Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

České pivařky jsou vzdělané a s dobrými příjmy!

Publikováno:před měsícemZdroj:AhaOnline.cz

Pivo je pro české ženy stále atraktivnějším nápojem. Meziročně vzrostla skupina žen, které si alespoň občas pivo dopřejí – konkrétně z 57 na 59 %. V průměru si je dají skoro 2x za týden. Vyplývá to z výsledků průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR.

Nositelkami vzestupného trendu jsou především ženy v nejmladší věkové kategorii 18 – 29 let, u nichž došlo k meziročnímu nárůstu o 6 %. Tři procenta přidala také skupina žen mladšího středního věku (30 – 44 let). „Mladší lidé jsou otevřenější experimentům, chtějí zkoušet nové chutě, jejich věrnost značce a ani typu piva ještě není tak vysoká jako v pozdějším věku. Pivovary na to reagují nabídkou pivních speciálů, jejichž obliba i mezi ženami stále roste,“ vysvětluje Martina Ferencová z Českého svazu pivovarů a sladoven.

Dobře vydělávají a jsou vzdělané
Novými konzumentkami piva jsou nejčastěji ženy s vyšším odborným a vysokoškolským vzděláním a také s vyššími příjmy. „My ženy přistupujeme k výběru jídla i nápojů možná o něco promyšleněji než muži. Více se zajímáme nejen o složení a kvalitu, ale taky o to, co je právě »in«,“ vysvětluje Martina Ferencová.

Dva půllitry týdně
V průměru Češky vypijí o něco více než dva půllitry týdně. „Naprostá většina žen se přirozeně drží v mezích zodpovědné konzumace, která odpovídá maximálně dvěma třetinkám piva denně. Takové množství nenaruší ani případný dietní režim. Pivo je taky ideální iontový nápoj po sportovním výkonu. Osobně považuji 10° a nealko pivo za nejlepší nápoje, které kdy lidstvo vynalezlo,“ říká prof. MUDr. Jan Pirk, přední český kardiochirurg a zapálený sportovec.

Pivo a hubnutí? Ano!
Počítejte i s pivem! Obvykle odborníci dietářům dovolují sklenku vína. Sklenka suchého bílého vína (0,2 dcl) má v průměru 440 kJ a třetinka piva 10° (0,3 dcl) 390 kJ. Pivo má tedy jen poloviční množství alkoholu. Při větším objemu tekutiny tak volíme méně alkoholu. Pokud chceme kaloriemi a alkoholem z jakéhokoliv důvodu šetřit ještě více, vhodnou alternativou je nealko pivo, které obsahuje jen 80 kJ na 100 ml nápoje.

Pět zdravotních benefitů
1. Střídmé pití piva chrání před infarktem. Ukázalo se, že u pivařů je snížené riziko srdečního infarktu o 40 až 60 procent než u abstinentů. Ideální je pít jeden půllitr až litr denně.
2. Pivo snižuje riziko mrtvice. Zdravé přísady obsažené v pivě totiž mohou zabránit shlukování červených krvinek a vytváření krevních sraženin
3. Pivo pomáhá proti nespavosti. Chmel působí jako přírodní sedativum, které zklidňuje nervy. Proto si před spaním dejte s klidným svědomím sklenici piva.
4. Pivo proti cukrovce. Pivo také působí jako prevence cukrovky. Důvod? Není totiž zdaleka tak kalorické jako běžné sladké limonády. Ti, kdo cukrovku už mají, si mohou občas dát pivo se sníženým obsahem cukru.
5. Pití piva vylepšuje paměť. Podle americké studie Heart Association pivo zlepšuje paměť. Pivaři trpí méně často Alzheimerovou nemocí.

Na pochod Pivovarská čtvrtka vyrazte již 19. května

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápojeHolba

Vůbec poprvé postavila na start turisty v roce 1973. Pořádá ji pivovar Holba a její širší rozměr ve srovnání s běžnými pochody jí přidává na oblíbenosti. Každoročně se na ní setkávají turisté s milovníky dobrého piva a horské přírody. Pivovarská čtvrtka tradičně startuje 3. květnovou sobotu a stejně je tomu i letos, kdy na ni připadá 19. květen. Odhodlání vychutnat si Jeseníky s Holbou láká všechny její příznivce bez rozdílu pohlaví, věku i kondice.

„Na trasy různé délky a náročnosti je možné vyrazit ze 4 startovacích míst s bezproblémovým dojezdem. Spolupracujeme s Klubem českých turistů a pro všechny případy také s Horskou službou. Terény jsou bezpečné, takže jsme žádné úrazy dosud neměli, zato příjemných zážitků jsou hory“ říká Alexandra Lašáková z pivovaru Holba, která pochod společně s týmem připravuje. Trasy vedou malebnou přírodou Jeseníků a nechybí na nich občerstvovací stanice. Tady je možné nabrat síly pro další kilometry a odpočinout si třeba u Horské 10.

Pochod nabízí 9 tras různé náročnosti

v délce 10 až 21 km. Vedou různými terény, převážně velmi dobře schůdnými

s malebnými výhledy do okolí. Na mapách je můžete sledovat on-line na pivovarskactvrtka.cz. Také letos Holba turisty kompletně vybaví, postará se o občerstvení a v cíli o zábavu. Každý startující získá mapu a k tomu nutnou výbavu včetně kuponu na pití a odměnu v cíli. Dospělí se mohou těšit na pivo gratis, aby spláchli našlapané kilometry, zatímco dětem doplní ztracené kalorie oblíbená sladkost a něco na pití.

Cíl je na pivovarském nádvoří, kde účastníky uvítá kapela. Je to ideální příležitost společně posedět u pivovarských rybníků a připít si na povedený výšlap třeba novým ležákem Keprník, který letos v dubnu obohatil nabídku značky.

Čtvrtka má symbolické startovné 50 korun pro dospělé a 30 korun pro děti. Pro sedmdesátníky a starší je startovné zdarma. Již nyní je možné účast zaregistrovat on-line na pivovarskactvrtka.cz a tak se vyhnout čekání na startovacích místech.

4 startovní místa budou 19. května v provozu od 8 do 10 hodin. Nejvíce lidí chodí z Hanušovic z pivovaru, dalším místem je Šumperk od SOU na ulici Generála Krátkého (u Kauflandu), Králíky z ul. Moravská naproti nádraží a Velkých Losin přímo od brány lázeňského parku, odkud se vyráží na delší trasy.

Králíky – Hanušovice 21 km
Nejnáročnější, vede přes pramen Tiché Orlice a Jeřáb, kde je při jasném počasí
nádherný výhled do okolí. Vrchol Jeřáb se zvedá do výšky tisíce metrů.
Trasa vede přes klášter Hedeč v Králíkách dále Horní Orlice – pramen Tiché Orlice – Jeřáb –
Svatá Trojice – Severomoravská chata – Počátky – Vršava – Pivovar Holba.

Králíky - Hanušovice 20 km - Trasa vede přes klášter Hedeč v Králíkách dále Horní Orlice –– Svatá Trojice – Severomoravská chata – Počátky – Vršava – Pivovar Holba.

Šumperk - Hanušovice 18 km – Trasa kolem zříceniny Nový Hrad
Přes Nové Domky – rozcestník Pod Lomem – rozcestník Nad Lomem – Osikov – Pod Smrkem – Lužná – Nový Hrad – Pivovar Holba

Hanušovice - Hanušovice 10 km, s programem u občerstvovací stanice
Trasa vede z Pivovaru Holba kolem Nového Hradu a přes občerstvovací stanici U Lip zpět.

Hanušovice - Hanušovice 12 km a 14 km
Z pivovaru k rozcestníku Pod Vršavou, dále na Zámeček a zpět do pivovaru.

Hanušovice - Hanušovice 16 km
Z pivovaru do Hynčic dále Kopřivná – Pod Smrkem – Lužná – Nový Hrad – pivovar Holba

Hanušovice - Hanušovice 21 km
Trasa vede z pivovaru do Hynčic na Potůčník – Křížový vrch – Lužná – Nový Hrad – pivovar Holba
Velké Losiny – Hanušovice 17 km, s programem u občerstvovací stanice

Pivovar Samson spouští nový web. Jeho tváří je legendární hostinský Evžen

Publikováno:před měsícemZdroj:Pivovar SamsonSamson

Pivovar Samson rozjíždí nový web. Jeho tváří je výčepní Evžen Rychtařík, který se značkou Samson spojil 30 let profesního života. Nový web je vytvořen s nadsázkou, hlavní myšlenka ale zůstává jasná – České Budějovice jsou světovou pivní metropolí.

Když se v Českých Budějovicích řekne hospoda Na Spojce, je to opravdový pojem. Restauraci, kde se točí pivo Samson, od roku 1986 vedl charismatický Evžen Rychtařík. „Samson, to je můj život. Pil ho můj otec, já na něj nedám dopustit. Jsem velmi rád, že se kvalita piva v poslední době výrazně zlepšila a že mohu propagovat podle mě nejlepší pivo na světě,“ říká Evžen Rychtařík.

Právě hostinský Evžen provází návštěvníky webových stránek Samson.cz celým webem. „České Budějovice jsou pivní baštou, náš pivovar je nejstarší ve městě. Nabízíme tradici a zároveň kvalitu, kterou můžeme garantovat i díky investicím partnera AB InBev. V posledních čtyřech letech přesáhly 400 milionů korun,“ říká ředitel Pivovaru Samson Daniel Dřevikovský.

Nový web Pivovaru Samson s nadsázkou nabízí Evženův pohled na produkty Samsonu, mezi nimiž nechybí ani nealkoholické Pito. Evžen je také průvodcem po jihočeské metropoli pro ty, kteří nebydlí v Českých Budějovicích. „Jsem z Budějc je koncept, na kterém stránky stojí. Ukazujeme tak hrdost místních lidí na město i na pivo, které prostě k Českým Budějovicím patří,“ říká tvůrce webových stránek Samsonu ze společnosti NGS Martin Kössl.

Web má kromě laskavého pivního humoru i moderní grafické prvky. Pivovar Samson počítá s tím, že současně se spuštěním nových stránek zintenzivní komunikaci na sociálních sítích.

Pivovar Samson, a.s., České Budějovice je hrdým členem portfolia společnosti AB InBev, která je největším světovým pivním koncernem. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Corona či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

Český zákazník chce lacné pivo, zvyšok ho nezaujíma. Na Slovensku je to lepšie

Publikováno:před měsícemZdroj:Opive.sk

V susednom Česku sa vlani udiala zaujímavá vec. V Brne vznikla spoločnosť Czech Craft Beers, ktorej ambíciou je vytvoriť sieť malých minipivovarov. Aktuálne združuje pivovary Lucky Bastard a Moravia. Šéf holdingu Jan Grmela sa pre portál oPive.sk rozhovoril o aktuálnej situácii aj plánoch skupiny na Slovensku.

Koncom minulého roka ste oživili značku Moravia. Ako ste spokojný so záujmom o ňu?
V skutočnosti bola značka Moravia obnovená už v roku 2016, kedy sme ju prvýkrát predstavili prevádzkovateľom krčiem zo spriatelených podnikov v Brne. Avšak ku skutočnému rozvoju došlo až v novembri 2017, kedy sme pre Moraviu otvorili samostatný pivovar v Brne-Medlánkách, ktorý disponuje najväčšou varňou zo všetkých brnenských minipivovarov.

Aký bude tohtoročný výstav Moravie?
Očakávame, že by sme sa mali dostať cca na polovicu kapacity nášho prevádzky, teda cca štyri- až päťtisíc tisíc hektolitrov.

Aj v rozhovore pre české média ste spomínali, že by ste chceli vyvážať viac piva do Bratislavy. Darí sa to zatiaľ?
Spoluprácu s našimi distribútormi, z ktorých najviac piva nakupujú Damian Beer & Ale a spoločnosť First Express, si pochvaľujeme. O pivo je dobre postarané celú dobu cesty z nášho skladu až k zákazníkovi a na rastúcich objemoch predaja je to vidieť.

Aký potenciál má pre vás slovenský trh?
Do budúcnosti určite zásadný. Na Slovensku sa pije veľa českého remeselného piva, avšak za podstatne lepšie peniaze ako v Česku, čo dáva väčší priestor nielen distribútorom, ale aj prevádzkovateľom krčiem a to je dôležité pre zdravie celého sektoru remeselného piva. Momentálne je pre nás síce hlavným trhom Brno a okolie, v najbližších rokoch by sme však určite radi rozvinuli aj priamu distribúciu na miesta, kde zatiaľ našu rozvozovú dodávku nestretnete.

Rozdielny prístup
Ceny remeselného piva sú na slovenskom trhu vo všeobecnosti vyššie ako v Česku. Čím si to vysvetľujete?
Myslím, že to súvisí s zatvrdilosťou českého zákazníka a otvorenosťou toho slovenského. Podobný trend vidíme napríklad v Poľsku, kde neexistuje silná pivná tradícia, takže bežne v supermarkete kúpite aj pivá, ktorá v Česku nenájdete ani v pivotékach. Český zákazník skrátka chce čo najlacnejšie pivo a často ho príliš nezaujíma pôvod ani kvalita či chuť toho, čo nakupuje. Našťastie sa tento trend začína obracať a aj nám sa darí nahrádzať v podnikoch zavedené značky našim pivom s výraznejšou chuťou a to aj napriek tomu, že sa veľkým pivovarom cenou rovnať, z dôvodov vyšších nákladov daných remeselnou výrobou, zďaleka nemôžeme.

Kedy pridáte k Lucky Bastard a Moravii ďalší pivovar?
Konkrétny termín momentálne k dispozícii nemám, je však pravda, že pripravujeme do budúcich rokov projekt ďalších pivovarov v regióne Brna a okolia.

Koľko pivovarov by mohol združovať váš holding?
Všetko ukáže až čas a záujem o naše pivo. Aktuálne sa sústredíme na naplnenie kapacity oboch našich pivovarov. O ďalších pivovaroch, ktoré by sme do skupiny pridávali, sa môžeme začať baviť najskôr za pár rokov. Projekt však počíta s nižšími jednotkami minipivovarov v regióne.
Ďalšia expanzia

Aké plány máte so skupinou tento rok?
Logistické riešenie presunu piva medzi pivovarmi a centrálnym skladom spolu s obalovým hospodárstvom a správou materiálu a surovín pre výrobu sa ukázalo byť slušným orieškom, ktorý nás spočiatku ľahko prekvapil. Avšak teraz už môžem povedať, že všetko si sadlo a funguje na výbornú. Momentálne je našou prioritou zvyšovanie kvality piva, stabilizácia výrobných postupov a štandardizácia výrobkov.

Čo to znamená?
Budeme určite pracovať aj so šírkou sortimentu pretože momentálne ponúkame sedem druhov piva, čo nie je vôbec málo vzhľadom k rozloženiu objemov, ktoré varíme. K tomu nám pomôže nákup nových tankov od Moravie, ktorými naplníme kompletne projektovanú kapacitu 9000 hektolitrov za rok. No a naplno pracuje náš obchodný tím, pretože predať 600 alebo 700 hektolitrov za rok, čo bol výstav pivovaru Lucky Bastard v roku 2015, je o dosť iné ako predať hektolitrov desať či dvanásť tisíc, čo je výstav, na ktorý by sme sa radi dostali počas roku 2019.

Pivo už není čistě mužská záležitost, říká Veronika Hořáková, manažerka značky Birell

Publikováno:před měsícemZdroj:Žena-in

Veronika Hořáková, manažerka značky Birell, vypráví o své pestré práci v pivním průmyslu.

Jste žena ve světě piva, tedy světě, který je stále spíše mužský – jak se vám v něm pracuje?
Skvěle. Divila byste se, kolik žen se kolem piva pohybuje! A to samozřejmě nejen v administrativních pozicích. Spousta žen pracuje i ve výrobě a podílí se na vývoji nových druhů piva a jejich vaření. To, že pivo je čistě mužská záležitost už dávno neplatí. Co třeba plno lidí neví je, že u nás v Birellu máme i paní sládkovou! Tedy ženu, která stojí za přípravou receptur a vařením piva.

Jak jste se vůbec k práci s pivem dostala?
Než jsem nastoupila do Prazdroje, starala jsem se několik let o image výrobce nealkoholických nápojů a pak přišla nabídka od Prazdroje. Zda chci pracovat pro firmu, kterou zná celý svět a která je navíc typicky česká, nebylo těžké rozhodování, takže jsem na ni ráda kývla. Nejprve jsem měla na starosti uvádění nových produktů na náš trh, a to především z kategorie ciderů.

Co máte ve své pozici na starosti?
Nyní mám na starost značky Birell, Frisco a Kingswood z pozice marketingové manažerky. Je to hodně pestrá práce. Mému okolí vždycky přišla nejzajímavější část, do které spadá vymýšlení nových produktů a příchutí.

Jak takové vymýšlení probíhá?
Většina lidí si představí, že si sedneme s kolegy někam ke stolu a přemýšlíme, co by nám tak chutnalo a při tom se shodneme na nějaké nové příchuti. Tak to ale není. Je to mnohem složitější práce, do které jsou zapojeny desítky lidí. Musíme sledovat světové i domácí trendy, připravovat, a hlavně vyhodnocovat průzkumy mezi spotřebiteli a na jejich základě potom dojdeme k několika možnostem, které bychom mohli uvést na trh. K nim naši sládkové vymyslí recepty a pak je zkoušíme vařit a ochutnáváme – a opět, nejen s úzkým okruhem zaměstnanců pracujících s Birellem. Samozřejmě zjišťujeme i názory spotřebitelů, které také zohledňujeme.

Jak dlouho celý proces trvá?
Připravit a uvést na trh nový produkt je dlouhodobá práce, která zabere mnoho měsíců. Trochu delší je v případě nápojů, kde je potřeba sladit více ingrediencí, jako byl v poslední době třeba Birell Botanicals – vyladit ten správný poměr je hotová alchymie.

Zmínila jste Birell Botanicals, v čem je jeho chuť unikátní?
Birell Botanicals je typický svou postupně se rozvíjející chutí. Jde o unikátní kombinaci chuti ovoce s jemnou hořkostí a osobitým aroma jednotlivých ingrediencí. Nápoj se připravuje tradičním pivovarnickým postupem za použití unikátních kvasinek a svou charakteristickou chuť získává během 19denního procesu vaření a zrání. Chuť ovlivňuje také specificky namíchaný poměr ingrediencí, které jsou navíc přidávány během procesu vaření v různých skupenstvích – od sušených, přes extrakty až po přírodní aromata. V současné době máme tři příchutě Birell Botanicals – Bezový květ s citronem a tymiánem, Zelený čaj s jasmínem a bergamotem a Jablko se zázvorem a heřmánkem.

Plánujete na léto nějaké akce, kde by se mohli lidé s Birellem blíže seznámit a produkty ochutnat?
Během jara projedeme Českou republiku s Birellem Botanicals. Na pěti výletních místech v Česku budeme stavět květinové mandaly – pod vedením profesionálních floristek se do jejich tvorby budou moci zapojit všichni návštěvníci těchto vybraných turisticky atraktivních míst. Zde budou mít možnost ochutnat všechny tři příchutě Birellu Botanicals a také si v laboratoři smyslů ověřit, kolik bylinek a rostlin dokáží poznat za pomoci čichu. Začínáme už 1. května u hlavního vchodu do Adršpašsko-teplických skal, v sobotu 5. května se pak potkáme s návštěvníky liberecké botanické zahrady, o státním svátku 8. května budeme na Lipně u Stezky v korunách stromů, 15. května u vchodu do Punkevních jeskyní v Moravském krasu a celou roadshow zakončíme 19. května na nádvoří plzeňského pivovaru.

V létě potom bude v rámci našeho charitativního projektu Nezastavitelní, který pomáhá handicapovaným lidem vrátit se zpět do aktivního života, putovat po Česku Birell brána – za každého člověka, který jí projde, proběhne či projede na kole Birell věnuje 5 Kč na konto projektu.

Dáte si v soukromí ráda pivo, nebo je to pro Vás natolik pracovní záležitost, že dáváte přednost jiným nápojům?
Pivo si dám moc ráda i v soukromí. Když jsme s rodinou na výletě – ať již pěším, nebo třeba na kolech, jsem věrná té „své“ značce a dám si nealkoholický Birell – je ho tolik variant, že si vždycky vyberu tu pravou podle aktuálního rozpoložení, nálady a chuti. Když chci jen tak posedět s přáteli, tak si moc ráda vychutnám půllitr Plzně.

Váš pracovní život je asi poměrně náročný, jak se Vám daří skloubit jej s prací? Je to hodně diskutované téma, každá žena má svůj recept – jaký je ten Váš?
Budu upřímná – je to mazec. Být úspěšná v práci, zároveň zůstat dobrou a milující matkou a manželkou, a ještě vyšetřit čas na nejmilejší koníčky, je často výzva. Hodně mně pomáhá a nabíjí, že miluji nejen svou rodinu, přátele a koníčky, ale právě i práci, kterou dělám. Výhodou je, že i moje rodina ráda tráví volný čas aktivně. Společně tak často cestujeme a vyrážíme na hory, kolo nebo lyže. A když mám některý víkend florbalový zápas, moje rodina sedí na tribuně a fandí celému našemu týmu.

Po osmi letech se v ČR znovu sklízí chmel na ploše více jak 5 000 hektarů

Publikováno:před měsícemZdroj:W4T.czAutor:ČTK

Po osmi letech překonali čeští pěstitelé chmele hranici 5000 hektarů sklizňových ploch. Meziročně vzrostly o 81 hektarů, letos tak činí 5026 hektarů, informoval dnes Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZUZ).

Naposledy tomu tak bylo v roce 2010, kdy plochy měly výměru 5210 hektarů. Tehdy byla nadúroda, chmelaři kvůli stagnující výrobě pivovarů a rostoucí oblibě levných supermarketových značek piva nechali v roce 2011 pětinu úrody na chmelnicích, protože se nevyplatilo ji sklízet. Nyní chmel hodně využívají minipivovary.

"V žatecké oblasti se sklizňová plocha chmelnic navýšila o 48 hektarů, v úštěcké o čtyři hektary a v tršické o 29 hektarů," uvedl ústav. Plocha nejpěstovanějšího Žateckého poloraného červeňáku se zvětšila o 35 hektarů na současných 4352, odrůdy Sládek o 27 hektarů na 322. "Plocha odrůdy Saaz Special se zvýšila o osm hektarů na současných 34 hektarů a odrůda Premiant o pět hektarů na současných 170. Odrůda Harmonie a Saaz Late byla nově vysázena vždy po dvou hektarech na současných sedmi hektarach a 46 hektarech. Po jednom hektaru se zvýšila plocha u odrůdy Rubin a u odrůdy Vital," dodal úřad. Celkem podle něj bylo letos vysázeno 292 hektarů nových chmelnic.

Loňská sklizeň chmele byla meziročně nižší zhruba o 12 procent, přesto byli pěstitelé podle ÚKZUZ spokojeni. Za celou Českou republiku byla úroda 6797 tun chmele s průměrným hektarovým výnosem 1,37 tuny, což lze hodnotit jako mírně nadprůměrný ročník.

V roce 2011 se kvůli nadprodukci chmele snížila sklizňová plocha o 4632 hektarů, přesto se urodilo 6250 tun chmele. Tehdejší slušná úroda a zejména dobrá úroda z minulých let se chmelařům paradoxně vymstily; pivovary měly zásoby a navíc počítaly s lepšími prodeji. Pěstitelé měli dopředu nasmlouvané dodávky na zhruba 5000 tun chmele. Českým chmelařům dělalo starosti především levné pivo z polského dovozu, které tehdy prodávaly supermarkety.

V současné době je však v ČR stále více minipivovarů, které používají na výrobu velké množství chmele. Přibývá zhruba jeden týdně, zatím jich je kolem 400.

Přibližně 80 procent českého chmele směřuje na vývoz, největším dovozcem je tradičně Japonsko, významnými dovozci jsou také Německo, Čína a Rusko. Prakticky veškerý vypěstovaný chmel podléhá dlouhodobým smlouvám s odběrateli.

V Austrálii uvařili nejstarší pivo na světě. Použili kvasnice staré 220 let

Publikováno:před měsícemZdroj:Reflex.czAutor:Tereza Stonišová

Australané mají novou chloubu, kterou chtějí zaujmout milovníky zlatavého moku: pivo vytvořené z kvasnic starých údajně přes dvě století. Tyto kvasnice vylovili Australané ze dna moře v Sydneyském zálivu, kde byly ukryty ve ztroskotané lodi. Jedná se údajně o nejstarší pivovarské kvasnice na světě.

„Toto jsou nejstarší dochované pivovarské kvasnice, které kdy byly na světě objeveny,“ okomentoval nález v podobě několika zašle vyhlížejících tmavých lahví David Thurrowgood, kurátor a restaurátor muzea a výtvarné galerie královny Viktorie v Sydney.

Toto muzeum ve spolupráci s Vinařským výzkumným institutem a řemeslným pivovarem James Squire rozhodlo, že se nalezené unikáty využijí k uvaření unikátní várky piva. A tento pivovar s tradicí z konce 18. století, který se snaží si do dnešních dob zachovat tvář menšího pivovaru, překvapivě oznámil úspěch: pivovarské kvasnice byly použitelné a vzniklo z nich pivo nazvané Wreck Preservation Ale. Značka se tak chlubí pivem vyrobeným z nejstarší suroviny vůbec.

„Byli jsme schopni kvasnice pomocí moderních technologií oživit v laboratorních podmínkách,“ uvedli Australané. Časopis Examiner uvedl, že unikátní pivo bude na vybraných místech Austrálie na čepu v červnu. Ve zprávě z pivovaru James Squire najdeme i trochu patosu: „A tak se ztroskotaná loď díky našemu pivu dostala zase zpátky domů…“

Pivo Krušovice uvádí hokejovou kampaň i plechovky

Publikováno:před měsícemZdroj:MediaGuru.czKrušovice

U příležitosti Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji, které začíná už 5. května, přichází pivní značka Krušovice s novou kampaní „Tvoje mistrovství. Tvoje království“, kterou doplní limitovaná edice hokejového piva i program pro hokejové fanoušky.

Hokejová kampaň oficiálního partnera hokejového šampionátu představí nový koncept značky hledající osobní království každého z nás. Nasazeny budou sponzorské vzkazy, prezentující situace, kdy během mistrovství světa v hokeji jde království stranou.

V maloobchodní síti bude od dubna do června k dostání také limitovaná edice krušovické Řízné desítky a Královské dvanáctky, která bude k dostání v plechovce o objemu 0,5 litru a také v 1,5 litrových PET lahvích.

V místě konání, na kodaňském zimním stadionu, bude mít značka branding na mantinelech, vlastní hostesky i VIP zóny. Pro tři nejlepší hokejisty z týmu, který vypadne, připravily Krušovice navíc odměnu ve formě designových manžetových knoflíčků v bílém zlatě.

Liga mistrů UEFA má svou limitovanou edici piva Heineken

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápoje

Oslavte fotbalovou sezonu! To je hlavní motivace prémiové značky Heineken, která u příležitosti fotbalového svátku, Ligy mistrů UEFA, posílá do světa svou limitovanou edici. Určena je pro fanoušky ve zhruba třech desítkách zemí. V nejbližších dnech tato limitovaná edice nahradí standardní balení produktu na pultech supermarketů a hypermarketů.

Celkem je k dispozici 2100 hektolitrů piva v lahvích o objemu 0,4 litru a 500 hektolitrů piva v půllitrových plechovkách. Originální UEFA etiketu zdobí pohár pro vítěze.

Důvod, proč se prémiová značka stala dlouhodobým partnerem Ligy mistrů, je nasnadě. Jedná se o prestižní fotbalovou soutěž pořádanou Evropskou fotbalovou asociací a své síly zde měří nejlepší kluby evropských lig. Pohár z této soutěže je jednou z nejslavnějších klubových trofejí.

Milovníci fotbalu si mohou zakoupit limitovanou edici plechovek a lahví v běžné obchodní síti.

Partnerství značky Heineken s Ligou mistrů UEFA trvá již 12 let.

Editované kvasinky nahradí chmel v pivu

Publikováno:před měsícemZdroj:ScienceMag.cz

Chmel je jednou ze základních surovin pro výrobu piva. Dodává mu charakteristickou chuť a aroma, díky chmelovým pryskyřicím a silicím. Pro výrobu českých piv se používá chmel, který se na našem území pěstuje již od středověku, a bývá řazen k nejkvalitnějším na světě. Pěstování a zpracování chmele je ale velmi náročné na vodu, živiny i energii, což je v dnešním světě problematické.
Na jeden půllitr piva vyjde údajně zhruba 50 půllitrů vody, jen pokud jde o zalévání potřebného množství chmele. Chmel tedy zatěžuje životní prostředí, obsah vonných látek ve chmelových šišticích dost kolísá a chmel je také dost drahý. Na Kalifornské univerzitě v Berkeley proto spojili síly biotechnologové s genetiky a botaniky, aby nahradili chmel potřebný k výrobě piva genetickou úpravou pivních kvasinek. Charles Denby a jeho spolupracovníci využili jednoduchý, levný a velmi oblíbený genetický editor CRISPR/Cas9, s jehož pomocí přepsali DNA pivních kvasinek. Do kvasinek přitom vložili čtyři geny s promotory, které zařizují produkci vonných látek rostlinného původu linaloolu a geraniolu.
Vědci použili speciální software k tomu, aby docílili správné směsi promotorů genů k zajištění produkce linaloolu a geraniolu v proporcích podobných komerčně vyráběnému pivu z chmele. Pivo z geneticky upravených kvasinek již důkladně otestovali zaměstnanci společnosti Lagunitas Brewing Company v kalifornské Petalumě. V pečlivě uspořádaných experimentech označilo 27 zkušených zaměstnanců chuť nového piva za více chmelovou, než kontrolní běžné komerční pivo z chmele.

Denby C. N. et al. 2018. Industrial brewing yeast engineered for the production of primary flavor determinants in hopped beer. Nature Communications 9: 965.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.18.06.2018 15:336.353/6.353