Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Dva kohouti oslavili páté narozeniny, nadělili si k nim stáčečku plechovek

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Two GentlementAutor:Adam ŠafránekDva kohouti

Karlínský podnik Dva kohouti v sobě spojuje pivovar s výčepem – dopoledne se zde vaří pivo s názvem Místní, odpoledne pak berou za kohouty výčepní. Zdejší pivo si hosté kromě Dvou kohoutů vychutnají i v dalších podnicích Ambiente, například v pivním baru Pult. Nebo si jej mohou odnést domů – vedle pětilitrového soudku jsou nově k dispozici také plechovky, které se plní přímo v pivovaru. Další novinkou jsou barrel aged piva, s nimiž sládek Dvou kohoutů Lukáš Tomsa aktuálně experimentuje.

Říká se, že sládek pivo vaří a výčepní ho dělá. V karlínských Dvou kohoutech jsou oba pod jednou střechou, kde společně zaručují nejvyšší možnou kvalitu piva. To Místní mohli hosté poprvé ochutnat v listopadu 2018.

Hlavním sládkem Dvou kohoutů je od samého začátku Lukáš Tomsa, který k výrobě piva přičichnul již ve 13 letech. Přátelil se totiž s Adamem Matuškou – společně hráli baseball i si chodili přivydělávat do strahovského pivovaru, kde pracoval Adamův táta. U vaření piva Lukáš Tomsa zůstal a po studiích nastoupil do Pivovaru Matuška, odkud pokračoval do zahraničí. Po dvou letech strávených v Kanadě se vrátil do Česka a po krátké zastávce ve společnosti Bucher Denwel zaměřující se na pivovarské technologie nastoupil do Dvou kohoutů.

Na teplotě záleží
Název podniku i barevné provedení znázorňuje propojení dvou světů – červená barva symbolizuje var při výrobě piva, modrá zase chlazení při jeho čepování. U výčepu se pak hosté s modrou setkají hned ve třech různých odstínech – od světlé po tmavě modrou. Každý typ piva totiž vyžaduje jiné chlazení, například piva typu ale se čepují na vyšší teplotu než ležáky. A tak ve Dvou kohoutech přizpůsobili vedení pivních hadic, aby chladily pivo na tři různé stupně.

Nově si lze pivo – Místní ležák, ale i kyseláč – odnést s sebou v plechovkách o objemu 440 ml, stáčečku si ve Dvou kohoutech nadělili k nedávným pátým narozeninám. „Plechovky jsou ideální způsob, jak si dopřát pivo v dobré kondici i bez výčepního zařízení. Díky tomu ho můžete vzít v podstatě kamkoli. Naší ambicí je dodávat Místní i do dalších podniků, a to nejen těch ze sítě Ambiente,“ odhaluje plány vrchní sládek Lukáš Tomsa.

Co se skrývá ve sklepě
Druhou novinkou ve Dvou kohoutech jsou barrel aged piva, jež zrají v dřevěných sudech. „Technika barrel aged piva má kořeny v Belgii, u nás však není příliš rozšířená. Setkat se s ní lze spíše v minipivovarech,“ vysvětluje Lukáš Tomsa. Čas, který pivo takto stráví, se projeví na vůni i chuti. Použitím různých sudů, odlišných přístupů k výrobě a rozdílné délky zrání mají sládci možnost experimentovat s různými chutěmi a posouvat hranice toho, jak může pivo chutnat. Aktuálně se ve sklepení domu, v němž podnik sídlí, nachází šest dřevěných sudů. V každém z nich pivo zraje trochu jinak.

„V některých sudech máme sladový pivní základ bez chmelu, a tedy hořkosti. V jednom případě jsme jej zakvasili jablečnou drtí a dali do sudu po bourbonu a cideru, který máme z Tátova sadu. Další sud je po červeném vínu a cideru a v něm je pivní základ zakvašený vinnými slupkami ze tří různých odrůd. Třetí sud obsahuje již hotové, nachmelené pivo, které jsme v roce 2022 uložili spolu s izolovaným kmenem divokých kvasinek, tzv. brettek. To mu dodalo krásnou vůni tropického ovoce. Nejmladší sud, který máme, jsme plnili na podzim 2023, zatím tedy čekáme, jak se zrání projeví. Je to otázka spíše měsíců až let než týdnů,” popisuje Lukáš Tomsa.

První výsledky bude možné již brzy ochutnat, a to přímo v prostorách sklepa, kde jsou sudy uskladněné. Po částečné rekonstrukci zde vznikl prostor k sezení a výhledově se zde budou pořádat pivní degustace, jež se budou točit především kolem barrel aged piv.

Správná chuť, barva nebo říz. Odborníci v Brně vybírají nejlepší piva

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Brněnský deníkAutor:Tomáš Valaškovčák

Jaké je to nejlepší pivo? To právě ode dneška zjišťují odborníci při prvním kole degustací 32. ročníku pivní soutěže Zlatý pohár Pivex v Brně.

Nahlédněte do míst, kde porotci ochutnávají soutěžní piva a dávají jim hodnocení. Oceňují barvu, chuť nebo správný říz.

Soutěž piv Zlatý pohár Pivex je jedním z nejvýznamnějších hodnocení kvality piv na území České republiky. Letošního 32. ročníku se účastní devět výrobců s celkem 42 vzorky v kategoriích světlé světlé výčepní pivo, světlé ležáky, nealko piva, tmavá piva a míchaná piva.

Na jihu Moravy vloni opět přibylo minipivovarů, již jich je sedm desítek

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:ZemědělecAutor:Fialová Zuzana

Počet minipivovarů na jihu Moravy v průběhu roku 2023 opět vzrostl na celkových 70. Jak v tiskové zprávě uvedla Mendelova univerzita, otevřely v průběhu roku čtyři nové provozy. Nejvíce minipivovarů funguje přímo v Brně, a to 17, dva z nich jsou svým výstavem na hranici mezi minipivovarem a středním pivovarem, což je 10 000 hektolitrů ročně. Jde o Pivovar Hauskrecht a Pivovar Moravia.

Minipivovarům se daří hlavně na Brněnsku
"Případný posun do kategorie středních pivovarů s sebou nese větší daňové zatížení, takže je otázkou, jak budou oba provozy svou strategii v budoucích letech cílit. Zatím žádný minipivovar v regionu tuto hranici nepřekročil a většinou tento vývoj trvá několik let, často více než dekádu působení na trhu," uvedl pivovarský historik Filip Vrána, který na Mendelově univerzitě vyučuje v programu Pivovarství a sladařství. Kromě samotného Brna se minipivovarům daří v jeho blízkém okolí, tedy na Brněnsku, kde podle dostupných údajů ke konci roku fungovalo 15 minipivovarů. Na třetím místě následuje Hodonínsko se 13 minipivovary. Nejméně jich je na Vyškovsku a Blanensku, po dvou v každém z okresů. "Na trhu vidíme pokračující trend rychlého růstu velkých minipivovarů zaměřených na prodej sudového piva a dále růst restauračních pivovarů s vlastním podnikem. První skupině pomáhá vysoký objem výroby k dosažení efektivity, která je v současné době růstu mzdových nákladů a nákladů na suroviny nezbytná. Druhá skupina má od počátku výhodu vyšší marže, takže si lépe dokáže poradit s měnícími se podmínkami na trhu jako například změna sazby DPH,“ uvedl pivovarský expert Jan Grmela.*

Prazdroj uvádí nový ležák Proud s nižším obsahem alkoholu

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Marketing&MediaProud

Moderní český ležák Proud má nižší hořkost i obsah alkoholu uvedl Plzeňský Prazdroj. Reaguje tak na měnící se preference mladých dospělých. Spotřebitelé si Proud mohou vychutnat ze stylových průhledných třetinkových lahví nebo také čepovaný ve vybraných podnicích.

Ležák plzeňského typu je u nás stále nejoblíbenějším alkoholickým nápojem. Výzkumy od agentury Kantar ukázaly, že ho v Česku preferuje 61 % dospělých spotřebitelů. Zároveň ale naznačil, že roste skupina především mladých dospělých, kteří tradiční pivo pijí méně než dřív. Zatímco v roce 2015 si ho alespoň jednou měsíčně dalo 56 % spotřebitelů ve věku 18–30 let, v loňském roce to bylo již jen 44 %.

Důvodů pro změny v konzumaci je několik. Kvalitativní studie Crystal ball provedená společností Simply5 ukázala, že pro mnohé mladé dospělé je překážkou vysoká hořkost piva nebo pocit plnosti po napití. Pivo tak pro ně přestává být samozřejmou volbou a začínají konzumovat i jiné nápoje, například sladší koktejly a další ochucený alkohol. „Zatímco u starších spotřebitelů vidíme, že stále více preferují hořká piva a speciály, u mladší generace dospělých sledujeme pravý opak. Tito spotřebitelé vyhledávají lehčí, méně hořké nápoje s nižším obsahem alkoholu. Zároveň si ale s konzumací spojují zážitky a očekávají, že to, co pijí, a s čím se navenek ukazují, bude dobře vypadat. Ať už se jedná o lahvičku, kterou si vezmou do ruky, nebo způsob, jakým jim bude pivo naservírováno v jejich oblíbeném podniku. To všechno jsou aspekty, které jsme při plánování a uvádění nového ležáku zohledňovali,“ vysvětluje Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje.

Nový ležák Proud se vyznačuje nízkou hořkostí, konkrétně 18 IBU, přičemž obvykle mívají české ležáky hořkost vyšší než 30 IBU. Díky nižšímu stupni prokvašení nabízí pouze 3,9 % alkoholu. I proto je pro něj charakteristická chuťová plnost a dobrá pitelnost typická pro český ležák.
Proud bude k dostání převážně ve vratných třetinkových lahvích, které jsou vyrobeny z čirého skla. „Při vaření nového ležáku jsme použili moderní chmelový produkt, díky němuž chuť piva nepodléhá negativním vlivům světla a můžeme ho nabízet v krásné průhledné lahvi,” dodává Jakub Marek.

Nový ležák Proud vznikal ve spolupráci s vrchní sládkovou stejnojmenného experimentálního pivovaru, který v areálu plzeňského pivovaru sídlí od roku 2020. „Po společném ladění receptury a spotřebitelských testech přicházíme na trh s pivem, které by se mělo stát symbolem pivního trhu pro mladé dospělé. Novým proudem českého pivovarnictví. V blízké budoucnosti navážeme na tento nový ležák dalšími zajímavými stylovými pivy pod značkou Proud Experiment, jejichž chuťový profil bude stejně jako u nového ležáku lehký a dobře pitelný. Tato piva budou dostupná v čepované variantě ve vybraných podnicích a na festivalech,“ naznačuje plány značky Jakub Marek.

Experimentální pivovar Proud, který od svého vzniku v roce 2020 nabídl více než 50 druhů piva z řad stálých a sezónních limitovaných edic, bude nyní sloužit jako místo, kde se experimentuje s pivem v celé jeho šíři. Od lehkých pitelných piv se zajímavými prvky v chuti pro novou generaci spotřebitelů, pod značkou Proud, až po pivní speciály pro pivaře, pod novou značkou Elektrárna.

Nový ležák Proud bude postupně k dostání v řetězcích Tesco, Albert, Billa nebo Globus a v internetových obchodech Rohlík a Košík. V akčních týdnech se objeví také v nabídkách řetězce Lidl. Proud si lidé od března vychutnají také v čepované variantě ve vybraných restauracích a dalších podnicích.

Budvar prozatím upustil od hledání provozovatele restaurace Masné krámy

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Petr KubátBudvar

Legendární restauraci Masné krámy v Českých Budějovicích bude nadále provozovat pivovar Budějovický Budvar. Národní podnik hledal skoro rok nového partnera, ve výběrovém řízení ale nakonec nikoho nevybral. Českému rozhlasu to potvrdila manažerka komunikace Barbora Povišerová.

Barbora Povišerová uvádí, že v pohostinství panuje složitá situace, která nepřeje velkým projektům. Po zvážení všech nabídek došel pivovar k závěru, že zatím bude lepší zachovat současný model provozu Masných krámů. Podle několika nezávislých zdrojů se do výběrového řízení přihlásilo i několik místních podnikatelů, kteří se pohybují v oblasti gastronomie.

Štamgasti v Masných krámech vítají, že si Budvar zatím restauraci ponechá. Shodují se, že je pro ně hlavně důležité, aby se tam nadále čepovalo pivo z národního podniku.

Pokud se situace v pohostinství zlepší, chce se Budvar v budoucnu k hledání nového provozovatele vrátit. Zástupci národního podniku ujišťují, že i po případné změně se bude v Masných krámech čepovat budvarské pivo.

„Masné krámy patří k nejvyhlášenějším restauracím na Českobudějovicku, jsou stěžení hospodou v našem městě a náš pivovar je s nimi spojen od samého začátku. Abychom byli schopni zvyšovat kvalitu tohoto podniku a poskytovat stále náročnějšímu zákazníkovi skvělý zážitek, je naším cílem najít nového strategického partnera a provozovatele restaurace s vizí dalšího rozvoje a posílení kvality servisu. S novým provozovatelem uzavřeme takzvanou pachtovní smlouvu, Budějovický Budvar bude dodávat pivo a nový partner dostane za úkol rozvíjet restauraci v oblasti gastronomie,“ vysvětluje mluvčí pivovaru Barbora Povišerová.

Masné krámy vlastní celkem patnáct majitelů, významný podíl má také město České Budějovice. Jeho zástupci už při vyhlášení výběrového řízení uváděli, že s případnou změnou nemají problém.

„Já jsem přesvědčen, že záměrem bylo zkvalitnění služeb pro občany a návštěvníky Českých Budějovic, což město samozřejmě kvituje. Budvar se rozhodl z ekonomických důvodů zatím neřešit tu situaci prostřednictvím externí firmy a bude Masné krámy nadále provozovat sám. My můžeme jenom vyjádřit přání, aby mu to šlo dobře,“ doplňuje náměstek primátorky Tomáš Bouzek.

Jeden bonmot říká, že kdo navštívil České Budějovice, ale nezašel na pivo do Masných krámů, jakoby tady ani nebyl. Jejich historie se začala psát už v roce 1364, kdy Karel IV. nařídil přesun z hlavního náměstí do dnešní Krajinské ulice. Český král a císař Svaté říše římské se tehdy údajně brodil na rynku ve svinčíku, a proto přikázal zbourat původní masné krámy.

Současná podoba domu v Krajinské ulici pochází z roku 1554 a maso se tam prodávalo několik staletí. Na pivnici byl dům přestavěný na počátku 50. let minulého století a začal se v něm čepovat Budějovický Budvar. Po povodních v roce 2002 nařídili hygienici Masné krámy uzavřít. Hosté se tam znovu podívali až v prosinci 2007 po velké rekonstrukci, která stála přes 30 milionů korun.

Kaufland rozšiřuje nabídku o řemeslné pivovary

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Večerní Praha

Češi jsou po celém světě známí svou láskou k pivu. A není divu! Téměř žádný stát nemůže konkurovat české kvalitě ani chuti. Třemi základními ingrediencemi je chmel, voda a kvasnice. V průběhu času ovšem kromě klasického ležáku začalo docházet k rozmachu nových druhů piva a svého oblíbence si mohl najít opravdu každý. Důležitost rozmanitosti si uvědomuje i řetězec Kaufland, který v roce 2018 přišel v pražské prodejně s první nabídkou řemeslných piv. Po velkém úspěchu se pivní speciály rozšířily do všech prodejen Kaufland po celé České republice. Aktuálně je v nabídce 52 českých dodavatelů a přes 170 pivních specialit.

I přesto, že řemeslné pivovary mají nemalé množství svých věrných zákazníků, jen málokdo tuší, co tento pojem znamená. Jedná se většinou o menší výrobny, které se zaměřují na užší sortiment a často vyhledávají nové inspirace ve světě. Experimentují s neobvyklými ingrediencemi a styly, což vede k zcela nové unikátní chuti piva.

Nachmelená opice a Zlíchovec ve všech prodejnách Kaufland
Mezi předního dodavatele, který je na prodejnách Kaufland zastoupen v největším množství, patří bezpochyby pivovar Zichovec. Ten se kromě klasických piv ležákového typu, zaměřuje i na různé druhy speciálů, od IPA/APA až po moderní styly jako jsou NEIPA nebo SOUR ALES alias kyseláč. V nabídce prodejen Kaufland jistě nepřehlédněte produkty z nezávislého řemeslného pivovaru Nachmelená opice. IPA či klasický ležák dostanou pod taktovkou tohoto poměrně nového pivovaru zcela jedinečnou chuť. „Pro společnost Kaufland je důležité podporovat myšlenku řemeslných pivovarů a tradici jednoho z nejoblíbenějších nápojů v České republice. Koncept je unikátní, jelikož v každém regionu dodáváme piva od lokálních dodavatelů. Na Olomoucku si tedy lidé například pochutnají na výrobcích z místního pivovaru Tvarg, na Karlovarsku zase mohou vyzkoušet produkty ze sokolovského pivovaru Permon,“ doplňuje tisková mluvčí společnosti Kaufland ČR Renata Maierl.

Bohatý výběr piv z řemeslných pivovarů naleznete v prodejnách Kaufland v celé České republice. Značky jako Staropramen nebo Rohozec, jsou obvykle k dispozici v standardním regálu s nabídkou piv. Regionální produkty, například z výrobny Zichovec nebo Nachmelená opice či Dudák, se nachází ve speciální lednici pro řemeslná piva, kde se jejich nabídka neustále rozšiřuje.

Prazdroj uvádí na trh moderní český ležák Proud s nižším obsahem alkoholu

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PRProud

Plzeňský Prazdroj reaguje na měnící se preference mladé dospělé generace a uvádí na trh moderní český ležák s lehkou chutí, nižší hořkostí i obsahem alkoholu. Nový ležák Proud si mohou spotřebitelé vychutnat ze stylových průhledných třetinkových lahví nebo také čepovaný ve vybraných podnicích.

Ležák plzeňského typu je u nás stále nejoblíbenějším alkoholickým nápojem. Výzkumy od agentury Kantar ukázaly, že ho v Česku preferuje 61 % dospělých spotřebitelů. Zároveň ale naznačil, že roste skupina především mladých dospělých, kteří tradiční pivo pijí méně než dřív. Zatímco v roce 2015 si ho alespoň jednou měsíčně dalo 56 % spotřebitelů ve věku 18–30 let, v loňském roce to bylo již jen 44 %.

Důvodů pro změny v konzumaci je několik. Kvalitativní studie Crystal ball provedená společností Simply5, ukázala, že pro mnohé mladé dospělé je překážkou vysoká hořkost piva nebo pocit plnosti po napití. Pivo tak pro ně přestává být samozřejmou volbou a začínají konzumovat i jiné nápoje, například sladší koktejly a další ochucený alkohol. „Zatímco u starších spotřebitelů vidíme, že stále více preferují hořká piva a speciály, u mladší generace dospělých sledujeme pravý opak. Tito spotřebitelé vyhledávají lehčí, méně hořké nápoje s nižším obsahem alkoholu. Zároveň si ale s konzumací spojují zážitky a očekávají, že to, co pijí, a s čím se navenek ukazují, bude dobře vypadat. Ať už se jedná o lahvičku, kterou si vezmou do ruky, nebo způsob, jakým jim bude pivo naservírováno v jejich oblíbeném podniku. To všechno jsou aspekty, které jsme při plánování a uvádění nového ležáku zohledňovali,“ vysvětluje Jakub Marek, marketingový manažer prémiových piv Plzeňského Prazdroje.

Nový ležák Proud se vyznačuje nízkou hořkostí, konkrétně 18 IBU, přičemž obvykle mívají české ležáky hořkost vyšší než 30 IBU. Díky nižšímu stupni prokvašení nabízí pouze 3,9 % alkoholu. I proto je pro něj charakteristická chuťová plnost a dobrá pitelnost typická pro český ležák.

Proud bude k dostání převážně ve vratných třetinkových lahvích, které jsou vyrobeny z čirého skla. „Při vaření nového ležáku jsme použili moderní chmelový produkt, díky němuž chuť pivo nepodléhá negativním vlivům světla a můžeme ho nabízet v krásné průhledné lahvi,” dodává Jakub Marek.

Nový ležák Proud vznikal ve spolupráci s vrchní sládkovou stejnojmenného experimentálního pivovaru, který v areálu plzeňského pivovaru sídlí od roku 2020. „Po společném ladění receptury a spotřebitelských testech přicházíme na trh s pivem, které by se mělo stát symbolem pivního trhu pro mladé dospělé. Novým proudem českého pivovarnictví. V blízké budoucnosti navážeme na tento nový ležák dalšími zajímavými stylovými pivy pod značkou Proud Experiment, jejichž chuťový profil bude stejně jako u nového ležáku lehký a dobře pitelný. Tato piva budou dostupná v čepované variantě ve vybraných podnicích a na festivalech,“ naznačuje plány značky Jakub Marek.

Experimentální pivovar Proud, který od svého vzniku v roce 2020 nabídl více než 50 druhů piva z řad stálých a sezónních limitovaných edic, bude nyní sloužit jako místo, kde se experimentuje s pivem v celé jeho šíři. Od lehkých pitelných piv se zajímavými prvky v chuti pro novou generaci spotřebitelů, pod značkou Proud, až po pivní speciály pro pivaře, pod novou značkou Elektrárna.

Nový ležák Proud bude postupně k dostání v řetězcích Tesco, Albert, Billa nebo Globus a v internetových obchodech Rohlík a Košík. V akčních týdnech se objeví také v nabídkách řetězce Lidl. Proud si lidé od března vychutnají také v čepované variantě ve vybraných restauracích a dalších podnicích.


Pivovary Holba, Litovel a Zubr dosáhly nejvyššího výstavu piva za posledních 15 let

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Miloslav HradilLitovel

Nejvyššího výstavu piva za posledních patnáct let dosáhla loni společnost Pivovary CZ Group (PCZG), která sdružuje pivovary v Přerově, Hanušovicích a Litovli produkující značky Zubr, Holba a Litovel. Činil 826 000 hektolitrů. Novinkám to sdělila mluvčí skupiny Jana Bartáková.

Na celkovém výstavu se podle ní více než třetinou podílel export, který byl v historii společnosti rekordní. „Výsledky ukázaly, že zákazníci a konzumenti nám zachovali přízeň i přes negativní okolnosti, které pivnímu trhu i potravinám obecně nepřály,“ uvedl obchodní ředitel společnosti PCZG Tomáš Konečný.

Loni se výstav pivovarů společnosti zvýšil proti předloňsku o 6,7 procenta. Výrazně se na tom podílel export. „Meziročně jsme posílili své pozice na tradičních trzích, jako je Německo, Polsko, Maďarsko, a dařilo se nám i na méně tradičních trzích, jako je například Kuba,“ poznamenal Konečný.

„Uvidíme, jaká čísla přinese letošní rok, který bude ovlivněn zvýšením DPH na čepované pivo a na nealkoholické pivo obecně. Platí totiž, že vyšší cena většinou sníží poptávku, a to se týká i našeho segmentu. Ovšem nyní je předčasné cokoliv hodnotit a spekulovat, uvidíme, jaká bude realita v průběhu roku,“ doplnil.

Piva společnosti PCZG patří dlouhodobě mezi nejúspěšnější oceňovaná piva v ČR. Každoročně se umisťují na předních příčkách prestižních degustačních pivovarských soutěží. „Největší část produkce zkonzumují zákazníci na Moravě,“ uzavřela Bartáková.

Pivovary CZ Group jsou pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku. Většinový podíl ve firmě koupí nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko. Loni na podzim oznámenou transakci posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Majitelem společnosti PCZG je nyní společnost Moravská pivovarská. Kofola 100 procent akcií Pivovarů CZ Group koupí prostřednictvím firmy Pivovary Triangl. Ta byla založena loni v listopadu a sídlo má v Krnově na Bruntálsku. Kofola ČeskoSlovensko v ní má 51 procent, investiční skupina RSJ drží 29 procent a společnost Úsovsko 20 procent.

Kofola již dříve uvedla, že nová akvizice jí umožní růst v dalším stabilním segmentu s exportním potenciálem a že i s ohledem na specifika pivního trhu zůstanou Pivovary CZ Group jejím samostatně řízeným pilířem.

Hospody bodují se třetími pípami. Za speciály míří stále více hostů

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Petr Vaňous

Desítku či dvanáctku? Věta, kterou od hospodských slýchaly generace štamgastů, se pomalinku stává minulostí. Nejen páni výčepu, ale i hosté totiž stále častěji sahají i po takzvané třetí pípě, tedy po speciálních pivech z malých a středních pivovarů. Ty se i v tradičních hospodách v poslední době těší rostoucí oblibě.

Na konečné tramvaje číslo 11 na pražském Spořilově se nachází trošku ošuntělý podnik s názvem První pivní tramway. A právě v jeho útrobách se prakticky začala psát nová pivní historie. Její majitel Jiří „Bejček“ Slavíček zde v roce začal v roce 2003 nabízet hostům „neunifikovaná“ piva z malých a středních pivovarů.

„Na konci roku 2003 přišel nápad vzít do Tramwaye na stálo pšeničné pivo z Náchodského pivovaru Primátor. No a jelikož Primátor již v té době vyráběl více druhů pivních speciálů, nebylo daleko k myšlence třetí pípy, tedy mít v nabídce kromě stálých piv i speciály z malých a mini pivovarů. V celé republice to byl naprosto ojedinělý a v pravdě průkopnický nápad,“ zavzpomínal na začátky cesty, která se později stala vzorem i pro jiné hospodské v republice, Bejček.

Prezident Českomoravského svazu minipivovarů Michal Voldřich trend „třetích píp“ pozoruje hlavně v posledních letech. „Člověk má rád rozmanitost a je důležité, aby zákazníci měli k pivu i nějaký příběh a autentičnost,“ uvedl prezident a zároveň majitel jihočeského Pivovarského dvoru Zvíkov. Sám Voldřich takto dodává svá piva do pěti pražských podniků.

V ostravské restauraci drží loňské ceny, jinde nabízí levnější v lahvi

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:CNN PrimaAutor:Jana VozárováAero

Pivaři to dobře vědí. Zajít si takzvaně na jedno točené je letos dražší než loni. Lednové navýšení spotřební daně z 10 na 21 procent způsobilo, že většina českých hospod a restaurací točené pivo prostě zdražila. V Ostravě ale najdete místa, kde se rozhodli, že jeho cenu zvedat nebudou, a stále si drží tu loňskou. A v některých restauracích ve Zlíně zase můžete ušetřit tak, že si místo točeného piva dáte lahvové.

Točený půllitr za 70 korun už není nic výjimečného. Pivo za 35 ale mají zřejmě jen v Ostravě. Minipivovar v Hrabůvce tady totiž stále drží loňské ceny. „Pivo patří lidem a naše peněženky se od té doby nijak nenaplnily. Proč bychom měli přecházet k tak enormním cenám za pivo. To má zůstat lidem tak, jak to bylo odpradávna,“ zdůraznila provozní Jana Tomanová.

A vypadá to, že se strategie nezdražovat vyplácí. „O víkendu se určitě vyčepuje zhruba 150 až 200 litrů naší jedenáctky,“ prozradil číšník Martin Hruška. Cenu zlatavého moku si místní štamgasti pochvalují. „Chodím večer na pivo, 35 je za facku,“ ohodnotil jeden z nich. „Moc dobré je, bydlím blízko, takže sem občas chodím,“ řekl další z hostů.

Na čepu má tato restaurace celkem sedm druhů piva. Cenu tohoto pilotního ležáku se budou snažit udržet co nejdéle. „Já bych chtěla, aby si chlapi, kteří přijdou z práce, i v těch montérkách mohli dát v klidu čtyři pět piv, vypustit páru,“ uvedla Tomanová. „Těžko se upouští, když musíte sahat hluboko do kapsy,“ dodala.

To ve Zlíně nabízí restaurace jako levnější variantu pivo v lahvi. „Máme lahvové pivo, ale není zase o tolik levnější než čepované. Lahvové je levnější možná o tři koruny,“ vysvětlil majitel tamní restaurace Canada Petr Šenkeřík.

I když hosté barů, hospod a restaurací mají možnost dát si levnější lahvové pivo, přesto si stojí za tím, že točené je točené. „Místo točeného lahváče? Ne, v žádném případě, ani náhodou,“ zaznělo. „Cena není rozhodující. Tak si místo deseti dám osm,“ přidal další z hostů. Vypadá to tedy, že Češi orosený půllitr se smetanovou pěnou jen tak za něco nevymění.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.04.2024 07:1810.660/10.660