moci lidé v Plzni na každém kroku vychutnat skvěle načepované pivo ve skle z rukou těch zkušených plzeňských výčepních. V centru vyroste největší pivní zahrádka, především na náměstí Republiky, a pak také v přilehlých sadech. To, že v tento den půjde především o pivo, potvrzuje skutečnost, že se bude na náměstí čepovat také z pivních tanků, které zaručují nejvyšší čerstvost piva. Navíc se vaří pro tento den speciální festivalová várka. „Na Gambrinus Den jsme uvařili skutečně speciální várku, nefiltrovanou polotmavou třináctku. Hned při napití překvapí plným tělem. Sladší karamelová chuť hned v začátku přechází do výrazné hořkosti a v doznívání je hořká chuť opět v harmonii s příjemně vyváženými karamelovými tóny sladu. Jako každé nefiltrované pivo je charakteristická příjemnou vůní čerstvých pivovarských kvasinek,“ zve na pivo určené pouze pro tento den sládek pivovaru Gambrinus, Pavel Zítek.

Pivní zážitek podpoří typicky hospodská nabídka jídla. Do akce se totiž zapojí plzeňské hospody, které budou nejen čepovat, ale připraví to nejlepší ze své nabídky. Nebude chybět ani živá hudba, kterou obstarají hlavně místní kapely.

Naladěním na tento velký pivní svátek bude Gambrinus nepasterizovaná dvanáctka, která se bude ve vybraných hospodách po celé Plzni čepovat již týden před zahájením Gambrinus Dne za cenu desítky.

Chystáte se na Oktoberfest? Připravte si balík. Cena piva bude začínat na 282 korunách

Publikováno:před rokemZdroj:Reflex.cz

Pivo na mnichovském pivním festivalu Oktoberfest letos opět podraží. Máz nebude možné koupit za méně než 10,40 eura (282 Kč), což byla loni nejvyšší cena za litrovou sklenici chmelového moku. Podle agentury DPA o tom informovala mnichovská radnice.

Pivo tak na Oktoberfestu meziročně podraží o 30 eurocentů. Zdražování však patří mezi tradice festivalu, byť ty méně oblíbené. Cena zlatavého nápoje nepřetržitě roste už desítky let. Zatímco v roce 1971 bylo možné koupit tuplák za 2,50 marky (zhruba 1,25 eura, podle aktuálního kurzu 34 Kč), před deseti lety to bylo za 6,95 eura (188 Kč). Hranici deseti eur poprvé překročil máz festivalového piva v roce 2014.

Cenu chmelového moku určují provozovatelé jednotlivých pivních stanů, mnichovská radnice však má právo přezkoumat, zda pivo není nepřiměřeně drahé. Vzhledem k tomu, že v celoročně otevřených podnicích v Mnichově se cena mázu piva pohybuje mezi 7,30 a 10,20 eury (198 a 276 Kč), považuje radnice letošní festivalové ceny za přijatelné.

Loni se na Oktoberfestu teprve pošesté za posledních třicet let nepodařilo překonat hranici šesti milionů litrů prodaného piva. Zatímco někteří komentátoři to připisovali neustálému zdražování, hostinští byli přesvědčeni, že to byl důsledek chladného počasí. Organizátoři festivalu předpokládají, že letos šestimilionová hranice znovu padne, i díky tomu, že Oktoberfest bude díky státnímu svátku o jeden den delší než obvykle: potrvá od soboty 17. září do pondělí 3. října.

Počátek pivních slavností, které se postupně proměnily v obří komerční podnik, spadá do října 1810, kdy po své svatbě uspořádali bavorský korunní princ Ludvík a jeho manželka Tereza Sasko-Hildburghausenská pro obyvatele království na louce za Mnichovem slavnost s koňským dostihem. Akce měla úspěch a začala se konat pravidelně jako říjnová slavnost (Oktoberfest). Svůj název si udržela i poté, co kvůli teplejšímu počasí její začátek organizátoři posunuli na září.

Staropramen opět spojí léto se zábavou, spojí se s mnoha festivaly

Publikováno:před rokemZdroj:MusicWeb.czStaropramen

Staropramen opět spojí léto se zábavou. Tradičně bude přítomen na velkých hudebních festivalech jako Rock for People, Hrady CZ a nově také na United Islands of Prague či METRONOME.

Staropramen vstupuje do další letní festivalové sezony. Ani letos nebude chybět na většině významných hudebních akcí, jako je festival Rock for People či Hrady CZ. Pro letošní rok se značka Staropramen také dohodla na novém partnerství, a to s multižánrovým hudebním festivalem United Islands of Prague a zbrusu novým festivalem METRONOME. A nebude to pouze o přítomnosti piva Staropramen ve stávajících lokalitách United Islands of Prague, pivovar se stane doslova jeho součástí, protože jedna hudební stage bude umístěna přímo v jeho areálu. Řadu festivalů podobně jako v předchozích letech Staropramen navíc zpřístupní vozíčkářům, a to v rámci svého projektu Festivaly bez zábran.

Staropramen je již tradičním partnerem letních hudebních festivalů. Ani letos nebude například chybět na jednom z prvních festivalů sezony, jako je Votvírák či festivalu Vysmáté léto v Kadani. Ze spolupráce s některými významnými českými festivaly se už stala přímo tradice.

„Se značkou Staropramen náš festival spolupracuje od roku 2010. Je pro nás synonymem spolehlivého parťáka, který našim návštěvníkům přináší kvalitní servis a vždy i něco nového. Velmi se nám líbí projekt Festivaly bez zábran, který na RFP nebude chybět ani v letošním roce," říká Michal Thomes, ředitel festivalu Rock for People.
Podobně se o spolupráci se Staropramenem vyjadřuje i ředitel festivalu Hrady CZ Viktor Souček: „Staropramen je již potřetí v řadě oficiálním pivem našeho festivalu. Jsme velice rádi, že se nám podařilo získat dlouhodobého a kvalitního partnera."
Jejich slova doplňuje Jan Vošta, Event&Sponzorship Manager společnosti Pivovary Staropramen. „Těší nás, že se nám s většinou hudebních festivalů daří navazovat dlouhodobou spolupráci. Věříme, že je to i díky tomu, že se vždy snažíme poskytovat perfektní pivní servis, nabízíme široké pivní a nápojové portfolio a tam, kde je to možné komfortní stany, posezení a řadu aktivit navíc."
Festivalová „stage" přímo v prostorách pivovaru
Kromě dlouhodobé spolupráce se zmíněnými festivaly Rock for People a Hrady CZ se letos Staropramenu podařilo získat i nové významné partnerství s festivaly United Islands of Prague a METRONOME, které je pro obě strany velice vítanou událostí.

„Máme radost, že se nám podařilo navázat spolupráci právě s tímto pivovarem. Naše festivaly se konají v Praze a Staropramen k tomuto městu neodmyslitelně patří. Pevně věřím, že letošním rokem naše společná cesta nekončí, ale naopak začíná a v budoucnu se nám podaří společně vybudovat stabilní významné festivaly evropských rozměrů," komentuje spolupráci Martin Voňka, organizátor festivalu United Islands of Prague.

„Velmi nás těší, že jsme jako pražský pivovar součástí festivalu United Islands of Prague, a to doslova. Jedna hudební stage bude totiž přímo v areálu našeho pivovaru. Kromě hudebního programu budou pro návštěvníky připraveny také jeho prohlídky. Chceme tím lidem dokázat, že i pivovar je místo, kde to žije a kde se lidé mohou dobře bavit," komentuje partnerství Jan Vošta, Event&Sponzorship Manager.

I letos budou vybrané festivaly bez zábran
Letos už potřetí Staropramen zpřístupní vybrané letní festivaly lidem s hendikepem, především vozíčkářům. V tomto roce se pro ně otevřely a otevřou festivaly Mezi ploty, Vysmáté léto v Kadani, Rock for People a Rock for Churchil. Kromě přechodových pásů a vyvýšené plošiny pro lepší výhled nabídnou zbylé tři festivaly i zázemí v podobě bezbariérového stanu, sociálního zařízení, apod. Na Rock for People bude dokonce tomuto projektu vyhrazen celý jeden hangár, kde bude i doprovodný program. Lidé si zde budou moci zahrát různé společenské hry nebo se jen tak na chvilku ukrýt před sluncem a festivalovou hektikou. A samozřejmě zde budou opět umístěna sběrná místa, kam budou moci návštěvníci festivalů přinášet plastová víčka. „V loňském roce jsme takto umožnili užít si festival více než dvěma stům vozíčkářů a díky festivalům nasbírali 670 kg víček, za které jsme pořídili přes 70 metrů přechodových pásů. Věříme, že v letošním roce zázemí Festivalů bez zábran využije ještě větší množství lidí a nám se podaří být zase blíž naplnění mise naší značky, která chce spojovat lidi," říká Petra Chovancová, Senior Brand Manager značky Staropramen. Více na www.festivalybezzabran.cz.

Velká jména na letních festivalech
Letošní festivalová sezona přilákala do České republiky celou řadu interpretů s opravdu zvučným jménem. Doslova světový line-up má Rock for People, kde se představí taková esa jako Massive Attack, The Offspring, Bullet for my Valentine nebo britská electro-hardcoreová kapela Enter Shikari. Rock for Churchill má v reportoáru mimo jiné světoznámého pouličního umělce, kterým není nikdo jiný než Dub FX. Fanoušci dubstepu, rocku, drum and bass nebo elektroniky se mohou těšit na skupinu Modestep, která spojuje všechny tyto hudební styly. Evropské hudební talenty přiveze festival United Islands of Prague. Za všechny můžeme jmenovat L'Aupaire, Get your gun nebo Leyyu. METRONOME nabídne koncert Iggyho Popa, Foals či The Kooks. Československou festivalovou scénu najdeme především na Hradech, na kterých ani letos nebude chybět například Kabát, Divokej Bill, No Name, Vypsaná Fixa nebo Xindl X.

Pivovar Svijany otevírá Zámek Svijany

Publikováno:před rokemZdroj:První zprávyAutor:Petra WinklerováSvijany

Pivovar Svijany koupil v roce 2013 nedaleký zámek a za přispění EHP a Norských fondů se rozhodl vrátit mu původní lesk.

Téměř dva roky trvající rekonstrukce dospěla do svého finále a Zámek Svijany se v červnu otevře veřejnosti. Slavnostní zahájení provozu proběhne 25. června a první návštěvníci se mohou těšit na archeologickou a pivovarnickou expozici, bohatý doprovodný program i zlevněné vstupné. Pivovar Svijany připravil u příležitosti otevření zámku i nové pivo, Zámecký Máz.

V sobotu 25. června v 9 hodin se poprvé otevřou brány Zámku Svijany veřejnosti. Po celý den bude pro návštěvníky připraven pestrý doprovodný program. V den otevření bude pro všechny jednotné vstupné.

Od prvního dne si budou moci návštěvníci prohlédnout zrekonstruovaný interiér zámku včetně kaple s restaurovanými stropními freskami i přilehlou zahradu a ochutnat nové pivo, které při této příležitosti připravil Pivovar Svijany a nazval je Zámecký Máz. Připravena je celá řada stálých expozic, které bude možné absolvovat s průvodcem nebo samostatně.

„Jedná se o archeologickou výstavu s exponáty ze Svijan a blízkého okolí, menší expozici o podzemí Libereckého kraje, pivovarnickou expozici, část věnovanou bývalým pánům zámku – Valdštejnům a Vartenberkům, dále pak Islandu, romské menšině a Montessori vzdělávání. V plánu je i otevření zážitkové únikové místnosti, níž se návštěvníci ponoří do tajuplné historie 16. století,“ říká projektová manažerka Markéta Tumová.

V průběhu rekonstrukce byla pod vedením archeologa Petra Brestovanského ze Severočeského muzea v Liberci odhalena řada zámeckých tajemství. Jde např. o unikátní bronzovou jehlici starou 3000 let, středověkou pec na chleba nebo tajnou chodbu pod zámkem. Všechny zde nalezené artefakty si budou moci návštěvníci prohlédnout na vlastní oči v expozici, na které se z velké části podílí ARCHA 13 o.p.s.

Součástí zámku je i rozlehlá zahrada, která prošla výraznými úpravami tak, aby nabídla prostor pro odpočinek i zábavu. „Radost určitě udělá nejmenším návštěvníkům, kteří zde najdou pískoviště sloužící zároveň jako archeologické naleziště. Pod vrstvou písku totiž bude možné odkrýt kostru prasete, jejíž část byla v zahradě objevena a zároveň dala obci Svijany jméno,“ doplňuje Tumová. Součástí zahrady budou i pec na chleba a pec na bronzové odlitky. V těch si budou moci návštěvníci pod vedením vyrobit vlastní zámecké suvenýry.

Rekonstrukce Zámku Svijany probíhala od roku 2015 z finančních zdrojů Pivovaru Svijany za přispění EHP a Norských fondů. Celková suma za revitalizaci památky se vyšplhala na 60 mil. Kč, 30 mil. bylo financováno z dotací.

„Původní rozpočet byl 50 mil. Kč, z této sumy jsme měli přislíbenou dotaci z EHP a Norských fondů ve výši 30 mil. Kč. V průběhu rekonstrukce se ale objevily např. vzácné fresky v kapli, proto jsme investici ze strany pivovaru zvýšili o dalších 10 mil.,“ upřesňuje finanční stránku projektu ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík.

Svijanský pivovar a nedaleký zámek k sobě od nepaměti patřily. Vedle hospodářského dvora s pozdějším pivovarem nechal zámek Svijany vystavět Jaroslav z Vartenberka, aby zvýšil prestiž panství. Památka byla součástí pivovaru i po znárodnění, do soukromých rukou byla prodána až státním podnikem Pivovary Vratislavice nad Nisou, který svijanský pivovar několik let vlastnil. Po celou novodobou historii zámek chátral a reálně hrozilo jeho zřícení.

„Vzhledem k tomu, že k sobě zámek a pivovar vždy patřily, považovali jsme za svou morální povinnost památku zachránit a zpřístupnit veřejnosti. Moc mě těší, že se projekt podařilo zrealizovat a zámek přivítá 25. června své první návštěvníky,“ říká Roman Havlík, ředitel Pivovaru Svijany.

Beerfest Ostrava přilákal na 4,5 tisíce návštěvníků. Areál se opět otevírá dnes v poledne

Publikováno:před rokemZdroj:Ostrava Online

Na první den Beerfestu Ostrava v Dolních Vítkovicích dorazilo okolo 4,5 tisíce návštěvníků. Program gradoval v podvečerních a večerních hodinách, kdy na hudební scéně vystoupily kapely Wohnout, Divokej Bill a Čechomor. Program prvního večera pak uzavřel dýdžej John Culter, po kterém následovala taneční party pod širým nebem House Madness.

„Počasí nám nemohlo vyjít lépe a po všech stránkách se první den Beerfestu vydařil. U pivních stánků bylo neustále plno a pivo teklo proudem, takže spokojené mohou být i zastoupené pivovary,“ uvedla za pořadatele Gabriela Kuncová.

Areál Dolních Vítkovic se pro návštěvníky Beerfestu opět otevře dnes ve 12 hodin, první koncert začíná o hodinu později. Mezi hlavní taháky sobotního večera patří Mňága a Žďorp a Olympic. O půl noci se návštěvníci mohou těšit na koncert Dary Rolins, kterou následně vystřídá oblíbený slovenský raper Kali. Sobotní program pak uzavře úspěšný slovenský dýdžej a producent Robert Burian.

Vstupenky budou k zakoupení na místě za 240 korun. Cena pro děti do 18 let je 100 korun, děti do 140 cm mají vstup zdarma. Držitelé průkazu ZTP a ZTP/P zaplatí 30 korun.

Podnikatel láká na pivo s opilcem Čurdou, pivovar se k němu nehlásí

Publikováno:před rokemZdroj:Impuls.czAutor:Tomáš LánskýRohozec

Má heslo na Wikipedii a mluvu obohatil o termín „čurdovat“, tedy zpít se do němoty. Milan Čurda, který před lety po nehodě s fekálním vozem nadýchal osm promile, si užívá status celebrity. Teď jeho tvář zdobí i pivo. Vaří se v Turnově, ale pivovar se k němu nehlásí. A podle odborníka je to reklama „přes čáru“

Čurdův ležák s podobiznou „osmipromilového řidiče“, proslulého viníka nehody z roku 2005, začal nově vařit turnovský Pivovar Rohozec. Ovšem ne ve vlastní režii.

„Jde o výběrovou jedenáctku. Má 5,1 procent alkoholu, tedy o něco víc, než klasická piva. Ale lidi zas mají jistotu, že pijí něco, co Milanovi chutná. Sám si jezdí do pivovaru vybírat tank, z něhož se bude stáčet. Pivo koštuje. A nic slabého on nepije,“ vysvětluje Martin Fišer, Čurdův přítel a pořadatel tuhaňských trhů, kde se v roce 2013 Čurdovo pivo poprvé objevilo. Tehdy ovšem ještě jako Tuhaňské světlé, které vařil novopacký pivovar.

Později se na etiketu dostalo i Čurdovo jméno a typická zarostlá podobizna, včetně motivu fekálního vozu, s nímž v těžké opilosti havaroval. V roce 2006 právě v Tuhani na Semilsku boural Čurda znovu, vjel s traktorem do požární nádrže. Opět pod vlivem alkoholu (o jeho nehodách jsme psali například zde).

A právě tyto motivy vzbuzují u mnoha lidí rozporuplné reakce. Fišer je mírní, jde prý jen o recesi.

„Ta etiketa je taková proto, aby si to lidi vůbec koupili. Musíme se nějak dostat do povědomí, pak podobu etikety přehodnotíme. Když může mít své pivo Jágr, proč by nemohl mít Čurda?“ ptá se Fišer.

Šéfredaktor odborného časopisu Marketing&Media Filip Rožánek si však myslí, že zvolená etiketa je už za hranou.

„Beru to celé jako pokus o kontroverzní marketing, levnou snahu šokovat. Malý pivovar na sebe chce upozornit v konkurenci velkých hráčů, kteří mají úplně jiné rozpočty. Ale osobně neznám člověka, který by si koupil pivo kvůli tomu, že na jeho výrobu dohlíží známý opilec,“ kritizuje Rožánek.

Propagaci Čurdova piva vnímá jako podporu nezřízeného pití.

„V podstatě podsouvá, že řidič, který porušil zákon, je normální celebrita. Zpracování porušuje i etický kodex reklamy. Ten zakazuje představovat nebo propagovat nezodpovědnou konzumaci, záporně či ironicky hodnotit abstinenci nebo zdrženlivost. Také se v reklamě nesmí ukazovat osoby, které se jeví jako opilé, ani vyvolávat dojem, že intoxikace je přijatelná. Zákon též výslovně říká, že reklama na alkoholické nápoje nesmí být užita v souvislosti s řízením vozidla. Ten nechvalně proslulý fekální vůz je přitom i na etiketě,“ zdůrazňuje Rožánek.

Pivovar se ležákem nechlubí
Pivovar Rohozec, který Čurdův ležák vaří, se jím moc nechlubí. Na jeho webových stránkách o něm není ani zmínka. A ředitel František Jungmann s ním nechce být příliš spojován.

„My to pivo pouze vaříme na základě objednávky a dodané receptury. Všechny další záležitosti, včetně distribuce a reklamy, jdou za panem Fišerem. Je to jeho věc,“ míní ředitel. „Je třeba to chápat jako recesi. Podle mě si své zákazníky najít může,“ dodává.

Čurdův manažer Martin Fišer to ale s pivem myslí vážně. Zatím jej prostřednictvím velkoobchodu s nápoji dodává do večerek, malých obchodů a koloniálů. K dostání je i na benzinkách na Semilsku.

Spolu s pivem nabízí i propagační předměty, samolepky a trička. A plánuje se i Čurdova slivovice.

„Pokoušeli jsme se dělat i Čurdovo víno, ale to na odbyt nešlo. To byl krok vedle. Se slivovicí by to mohlo být jiné,“ zamýšlí se prodejce.

Největším konzumentem Čurdova ležáku je prozatím sám slavný alkoholik. V tuhaňské garáži, kde žije bez elektřiny a teplé vody, mu jej čas od času Fišer zaváží jako gáži za to, že své jméno a tvář propůjčil pivní značce.

„Peníze mu dávat nemůžu, ty by mu úřady ihned vzaly a navíc by přišel o životní minimum,“ vysvětluje Fišer. A Čurda, jehož tělo bez alkoholu nevydrží ani den, by peníze stejně utratil za pivo.

V Tuhani, kde žije asi sto obyvatel, se ale pivu zatím nedaří. Místní hospoda o něj nemá zájem, přestože půllitr vyjde prodejně na 13 korun. „Doma není nikdo prorokem. Milanovi tu zazlívají, že je slavný a pomlouvají ho. Závidí mu popularitu,“ osvětluje Čurdův přítel.

Festival Pivo na náplavce představí desítky minipivovarů. Ze Sedlčan doplave Vltavský kraul

Publikováno:před rokemZdroj:Pražský patriot

Na náplavce Rašínova nábřeží mezi Palackého a železničním mostem se dnes a zítra koná degustační festival malých a mini pivovarů nazvaný Pivo na náplavce.

Svá piva představí zhruba tři desítky minipivovarů, několik malých a několik „létajících“ pivovarů. Na festivalu bude možné ochutnat i pražské pivo.

Z metropolitní produkce se představí Hostivař, Kolčavka, Kunratice, Marina, Bad Flash, Novoměstský i Počernický pivovar. Festivalové pivo letos nese název Vltavský kraul. Uvařil ho Sedlčanský pivovar Krčín. K dispozici bude 500 litrů této dvanáctky.

Vstup na festival, který se koná dnes od 14 do 22 a zítra od 10 do 22 hodin (hned vedle se konají tradiční farmářské trhy), je zdarma, pivo se však čepuje jen do skleněných džbánků prodávaných u vstupu. Jeden se prodává za 60 korun.

Po oba dny se budou na festivalovém podiu konat koncerty, v sobotu i pivní bleší trh.

Česká hospoda na druhém konci světa je lepší než desítky politických cest

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.cz

Česká hospoda na druhém konci světa má násobně větší diplomatický potenciál než bezpočet návštěv českých politiků tamtéž. Tradice pivní diplomacie spadá do dob Rakouska-Uherska, přežila tažení československých legií až na sibiřské pláně a je živá dodnes. České pivo totiž mění i nehostinnou pustinu v místo, kde je radost být a popíjet. Svět je díky němu krásnější a lidé spokojenější. Tento článek je součástí speciálního projektu Hospody se nevzdáme, který je sponzorovaný společností Budějovický Budvar

Může pivo a jeho šíření fungovat podobně, jako kdysi působilo šíření Písma svatého? Jsou sládci vařící pivo v zahraničí jakýmisi věrozvěsty pivní víry? Samozřejmě! Česká hospoda na druhém konci světa má násobně vyšší diplomatický potenciál než bezpočet návštěv českých politiků tamtéž.

Jdete si takhle městečkem Padang Bai na indonéském ostrově Bali. Vedro, exotické vůně, žízeň. Najednou se před vámi zjeví cedule s nápisem Tady je Krakonošovo. Protřete si oči a zjistíte, že se vám to nezdá, přestože v Krkonoších opravdu nejste. Jste jen před českou hospodou, kterou si tu založili čeští a slovenští potápěči zamilovaní do Indického oceánu a českého piva.

Po týdnech cestování první hospoda, kde mají pípu, a nikoliv lednici plnou nepříliš chutných lahváčů. Najednou jste hrdý, že jste z Čech, a každému se tím chlubíte. A pak si dáte smažák. A ještě jedno.

Pivní diplomacie spadá až do dob Franze Josefa
Každý zcestovalý Čech má podobný zážitek. Nic tak nepotěší turistu putujícího dálavou jako známé logo věhlasného pivovaru. Pivní diplomacie má přitom letité kořeny, v novodobé české historii reprezentované hlavně českými sládky putujícími na východ. Tradice spadá do dob Rakouska-Uherska, přežila tažení československých legií až na sibiřské pláně a je živá dodnes.

Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven vařilo od roku 1990 pivo v zahraničí téměř padesát sládků. Kromě Antarktidy působili čeští sládci na všech světových kontinentech a vařili pivo třeba i na Velikonočních ostrovech.

Čeští sládci vyváží své umění
Čeští sládci mají ve světě pověst zkušených odborníků schopných vyrobit pivo nejen českého typu, ale také podle místních požadavků. Na Filipínách měli svého času dokonce českou paní sládkovou a byli s ní navýsost spokojení.

Je to logické. Sládkovské řemeslo patřilo k těm putovním, „vandrovním“. Málokterý sládek vydržel celý život v jednom pivovaru, vydával se sbírat zkušenosti, zkoušet, a jak bylo řečeno výše, šířit víru do pivně pohanských zemí.

Majitel pražského baru na Újezdě Petr Šilhánek působil dlouhá léta ve vinařské baště Moldávii. "Po pár dnech jsem měl město prochozené křížem krážem a měl jsem pocit, že mi už nemá co nabídnout. Říkal jsem si, co tu budu dělat tři roky? A pak jsem během jedné z procházek v dálce zahlédl povědomé logo. Takřka jsem běžel, abych se ujistil, že se mi to nezdá.“ Nebyl to sen, bylo to logo českého pivovaru zvoucí do jediné „české“ hospody v zemi. „Od té doby se mi tu líbí,“ uzavírá Petr.

A o tom to je. České pivo totiž mění i nehostinnou pustinu v místo, kde je radost být a popíjet. Svět je díky němu krásnější a lidé spokojenější. Umí tohle oficiální návštěvy našich politiků?

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.09.2017 20:115.506/5.506