Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Japonci před branami Prazdroje. Asahi ale českému pivu neublíží

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrPrazdroj

Světový pivovarnický gigant AB Inbev a globální pivovarnická dvojka SABMiller prodají skupinu středoevropských pivovarů včele s Plzeňským Prazdrojem za téměř 200 miliard korun japonskému pivovaru Asahi. Není to špatná volba.

Vítězství japonského pivovarnického gigantu v boji o Plzeňský Prazdroj a sesterské pivovary v Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku je pro někoho překvapivá zpráva, pro jiné logický výsledek. Tak jako tak je jisté, že český klenot zřejmě nepřechází do špatných rukou. Japonci potřebují posílit své pozice v Evropě a ve světě vážená značka Pilsner Urquell je k tomu z evropských brandů nejdostupnější cestou. Budou si ji hýčkat.

K největší evropské pivovarnické transakci dochází v souvislosti s ovládnutím globální pivovarnické dvojky koncernu SABMiller světovým lídrem Anheuser Busch – Inbev (ABI). Evropská komise s ohledem na hrozící dominantní firmu nařídila prodej části aktiv, které ABI získá. Volba padla na Prazdroj a další středoevropské pivovary, patřící dosud pod SABMiller.

Český hrdina padl
Zájemců o koupi byla celá řada, ale jednalo se vesměs o finanční a podobné jiné investory, včetně českých skupin PPF a J&T, které nemají s pivovarnictvím nic společného, nerozumí mu, a viděly v transakci dobrou investiční příležitost. Tím spíš, že se jedná o ziskový byznys, na který banky rády půjčí, a po čase je možné ho salámovou metodou se ziskem rozprodat.

Navíc, pokud by čistě Prazdroj získal třeba nejbohatší Čech a majitel impéria PPF Petr Kellner, mělo by to jistý nacionální bonus – Kellner by se stal národním hrdinou, získal by český poklad zpět do českých rukou.

Nestalo se. A Prazdroj skončí po schválení transakce evropskými antimonopolními úřady za 7,3 miliardy eur v rukou Japonců. S těmi má Prazdroj už jednu zkušenost. Nepříliš dobrou. Před 17 lety japonská banka Nomura za podivných okolností koupila a posléze prodala Prazdroj koncernu SABMiller. Japonci tehdy sehráli roli pochybného překupníka. Teď se však vrací s lepší pověstí.

Asahi, co to je?
Asahi je třináctý největší producent piva na světě. Vyrábí nejen pivo, ale i víno, lihoviny i nealko. Loni tento koncern uvařil 20,5 milionu hektolitrů piva, což je o málo víc než kolik loni uvařily všechny pivovary v Česku. Provozní zisk Asahi loni po letech růstu dosáhl sumy přes 135 miliard jenů, tedy kolem 29 miliard korun.

Asahi nevaří jen v Japonsku. Jeho pivo vyrábí v licenci především řada pivovarů v Asii. Pak ještě v kanadském Montrealu tamní pivovar Molson Canada. V Evropě vaří na základě licenční smlouvy pivo Asahi v ruském Petrohradě pivovar Baltika, v britském Kentu pivovar Shepher Neame a v Praze Staropramen – výhradně pro export.

Snaha o posílení pozice v Evropě je tedy evidentní. Tím spíš, že pro Japonsko je české pivo doslova šlágrem. Ve velkém dováží český slad a je absolutně největším zahraničním odběratelem českého chmelu. Japonci se doma zkrátka v mnohém snaží napodobovovat český ležák.

Slepice, která snáší zlatá vejce
Je tedy evidentní, že Asahi si kupuje v balíku pivovarů především světoznámý Pilsner Urquell. O něj má největší zájem. Nedávalo by smysl, kdyby Japonci chtěli po ovládnutí největší pivovarnické české společnosti, brutálně škrtit náklady a šetřit za každou cenu, jako se to stalo před lety, když belgický Inbev koupil českou pivovarnickou dvojku Pivovary Staropramen (dnes patří skupině Molson Coors).

Nehrozí ani zavírání pivovarů jako když u nás koupil Heineken pivovary Krušovice, Starobrno a ústecký Zlatopramen a krátce poté zavřel propojené podniky v Kutné Hoře, Lounech a Znojmu. V případě Prazdroje není, co zavírat. Spadá pod něj totiž nejprodávanější značka Gambrinus, nevídaně rostoucí Velkopopovický Kozel a úspěšný nošovický Radegast.

Jen šílenec by zařízl slepici, která snesla loni akcionáři na dividendách 3,38 miliardy korun. V tom je i zisk za fiskální období, končící 31. březnem 2015 ve výši 2,8 miliardy korun.

Expert: Úpadek Prazdroje pod Japonci nehrozí, nejasnosti jsou kolem Kozla

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Jan BrožPrazdroj

Pivaři se zhoršení kvality Plzeňského Prazdroje po převzetí Japonci nemusí obávat, je přesvědčen specialita na pivovarnictví Tomáš Maier z České zemědělské univerzity. Otevřená však zůstává budoucnost piva Kozel, které se ve velké míře vaří také v Rusku.

Japonská skupina Asahi se stane novým majitelem Plzeňského Prazdroje a dalších čtyřech evropských pivovarů. Za tuzemskou pivovarnickou jedničku zaplatí 197 miliardy korun. Podle Tomáše Maiera z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity je za vysokou cenou i skutečnost, že Prazdroj je mimořádně ziskový podnik.

Oproti původním odhadům cena za skupinu pěti středo- a východoevropských pivovarů SABMiller včetně Plzeňského Prazdroje významně narostla. O čem to vypovídá?
Jsou za tím dva faktory. Trh velkých pivovarnických skupin je strašně přebraný. Každá možnost akvizice je obrovská vzácnost. A za druhé, ta společnost je ve středoevropském regionu velice profitabilní. Plzeňský Prazdroj má zisk z jednoho půllitru asi korunu, což je obrovská rentabilita.

Jaký význam v celé transakci Prazdroj má? V oznámení o převzetí Japonci Pilsner Urquell vyzdvihují a jako jedinou značku ho dopodrobna popisují.
Pilsner Urquell je „ta“ značka, jde o globální brand číslo jedna, superpremium na úrovni globálních značek Stella Artois nebo Heinekenu. Marketingově se na ní hodně pracuje a je to nejhodnotnější záležitost. Proto je klíčový právě Prazdroj a až potom další národní, třeba bulharské značky. Ty tak významné nejsou.

Polská piva Lech a Tyskie sice asi nejsou tak známá, ale s přihlédnutím k velikosti polského trhu jsou jistě atraktivní. Nejsou tedy spíše ony hlavní motivací Asahi?
Lech a podobně jsou o stupínek níž a spadají zhruba do kategorie jako Gambrinus. Tak to vnímá zákazník. Ve srovnání se známkou Pilsner Urquell určitě nedosahují takových kvalit.

Mají se zákazníci obávat po převzetí Japonci poklesu kvality?
Určitě ne, pro zákazníka se nezmění nic. Jde o globální značky a je jedno, jestli majitelé sídlí v Japonsku, Jihoafrické republice, Velké Británii nebo České republice. Možná občas přijdou s nějakým speciálním pivem. V Japonsku se hodně pijí piva rýžová. Asahi však bude respektovat kulturu středoevropského regionu, jinak by šli ekonomicky proti sobě. Určitě nezmění významně portfolio ani nebudou stavět nový pivovar. Český spotřebitel to vůbec nezaznamená.

A nemůže to mezi zákazníky vést ke změně vnímání piv Prazdroje? Nezačnou je považovat za asijské produkty a klesne tak poptávka?
Doposud Prazdroj vlastnila jihoafrická skupina, takže je úplně jedno, jestli to zákazníci vnímají jako jihoafrické nebo japonské. Roli to mohlo hrát na konci devadesátých let, když se pivovar konsolidoval skrze společnost Nomura, tehdy to zákazník mohl vnímat negativně. Dnes jsou však globální trhy propojené a něco podobného nehrozí.

Přesto, když například čínská CEFC vstoupila do pivovarů Lobkowicz, vedlo to k poklesu prodejů.
Lobkowicz však dlouhou dobu tvrdil (a byla to pravda), že je za ním český kapitál, a že to tak zůstane i do budoucna. Najednou však přešel do čínských rukou. V tomto případě však přechází skupina ze zahraničních rukou do jiných zahraničních rukou.

Co to bude znamenat pro pivo Asahi Super Dry, které se licenčně vaří v Praze?
Asahi Super Dry se vaří ve Staropramenu, což je v tuto chvíli konkurenční pivovar. Bude zajímavé sledovat, zda výrobu přesunou do Plzně nebo zda zůstane ve Staropramenu. S tím souvisí ještě jedna věc. Dnes už se více Kozla vaří v Rusku než u nás. Kozel v Rusku je přitom velmi úspěšný. Tamní pivovary však zůstávají v rukou SABMiller a je otázka, jak se spolu dohodnou.

Glosa: Aby nám japonský Prazdroj nezhořkl

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Jiří Pšenička

Tak je to pravda. Plzeňský Prazdroj společně s některými dalšími středoevropskými pivovary bude mít nového majitele. Největší japonský pivovar Asahi. Je to zpráva dobrá či špatná? Určitě se není třeba bát, že by Japonci chtěli našemu pivu ublížit. Vždy k němu měli velmi dobrý vztah, stejně jako k českému chmelu, jehož jsou tradičními odběrateli.

Otázkou je, jak moc našim pivovarům Asiaté prospějí. Nebylo by nic potěšujícího, kdyby třeba značku Pilsner Urquell začali vařit mimo Plzeň, jako se to stalo v minulých letech, kdy se „plzeňské" licenčně vyrábělo i v polském pivovaru Tychy.

Tuto praxi koncern SABMiller - dosavadní vlastník Prazdroje - v roce 2011 nakonec ukončil. Asi pochopil, že podstatná část konzumentů (nejen českých) bere toto jako podvod. Stejně jako když se v Polsku vyrábí tradiční české piškoty Opavia, praží káva Jihlavanka nebo nechává zrát Sedlčanský Hermelín.

Japonci, Američané, Nizozemci, Číňani. Většinu pivovarů vlastní zahraniční firmy

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:ČTK

Češi se stále drží v čele světového žebříčku v pití piva. Přesto téměř všechny velké české pivovary mají zahraničního vlastníka. Jedině Budějovický Budvar má českého vlastníka a tím je stát.

Největším výrobcem piva v České republice je společnost Plzeňský Prazdroj, a. s. Pivo vaří v Plzni, (Plzeňský Prazdroj a Gambrinus), Nošovicích (Radegast) a ve Velkých Popovicích (Velkopopovický Kozel). V loňském roce prodala společnost 10 milionů hektolitrů piva v Česku i zahraničí.

Vlastníkem byla druhá největší světová pivovarnická skupina SABMiller. Ta ale musela prodat své pivovary v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku, aby americký pivovar Anheuser-Busch InBev mohl SABMiller převzít. V úterý japonský pivovar Asahi Group Holdings oznámil, že kupuje všechny pivovary ve zmiňovaných zemích včetně společnosti Plzeňský Prazdroj.

Pivovary Staropramen, a. s., patří do severoamerické pivovarnické skupiny Molson Coors a jsou druhým největším prodejcem piva v České republice. Provozuje hlavně pivovary v Praze na Smíchově (hlavně Staropramen a Braník) a ostravský Ostravar (Ostravar). Prodal v loňském roce 3,12 milionu hektolitrů piva.

Lobkowicz patří Číňanům

Třetí největší pivovarnickou společnost v Česku Heineken Česká republika, a. s., vlastní třetí největší pivovarnická skupina na světě Heineken International B.V z Nizozemska. Společnost vlastní Pivovar Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno na Ústecku. Mimo jiné vyrábí značky Krušovice, Zlatopramen, Starobrno, Březňák. Heineken prodal v loňském roce 2,3 milionu hektolitrů piva a ciderů. Nejprodávanější byly Krušovice.

Budějovický Budvar, s. p., je stále v majetku státu, na konci roku v něm skončí dlouholetý ředitel Jiří Boček. Společnost prodala v roce 2015 1,6 milionu hektolitrů piva, což ji řadí na čtvrté místo.

Nového majitele má od loňského září také pátý největší producent piva Pivovary Lobkowicz Group, a. s. Nově vlastní 79,4 procenta společnosti firma Lapasan. Většinu v této firmě vlastní čínská investiční skupina CEFC. Do skupiny Lobkowicz patří pivovary Černá Hora, Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Klášter, Vysoký Chlumec a Rychtář. V roce 2014 skupina prodala 894 tisíc hektolitrů piva, za loňský rok výsledky nezveřejnila.

Připravujeme stavbu Minipivovaru

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Bouda MámaPecký pivovar

Plzeňské pivo, které čepujeme v hotelové restauraci a pizzerii, je špičkou ve světě i u nás. Přesto jsme se rozhodli...

... vařit vlastní pivo. Vedle pizzerie ve svahu postavíme minipivovar se vším všudy, co k tomu patří. A chceme vařit pivo tradičním českým způsobem a to v nejvyšší kvalitě. Žádné urychlovací metody ležení piva v tancích, ale poctivých 6 týdnů. Žádné náhražky chmelů, ale poctivý český chmel a slad. Žádné filtrování a pasterizace. Žádné ředění 12°piva vodou k dosažení 10° piva atp. Jen kvalitní pivo. Zároveň bude u pivnice v budově pivovaru vybudována menší kuchyně se specializací na grilování, uzení a pečení. Zkrátka samé dobroty, jaké k pivu patří. Samozřejmostí budou exkurze a ochutnávky našich piv s prohlídkou provozu a doprovodným výkladem. Součástí budou také klasické pivní lázně s dřevěnou vířivou vanou, odpočívárnou pro příjemnou relaxaci s doprovodnými léčivými účinky.

Co byste měli vědět o japonské firmě Asahi, která koupila Plzeňský Prazdroj?

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:info.czAutor:Michaela Kratochvílová

Z boje o skupinu středoevropských pivovarů postupně odpadávala jedna společnost za druhou, až zbyla pouze japonská skupina Asahi. Její nabídku v hodnotě zhruba 200 miliard korun nikdo nepřekonal a plzeňský pivovar tak mění vlastníka. V jaké se ocitl společnosti?

Japonská jednička mezi výrobci piv si připsala další cennou akvizici. Hodnotu značky Pilsner Urquell v Japonsku dobře znají. List Nikkei, který přinesl informaci o tom, že se odkup uskutečnil, upozornil mezi šesticí pivovarů, kterých se prodej týkal, právě na českého producenta.

Firma Asahi sídlící v Ósace má za sebou 127 let dlouhou historii, kdy se vypracovala mezi trojici největších výrobců piva v zemi. Časem nechala konkurenty Kirin Beer a Suntory za zády a drží si od roku 2014 čelní pozici.

Zlom v produkci Asahi přišel v 80. letech 20. století. Do té doby pivovar sázel na výrobu ležáku Asahi Gold, který sládci poprvé uvařili v roce 1957. O třicet let později vznikla dvanáctka Asahi Super Dry, která zajistila firmě velký úspěch a do dneška je vlajkovou lodí koncernu v zemi vycházejícího slunce.

Zajímavostí je, že se do originálních japonských piv přidává také rýžový extrakt, přesto ze srovnání chutí vyšla jako nejpodobnější těm tuzemským. Asahi Super Dry se ostatně vaří v pražském Braníku. Tamní pivovar koupili Japonci v minulosti spolu se značkou Staropramen.

Kromě šestice středoevropských pivovarů, které společnost Asahi odkoupila od koncernu SAB Miller, vlastní firma řadu dalších zajímavých značek po celém světě. V japonských rukou je například australský Schweppes, italský pivovar Peroni nebo také holandský Grolsch.

Japonský pivovar zaplatí za Prazdroj a další značky přes 7,3 miliardy eur

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Globe24.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek, které dohromady za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy Kč) koupí od společnosti SABMiller. Nákup východoevropských značek je pro pivovar Asahi největší akvizicí v jeho dosavadní historii, informovala dnes agentura Reuters.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany amerického pivovaru Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu. Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako je Peroni a Grolsch. Celkem za ně zaplatí 2,55 miliardy eur (68,9 miliardy Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Server IHNED.cz již v pondělí s odvoláním na zdroj Hospodářských novin blízký transakci informoval, že společnost Asahi předložila nejvyšší nabídku na východoevropské značky SABMilleru.

Server Lidovky.cz pak s odvoláním na zdroj Lidových novin blízký jednání uvedl, že ze hry o tyto značky vypadly investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu Kč) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Plzeňský Prazdroj kupují Japonci, za evropské pivovary dají 200 miliard

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonská pivovarnická společnost Asahi Group Holdings Ltd se dohodla s koncernem Anheuser-Bush (AB InBev) na koupi evropských pivovarů skupiny SABMiller včetně Plzeňského Prazdroje. Podle serveru deníku Nikkei Japonci zaplatí 900 miliard jenů (téměř 200 miliard korun). Společnost Asahi akvizici potvrdila v tiskovém prohlášení.

„Souhlas Evropské komise se sloučením společností SABMiller a AB InBev byl podmíněn závazkem AB InBev odprodat podniky SABMiller ve střední Evropě,“ sdělila Novinkám mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

„Dohoda mezi AB InBev a Asahi ještě podléhá schválení Asahi jakožto vhodného kupce Evropskou komisí a udělení antimonopolního souhlasu Evropskou komisí,“ dodala Němečková.

Asahi očekává dokončení odkupu pivovarů v první polovině roku 2017.

Anheuser-Bush dohodu potvrdil
Podle tiskového prohlášení se Japonci dohodli přímo se společností AB InBev, která má SABMiller převzít za sto miliard dolarů (2,5 biliónu korun). AB InBev se rozhodl pivovary prodat, aby kvůli převzetí SABMillera neměl potíže s regulačními orgány.

Dohodu s japonskou společností potvrdil i AB InBev, který uvedl částku 7,3 miliardy eur (zhruba 197 miliardy korun).

„Cílová společnost zahrnuje takové globální značky jako Pilsner Urquell, původní plzeňské pivo, které dosahuje nejvyšších podílů na trhu v České republice (zemi s nejvyšší spotřebou piva na hlavu), Slovenské republice, Polsku, Maďarsku a Rumunsku, což slibuje výraznou ziskovost,“ připomíná Asahi.

Japonci se kromě Plzeňského Prazdroje stanou majiteli polských značek Tyskie a Lech, slovenského Topvaru, maďarského Dreheru a rumunského Ursuse.

Pivovar Asahi kupuje Prazdroj a další značky za 200 miliard

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na koupi Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek společnosti SABMiller za 7,3 miliardy eur (téměř 200 miliard Kč). Oznámila to firma.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu.

Koupě východoevropských značek je doposud největší akvizicí pivovaru Asahi. Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Prazdroj kupují Japonci. Za pět evropských pivovarů dají 200 miliard

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:ČTKPrazdroj

V klání o Plzeňský Prazdroj je rozhodnuto. Novým majitelem se stane japonská pivovarnická skupina Asahi. Za Prazdroj a další čtyři evropské pivovary zaplatí téměř 200 miliard korun.

Oznámení převzetí o pěti středoevropských pivovarů patřících dosud do skupiny SABMiller zveřejnila skupina Asahi na svých webových stránkách. Vedle Prazdroje zahrnuje transakce aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Zaplatí celkem 7,3 miliardy eur.

Prodej aktivit SABMilleru v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku konkurenční skupinou Anheuser-Busch InBev. Aby mohla SABMiller převzít, musí se z rozhodnutí antimonopolních úřadů některých pivovarů zbavit.

Podle serveru Nikkei se pro Japonce jedná o největší pivovarnickou akvizici v zámoří. Původně se přitom mluvilo o částce kolem 117 miliard korun, cena pivovarů tedy v průběhu jednání významně narostla.

To byl zřejmě i důvod, proč z klání o Prazdroj vypadli další zájemci, mezi kterými byla například investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem. Podle Lidových novin byla nabídla Japonců pro ně příliš vysoká.

Asahi už dříve koupil za 69 milird korun jiné evropské značky Peroni a Grolsch. Ty rovněž spadaly pod SABMiller a jejich prodej byl podmínkou převzetí. To naznačovalo silný zájem Japonců o evropský trh, a Asahi byl proto v boji o Prazdroj považován za favorita.

Japonská pivovarnická jednička Asahi není v Česku úplným nováčkem. Skupina v minulosti pokukovala po pivovaru Staropramen, který však nakonec nekoupila. Smíchovský pivovar navíc vaří licenčně pro evropský trh značku Asahi Super Dry

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.11.12.2017 22:335.819/5.819