Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Češi vypili loni přes 111 milionů nealko piv, prodeje dál rostou

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Spotřeba nealkoholického piva byla u nás v minulém roce nejvyšší od roku 2011. Přibývá výrobců i značek. Pivovarníci si v poslední době pochvalují zejména rostoucí zájem o nealko pivní radlery.

Více než dvacítka pivovarů v Česku už vyrábí nealkoholické pivo. A jeho spotřeba po poklesu v roce 2012 opět roste. Loni se tak u nás prodalo 556 tisíc hektolitrů, to znamená 111,2 milionu čepovaných a lahvových půllitrů. Meziročně o necelá dvě procenta více. Zdejší trh se pomalu blíží k rekordu 581 tisíc hektolitrů z roku 2011.

A to i přesto, že chutí se nealko pivo stále a zřejmě ani nikdy nevyrovná klasické variantě. Na druhé straně ale nejen mezi řidiči, ale i sportovci nebo rekreačními cyklisty přibývá lidí, kterým nealkoholický nápoj, připomínající pivo, vyhovuje.
Odbyt roste spíš v gastronomii

Za loňským nárůstem je podle zjištění pivovarů především lepší odbyt čepovaného nealka v hospodách a restauracích.

„V oblasti gastronomie podle čísel, která máme k dispozici, obliba nealko piva mírně narůstá. Na celkové konzumaci piva vypitého v gastronomii se nealko pivo podílí více než 4 procenty. V maloobchodě jsou to necelá 4 procenta a konzumace se v posledních letech drží zhruba na stejné úrovni,“ komentuje situaci na trhu Denisa Mylbachrová, manažerka značek ve společnosti Pivovary Staropramen.

Staropramen roste zejména díky rostoucí kategorii pivních mixů, tedy kombinaci nealko piva s limonádou nebo ovocnými šťávami – v podstatě se jedná o nealko pivní radlery. Prodeje těch klasických, tedy mixů tradičního piva s limonádou a obsahem kolem 2 procent alkoholu, klesají. Nealko ochucená piva naopak rostou.

Staropramen uvedl svou první verzi Staropramen Cool Nealko na trh před rokem. Další velcí hráči jako Heineken (se značkou Zlatopramen Radler NA – od roku 2013) nebo Bernard (například Free švestka – od roku 2009) mají ochucené verze nealko piv na trhu déle.

Birellu je stále víc
Platí to i pro Plzeňský Prazdroj, jehož Birell (v klasické světlé verzi) vznikl už v roce 1992 a dnes má i ochucené varianty. Právě Birell má absolutně největší podíl na českém nealkoholicko pivním trhu. Loni se prodalo podle informací LN přes 80 milionů čepovaných a lahvových půllitrů s touto značkou.

„V roce 2016 jsme prodali o více než 11 procent víc produktů značky Birell oproti roku 2015,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Pivovary většinou nezveřejňují objemy prodeje konkrétních značek, takže nelze sestavit žebříček prodejců podle velikosti nealko produkce. Podle některých informací je ale na druhém místě co do vyrobeného množství nealko piv protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz. Vaří nejen nealko Lobkowicz a místní nealko Platan, ale také privátní značky nealko piv pro obchodní řetězce.

Tomu, že nealko pivo má stále rostoucí tendenci , nasvědčuje i pestrost názvů. Nejedná se už zdaleka jen o suchý dovětek „nealkoholické pivo“ nebo „Free“ či označení NA nebo jinde zas „s čistou hlavou“.

Pivovarští vyrazili do boje o zákazníka i s českými názvy jako je MotoBrouk (Pivovar Nová Paka), Vozka (Pivovar Svijany) nebo Střízlík, což je značka, kterou používají dva pivovary – březnický Herold a Pivovar Nymburk.

Nealko pivo přesto tvoří půl milionem hektolitrů jen malý zlomek celkové domácí pivní spotřeby. Loňská čísla o českém trhu Český svaz pivovarů a sladoven teprve zveřejní, ale nebudou zřejmě výrazně vyšší než předloni, kdy se na domácím trhu prodalo 16,3 milionu hektolitrů všech piv.

V Chicagu se připravují České pivní slavnosti

Publikováno:před rokemZdroj:České nápoje

V Chicagu vzniká nová tradice výročních Českých pivních slavností. Třetí ročník se uskuteční ve dnech 27. dubna – 3. května 2017 a měl by být dosud největší. Festivalu se účastní značky Bernard, BrouCzech (Pivovar Nová Paka), Budějovický Budvar, Plzeňský Prazdroj a Praga společně s firmami R. Jelínek, Becherovka a Mattoni.

V rámci festivalu vystoupí řada hudebních skupin nejrůznější žánrů, včetně rock & pop, world music, country & folk a také polky. Hlavním hudebním hostem z ČR bude skupina Plavci s Janem Vančurou, který v Chicagu vystoupí v rámci turné ke svým 70. narozeninám. Festival bude probíhat na několika místech, v centru Chicaga v restauracích BOHO – Bohemian House a Ambassador Public House a také na předměstí v historické budově Sokola Tábor, který v loňském roce oslavil 150. výročí založení.
Češi přicházeli do oblasti Chicaga od poloviny 19. století a zanechali zde výraznou stopu. Mezi nejvýraznější krajanské osobnosti zde patří chicagský starosta Anton Cermak, illinoiský guvernér Otto Kerner, zakladatel McDonald’s Ray Kroc, herečka Kim Novak, astronauté Jim Lovell a Eugene Cernan, sochař Albín Polášek, rocker Jim Peterik a mnozí další. Není divu, že Češi, kteří sem přicházeli, nezapomněli na svou slavnou tradici ve výrobě piva.

„Slavná česká historie v Chicagu zahrnuje také zajímavou pivní kapitolu,“ říká generální konzul ČR v Chicagu Bořek Lizec. Dodává, že v Chicagu vznikly dva významné české pivovary: Plzeňský pivovar a Pivovar Atlas. Park Plzeňského pivovaru ve čtvrti Plzeň byl po desetiletí významným centrem českého společenského, kulturního a dokonce politického života. V roce 1914 se tady uskutečnila jedna z prvních výrazných demonstrací za československou nezávislost. Akce byla svolána v reakci na vyhlášení války Srbsku Rakouskem Uherskem a vyzvala všechny Čechy k odmítnutí branné povinnosti, případně zběhnutí na srbskou stranu. Sokolové tehdy s pomocí živé pyramidy sňali dvouhlavou habsburskou orlici, která byla následně pošlapána postupně přicházejícími krajany seřazenými do zástupu.

Zajímavou vazbu na veřejný život má také Pivovar Atlas. Jeho majitel, český imigrant a vlastenec Karel Vopička byl v roce 1913 jmenován prezidentem Woodrow Wilsonem velvyslancem Spojených států v Rumunsku, Bulharsku a Srbsku. Ve funkci působil celkem šest let, mj. po dobu trvání první světové války. Alfons Mucha při svém pobytu v Chicagu pomohl třetímu českému producentu piva, Josefu Trinerovi. Ten kromě piva Prior vyráběl ve dvou svých továrnách ve čtvrti Plzeň i další nápoje. Alfons Mucha vytvořil dva plakáty propagující jeho tonic a hořké víno. Alfons Mucha již v té době nepřijímal reklamní zakázky, ale svému krajanovi pomoc neodmítl.

České pivní slavnosti v Chicagu organizuje Generální konzulát ČR v Chicagu a Chicagoland Czech - American Community Center ve spolupráci s Pražským výborem Chicago Sister Cities International, restauracemi BOHO – Bohemian House a Ambassador Public House, Sokolem Tábor, Sokolem Spirit, Sokolem Stickney, Divadlem Bohemia, cestovní kanceláří Bohemian Wings, chicagskou pobočkou Česko – Severoamerické obchodní komory a dalšími chicagskými, česko-americkými organizacemi. Polské aerolinie LOT jsou oficiálním dopravcem festivalu.

Největší mýty a pravdy o pivu. Čemu můžeme věřit a co je nesmysl?

Publikováno:před rokemZdroj:ČtiDoma.czAutor:Martin Chalupa

Kde je pravda o pivu? Na dně půllitru ji většinou člověk nenajde, i když hledá a zkoumá jedno dno sklenice za druhým. Jak je to tedy s tloustnutím po pivu, co se myslí desítkou a dvanáctkou a co je pravdy na výmluvách pivovarů, že pivo sice dobře uvaří, ale může ho zkazit hospodský?

Nejčastější mýty a pravdy okomentovali odborníci od fochu. Protože kdo jiný může věci uvést na pravou míru než ti, kteří jsou přímo u zdroje. Nechceme vám ale kazit iluze. Takže pokud si chcete zůstat ve sladké (vlastně hořké) nevědomosti, dál už raději nečtěte.

Desítka má deset procent alkoholu a dvanáctka dvanáct
Ne! Tak tohle je poměrně rozšířený omyl. Pokud by ve "dvanáctce" bylo 12 % alkoholu, tak bychom už po jednom kousku vypadali pěkně pod obraz. Čísla 10, 11, 12 a podobně označují stupňovitost piva, která je, velmi jednoduše řečeno, dána množstvím sladu použitého k jeho výrobě. Pokud je pivo označeno jako 12, obsahuje mladina 12 procent sladových látek, především cukrů.

"Mladina je meziprodukt při výrobě piva, který opouští varnu. Neobsahuje žádný alkohol, ten vzniká až během hlavního kvašení činností pivovarských kvasnic. A čím je tato stupňovitost vyšší, tím je pivo i chuťově plnější, což poslední dobou vyhledává čím dál více lidí," vysvětluje sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek a dodává: "Obsah alkoholu pak závisí na koncentraci cukru v mladině (dříve původní stupňovitosti) a mírou jeho prokvašení. Například naše desítka má 4,3 procent a dvanáctka 5,2 procent alkoholu."

V zakaleném (nefiltrovaném) pivu je víc minerálů
Pravda! To, že je pivo zakalené, ještě neznamená, že je zkažené (tedy pokud na něj nekoukáte skrz špinavé sklo půllitru). Zakalené je například pivo, které na konci výroby neprošlo filtrací. "Z nefiltrovaného piva totiž nebyly odděleny pivovarské kvasinky, proto je chuťově bohatší a obsahuje i více vitaminů skupiny B i minerálů. Vyšší obsah minerálních látek závisí na množství přítomných kvasinek," potvrzujeVěra Hönigová z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského.

Sládek pivo vaří, výčepní ho dělá
Pravda! Zní to jako pradávná výmluva pivovarů, vážně to tak je. Když ochutnáte pivo přímo v pivovaru a to samé v hospodě, kde ho řádně neskladují nebo nečistí trubky, je to sakra rozdíl. V mnohých hospodách je pivo skvělé, jako byste ho pili u nás v pivovaru. Některé hospody však potřebují péči o pivo a dovednost čepování zlepšit.

"Tam, kde je zájem, se snažíme pomoci. Učíme výčepní pivo čepovat a starat se o něj. Vždyť je to hrozná škoda, když si lidi na pivu nepochutnají," říká Pavel Zítek, který pracoval dlouhá léta jako sládek a nyní jako zkušený pivovarský jezdí po českých a moravských hospodách a školí výčepní, jak se o pivo starat a jak ho správně čepovat.

Po pivu se tloustne
Ne! Tedy to jsou řeči. Například nejnovější studie University College London vztah mezi nárůstem tělesné hmotnosti a pitím piva nepotvrdila. Podle zkoumání této univerzity má neblahý vliv na zvyšování váhy nárazové pití většího množství alkoholu a samozřejmě nedostatek pohybu. Pivo je spíše koktejl nutričně významných látek.

"Je pravda, že hořké chmelové látky obsažené v pivu podporují trávení a zvyšují apetit. Takže se spíše tloustne po jídle, které člověk povzbuzen pitím piva sní. Pro zajímavost: energetická hodnota výčepního piva je pouze asi 130 kJ/100 ml, zatímco červené víno má dokonce 300 kJ/100 ml," dodala Hönigová.

Již brzy aktualizace mobilní appky "České pivovary" pro Android a nově také pro Apple

Publikováno:před rokemAutor:České pivo - České zlato

Mobilní aplikace "České pivovary" není určena pouze pro příznivce pivní turistiky, ale i pro běžné konzumenty tradičního nápoje - piva. Prostřednictvím této aplikací můžete objevovat a poznávat nejen funkční pivovary, ale i pivovary připravované nebo naopak již uzavřené a zaniklé. V současné době aplikace zprostředkovává pravidelně aktualizované informace o více než 540 pivovarech a 4700 pivech.

1.května budou publikovány verze této appky s požadovanou možností obnovení navštívených pivovarů při výměně mobilního zařízení nebo synchronizace dat při použití více mobilních zařízení současně.

Specifikace v kostce:
● nejucelenější a pravidelně aktualizovaný seznam funkčních, připravovaných i zaniklých pivovarů (od roku 1970)
● snadná možnost filtrování a třídění výběru pivovarů
● přehledná lokalizace pivovarů na mapě
● jednoduché vyhledávání pivovarů dle jména nebo adresy
● detailní informace o pivovaru - adresa, kontakty, personální obsazení, sortiment
● krátké ohlašování novinek a aktuálních akcí
● naplánování trasy k pivovaru a další funkce
● možnost ohodnotit pivovar, přidat komentář k pivovaru a jeho sortimentu, označit si jeho návštěvu
● funkce obnovy navštívených pivovarů nebo jejich synchronizace při použití více mobilních zařízení

Požadavky:
● mobilní telefon, tablet nebo jiné mobilní zařízení s OS Android nebo Apple
● připojení k internetu, případně zapnutá funkce pro určení polohy







Před 80 lety si hostinští stěžovali, že se málo pije pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Mostecký deníkAutor:Lucie Králíková

Městská kronika zachytila mnoho zajímavostí. Například i to, že nádraží v roce 1935 odbavilo téměř 900 tisíc cestujících.

Před 80 lety se hostinské živnosti v Mostě potýkaly s poklesem výčepu piva. Plyne to ze zprávy, kterou v dubnu 1937 zaznamenal kronikář.

„Hostinské živnosti v Mostě si stěžují na hospodářskou situaci a z toho plynoucí pokles výčepu piva. Za minulý rok bylo v Mostě vyčepováno 13 300 hektolitrů, což je proti množství piva v roce 1928 o 45 procent méně," píše kronikář o konzumaci zlatavého moku s tím, že před I. světovou válkou bylo v Mostě hostinských živností sedmdesát a nyní jich je téměř osm desítek. „Přírůstek tedy činí 15 procent proti předválečným letům, kdy se například v roce 1914 vyčepovalo 26 tisíc hektolitrů piva. Tehdy připadalo na jednu živnost 380 hektolitrů, kdyžto v roce 1928 byl průměr 300 hektolitrů a za loňský rok klesl výčep na 167 hektolitrů na jednu živnost," doplňuje zápis v kronice z roku 1937.

Zpráva z 24. dubna 1937 říká, že na mosteckém vlakovém nádraží bylo v roce 1935 odbaveno 866 433 cestujících, z nichž 836 950 jelo osobními vlaky, což je 96,6 procent všech odbavených. Vlaky II. třídy rychlíku se přepravilo z Mostu 158 osob. Na nádraží v Ústí nad Labem bylo ten rok odbaveno 1 200 000 cestujících, z toho 82 209 osob použilo k přepravě rychlíků. V sousedním Chomutově bylo na nádraží odbaveno 813 034 cestujících. Z nich 21 procent, tedy 16 819 jelo rychlíkem.

V dubnu roku 1937, přesněji 19. dubna, odešel na odpočinek četnický štábní kapitán Jan Adamec. Ten sloužil u četnictva od roku 1902. Od roku 1924 působil v Mostě jako okresní velitel. Do Mostu byl přeložen z Klatov. „Za svého působení v Mostě se těšil všeobecné vážnosti ve všech vrstvách obyvatelstva našeho města. Byl oblíben i u svých podřízených. Odborné své znalosti prokázal v četných případech. Dostalo se mu několika pochvalných uznání," zaznamenává městská kronika Mostu z roku 1937.

Budvar bude řídit sládek Brož nebo Dvořák z Prazdroje

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrBudvar

Výrobní ředitel Budějovického Budvaru Adam Brož nebo bývalý mezinárodní šéf značky Pilsner Urquell Petr Dvořák? Z těchto dvou jmen, doporučených výběrovou komisí, vybíral ministr zemědělství Marian Jurečka pro obsazení funkce šéfa Budvaru. Verdikt oznámí v nejbližších dnech.

Státem ovládaný pivovar Budějovický Budvar hledá nového šéfa a podle zjištění LN by mohl podnik řídit Petr Dvořák, donedávna mezinárodní šéf marketingu značky Pilsner Urquell, která patří Plzeňskému Prazdroji, ovládanému od dubna japonským koncernem Asahi.

Druhým kandidátem, kterého z osmičky posuzovaných zájemců doporučila ministrovi zemědělství výběrová komise, je podle zjištění LN dlouholetý sládek Budvaru a funkcí výrobní ředitel Adam Brož.

Budvar jakožto jediný státem ovládaný národní podnik spadá pod ministerstvo zemědělství a ministr Marian Jurečka měl právo poslední volby ze zmíněných dvou doporučených kandidátů.

Ministr informaci o jménech zmíněných kandidátů nepotvrdil ani nevyvrátil. „Nebudu to nijak komentovat do doby než jméno nového ředitele oficiálně oznámím,“ vyjádřil se Jurečka. Rozhodnutí má oznámit v nejbližších dnech.

Ministerstvo zemědělství vybírá nového ředitele po dlouholetém šéfovi Jiřím Bočkovi, který rezignoval na funkci kvůli zdravotním problémům koncem loňského roku.

Dvořák pracoval pro značku Pilsner Urquell v době, kdy Prazdroj spadal pod světovou pivovarnickou dvojku SABMiller. Před nedávnem společnost opustil a přihlásil se do tendru na post nejvyššího šéfa Budvaru.

Že se Dvořák dostal do nejužšího výběru dvou finalistů, posuzovaných nyní ministrem zemědělství Marianem Jurečkou, potvrdily Lidovým novinám nezávisle na sobě tři zdroje. „Byl to jeden ze dvou finalistů. Nelze ale teď říct, jestli to vyhrál,“ řekl jeden z nich.

Dvořák se měl už zbavit dokonce nemovitostí v Londýně, kde dosud pobýval, a stěhuje se do Českého Krumlova.

Pivovaru by mohl pomoci zejména v oblasti marketingu. Co se týče provozních záležitostí či technologií nemá podnik žádný problém. Podle některých lidí z branže ale Budvaru chybí lepší marketing a řízení jeho premiové značky. Právě s tím má Dvořák z dosavadní praxe velmi dobré zkušenosti.

Adam Brož nastoupil do Budvaru v roce 1999 hned po absolvování pivovarnického oboru na Vysoké škole chemicko technologické v Praze, kde si postupně udělal i doktorát. Vzdělání posléze doplnil ještě o titul MBA. V roce 2009 se stal výrobně technickým ředitelem a na postu sládka vystřídal Josefa Tolara, který byl v Budvaru zodpovědný za výrobu piva celých 23 let.

Výroční ceny České a moravské pivovarnické akademie putovaly do Budvaru

Publikováno:před rokemZdroj:Budějcká DrbnaBudvar

Česká a moravská pivovarnická akademie včera vyhlásila Výroční ceny za rok 2016. Prestižní cenu získali sládek Budějovického Budvaru Adam Brož, vedoucí výzkumu a vývoje Budějovického Budvaru Jan Šavel a pivnice Budvar.Výroční ceny za rok 2016 včera v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze udělila Česká a moravská pivovarnická akademie (ČMPA). V kategorii „Pivovar s výstavem nad 500 000 hektolitrů“ se vítězem stal sládek Budějovického Budvaru Adama Brož. Ten získal Výroční cenu ČMPA již podruhé – poprvé to bylo předloni za rok 2014. Výroční cenu „za dlouholetý přínos pro české pivovarnictví“ dostal Jan Šavel, vedoucí výzkumu a vývoje Budějovického Budvaru. Šavel je významným a váženým vědcem v oboru pivovarství, autorem mnoha odborných článků, kapitol monografií, přednášek, asi třiceti patentů a užitných vzorů, člen Síně slávy českého pivovarství a sladařství a držitel Výroční ceny F. O. Poupěte. Vítězem v kategorii „Pivovarská restaurace“ se stala pivnice Budvar. „Děkujeme členům Akademie za hlasy v letošní anketě. Výroční ceny chápeme jako poklonu odborné veřejnosti všem pracovníkům Budějovického Budvaru, kteří důstojně a s hrdostí pokračují v tradici vaření originálního budějovického piva podle osvědčených řemeslných postupů, z tradičních surovin a zároveň s využitím nejnovější poznatků moderní vědy a techniky,” uvedl tiskový mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec. Budějovický Budvar vystavil v roce 2016 nejvíce piva ve své historii. Celkový objem dosáhl hodnoty 1 615 tisíc hektolitrů, což je o 0,8 procenta více než v roce 2015 (1 602 tisíc hektolitrů). Budvaru se podařilo dále navýšit výstav především zásluhou nadstandardního výkonu a nasazení všech pracovníků, i přes atakování horní hranice svých výrobních i logistických kapacit. Další racionalizace logistických procesů a již probíhající masivní investice do kapacit umožní pivovaru další růst.
Zdroj: http://www.budejckadrbna.cz/zpravy/spolecnost/15065-vyrocni-ceny-ceske-a-moravske-pivovarnicke-akademie-putovaly-do-budejovickeho-budvaru.html?utm_source=copy

K fanouškům Komety míří 12 000 piv od Starobrna

Publikováno:před rokemZdroj:České nápojeStarobrno

Kometa se dočkala! Ve finálové jízdě fantastickým způsobem a skóre série 4:0 přehrála obhájce loňského titulu Liberec a slaví po jedenapadesáti letech mistrovský titul. Generální partner tohoto hokejového klubu, pivovar Starobrno, posílá fanouškům slíbený dárek: 12 000 piv! Velké oslavy titulu se uskuteční tuto sobotu 22. dubna na Zelném trhu v Brně.

Hokejem žilo Brno celé jaro – a stejně tomu bylo i v pivovaru Starobrno, který je už řadu let generálním partnerem Komety. Po celou dobu také platí závazek, že v případě vítězství Starobrno věnuje fanouškům 12 000 piv, protože jde historicky v pořadí o dvanáctý titul v řadě. A letos může svému slibu dostát, proto na oslavách poteče pivo proudem!

„Starobrno Kometu samozřejmě provází a fandí jí již několikátou hokejovou sezonu. Postup do semifinále s Hradcem Králové a především úžasné finále s Libercem vedlo ke splnění snu, který jsme si všichni v Brně dlouho přáli, a na který jsem tak dlouho čekali. Jsme velmi rádi, že jako generální partner HC Kometa Brno jsme u toho mohli být. Kromě gratulací k vítězství chceme poděkovat také všem fanouškům, kteří jsou podle nás rozhodně ti nejlepší v republice. Také proto od nás dostanou 12 000 piv zdarma na oslavu tohoto 12. titulu. Vzhůru Brno!“ konstatovala manažerka značky Starobrno Zdeňka Mindlová.

Na cestě k titulu určitě Kometě pomohlo hromadné fandění a podpora Brňanů vůbec. Jako vzpruha mohl posloužit třeba modře nasvícený Špilberk v den prvního finálového zápasu, který se hrál v Liberci. Akci pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Bohumila Šimka, primátora Brna Petra Vokřála a městské části Brno-střed realizovalo právě Starobrno, takže se Špilberk všem mohl představit v komeťácké modré barvě.

Dudák má nového ředitele obchodu. Man může uplatnit zkušenosti ze Staropramenu

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Petr ŠkotkoDudák

Měšťanský pivovar Strakonice má konečně nového ředitele obchodu. Je jím bývalý pracovník společnosti Pivovary Staropramen Martin Man (42). Oficiálně nastoupí 2. května.

Podle předsedy představenstva Rudolfa Oberfalcera byl Martin Man vybrán pro excelentně zpracovanou prezentaci a směr, kterým by se společnost měla v budoucnu ubírat. "Ze své dosavadní praxe může uplatnit znalosti ze schvalování obchodních případů, s přípravou obchodních smluv a realizací projektových provozoven, " řekl Rudolf Oberfalcer.

Martin Man své zkušenosti získával během svého působení v Rodinném pivovaru Bernard na pozici Area Sales Manager a téměř dvanáctilém působení v pivovarech Staropramen na pozici regionálního a akvizičního manažera, manžera pro klíčové zákazníky a v neposlední řadě na pozici Area Sales Manager.

„Pevně věříme, že dosavadní praxe a zkušenosti našeho nového obchodního ředitele přispějí k růstu a zviditelnění značky Dudák na českém i zahraničním trhu“, dodal sládek a člen představenstva Dušan Krankus. Právě Martin Man a Dušan Krankus v Bernardu kdysi společně pracovali.

Výběrové řízení se uskutečnilo 10. dubna zúčastnilo se ho 22 uchazečů.

Zbořený knížecí pivovar

Publikováno:před rokemZdroj:iTeplice.cz

O pivovaru v Trnovanech se ve starých záznamech hovoří již od 16. století, konkrétně potom od roku 1511, kdy teplické panství získal vnuk husitského vojevůdce Jakoubka - Volf z Vřesovic. Za pozdějšího pána Teplic Radslava Vchynského se pivovar postupně rozšířil a zracionalizoval, takže stačil uspokojovat potřeby Teplic i s okolím. Trnovanský pivovar dosáhl za Vchynského velmi dobré pověsti a ještě koncem 19. století byl označován za "nejproduktivnější pivovar v Čechách." Po událostech bělohorských a za třicetileté války došlo k úplnému zničení pivovaru. Za vlády teplických pánů Clary-Aldringenů zahájil roku 1671 provoz nový pivovar, který v roce 1756 vyrobil již 2 980 sudů piva z převážně vlastního chmele pěstovaného tehdy v okolí Teplic. Provozní budovy se původně rozkládaly po obou stranách silnice z Teplic přes Trnovany, přičemž byly propojeny podzemními chodbami. V roce 1859, kdy zde pracovalo 59 dělníků, přešel pivovar na parní pohon.

K přestavbě starého claryovského pivovaru došlo v roce 1876, přičemž roku 1907 k němu přistavěli ještě nové budovy mezi hlavní silnicí a železniční tratí z Teplic do Ústí nad Labem. Nový provoz s první várkou piva začal v knížecím pivovaru 1. března 1908 a ročně se zde pak uvařilo kolem 60 tisíc hektolitrů tohoto oblíbeného nápoje. Na kvalitu pěnivého moku měla svůj vliv rovněž pramenitá voda, přiváděná sem zvláštním potrubím až z Dubí. Počátkem 20. století knížecí pivovar nabízel tradiční desetistupňová světlá i tmavá piva pod značkou Turner Clary Bräu.

Trnovanský pivovar dodával pivo ještě v sedmdesátých letech 20. století a po ukončení vaření byl ještě využit k různým jiným účelům, naposledy počátkem 21. století k výrobě a zrání plísňových sýrů. Roku 2006 však došlo k rozhodnutí budovy starého knížecího pivovaru zbourat, což se uskutečnilo hned v roce 2007. A to navzdory historickým hodnotám stavby, kde například sklepení v nejstarší budově byla zaklenuta původními barokními klenbami. Zabránit demolici nedokázali ani památkáři, z nichž někteří dali raději ruce pryč od celé nechutné záležitosti, neboť bývalý pivovar se na Masarykově ulici nenacházel v prostorách městské památkové zóny Teplice a tudíž nebyl památkově chráněn. Zmizel tak navždy další z historických objektů, které v Teplicích dříve ničila doba budování socialismu a později i stejně bezohledná syntetická a vyšinutá doba budování kapitalismu.
Pavel Kovář

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.18.06.2018 07:446.343/6.343