Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Pivovar Zubr slaví své 145. výročí Narozeninovým speciálem

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar ZubrAutor:Jana DobrovskáZubr

Oslavit 145. narozeniny pivovaru Zubr mohou jeho příznivci již od pondělí 27. března, kdy se na čepech restaurací objeví ZUBR Narozeninový speciál, který byl uvařen u příležitosti oslav položení základního kamene pivovaru. Originální 14,5% tmavé pivo je nejsilnějším speciálem, který lze z produkce pivovaru Zubr ochutnat.

Limitovaný speciál nabízí originální chuťový zážitek. „Jelikož 145. narozeniny jsou výjimečnou událostí, chtěli jsme, aby i náš narozeninový speciál byl výjimečný. ZUBR narozeninový speciál je charakteristický svojí tmavou, hnědočernou barvou a sametově hustou pěnou. Nechybí ani dobrý říz a výrazná hořkost, které jsou typické pro naše piva. Díky tradičnímu výrobnímu postupu, který se v pivovaru Zubr využívá již od jeho založení, kvasil tento speciál v otevřených kádích a 60 dní vyzrával při nízké teplotě v ležáckém sklepě, což mu dodává silnou plnou chuť,“ popisuje novinku v nabídce Nataša Rousková, sládková pivovaru Zubr.

Tajemství ZUBR Narozeninového speciálu spočívá především v kombinaci sladů a chmelů. Byl vyroben ze čtyř druhů moravských sladů (bavorského, karamelového, barevného a světlého), které byly připraveny z hanáckého ječmene tradičními sladařskými postupy. Každý z těchto sladů přináší do speciálu svou charakteristickou vůni, chuť a barvu, které společně dotváří jeho jedinečnost. Jeho výraznou hořkost mu do vínku daly čtyři druhy českých chmelů, kterým dominuje Žatecký poloraný červeňák z tršických chmelnic. Obsahuje 6,5 procent alkoholu.

„Speciál je možné ochutnat ve vybraných provozovnách, především v Přerově a okolí. K dostání bude také na našich narozeninových oslavách přímo v areálu pivovaru, kam všechny srdečně zvu. Ty proběhnou v pátek 21. dubna a připravili jsme pro všechny návštěvníky speciální dárek. Veškerou konzumaci nápojů v ceně vstupného,“ doplnil Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr. Předprodej vstupenek startuje již v pondělí 3. dubna v podnikové prodejně pivovaru a K.I.S. Přerov. Cena vstupenky v předprodeji je 145 Kč, na místě 200 Kč.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí holdingu PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa A a Regionální potravina a známky CHZO "České pivo". Nejprodávanějším pivem z produkce je 11° ležák Zubr Grand, který je vítězem v degustačních soutěžích Zlatý pohár PIVEX 2017 v kategorii ležáků a České pivo 2016 v kategorii jedenáctistupňových piv. Ocenění v soutěži PIVEX 2017 si odnesla také piva Zubr Classic a Zubr Gold (1. a 3. místo v kategorii výčepních piv). Pivovar Zubr byl zároveň zvolen na letošním jubilejním ročníku pivovarem čtvrtstoletí. Pivovar tak navázal na loňský úspěch, kdy si absolutní vítězství v degustační soutěži PIVEX 2016 odnesl ležák Zubr Premium.

Máte rádi pivo? Těchto 5 věcí byste o něm měli vědět!

Publikováno:před rokemZdroj:Blesk.cz

Česko, národ pivařů! Kolikrát už jste slyšeli tuhle frázi? Patříte také k milovníkům zlatavého moku, kterému se často přezdívá tekutý chléb? A víte, jak je to vlastně s pivním hladem a nebo jak jde dohromady pivo a hubnutí?

1.Přírodní potravina
Pivo je nápoj sice alkoholický, narozdíl od slazených chemicky upravovaných limonád ale vytvářený přírodním způsobem. „Jedná se o přírodně kvašený nápoj, pro jehož výrobu je zapotřebí zkvasitelného cukru obilných zrn. Obsahuje sacharidy z obilovin, kombinaci minerálů (především draslík a hořčík), vitamíny, zejména ze skupiny B, C a E a hlavně přírodní antioxidanty,“ říká sládek plzeňského pivovaru Václav Berka, který má s vařením piva desetileté zkušenosti.

V zrzavém moku najdete i řadu prospěšných látek. Například přírodní antioxidanty, mezi nimi hlavně selen, a fytoestrogeny, které napomáhají regulovat přirozený úbytek ženských hormonů v období přechodu.

2.Mýtus pivního břicha
Pivo se zdravou stravou rozhodně moc spojované není. Čím to ale je, když samo o sobě ničemu neškodí? Image mu kazí konzumované množství. V Čechách ho totiž řada lidí konzumuje po litrech.

Pivo je potom spojováno s pivním břichem, a proto je neprávem vyznavači zdravého životního stylu opomíjeno. „Pivo za to však nemůže. Pivní bříško se neudělá z třetinky piva u ženy či jednoho půllitru u muže – pokud se budeme držet nejnižší doporučené normy alkoholu,“ vysvětluje mýtus Hana Mojžíšová, výživová poradkyně.

3.Pivo a dieta
Snažíte se zhubnout, ale patříte mezi milovníky piva a počítáte s tím, že se své neřesti budete muset vzdát? Vlastně to nemusí být tak úplně pravda. Obvykle odborníci dietářům dovolují sklenku vína. „Sklenka suchého bílého vína (0,2 dcl) má v průměru 440 kJ a třetinka piva 10° (0,3 dcl) 390 kJ. Pivo má tedy jen poloviční množství alkoholu. Při větším objemu tekutiny tak volíme méně alkoholu. Pokud chceme kaloriemi a alkoholem z jakéhokoliv důvodu šetřit ještě více, vhodnou alternativou je nealko pivo, které obsahuje jen 80 kJ na 100 ml nápoje,“ tvrdí Mojžíšová.

4.Pivo místo limonády
Nealkoholické pivo může být i vhodnou alternativou ochucených nápojů pro sportovce, řidiče a výletníky. Oceníme ho v situaci, kdy na výletech potřebujeme vhodně doplňovat sacharidy jako zdroj energie a minerálů. Pivo je totiž přírodním iontovým nápojem. To alkoholické ale při sportování raději vynechte...

5.Pivní hlad
Ten pověstný pivní hlad. A že mezi pochoutky k pivu nepatří zrovna nejzrdavější strava, to není žádnou novinkou. Na všechny ty tučné a mastné pokrmy bychom si ale měli dávat trošku pozor! Chmelový mok totiž prokazatelně povzbuzuje chuť k jídlu, a tak toho snadno spořádáme víc, než bychom měli.

Říká se tomu »pivní hlad«. Pokud plánujeme snoubit jídlo a pití, i k pivu můžeme volit vhodnější či méně vhodné pokrmy. Mezi ty nevhodné pro naši linii i zdraví a běžně nabízené většinou pivnic patří uzeniny, smažená jídla, tučné sýry, chipsy. Vhodnou alternativou, pokud už si nemůžeme smažená či jinak nezdravá jídla odpustit, je také rozdělit se se svou společností. Rozhodnutí, co a kolik si čeho dáme, je jen na nás.

Japonský Asahi si na nákup Prazdroje půjčí 200 miliard

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.czPrazdroj

Japonský pivovar Asahi si na koupi Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských pivovarů vezme od bank úvěr ve výši 7,4 miliardy eur (200 miliard korun). S odkazem na sdělení firmy o tom v úterý informovala agentura Reuters.

Asahi se v prosinci dohodl na koupi východoevropských pivovarů od americko-belgické firmy Anheuser Busch InBev za 7,3 miliardy eur.

Japonci se kromě Plzeňského Prazdroje stanou majiteli polských značek Tyskie a Lech, slovenského Topvaru, maďarského Dreheru a rumunského Ursusu. Pivovary patřily světové pivovarské dvojce SAB Miller, kterou převzala jednička na trhu InBev. Prodej se uskutečnil také proto, aby obří fúzi povolily antimonopolní úřady. Mezi zájemci o koupi Prazdroje byla i skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Asahi si na nákup půjčí u japonských bank Sumitomo Mitsui Banking a Mizuho Bank. Není neobvyklé, že si firmy berou na akvizice překlenovací půjčky, než si zajistí dlouhodobější financování například pomocí dluhopisů.

Asahi je největším japonským pivovarem, jehož historie sahá do 19. století. Nejprodávanější značkou firmy je Asahi – Super Dry.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Publikováno:před rokemZdroj:Brněnský deník

Nevšední obrázek mohli minulý pátek zahlédnout Brňané v Lidické ulici. Skupina lidí popíjela pivo a zároveň šlapala do pedálů v pojízdné cyklohospodě. Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek. „Zatím řešíme detaily, abychom splnili všechna pravidla ve vyhlášce. Počítám s tím, že už v dubnu spustíme první jízdy pro zájemce," uvedl Fišer.

Kološkopek pojme šestnáct lidí, deset jich šlape. Skupina pak zaplatí asi šest tisíc korun. Využití najde Kološkopek jak v Brně, tak i na festivalech a dalších akcích. „Nejdříve zavedeme víkendový provoz. Zatím hledáme ideální trasu, která nebude vadit provozu a zároveň bude atraktivní," popsal Fišer. Na toaletu si pak posádka Kološkopku může odskočit v Moravské galerii a ve spřátelených podnicích.

Na projektu spolupracuje pivovar Starobrno. „Nápad se nám velmi líbí. Dobře doplňuje Šalina pub. Podpoříme ho a zpropagujeme na webu i sociálních sítích," uvedla Zdeňka Mindlová ze společnosti Heineken.

Korunkový uzávěr. Jak vznikla zátka na pivo?

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Vladan Šír

Češi jsou sice národ pyšných pijáků piva a čím dál častěji si jej nalévají doma z lahví, ale jak oblíbený alkoholický nápoj bezpečně uzavřít do lahve, pro ně museli vymyslet jiní.

Letos v únoru tomu bude přesně 125 let od doby, kdy v Americe patentovali korunkový uzávěr. Drobný vynález, který se i přes nejnovější výstřelky vědy a techniky celou tu dobu používá v téměř nezměněné podobě.

Do roku 1892 se lahve uzavíraly korkovým, keramickým nebo kovovým špuntem, které bylo třeba obalit vrstvou provázků, aby při nakládání s lahvemi piva či nejnovějšího hitu – sodovky – nevylétly. Jisté zlepšení přinesly keramické třmenové uzávěry, jež dobře těsnily, ale byly poněkud nemotorné a těžké. I ty se však v malém měřítku používají dodnes.

Teprve irský vynálezce William Painter žijící v americkém Baltimoru přišel s geniálním zjednodušením: lahve uzavíral strojově kouskem kulatého plechu s vlnitým okrajem, který se na vrcholu lahve jednoduše zacvaknul do tvaru korunky. vznikl tak uzávěr, na jehož vnitřní straně, přiléhající na hrdlo lahve, byla tenká vrstva korku sloužící k utěsnění jejího obsahu i k zamezení, aby plech korodoval a zdraví nebezpečné látky pronikly do nápoje.

Jakmile obdržel svůj patent, rozjel se Painter po návštěvách výrobců piva a limonád, které přesvědčoval, aby jeho vynález začali aplikovat. Museli totiž upravit výrobu lahví tak, aby na nich korunky seděly a nesklouzávaly. Jistou překážkou také bylo, že jakmile se lahev uzavřela zátkou, nebylo jednoduché ji otevřít – traduje se, že pijáky piva šlo snadno rozpoznat podle rozřezaných rukou a kloubů. a podle českých tradic i chybějících zubů či výrazných odřenin kolem očí. I to však Painter vyřešil a roku 1894 si nechal patentovat otvírák ve tvaru klíče.

v českých zemích se Painterově korunkovému uzávěru začalo říkat zátka. výraz je nejspíše odvozen od příjmení českobudějovického a pražského podnikatele Ferdinanda Zátky, který byl v Rakousku koncem 19. století největším výrobcem sodovky.

v průběhu následujících desetiletí se korunka změnila velmi málo – pouze původní korkové těsnění vystřídal plast. Dobyla však celý svět, a stala se dokonce sběratelským předmětem.

Zatím vyřešili vedení obchodu

Publikováno:před rokemZdroj:Strakonický deníkAutor:Petr ŠkotkoDudák

K poslednímu březnu končí ve funkci ředitele pivovaru Marek Pohanka. Představenstvo pivovaru v současné době řeší obsazení tohoto místa.

„Zatím jsme vyřešili vedení obchodu a marketingu,“ říká člen představenstva Josef Štrébl.

Kdo tedy zodpovídá za obchodní linii pivovaru?
Marek Pohanka oficiálně končí k 31. březnu, a na tom se nic nezměnilo. Dočasně byl řízením obchodu a marketingu pivovaru pověřen člen obchodního týmu Zdeněk Kouba.

A kdo bude řídit pivovar?
Pivovar jako takový dál bude řídit představenstvo s tím, že sládek Dušan Krankus, který je členem představenstva pivovaru, má pro výjimečné situace podpisové právo.

Můžete něco říct k výběrovému řízení na ředitele pivovaru?
Snad jen to, že někteří uchazeči už se přihlásili, ale vzhledem k tomu, že jde o otevřenou záležitost, nemohu uvádět další podrobnosti.

Nový pivní hotel má výčep v každém pokoji

Publikováno:před rokemZdroj:RychláGuma.cz

Možná jste o něm už slyšeli. BrewDog je skotský pivovar, který je pověstný svým marketingem. Nyní má nové překvapení. Pivní hotel.

Pivovar BrewDog je na vzestupu. Přes všechny výhody, které má pro svoje zaměstnance, se nyní dal na novou kolej podnikání.

Jedná se o hotelové služby. A ne zrovna ledajaké. Nový hotel se jmenuje DogHouse, neboli psí bouda. A podle plánů by se jeho stavba měla zaplatit výhradně z příspěvků na stránce Indiegogo.com. Což zatím vypadá nadějně. Jelikož se zatím podařilo vybrat téměř 250.000 USD.

Hotel DogHouse by se měl nacházet hned vedle pivovaru BrewDog, který je ve městě Columbus ve státě Ohio.

A na co se mohou všichni návštěvníci těšit?
V každém pokoji budou pivní výčepy, aby si každý host mohl kdykoliv natočit svoje oblíbení pivo BrewDog.

Součásti sprch budou upravené ledničky. To abyste mohli mít svůj oblíbený nápoj kdykoliv po ruce. I ve sprše.

Unikátní restaurační stravování, které bude párovat chutné jídlo s určitým druhem piva. Pro maximalizaci chutí.

Dále bude mít každý host možnost vyzkoušet pivní lázeňské procedury. Pivní olejovou pedikúru, masáže se sladovým ječmenem, obličejové masky napuštěné chmelem, a další.

Společnost BrewDog konstatuje, že návrhy hotelu by měly být dokončeny do června tohoto roku. A hotel plánuje otevřít na konci roku 2018.

Slavnosti piva skončily hattrickem Obory

Publikováno:před rokemZdroj:ASZ.czAutor:Alena ŠatrováObora

Sobotní večer udělal tečku za čtyřdenním svátkem piva v Táboře. V počtu návštěvníků ho oslabil tradičně zcela vyprodaný pátek, a tak se stal vyvrcholením především pro pivovary. Stupně vítězů zcela ovládl výrobce z Obory u Malšic.

Majitel pivovaru Martin Novák domů odjížděl s hattrickem, když na nejvyšší stupeň vystoupil třikrát za sebou a přemožitele našel jen mezi speciály. V tomto hodnocení mu laická porota přisoudila „pouze“ druhé místo, a vavříny tak náležely pivovaru z Černé Hory.

„Naší ambicí bylo umístit se alespoň s jedním pivem do třetího místa. To by nám ke spokojenosti stačilo,“ naznačil majitel oborského pivovaru, s čím do laického hodnocení vstupovali. Nakonec si Zlatý pivní pohár odvezl za desítku, jedenáctku i dvanáctku, čímž získal ujištění, že vařit pivo poctivě, s láskou a z chmelu z vlastní sklizně se mu vyplatilo.

Mezinárodní přehlídku výrobců piva v hotelu Palcát druhým rokem připravil spolek Pivní slavnosti Tábor, který generálního sponzora našel v nově vzniklé firmě Yanfeng v Plané nad Lužnicí. Ta kromě zaměstnanosti chce na Táborsku podporovat i kulturní a společenské dění.

Poháry a diplomy vítězům kromě jejího generálního ředitele Jiřího Rösnera předávali také senátor Jaroslav Větrovský, poslankyně Radka Maxová, starosta Tábora Jiří Fišer, předseda spolku Pavel Eybert a ředitel slavností Michal Mareš.

Nejstarší hospoda v Beskydech stojí na úpatí Lysé hory. U Veličků se pivo točí 200 let

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Romana Kubicová

To, co začalo jako sousedská výpomoc, je dnes mezi turisty legendou. Rodina Veličků v Beskydech se v první polovině 19. století rozhodla, že po práci uvítá u sebe doma sousedy a společně si něco dobrého vypijí. Postupně se ale cestou na Lysou horu stavovalo v dřevěné usedlosti čím dál víc pocestných, a tak vznikla hospoda. Dnes nejstarší v Beskydech.

V malenovické hospodě obsluhuje paní Romana Veličková. Jeden z jejích předků se v roce 1825 rozhodl, že ve své dřevěnici pohostí sousedy po práci. Ti na bečulku piva a kořaličku z okolních statků rádi přicházeli.

„A postupně se k nim přidávali i havíři těžící železnou rudu v obci Malenovice nebo dřevaři, kteří těžili v okolních lesích dřevo pro uhliska ve Frýdlantě nad Ostravicí. A posléze i pocestní, kteří se toulali horami,“ říká paní Romana Veličková.

Ferlog, tedy pouhé otevřené okno z dřevěnice, kterým Veličkovi podávali občerstvení, postupně přestával stačit. A tak bylo o stavbě hospody rozhodnuto.

Kdo nebyl U Veličků, nebyl v Beskydech
‚Nebyl v Beskydech ten, kdo nebyl U Veličků,‘ hlásá jeden z nápisů zdobících výčep prastaré hospody. Možná by mohl vyznít jako chvástání, ale pravdou je, že místo U Veličků je oblíbenou zastávkou všech turistů mířících po žluté turistické značce z Malenovic na Lysou horu. Anebo cílem těch méně zdatných.

Neláká je ale jen pouhé občerstvení. Místo má mnohem silnější kouzlo. Všechny návštěvníky v mžiku přenese o dvě století zpátky. Obklopeni zčernalými letitými dřevěnkami si tak na chvíli mohou připadat jako dávní pocestní, kteří si místo výkonnostního zdolávání vrcholů užívali krás samotné cesty tichými horami.

Dobrý pivovar musí umět pokrýt poptávku. říká Petr Míč z pivovaru Purkmistr

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeňský deníkAutor:Miroslava VejvodováPurkmistr

Rostoucí počet malých pivovarů v tuzemsku vnímá nejen veřejnost, ale i sami pivovarníci. Podle Petra Míče z marketingu pivovaru Purkmistr, který vznikl před deseti lety v Plzni-Černicích, je dobře, že lidé mohou vybírat z tak velké nabídky piv.

„Máte-li chuť na svrchně kvašené, dáte si je, máte-li chuť na pšenici, dáte si pšenici. A klasický ležák? To je povinnost,“ říká Petr Míč. Dobrý pivovarník podle něj musí mít přehled o tom, co je právě na trhu žádané.

Rostoucí trend v tomto oboru podle něj jen tak neustane. „Už tak před dvěma lety jsme se domnívali, že počet malých pivovarů dál narůstat nebude, ale opak je pravdou. V regionech se pořád dva až tři pivovary měsíčně otevírají a dnes jich máme již kolem 350 v celé republice. Myslím, že trend bude pokračovat ještě tak dva roky. Poukazuje to též na to, že trh je schopen to zatím vstřebat,“ vysvětluje Míč.

Lidé tedy mají o piva z malých pivovarů zájem.
Je tomu tak a je to dobře.

Nemůže to ale někdy být na úkor kvality?
To, že vzniká hodně malých pivovarů, vnímám stále jako přínos. Malý pivovar je flexibilnější nežli velký průmyslový podnik, který musí svým zákazníkům dodávat standardně velké objemy piva. Minipivovar může v podstatě každý den vařit jiné pivo. Jeho nabídka tudíž může být pestřejší. Ovšem je třeba si přiznat, že na druhou stranu tu hrozí nebezpečí, že za tím obrovským množstvím piv, která vznikají v poslední době, nemusí stát kvalitní sládci, kteří by měli mít patřičné vzdělání a praxi. A pak se může stát, že se objeví pivovary, které nenabídnou ta nejlepší piva, a skončí to tak, že se zavřou.

Jaký je tedy klíč k úspěchu? Co děláte, aby si lidé vybrali právě vaše pivo? Jaký byl začátek a kam jste se posunuli?
Pivovar jsme založili v roce 2007, letos tomu bude deset let. Tehdy jsme dělali čtyři pět druhů piv, v podstatě ty základní ležáky. Poté nastal boom ochucených ležáků, čemuž jsme se nevyhnuli ani my. Třeba se dělala piva kopřivová, višňová, vanilková a spousta jiných, my jsme jich měli kolem 25. To trvalo nějaké čtyři roky. Takhle fáze už je za námi, šlo to dolů, my dnes máme asi pět ochucených piv. Ovšem tak tři roky zpátky nastala éra anglo-amerických piv, což bylo znát i na loňském festivalu Slunce ve skle, který pořádáme, neboť hned dvě třetiny pivovarů nabízely i tato svrchně kvašená piva. Mezi návštěvníky to bylo hodně vyhledávané.

Je tedy důležité sledovat pivní trendy.
Rozhodně. Jednou je to pšenice, podruhé IPA. Dobrý pivovar musí umět pokrýt poptávku. A dobrý sládek se v tomhle směru neustále vzdělává a o trendy se zajímá.
Vidíme to třeba i u velkých pivovarů, které postupně zkoušejí, byť v omezené míře, uvařit nějaký speciál, pivo, které doposud ve svém portfóliu neměli.
Například naši sládkové Eva Straková a Tomáš Nožička dělají mimo jiné i sezonní piva. Takže nabízíme např. nakuřované pivo, zelené pivo, vánoční a velikonoční speciály, v červnu třeba také děláme medové pivo.

A nyní chystáte něco nového?
My se snažíme neustále přicházet s něčím novým. Podařilo se nám angažovat sládka Tomáše Huba, který pracoval ve více než 20 malých i velkých pivovarech ve světě a několik měsíců bude působit i u nás. Chce u nás vařit piva belgického typu, která jsme zatím nedělali, a také belgická pšeničká piva. Takže si slibujeme, že se podaří rozšířit nabídku piv, která tu budeme mít.

Jaký máte roční výstav?
Nyní rozšiřujeme sklep o dalších 10 tisícilitrových tanků, což nám umožní proudloužit dobu ležení a vařit další druhy speciálů, a navýší to kapacitu na 1900 hektolitrů piva ročně. Začínali jsme s tisíci hektolitry.

Černický pivovar každoročně pořádá festival malých pivovarů Slunce ve skle, který navštěvují tisíce lidí. Jaký bude letošní desátý ročník?
Protože bude jubilejní, bude dvoudenní. Na pátek chystáme koncert v pivovarské zahradě, sobota bude taková, jak jsou lidé zvyklí, festival bude v areálu pivního dvora, na zahradě i na návsi. I letos se k nám chystá na sedm desítek malých pivovarů. Loni se tu čepovalo kolem 250 druhů piv.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.04.2018 15:476.159/6.159