Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

The Society: unikátní propojení kávy a piva

Publikováno:před 30 dnyZdroj:Pivovar FalkonAutor:Jakub VeselýFalkon

Pivovar Falkon se spojil s pražskou pražírnou Kávový klub a společně vytvořili unikátní projekt, ve kterém se snoubí velmi podobné světy řemeslného piva a výběrové kávy. Na trh právě přichází The Society: American Brown Ale, polotmavé svrchně kvašené pivo s vysokým podílem naturálně zpracované kávy Etiopie Lalo, které potěší nejen milovníky řemeslného pivovarnictví, ale také výběrové kávy.

„Když jsem poprvé ochutnal espresso z malé lokální pražírny, překvapila mě jeho chuťová diverzita, kterou jsem si ihned asocioval s tím, co potkávám v řemeslném pivovarnictví. Díky své nově objevené vášni pro výběrovou kávu jsem se potkal s kluky z Kávového klubu, kterým se moje tehdy prostá myšlenka – uvaříme super kávový pivo! – překvapivě líbila,“ nastiňuje počátky spolupráce sládek pivovaru Falkon, Jakub Veselý.

The Society je první vlaštovkou z připravované série kávových piv. Typickým znakem tohoto polotmavého svrchně kvašeného piva je výrazné chmelení americkými odrůdami chmele Simcoe a Citra, které pivu dodávají aroma svěžích citrusů, borovice a grepu. Tuto svěžest skvěle doplňuje naturálně zpracovaná káva Etiopie Lalo, která výslednému nápoji dodává jemnou kávovou dochuť s tóny medovicoveho medu, intenzita je přímo úměrná množství zkonzumovaného piva.

Nejedná se ale o první spolupráci mezi pivovarem Falkon a Kávovým klubem. První limitovaná várka kávového piva s názvem 1000 Espresso Porter vznikla již před dvěma lety. Jednalo se o tmavé svrchně kvašené pivo, do kterého baristé přidali celkem 1000 espress. „ A právě díky unikátní chuti, která vzniká spojením výrazného aroma chmele s neméně zajímavými tóny světle pražené výběrové kávy, jsem chtěl naši spolupráci obnovit,“ vysvětluje Jakub Veselý a dodává: „The Society pak vzniklo velmi jednoduše, se Zdeňkem Smrčkou a Adamem Dvořákem z Kávového klubu jsme spojili síly a do výsledného produktu dali to nejlepší z piva i kávy.“
V těchto dnech se The Society: American Brown Ale distribuuje do dobrých kaváren a pivoték. Současně tandem pivovaru Falkon a Kávového klubu pracují na dalších speciálech pod hlavičkou The Society, na které se můžeme těšit během letošního léta a podzimu.
Pivovar Falkon založil sládek Jakub Veselý v roce 2012 jako létající pivovar, tedy pivovar s vlastními recepturami ale bez vlastního technologického zázemí. Během let se svými pivy dokázal ovládnout lokální degustační soutěže, jako Zlatá pivní pečeť nebo Jarní cena českých sládků, dosáhl hodnocení 98/100 na ratebeer.com a dlouhodobě se drží v TOP 3 na českém UNTAPPD. Falkon produkuje řemeslná nefiltrovaná a nepasterizovaná piva svrchně i spodně kvašená, často s inovativním přístupem napříč tradičními i méně tradičními pivními styly.

Kávový klub založili Zdeněk Smrčka a Adam Dvořák před sedmi lety a reagovali tak na stále vzrůstající zájem o kvalitní kávu nejen v kavárnách, ale i v domácích podmínkách. Pro oba se svět kávy stal nejen prací, koníčkem, ale i životním posláním. V současné době provozují espresso bary Kafe Karlín a Kafe Kolej, kde se zaměřují na vlastní výběrovou kávu. Samotné aktivity Kávového klubu zahrnují pravidelné farmářské trhy na náměstí Jiřího z Poděbrad, Náplavce a Kulaťáku, catering, poradenství pro profesionály a pořádání kurzů domácí přípravy kávy pro širokou veřejnost.

Humpolecký Bernard dokončuje novou stáčírnu lahví

Publikováno:před 30 dnyZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKBernard

Rodinný pivovar Bernard uvařil v letošním prvním čtvrtletí 61.390 hektolitrů piva. V meziročním porovnání se výstav zvýšil o 1,3 procenta, řekl ČTK mluvčí humpoleckého pivovaru Zdeněk Mikulášek. Za hranice plynula přibližně pětina piva Bernard, polovinou se na exportu tradičně podílí Slovensko.

"Podíl exportu se letos zatím drží na úrovni minulého roku," uvedl Mikulášek. Na růstu celkového prodeje se podílelo hlavně sudové pivo, které je pro pivovar ziskovější než prodej piva v lahvích. Některé jím zásobované restaurace sice skončily kvůli elektronické evidenci tržeb zavedené loni v prosinci, nějaké další restauratéry se ale pivovaru podařilo nově získat.

Bernard vaří nepasterizované, nefiltrované a kvasnicové pivo, kromě toho čtyři druhy nealkoholického piva. V sortimentu má i svrchně kvašené pivo. Roční výstav pivovaru loni stoupl o 4,4 procenta na rekordních 315.400 hektolitrů piva.

Kvůli rostoucí výrobě pivovar před hlavní letní sezonou rozšiřuje varnu, aby v ní bylo možné uvařit až dvojnásobné množství piva. V přístavbě už jeřáb usadil dvě nové velké nerezové nádoby. "Hrubá stavba finišuje a už se montuje technologie," řekl Mikulášek. V pivovaru zároveň dělníci dokončují úpravy zrekonstruovaného provozu na stáčení piva do lahví. V součtu jde o investice převyšující 70 milionů korun. Od minulého roku má pivovar k dispozici rozšířený ležácký sklep.

Podnik zaměstnává 192 lidí. Obrat pivovaru loni činil 636 milionů Kč. Tržby za pivo se na něm podílely 599 miliony Kč, meziročně se zvýšily o 2,5 procenta.

Znáte nejlepší české a moravské pivovary roku 2017?

Publikováno:před měsícemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Matuška Broumy, dobřanská Modrá hvězda, pražský Trilobit, Mazák Dolní Bojanovice nebo Bernard i Velké Popovice. To je jen část pivovarů, které letos získaly na základě hodnocení degustační komise ocenění České a moravské pivní koruny. Zároveň udělila Česká a moravská pivovarnická akademie výroční ceny pro největší osobnosti českého pivovarnictví za rok 2016.

S oceněním pro nejlepší pivovary a osobnosti českého a moravského pivovarnictví se minulý čtvrtek doslova roztrhl pytel. V Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze vyhlásili pořadatelé výsledky degustační soutěže o nejlepší pivovary (bez rozdílu velikosti) - České a moravské pivní koruny.

Společnost Red Lion ve spolupráci s časopisem Pivo, Bier & Ale oslovila údajně naprostou většinu ze všech zhruba 400 výrobců piva v Česku, kteří mohli zaslat libovolný vzorek svých piv. Z přihlášených 79 pivovarů pak vybírala nejlepší piva degustační komise, vedená prezidentem Českomoravského svazu minipivovarů Janem Šuráněm.

Na rozdíl od jiných degustačních soutěží nebyly v hodnocení vzorky řazeny jednotlivě podle pořadí, ale v rámci tří kategorií (od – do počtu získaných bodů) na zlaté, stříbrné a bronzové České a moravské pivní koruny.

Zveřejněny však nebyly nejúspěšnější dodané vzorky, ale jejich výrobci. V situaci, kdy u nás funguje skoro padesát průmyslových pivovarů a zhruba jednou týdně přibývá jeden nový minipivovar, kterých aktuálně v Česku už působí 353, chtějí pořadatelé v čele s vydavatelem časopisu Pivo, Bier & Ale Pavlem Borowiecem poskytnout pro orientaci veřejnosti jakýsi přehled těch nejlepších.

Kromě domácích degustátorů vybírali z přihlášených soutěžících TOP české pivovary i zahraniční porotci, kteří se pravidelně účastní největších degustačních soutěží v USA, Anglii, Německu a Belgii - jako Carl Kins, Tim Hampson a Rick Kempen. Jejich hodnocení je uvedeno zvlášť.

Oceňovala i pivovarnická akademie
Podobnou ambici má Česká a moravská pivovarnická akademie, která už popáté vyhlásila Výroční ceny pro největší osobnosti českého pivovarnictví za uplynulý rok a zasloužilé pivovary v oblasti výroby piva i v oblasti některých pivovarnických projektů.

Členy akademie je aktuálně přes padesát zástupců vítězů, oceněných v předešlých ročnících. Z nominovaných osobností a projektů v každém novém ročníku se tedy boduje stylem „vítězové vybírají nové vítěze“.

V akademii zasedají majitelé pivovarů, ředitelé, sládci, ale také další profesionálové z oblasti pivovarnictví – od mladého Adama Matušky z minipivovaru Broumy po nestorku českého pivovarnictví profesorku Gabrielu Basařovou.

PŘEHLED LETOŠNÍCH DRŽITELŮ PIVNÍCH KORUN

zlaté České a moravské pivní koruny:
Akciový pivovar Dalešice
Pivovar Mazák Dolní Bojanovice
Pivovar Modrá hvězda Dobřany
Pivovar Matuška Broumy
Pivovar Primátor Náchod
Pivovar Zhůřák Zhůř
Pivovarský dvůr Zvíkov Zvíkovské podhradí
Rodinný pivovar Bernard Humpolec
Unětický pivovar Únětice

stříbrné České a moravské pivní koruny:
Beer Factory Plzeň
Břevnovský klášterní pivovar SV. Vojtěcha
Měšťanský pivovar v Poličce, Polička
Pivovar Hostomice pod Brdy
Pivovar Velké Popovice
Rodinný pivovar Zichovec
Pivovar Clock Potštejn
Pivovar Litovel
Pivovar Mayzus Chotoviny
Pivovar Permon Sokolov
Pivovar Poutník Pelhřimov
Slavkovský pivovar Slavkov u Brna
Řemeslný pivovar Nachmelená opice Krnov
Továrna Pivovar Slaný
Trilobit Praha
Zámecký pivovar Frýdlant

bronzové České a moravské pivní koruny:
Pivovar Krušnohor Kraslice
Pivovar Monopol Teplice
Pivovar Nová sladovna Opava
Staročeský pivovárek Dobruška

mezinárodní porota - zlaté České a moravské pivní koruny:
Pivovar Hubertus Kácov
Pivovar Mazák Dolní Bojanovice
Pivovar Matuška Broumy
Rodinný pivovar Bernard Humpolec
Únětický pivovar Únětice
Wild Creatures Mikulov

mezinárodní porota - stříbrné České a moravské pivní koruny:
Pivovar Clock Potštejn
Pivovar Nymburk
Pivovar Podlesí
Rodinný pivovar Zichovec
Tradiční pivovar v Rakovníku

VÍTĚZOVÉ ČESKÉ A MORAVSKÉ PIVOVARNICKÉ AKADEMIE

kategorie pivovarská restaurace
Pivnice Budvar
Budějovický Budvar n. p.
České Budějovice

kategorie pivovarská prodejna
Prodejna Kynšperského pivovaru
Kynšperk n. Ohří

kategorie návštěvnické centrum nebo muzeum v pivovaru
Pivovarské muzeum Černokosteleckého pivováru
Kostelec nad Černými Lesy

kategorie pivovar s vlastním hotelem, hostincem a dalšími službami
Pivovarský dvůr Zvíkov
Zvíkovské Podhradí

kategorie Mistr výčepní roku 2016
Jirka Bejček Stehlíček
První Pivní Tramway
Praha

kategorie restaurační pivovar (brewpub) Praha
Marek Kocvera
Klášterní pivovar Strahov
Praha

kategorie restaurační pivovar (brewpub) Čechy
Ivan Husák
Rodinný pivovar Zichovec

kategorie restaurační pivovar (brewpub) Morava
Štěpán Lašák
Jelínkova vila hotel - pivovar Velké Meziříčí
Velké Meziříčí

dva vítězové kategorie pivovar s výstavem do 1000 hl se stejným počtem hlasů
Chris Baerwaldt
Pivovar Zhůřák
Zhůř
Vladimír Ličman
Pivovarský dvůr Zvíkov
Zvíkovské Podhradí

kategorie pivovar s výstavem od 1000 hl do 3000 hl
Štěpán Kříž
Pivovar Hostomice pod Brdy

kategorie pivovar s výstavem od 3000 hl do 5000 hl
Adam Matuška
Pivovar Matuška
Broumy

kategorie pivovar s výstavem od 5000 hl do 10 000 hl
Ladislav Němeček
Akciový pivovar Dalešice
Dalešice

kategorie pivovar s výstavem od 10 000 hl do 20 000 hl
Štěpán Tkadlec
Únětický pivovar
Únětice

kategorie pivovar s výstavem od 20 000 hl do 50 000 hl
Vladimír Veselý
Pivovar Poutník
Pelhřimov

kategorie pivovar s výstavem od 50 000 hl do 100 000 hl
Radek Holopírek
Tradiční pivovar v Rakovníku
Rakovník

kategorie pivovar s výstavem od 100 000 hl do 200 000 hl
Petr Kaluža
Pivovar Primátor
Náchod

kategorie pivovar s výstavem od 200 000 hl do 300 000 hl
Nataša Rousková
Pivovar Zubr
Přerov

kategorie pivovar s výstavem od 300 000 hl do 500 000 hl|
Josef Vávra
Rodinný pivovar
Bernard Humpolec

kategorie Pivovar s výstavem nad 500 000 hl
Adam Brož
Budějovický Budvar n. p.
České Budějovice

Za dlouholetý přínos pro české pivovarnictví
Arnošt Effenberger

Za dlouholetý přínos pro české pivovarnictví
Doc. Ing. Jan Šavel, CSc.

Za dlouholetý přínos pro české pivovarnictví
Karel Klusáček

Češi vypili loni přes 111 milionů nealko piv, prodeje dál rostou

Publikováno:před měsícemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Spotřeba nealkoholického piva byla u nás v minulém roce nejvyšší od roku 2011. Přibývá výrobců i značek. Pivovarníci si v poslední době pochvalují zejména rostoucí zájem o nealko pivní radlery.

Více než dvacítka pivovarů v Česku už vyrábí nealkoholické pivo. A jeho spotřeba po poklesu v roce 2012 opět roste. Loni se tak u nás prodalo 556 tisíc hektolitrů, to znamená 111,2 milionu čepovaných a lahvových půllitrů. Meziročně o necelá dvě procenta více. Zdejší trh se pomalu blíží k rekordu 581 tisíc hektolitrů z roku 2011.

A to i přesto, že chutí se nealko pivo stále a zřejmě ani nikdy nevyrovná klasické variantě. Na druhé straně ale nejen mezi řidiči, ale i sportovci nebo rekreačními cyklisty přibývá lidí, kterým nealkoholický nápoj, připomínající pivo, vyhovuje.
Odbyt roste spíš v gastronomii

Za loňským nárůstem je podle zjištění pivovarů především lepší odbyt čepovaného nealka v hospodách a restauracích.

„V oblasti gastronomie podle čísel, která máme k dispozici, obliba nealko piva mírně narůstá. Na celkové konzumaci piva vypitého v gastronomii se nealko pivo podílí více než 4 procenty. V maloobchodě jsou to necelá 4 procenta a konzumace se v posledních letech drží zhruba na stejné úrovni,“ komentuje situaci na trhu Denisa Mylbachrová, manažerka značek ve společnosti Pivovary Staropramen.

Staropramen roste zejména díky rostoucí kategorii pivních mixů, tedy kombinaci nealko piva s limonádou nebo ovocnými šťávami – v podstatě se jedná o nealko pivní radlery. Prodeje těch klasických, tedy mixů tradičního piva s limonádou a obsahem kolem 2 procent alkoholu, klesají. Nealko ochucená piva naopak rostou.

Staropramen uvedl svou první verzi Staropramen Cool Nealko na trh před rokem. Další velcí hráči jako Heineken (se značkou Zlatopramen Radler NA – od roku 2013) nebo Bernard (například Free švestka – od roku 2009) mají ochucené verze nealko piv na trhu déle.

Birellu je stále víc
Platí to i pro Plzeňský Prazdroj, jehož Birell (v klasické světlé verzi) vznikl už v roce 1992 a dnes má i ochucené varianty. Právě Birell má absolutně největší podíl na českém nealkoholicko pivním trhu. Loni se prodalo podle informací LN přes 80 milionů čepovaných a lahvových půllitrů s touto značkou.

„V roce 2016 jsme prodali o více než 11 procent víc produktů značky Birell oproti roku 2015,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Pivovary většinou nezveřejňují objemy prodeje konkrétních značek, takže nelze sestavit žebříček prodejců podle velikosti nealko produkce. Podle některých informací je ale na druhém místě co do vyrobeného množství nealko piv protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz. Vaří nejen nealko Lobkowicz a místní nealko Platan, ale také privátní značky nealko piv pro obchodní řetězce.

Tomu, že nealko pivo má stále rostoucí tendenci , nasvědčuje i pestrost názvů. Nejedná se už zdaleka jen o suchý dovětek „nealkoholické pivo“ nebo „Free“ či označení NA nebo jinde zas „s čistou hlavou“.

Pivovarští vyrazili do boje o zákazníka i s českými názvy jako je MotoBrouk (Pivovar Nová Paka), Vozka (Pivovar Svijany) nebo Střízlík, což je značka, kterou používají dva pivovary – březnický Herold a Pivovar Nymburk.

Nealko pivo přesto tvoří půl milionem hektolitrů jen malý zlomek celkové domácí pivní spotřeby. Loňská čísla o českém trhu Český svaz pivovarů a sladoven teprve zveřejní, ale nebudou zřejmě výrazně vyšší než předloni, kdy se na domácím trhu prodalo 16,3 milionu hektolitrů všech piv.

V Chicagu se připravují České pivní slavnosti

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápoje

V Chicagu vzniká nová tradice výročních Českých pivních slavností. Třetí ročník se uskuteční ve dnech 27. dubna – 3. května 2017 a měl by být dosud největší. Festivalu se účastní značky Bernard, BrouCzech (Pivovar Nová Paka), Budějovický Budvar, Plzeňský Prazdroj a Praga společně s firmami R. Jelínek, Becherovka a Mattoni.

V rámci festivalu vystoupí řada hudebních skupin nejrůznější žánrů, včetně rock & pop, world music, country & folk a také polky. Hlavním hudebním hostem z ČR bude skupina Plavci s Janem Vančurou, který v Chicagu vystoupí v rámci turné ke svým 70. narozeninám. Festival bude probíhat na několika místech, v centru Chicaga v restauracích BOHO – Bohemian House a Ambassador Public House a také na předměstí v historické budově Sokola Tábor, který v loňském roce oslavil 150. výročí založení.
Češi přicházeli do oblasti Chicaga od poloviny 19. století a zanechali zde výraznou stopu. Mezi nejvýraznější krajanské osobnosti zde patří chicagský starosta Anton Cermak, illinoiský guvernér Otto Kerner, zakladatel McDonald’s Ray Kroc, herečka Kim Novak, astronauté Jim Lovell a Eugene Cernan, sochař Albín Polášek, rocker Jim Peterik a mnozí další. Není divu, že Češi, kteří sem přicházeli, nezapomněli na svou slavnou tradici ve výrobě piva.

„Slavná česká historie v Chicagu zahrnuje také zajímavou pivní kapitolu,“ říká generální konzul ČR v Chicagu Bořek Lizec. Dodává, že v Chicagu vznikly dva významné české pivovary: Plzeňský pivovar a Pivovar Atlas. Park Plzeňského pivovaru ve čtvrti Plzeň byl po desetiletí významným centrem českého společenského, kulturního a dokonce politického života. V roce 1914 se tady uskutečnila jedna z prvních výrazných demonstrací za československou nezávislost. Akce byla svolána v reakci na vyhlášení války Srbsku Rakouskem Uherskem a vyzvala všechny Čechy k odmítnutí branné povinnosti, případně zběhnutí na srbskou stranu. Sokolové tehdy s pomocí živé pyramidy sňali dvouhlavou habsburskou orlici, která byla následně pošlapána postupně přicházejícími krajany seřazenými do zástupu.

Zajímavou vazbu na veřejný život má také Pivovar Atlas. Jeho majitel, český imigrant a vlastenec Karel Vopička byl v roce 1913 jmenován prezidentem Woodrow Wilsonem velvyslancem Spojených států v Rumunsku, Bulharsku a Srbsku. Ve funkci působil celkem šest let, mj. po dobu trvání první světové války. Alfons Mucha při svém pobytu v Chicagu pomohl třetímu českému producentu piva, Josefu Trinerovi. Ten kromě piva Prior vyráběl ve dvou svých továrnách ve čtvrti Plzeň i další nápoje. Alfons Mucha vytvořil dva plakáty propagující jeho tonic a hořké víno. Alfons Mucha již v té době nepřijímal reklamní zakázky, ale svému krajanovi pomoc neodmítl.

České pivní slavnosti v Chicagu organizuje Generální konzulát ČR v Chicagu a Chicagoland Czech - American Community Center ve spolupráci s Pražským výborem Chicago Sister Cities International, restauracemi BOHO – Bohemian House a Ambassador Public House, Sokolem Tábor, Sokolem Spirit, Sokolem Stickney, Divadlem Bohemia, cestovní kanceláří Bohemian Wings, chicagskou pobočkou Česko – Severoamerické obchodní komory a dalšími chicagskými, česko-americkými organizacemi. Polské aerolinie LOT jsou oficiálním dopravcem festivalu.

Největší mýty a pravdy o pivu. Čemu můžeme věřit a co je nesmysl?

Publikováno:před měsícemZdroj:ČtiDoma.czAutor:Martin Chalupa

Kde je pravda o pivu? Na dně půllitru ji většinou člověk nenajde, i když hledá a zkoumá jedno dno sklenice za druhým. Jak je to tedy s tloustnutím po pivu, co se myslí desítkou a dvanáctkou a co je pravdy na výmluvách pivovarů, že pivo sice dobře uvaří, ale může ho zkazit hospodský?

Nejčastější mýty a pravdy okomentovali odborníci od fochu. Protože kdo jiný může věci uvést na pravou míru než ti, kteří jsou přímo u zdroje. Nechceme vám ale kazit iluze. Takže pokud si chcete zůstat ve sladké (vlastně hořké) nevědomosti, dál už raději nečtěte.

Desítka má deset procent alkoholu a dvanáctka dvanáct
Ne! Tak tohle je poměrně rozšířený omyl. Pokud by ve "dvanáctce" bylo 12 % alkoholu, tak bychom už po jednom kousku vypadali pěkně pod obraz. Čísla 10, 11, 12 a podobně označují stupňovitost piva, která je, velmi jednoduše řečeno, dána množstvím sladu použitého k jeho výrobě. Pokud je pivo označeno jako 12, obsahuje mladina 12 procent sladových látek, především cukrů.

"Mladina je meziprodukt při výrobě piva, který opouští varnu. Neobsahuje žádný alkohol, ten vzniká až během hlavního kvašení činností pivovarských kvasnic. A čím je tato stupňovitost vyšší, tím je pivo i chuťově plnější, což poslední dobou vyhledává čím dál více lidí," vysvětluje sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek a dodává: "Obsah alkoholu pak závisí na koncentraci cukru v mladině (dříve původní stupňovitosti) a mírou jeho prokvašení. Například naše desítka má 4,3 procent a dvanáctka 5,2 procent alkoholu."

V zakaleném (nefiltrovaném) pivu je víc minerálů
Pravda! To, že je pivo zakalené, ještě neznamená, že je zkažené (tedy pokud na něj nekoukáte skrz špinavé sklo půllitru). Zakalené je například pivo, které na konci výroby neprošlo filtrací. "Z nefiltrovaného piva totiž nebyly odděleny pivovarské kvasinky, proto je chuťově bohatší a obsahuje i více vitaminů skupiny B i minerálů. Vyšší obsah minerálních látek závisí na množství přítomných kvasinek," potvrzujeVěra Hönigová z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského.

Sládek pivo vaří, výčepní ho dělá
Pravda! Zní to jako pradávná výmluva pivovarů, vážně to tak je. Když ochutnáte pivo přímo v pivovaru a to samé v hospodě, kde ho řádně neskladují nebo nečistí trubky, je to sakra rozdíl. V mnohých hospodách je pivo skvělé, jako byste ho pili u nás v pivovaru. Některé hospody však potřebují péči o pivo a dovednost čepování zlepšit.

"Tam, kde je zájem, se snažíme pomoci. Učíme výčepní pivo čepovat a starat se o něj. Vždyť je to hrozná škoda, když si lidi na pivu nepochutnají," říká Pavel Zítek, který pracoval dlouhá léta jako sládek a nyní jako zkušený pivovarský jezdí po českých a moravských hospodách a školí výčepní, jak se o pivo starat a jak ho správně čepovat.

Po pivu se tloustne
Ne! Tedy to jsou řeči. Například nejnovější studie University College London vztah mezi nárůstem tělesné hmotnosti a pitím piva nepotvrdila. Podle zkoumání této univerzity má neblahý vliv na zvyšování váhy nárazové pití většího množství alkoholu a samozřejmě nedostatek pohybu. Pivo je spíše koktejl nutričně významných látek.

"Je pravda, že hořké chmelové látky obsažené v pivu podporují trávení a zvyšují apetit. Takže se spíše tloustne po jídle, které člověk povzbuzen pitím piva sní. Pro zajímavost: energetická hodnota výčepního piva je pouze asi 130 kJ/100 ml, zatímco červené víno má dokonce 300 kJ/100 ml," dodala Hönigová.

Již brzy aktualizace mobilní appky "České pivovary" pro Android a nově také pro Apple

Publikováno:před měsícemAutor:České pivo - České zlato

Mobilní aplikace "České pivovary" není určena pouze pro příznivce pivní turistiky, ale i pro běžné konzumenty tradičního nápoje - piva. Prostřednictvím této aplikací můžete objevovat a poznávat nejen funkční pivovary, ale i pivovary připravované nebo naopak již uzavřené a zaniklé. V současné době aplikace zprostředkovává pravidelně aktualizované informace o více než 540 pivovarech a 4700 pivech.

1.května budou publikovány verze této appky s požadovanou možností obnovení navštívených pivovarů při výměně mobilního zařízení nebo synchronizace dat při použití více mobilních zařízení současně.

Specifikace v kostce:
● nejucelenější a pravidelně aktualizovaný seznam funkčních, připravovaných i zaniklých pivovarů (od roku 1970)
● snadná možnost filtrování a třídění výběru pivovarů
● přehledná lokalizace pivovarů na mapě
● jednoduché vyhledávání pivovarů dle jména nebo adresy
● detailní informace o pivovaru - adresa, kontakty, personální obsazení, sortiment
● krátké ohlašování novinek a aktuálních akcí
● naplánování trasy k pivovaru a další funkce
● možnost ohodnotit pivovar, přidat komentář k pivovaru a jeho sortimentu, označit si jeho návštěvu
● funkce obnovy navštívených pivovarů nebo jejich synchronizace při použití více mobilních zařízení

Požadavky:
● mobilní telefon, tablet nebo jiné mobilní zařízení s OS Android nebo Apple
● připojení k internetu, případně zapnutá funkce pro určení polohy







Před 80 lety si hostinští stěžovali, že se málo pije pivo

Publikováno:před měsícemZdroj:Mostecký deníkAutor:Lucie Králíková

Městská kronika zachytila mnoho zajímavostí. Například i to, že nádraží v roce 1935 odbavilo téměř 900 tisíc cestujících.

Před 80 lety se hostinské živnosti v Mostě potýkaly s poklesem výčepu piva. Plyne to ze zprávy, kterou v dubnu 1937 zaznamenal kronikář.

„Hostinské živnosti v Mostě si stěžují na hospodářskou situaci a z toho plynoucí pokles výčepu piva. Za minulý rok bylo v Mostě vyčepováno 13 300 hektolitrů, což je proti množství piva v roce 1928 o 45 procent méně," píše kronikář o konzumaci zlatavého moku s tím, že před I. světovou válkou bylo v Mostě hostinských živností sedmdesát a nyní jich je téměř osm desítek. „Přírůstek tedy činí 15 procent proti předválečným letům, kdy se například v roce 1914 vyčepovalo 26 tisíc hektolitrů piva. Tehdy připadalo na jednu živnost 380 hektolitrů, kdyžto v roce 1928 byl průměr 300 hektolitrů a za loňský rok klesl výčep na 167 hektolitrů na jednu živnost," doplňuje zápis v kronice z roku 1937.

Zpráva z 24. dubna 1937 říká, že na mosteckém vlakovém nádraží bylo v roce 1935 odbaveno 866 433 cestujících, z nichž 836 950 jelo osobními vlaky, což je 96,6 procent všech odbavených. Vlaky II. třídy rychlíku se přepravilo z Mostu 158 osob. Na nádraží v Ústí nad Labem bylo ten rok odbaveno 1 200 000 cestujících, z toho 82 209 osob použilo k přepravě rychlíků. V sousedním Chomutově bylo na nádraží odbaveno 813 034 cestujících. Z nich 21 procent, tedy 16 819 jelo rychlíkem.

V dubnu roku 1937, přesněji 19. dubna, odešel na odpočinek četnický štábní kapitán Jan Adamec. Ten sloužil u četnictva od roku 1902. Od roku 1924 působil v Mostě jako okresní velitel. Do Mostu byl přeložen z Klatov. „Za svého působení v Mostě se těšil všeobecné vážnosti ve všech vrstvách obyvatelstva našeho města. Byl oblíben i u svých podřízených. Odborné své znalosti prokázal v četných případech. Dostalo se mu několika pochvalných uznání," zaznamenává městská kronika Mostu z roku 1937.

Budvar bude řídit sládek Brož nebo Dvořák z Prazdroje

Publikováno:před měsícemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrBudvar

Výrobní ředitel Budějovického Budvaru Adam Brož nebo bývalý mezinárodní šéf značky Pilsner Urquell Petr Dvořák? Z těchto dvou jmen, doporučených výběrovou komisí, vybíral ministr zemědělství Marian Jurečka pro obsazení funkce šéfa Budvaru. Verdikt oznámí v nejbližších dnech.

Státem ovládaný pivovar Budějovický Budvar hledá nového šéfa a podle zjištění LN by mohl podnik řídit Petr Dvořák, donedávna mezinárodní šéf marketingu značky Pilsner Urquell, která patří Plzeňskému Prazdroji, ovládanému od dubna japonským koncernem Asahi.

Druhým kandidátem, kterého z osmičky posuzovaných zájemců doporučila ministrovi zemědělství výběrová komise, je podle zjištění LN dlouholetý sládek Budvaru a funkcí výrobní ředitel Adam Brož.

Budvar jakožto jediný státem ovládaný národní podnik spadá pod ministerstvo zemědělství a ministr Marian Jurečka měl právo poslední volby ze zmíněných dvou doporučených kandidátů.

Ministr informaci o jménech zmíněných kandidátů nepotvrdil ani nevyvrátil. „Nebudu to nijak komentovat do doby než jméno nového ředitele oficiálně oznámím,“ vyjádřil se Jurečka. Rozhodnutí má oznámit v nejbližších dnech.

Ministerstvo zemědělství vybírá nového ředitele po dlouholetém šéfovi Jiřím Bočkovi, který rezignoval na funkci kvůli zdravotním problémům koncem loňského roku.

Dvořák pracoval pro značku Pilsner Urquell v době, kdy Prazdroj spadal pod světovou pivovarnickou dvojku SABMiller. Před nedávnem společnost opustil a přihlásil se do tendru na post nejvyššího šéfa Budvaru.

Že se Dvořák dostal do nejužšího výběru dvou finalistů, posuzovaných nyní ministrem zemědělství Marianem Jurečkou, potvrdily Lidovým novinám nezávisle na sobě tři zdroje. „Byl to jeden ze dvou finalistů. Nelze ale teď říct, jestli to vyhrál,“ řekl jeden z nich.

Dvořák se měl už zbavit dokonce nemovitostí v Londýně, kde dosud pobýval, a stěhuje se do Českého Krumlova.

Pivovaru by mohl pomoci zejména v oblasti marketingu. Co se týče provozních záležitostí či technologií nemá podnik žádný problém. Podle některých lidí z branže ale Budvaru chybí lepší marketing a řízení jeho premiové značky. Právě s tím má Dvořák z dosavadní praxe velmi dobré zkušenosti.

Adam Brož nastoupil do Budvaru v roce 1999 hned po absolvování pivovarnického oboru na Vysoké škole chemicko technologické v Praze, kde si postupně udělal i doktorát. Vzdělání posléze doplnil ještě o titul MBA. V roce 2009 se stal výrobně technickým ředitelem a na postu sládka vystřídal Josefa Tolara, který byl v Budvaru zodpovědný za výrobu piva celých 23 let.

Výroční ceny České a moravské pivovarnické akademie putovaly do Budějovického Budvaru

Publikováno:před měsícemZdroj:Budějcká DrbnaBudvar

Česká a moravská pivovarnická akademie včera vyhlásila Výroční ceny za rok 2016. Prestižní cenu získali sládek Budějovického Budvaru Adam Brož, vedoucí výzkumu a vývoje Budějovického Budvaru Jan Šavel a pivnice Budvar.Výroční ceny za rok 2016 včera v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze udělila Česká a moravská pivovarnická akademie (ČMPA). V kategorii „Pivovar s výstavem nad 500 000 hektolitrů“ se vítězem stal sládek Budějovického Budvaru Adama Brož. Ten získal Výroční cenu ČMPA již podruhé – poprvé to bylo předloni za rok 2014. Výroční cenu „za dlouholetý přínos pro české pivovarnictví“ dostal Jan Šavel, vedoucí výzkumu a vývoje Budějovického Budvaru. Šavel je významným a váženým vědcem v oboru pivovarství, autorem mnoha odborných článků, kapitol monografií, přednášek, asi třiceti patentů a užitných vzorů, člen Síně slávy českého pivovarství a sladařství a držitel Výroční ceny F. O. Poupěte. Vítězem v kategorii „Pivovarská restaurace“ se stala pivnice Budvar. „Děkujeme členům Akademie za hlasy v letošní anketě. Výroční ceny chápeme jako poklonu odborné veřejnosti všem pracovníkům Budějovického Budvaru, kteří důstojně a s hrdostí pokračují v tradici vaření originálního budějovického piva podle osvědčených řemeslných postupů, z tradičních surovin a zároveň s využitím nejnovější poznatků moderní vědy a techniky,” uvedl tiskový mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec. Budějovický Budvar vystavil v roce 2016 nejvíce piva ve své historii. Celkový objem dosáhl hodnoty 1 615 tisíc hektolitrů, což je o 0,8 procenta více než v roce 2015 (1 602 tisíc hektolitrů). Budvaru se podařilo dále navýšit výstav především zásluhou nadstandardního výkonu a nasazení všech pracovníků, i přes atakování horní hranice svých výrobních i logistických kapacit. Další racionalizace logistických procesů a již probíhající masivní investice do kapacit umožní pivovaru další růst.
Zdroj: http://www.budejckadrbna.cz/zpravy/spolecnost/15065-vyrocni-ceny-ceske-a-moravske-pivovarnicke-akademie-putovaly-do-budejovickeho-budvaru.html?utm_source=copy

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.05.2017 07:374.983/4.983