Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Radegastovny se šíří krajem. Další značková hospoda otevřela ve Frýdku-Místku

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Magazín PatriotAutor:Tomáš SvobodaRadegast

Nejdříve Ostrava a po ní také Frýdek-Místek, hned na dvou místech našeho kraje se v závěru loňského roku otevřely nové hospody s tankovým pivem pod značkou tzv. Radegastovny. Jaké jsou budoucí perspektivy tohoto moderního konceptu?

Pivovar Radegast jich zatím v celé republice otevřel devět, přičemž hned sedm z nich se nachází v Moravskoslezském kraji. Naposled mezi Radegastovny přibyla frýdecko-místecká restaurace „Tankovna“ Růžový pahorek, která slavnostně otevřela během ledna.

Umístit novou provoznu právě tam, tedy do typické sídlištní lokality, se ale neobešlo bez váhání. V místě sice byla vysoká spotřeba piva, avšak v prostředí, které mělo ke kulturní konzumaci daleko, a to i kvůli klubu, který neměl dobrou pověst.

„Snad jsme lidi z okolí přesvědčili, že budou mít po ruce dobrou hospodu,“ řekl Jiří Veverka, spolumajitel restaurace, která láká především na špičkově ošetřené tankové ve spojení s kvalitní gastronomií. Vše přitom zapadá do originálního „syrového“ interiéru, kterému dominuje výčep a socha boha Radegasta, daného konceptem nošovického pivovaru.

Hosté mají v nové nekuřácké Radegastovně k dispozici přes stovku míst v různých typech sezení, od klasických židlí, přes vysoké sezení až po masivní dřevěné lavice s koženým polstrováním. Hlavním pivem je regionální klasika, tedy „ryze hořký“ světlý ležák, který čepují z tanků vystavených v proskleném zachlazeném boxu. Každý měsíc je pak v nabídce také speciál z programu „Volba sládků“.

Co se týče kuchyně, základ tvoří dlouhodobě k pivu nejžádanější pokrmy od grilovaných vepřových kolen až po žebra, ale dojde i na dobrý guláš či svíčkovou na smetaně s domácím knedlíkem.

Dobré jídlo a tankové pivo? Ideální kombinace, potvrzuje Ostrava

Podobným příkladem moderní restaurace, kde zákazníci ocení kombinaci dobrého jídla a čerstvého tankového piva, je také Radegastovna v centru Ostravy. Na přelomu listopadu a prosince loňského roku na tamním Masarykově náměstí vystřídala jinou tradiční značku, firmu Baťa, se kterou bylo místo spjato více než 80 let.

„První dva měsíce provozu potvrzují, že se může stát významným prvkem centra Ostravy a oblíbenou provozovnou,“ uvedla Jitka Němečková, mluvčí Plzeňského Prazdroje, jehož součástí je i pivovar Radegast.

Plánuje v rámci své strategie další rozšiřování moderního konceptu v regionu? „Ano, ale chceme zachovat lokální exkluzivitu našich již existujících konceptových hospod. Proto bychom rádi, aby se nové provozovny otevřely zejména tam, kde zatím ještě žádné konceptové nabízející naše značky nejsou,“ doplnila mluvčí.

Zatím se tedy počet Radegastoven v našem kraji zastavil na počtu sedmi. Z toho jsou dvě v Ostravě, jedna ve Frýdku-Místku, Karviné, Třinci, Kopřivnici a Frenštátě pod Radhoštěm.

Vzhledem k tomu, že mateřský pivovar je „pouze“ poskytovatelem licence konceptu, předpokládá se, že jeho další rozšíření bude záležet především na aktuální poptávce ze strany provozovatelů restaurací a hospod.

Experiment má prokázat, zda lze na Měsíci uvařit pivo

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Tajemství vesmíruAutor:UC San Diego

Studenti univerzity v San Diegu hodlají odpovědět na jednu z nejdůležitějších otázek vesmíru. Lze na Měsíci uvařit pivo?

Team Indus je jedním z uchazečů o dvacetimilionový jackpot v soutěži Google Lunar X Prize. Jejich robot se má k povrchu Měsíce vypravit již na konci tohoto roku. Součástí mise by ale mohl být jeden obzvlášť pikantní experiment. Studenti univerzity v San Diegu by rádi s indickým robotem vyslali kapsli obsahující pivovarské kvasinky. Chtějí tak prokázat, zda jsou kvasinky schopné přežít a fungovat v podmínkách jaké panují na Měsíci.

Pivo vyrobené na Měsíci
Trojkomorová kapsle má obsahovat nezkvašené pivo, které se po dosednutí na povrch měsíce smísí s kvasinkami uloženými v další komoře. Poslední fáze zahrnuje oddělení kvasinek působením gravitace do třetí komory kapsle. Nepůjde tedy o „vaření piva“ v pravém slova smyslu ale o experiment s kvašením podobný anaerobní fermentaci. Informace o průběhu experimentu nebudou vyhodnocovány prostřednictvím měření hustoty, jak tomu obvykle bývá na Zemi, ale pomocí monitoringu tlaku uvnitř kapsle.

Zda se pivní experiment skutečně vydá do vesmíru bude jasné v březnu. Samotný start by se pak měl uskutečnit 28. prosince letošního roku.

Budvar loni prodal 25 400 lahví novinky, právě stočeného ležáku

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKBudvar

Budějovický Budvar loni prodal 25.400 lahví své novinky, právě stočeného ležáku Budweiser Budvar. Kvůli trvanlivosti, která je deset dní, se toto pivo prodává pouze ve vybraných obchodech v Českých Budějovicích. ČTK to řekl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Novinku uvedl pivovar na trh loni v březnu. Jde o nepasterovaný světlý ležák, který patří do kategorie lokálních a čerstvých potravin. Na trh se dodává v lahvích o objemu 0,5 litru, které nemají klasickou etiketu, ale ručně lepenou visačku. Novinku podle Samce uvítali především zákazníci, kteří vyhledávají lokální čerstvé potraviny ve specializovaných prodejnách. "V roce 2016 jsme prodali 25.400 láhví. Vzhledem k tomu, že se prodával pouze v 16 prodejnách na území Českých Budějovic, jsme s výsledky velmi spokojeni," řekl ČTK Josef Kroulík, marketingový manažer z Budějovického Budvaru. Tržby za ležák podnik neuvedl.

Hospodářské výsledky za loňský rok Budvar dosud nezveřejnil. Poté, co ke konci roku rezignoval dlouholetý ředitel pivovaru Jiří Boček, jej dočasně vede ekonomický ředitel Petr Žáček. Za posledních šest let zvýšil Budvar výstav z 1,25 milionu na 1,6 milionu hektolitrů.

Z výrobní linky se lahve odebírají hned za plničem a neprocházejí pasterizací ani ostatními procedurami na stáčírně. "Cesta piva na stůl spotřebitele se významně zkrátí a zrychlí. Přepravní časy díky samostatnému rozvozu trvají jen několik minut. Senzorické vlastnosti takového piva jsou shodné s pivem, které lze jinak ochutnat jen přímo v pivovaru," řekl Samec. Rozvoz po městě zajišťuje speciální auto, prodejny zásobuje dvakrát týdně.

Právě stočený ležák má podle mluvčího vyjádřit vztah pivovaru k městu a k jeho pivní tradici, která je přes 750 let dlouhá. "Chtěli jsme ji Budějčákům připomenout a nabídnout jim exkluzivní produkt. Ze zkušeností víme, že našimi pravidelnými zákazníky se stalo mnoho fajnšmekrů, kteří si právě stočený ležák koupí k domácí tlačence. Stává se z něho také originální suvenýr a jsme rádi, že tohle pivo si důvěru místních získalo," řekl Samec.

Budějovický Budvar, jehož zřizovatelem je ministerstvo zemědělství, zaměstnává 647 lidí. Vyváží pivo do 76 zemí světa. Pivovar založený 15. dubna 1895 se od roku 1967 nazývá národní podnik Budějovický Budvar. Je posledním českým pivovarem, který vlastní stát.

Právovárečníci rozporují prodej Prazdroje skupině Asahi

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:ČTKPrazdroj

Právovárečné měšťanstvo v Plzni, které se trvale hlásí o vlastnická práva k bývalému Měšťanskému pivovaru (Prazdroji), žádá odklad prodeje Plzeňského Prazdroje japonské skupině Asahi. Obrátilo se na eurokomisařku pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerovou, kterou požádalo o pozastavení udělení souhlasu s prodejem. Evropská komise se prý bude podnětem zabývat.

Právovárečníci upozornili komisařsku, že vedou s Prazdrojem soudní spor o určení vlastnictví k rozhodující části jeho majetku. Řízení běží u Okresního soudu Plzeň-město a u Městského soudu v Praze.

„Prodejní proces, organizovaný současným majitelem, Anheuser-Busch InBev sledujeme se značným znepokojením,“ řekl předseda měšťanstva Karel Svoboda.

Měšťanstvo, které v roce 1842 vybudovalo bývalý Měšťanský pivovar, dnes součást Prazdroje, vede spory hlavně o ochranné známky Pilsner Urquell, Plzeňský Prazdroj a Pilsner Bier a také o významnou část nemovitostí, které pivovar užívá.

Spor o majetek za miliardu eur
Hodnota nárokovaného majetku se údajně pohybuje kolem jedné miliardy eur. Prazdroj s nároky dlouhodobě nesouhlasí. Tvrdí, že byly v minulosti uspokojeny, a snahy právovárečníků považuje za spekulativní.

Kvůli soudům jsou zapsány v katastru nemovitostí a rejstříku ochranných známek poznámky spornosti zápisu. „Kvůli poznámkám spornosti ve veřejných rejstřících a s ohledem na probíhající soudy tedy žádný z potenciálních kupců Prazdroje nemůže nabýt jeho majetek ‚v dobré víře‘,“ uvedl Svoboda.

Pokud by právovárečníci uspěli, nemohl by podle Svobody kupec požadovat po státu ochranu investic, protože dopředu věděl, že je akvizice ohrožená.

Od SABMiller a AB Inbev k Asahi
Prodej Prazdroje je součástí závazků stanovených Evropskou komisí, které na sebe loni vzal AB InBev kvůli převzetí pivovarnické skupiny SABMiller. AB InBev dokončil transakci za 2,5 bilionu korun v říjnu.

Evropská komise ale podmínila převzetí tím, že AB InBev prodá téměř všechny pivovarnické aktivity SABMilleru v ČR, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku. Jejich kupec Asahi Group Holdings by měl zaplatit téměř 200 miliard korun. Koupě podléhá souhlasu Evropské komise.

Právovárečné měšťanstvo v Plzni je nejstarší stavovskou korporací v Čechách a tvoří ho vlastníci 250 právovárečných domů v Plzni, mezi nimiž jsou i město a univerzita.

Jarošovský pivovar rozjíždí výrobu, novinkou je Jura

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Dobrý DenAutor:Petr ČechJarošovský

arošovský pivovar ožívá, do obnovení výroby piva v Uherském Hradišti už zbývají jen hodiny. Hlavní sládek Jan Vasil se do první várky pustí v pondělí 30. ledna. Výsledkem osmihodinového procesu vaření a dvouměsíčního zrání bude dvanáctistupňový Jarošovský ležák, který pivaři ochutnají v polovině dubna.

„Už počítáme dny a hodiny, napětí pozvolna stoupá. Zažijeme historický okamžik, začneme psát novou kapitolu pivovarnictví v Uherském Hradišti,“ uvědomuje si Miroslav Harašta, ředitel Jarošovského pivovaru, který povstává z „trosek“ bývalé dřevovýroby na adrese Pivovarská 303. „Ale nezůstane jen u ležáku, ještě v únoru uvaříme klasickou desítku, čtrnáctistupňového Šohaje, ale také novinku, kterou jsme zatím drželi pod pokličkou. Milovníkům zlatavého pěnivého moku nabídneme jedenáctistupňového Juru,“ prozradil Harašta.

Aktuálně v pivovaru finišují práce na oživení technologie, propojují se pivní čtyřicetihektolitrové tanky a probíhá jejich čištění před spuštěním výroby. Srdce pivovaru vyrostlo v zadní části objektu bývalé dřevovýroby. „Stavební práce však po zahájení výroby ještě zcela neskončí, ruku v ruce s ní se pouštíme do rekonstrukce boční části, kde zřídíme reprezentační prostory pivovaru, včetně místnosti pro degustaci našich piv, sociálního zázemí pro návštěvníky a možná i minimuzea pivovarnictví v Jarošově. O definitivní tečku se postará výstavba parkoviště a oplocení areálu,“ nahlédl do itineráře Harašta. Jakmile se výroba rozjede, pivovar počítá se Dnem otevřených dveří pro sousedy, tedy hlavně pro obyvatele Jarošova a Uh. Hradiště. „Neplánujeme nic velkého, žádnou prodejní akci. Jen chceme sousedům ukázat, že pivovar stojí, nesmrdí a nedělá žádný hluk,“ objasnil ředitel. Široké veřejnosti pivovar otevře brány až v květnu po skončení všech stavebních prací, kdy plánuje Den otevřených dveří s programem a zábavou. „Stavaři se k nám ale ještě vrátí, za dva tři roky totiž plánujeme vybudovat pivovarskou restauraci v přední části budovy, “ zamyslel se Harašta.

Hlavním sládkem Jarošovského pivovaru je Jan Vasil, rodák z Uherského Brodu, který se pyšní třicetiletou praxí v oboru. K řece Moravě přišel z pivovaru Rebel v Havlíčkově Brodě. Podsládkem je Milan Esender z Uherského Hradiště, který sbíral zkušenosti v pivovaru Chotěboř. A jejich menu? „Ve stálé nabídce se objeví čtyři piva, Jarošovská Desítka, jedenáctka Jura, dvanáctka Jarošovský Ležák a čtrnáctka Šohaj. A zhruba každé dva měsíce uvaří speciály, o premiéru se postará Velikonoční speciál - Jarošovský Joža,“ odpověděl Harašta. V pivovaru podle něj získá práci asi pět lidí.

Budvar loni prodal 25 400 lahví Právě stočeného ležáku

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Budějcká DrbnaAutor:ČTKBudvar

Budějovický Budvar loni prodal 25 400 lahví své novinky – Právě stočeného ležáku Budweiser Budvar B:Original. Kvůli trvanlivosti, která je deset dní, se toto pivo prodává pouze ve vybraných obchodech v Českých Budějovicích. Novinku uvedl pivovar na trh loni v březnu. Jde o nepasterovaný světlý ležák, který patří do kategorie lokálních a čerstvých potravin. Na trh se dodává v lahvích o objemu 0,5 litru, které nemají klasickou etiketu, ale ručně lepenou visačku. Novinku podle tiskového mluvčího Budvaru Petra Samce uvítali především zákazníci, kteří vyhledávají lokální čerstvé potraviny ve specializovaných prodejnách. „V roce 2016 jsme prodali 25 400 láhví. Vzhledem k tomu, že se prodával pouze v 16 prodejnách na území Českých Budějovic, jsme s výsledky velmi spokojeni,“ řekl Josef Kroulík, marketingový manažer Budějovického Budvaru. Tržby za ležák podnik neuvedl. Hospodářské výsledky za loňský rok Budvar dosud nezveřejnil. Poté, co ke konci roku rezignoval dlouholetý ředitel pivovaru Jiří Boček, jej dočasně vede ekonomický ředitel Petr Žáček. Za posledních šest let zvýšil Budvar výstav z 1,25 milionu na 1,6 milionu hektolitrů.

Právě stočený ležák zaujal i odborníky, v listopadu mu časopis Pivo Bier & Ale udělil cenu Nejlepší spodně kvašené pivo roku. Z výrobní linky se lahve odebírají hned za plničem a neprocházejí pasterizací ani ostatními procedurami na stáčírně. „Cesta piva na stůl spotřebitele se významně zkrátí a zrychlí. Přepravní časy díky samostatnému rozvozu trvají jen několik minut. Senzorické vlastnosti takového piva jsou shodné s pivem, které lze jinak ochutnat jen přímo v pivovaru,“ řekl Samec. Rozvoz po městě zajišťuje speciální auto, prodejny zásobuje dvakrát týdně. Právě stočený ležák má podle mluvčího vyjádřit vztah pivovaru k městu a k jeho pivní tradici, která je přes 750 let dlouhá. „Chtěli jsme ji Budějčákům připomenout a nabídnout jim exkluzivní produkt. Ze zkušeností víme, že našimi pravidelnými zákazníky se stalo mnoho fajnšmekrů, kteří si Právě stočený ležák koupí k domácí tlačence. Stává se z něho také originální suvenýr a jsme rádi, že tohle pivo si důvěru místních získalo,“ řekl Samec.

Budvar loni prodal 25.400 lahví novinky, právě stočeného ležáku

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTKBudvar

Budějovický Budvar loni prodal 25.400 lahví své novinky, právě stočeného ležáku Budweiser Budvar. Kvůli trvanlivosti, která je deset dní, se toto pivo prodává pouze ve vybraných obchodech v Českých Budějovicích. ČTK to řekl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Novinku uvedl pivovar na trh loni v březnu. Jde o nepasterovaný světlý ležák, který patří do kategorie lokálních a čerstvých potravin. Na trh se dodává v lahvích o objemu 0,5 litru, které nemají klasickou etiketu, ale ručně lepenou visačku. Novinku podle Samce uvítali především zákazníci, kteří vyhledávají lokální čerstvé potraviny ve specializovaných prodejnách. "V roce 2016 jsme prodali 25.400 láhví. Vzhledem k tomu, že se prodával pouze v 16 prodejnách na území Českých Budějovic, jsme s výsledky velmi spokojeni," řekl ČTK Josef Kroulík, marketingový manažer z Budějovického Budvaru. Tržby za ležák podnik neuvedl.

Hospodářské výsledky za loňský rok Budvar dosud nezveřejnil. Poté, co ke konci roku rezignoval dlouholetý ředitel pivovaru Jiří Boček, jej dočasně vede ekonomický ředitel Petr Žáček. Za posledních šest let zvýšil Budvar výstav z 1,25 milionu na 1,6 milionu hektolitrů.

Právě stočený ležák zaujal i odborníky, v listopadu mu časopis Pivo Bier & Ale udělil cenu Nejlepší spodně kvašené pivo roku. Z výrobní linky se lahve odebírají hned za plničem a neprocházejí pasterizací ani ostatními procedurami na stáčírně. "Cesta piva na stůl spotřebitele se významně zkrátí a zrychlí. Přepravní časy díky samostatnému rozvozu trvají jen několik minut. Senzorické vlastnosti takového piva jsou shodné s pivem, které lze jinak ochutnat jen přímo v pivovaru," řekl Samec. Rozvoz po městě zajišťuje speciální auto, prodejny zásobuje dvakrát týdně.

Právě stočený ležák má podle mluvčího vyjádřit vztah pivovaru k městu a k jeho pivní tradici, která je přes 750 let dlouhá. "Chtěli jsme ji Budějčákům připomenout a nabídnout jim exkluzivní produkt. Ze zkušeností víme, že našimi pravidelnými zákazníky se stalo mnoho fajnšmekrů, kteří si právě stočený ležák koupí k domácí tlačence. Stává se z něho také originální suvenýr a jsme rádi, že tohle pivo si důvěru místních získalo," řekl Samec.

Budějovický Budvar, jehož zřizovatelem je ministerstvo zemědělství, zaměstnává 647 lidí. Vyváží pivo do 76 zemí světa. Pivovar založený 15. dubna 1895 se od roku 1967 nazývá národní podnik Budějovický Budvar. Je posledním českým pivovarem, který vlastní stát.

Ovlivní Trump byznys s českým chmelem v USA?

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Vilém Janouš

Některé úvahy nového amerického prezidenta Donalda Trumpa mohou ovlivnit i obchod s českým chmelem. Přitom nedávno vyšlechtěné odrůdě Kazbek se na americkém trhu daří a prodej českého chmele by mohl ještě podpořit i nový agrární diplomat, kterého se chystají jmenovat české úřady. Nakonec ale může být všechno jinak.

Bude totiž záležet na tom, jak se nakonec americká administrativa zachová. „Jestli tady bude ambice tamní trh nějak výrazně uzavírat a omezovat exportní příležitosti České republiky například dovozním clem a podobně, možná bychom si měli udělat rychlou analýzu a diskusi s resorty zahraničí a průmyslu a obchodu, jestli nebudeme přehodnocovat naši prioritu," uvedl včera ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Česko by tak do Ameriky agrárního diplomata vůbec nemuselo vyslat.

V současné době tito vyslanci působí v Saúdské Arábii, Číně, Rusku a Srbsku. Nově by měli nastoupit do Japonska, Libanonu a právě do USA.

Od amerického zastoupení si přitom české úřady slibují posílení vývozu potravin, mimo jiné i právě českého piva a chmele. Tyto úvahy nejsou liché. Nejenom že český chmel je především exportní komodita, ale americký trh je obrovský a Spojené státy v posledních letech zažívají boom malých nezávislých pivovarů. Ještě začátkem minulé dekády se daly počítat na stovky, v roce 2015 překročily číslo 4200, přičemž v posledních letech jich ročně přibývá asi tisíc.

To může být příležitost i pro český chmel. „V Americe se vyplatí chmel propagovat. Vzrostl tam zájem vedle Žateckého poloraného červeňáku i o odrůdu Kazbek, kterou tam používají převážně pro svrchně kvašená piva," uvedl tajemník Svazu pěstitelů chmele ČR Michal Kovařík.
Zatímco v roce 2014 čeští pěstitelé sklidili 21 tun této odrůdy, loni už to byl více než dvojnásobek. Nejpěstovanější odrůdou ovšem zůstává Žatecký poloraný červeňák, kterého loni chmelaři sklidili 6366 tun.

Ostatně pěstitelům se loni dařilo. Sklidili celkem 7711 tun chmele, což bylo o téměř 60 procent více než v roce 2015.

Nové pivo Drye IPA od Pivovaru Krušnohor

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:Pivovar KrušnohorAutor:Vlastislav KopeckýKrušnohor

Novinka! Jde o žitný India Pale Ale, který jsme nechali o něco více prokvasit. Odtud také vychází název piva, který je spojením slov rye, tedy žito, a dry, tedy suchý. Navíc jsme do piva nasypali opravdovou nálož méně tradičních chmelů, jakými jsou Sorachi Ace nebo Summit a doplnili jsme je tradičnější Citrou a dalšími výraznými chmely. Vzniklo pivo krásně pomerančově zluté barvy s výraznou vůní pomerančů a tropického ovoce a s chutí podobnou pomerančovému džusu. Navíc v chuti můžete poznat taky dotek kokosu a růžového grepu.

Nové pivo Bockovka od 1.selského pivovárku Kroměříž

Publikováno:před 11 měsíciZdroj:1.selský pivovárek KroměřížAutor:Tomáš Váňa1.selský

Jedná se o tradiční německý styl zvaný bock-kozel. Silné pivo, ve kterém je sladová složka dominantní a chmel je doplňkem. Ideální pití pro tyto mrazivé zimní večery. Naše nejméně hořké pivo, vařili jsme jej úplně poprvé a tak jsme zvědaví na vaše ohlasy. V prodeji od útery 24.2.2017

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.12.12.2017 16:175.822/5.822