Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Prazdroj koupili Japonci: Tohle se stane s cenou piva, tvrdí experti!

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Kurzy.cz

Říká se, že vláda, která Čechům zdraží pivo, nemá šanci vydržet u moci. Ale co když milovaný pivovar koupí obrovská společnost se sídlem na druhém konci světa?

Přesně to se nyní stalo Plzeňskému Prazdroji, který koupila japonská firma Asahi spolu s dalšími pivovary mimo jiné v Polsku nebo Maďarsku.

Čeští pivaři ovšem mohou podle ekonomů být v klidu a nemusejí se bát - prý nehrozí zdražování Prazdroje ani jakékoli zásahy do receptury.

"Pokud by Japonci k takovým změnám přistoupili, uškodili by sami sobě. Plzeňský Prazdroj je totiž oblíbená a dobře zavedená značka," má jasno ekonomka Markéta Šichtařová.

A dodává, že pokud pivo z Plzně nakonec přece jen zdraží, nebude to z vůle nových majitelů, ale spíš vlivem vnějších vlivů - ať už jde o změny daní nebo například neúrodu chmele

O tom, že by Prazdroj díky změně majitele zdražil nebo měnil recepturu, pochybuje i ekonom David Marek. "Na českém pivním trhu je velmi tvrdá konkurence a velkým pivovarům konkurují i ty malé a střední. Takže hýbání s cenou není pravděpodobné," přemítá Marek.

Šichtařová navíc upozorňuje, že takhle velký obchod ještě musí prověřit evropské antimonopolní orgány. A i když úředníci převzetí Prazdroje posvětí, faktické předání "moci" uvnitř firmy potrvá dlouhé měsíce.

A až po tomto přechodném období by se mohla piva začít hýbat.

Čí pivo pijete? Pomůžeme vám to zjistit

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:info.cz

Na svoje pivo jsou Češi náležitě hrdí a to, s jakou suverenitou si dlouhodobě drží pozici největších pijáků na světě, to jen podtrhuje. Prodej Plzeňského Prazdroje, který je největším pivovarem v Česku, teď připomíná, že české pivo úplně české není. Co je čí? Zjistíte to v naší galerii

Japonská skupina Asahi za Prazdroj a několik dalších značek zaplatí zhruba 200 miliard korun. Jedná se dosud o největší její investici. Pro plzeňský pivovar se 175 let dlouhou historií je to další kapitola.

Plzeňský Prazdroj? Obchoduje se s cizím majetkem, říkají právovárečníci

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Jan ŠvábekPrazdroj

Prodej Plzeňského Prazdroje japonské pivovarnické skupině Asahi nelibě nesou plzeňští právovárečníci. Pivovar, který byl podle nich v roce 1945 neoprávněně znárodněn, už léta chtějí vrátit zpět do plzeňských rukou.

„Obchoduje se s odcizeným majetkem. Nabyvatele na to zřejmě upozorníme dopisem, aby pak nebyl překvapen, že koupil pivovar, který je zatížen žalobami a poznámkami spornosti v katastru nemovitostí a v rejstříku ochranných známek,“ řekl Právu předseda Správní rady Právovárečného měšťanstva v Plzni Karel Svoboda.

Právovárečníci tušili, že pivovar od SABMilleru koupí jeden ze silných hráčů na trhu. Variantu, ke které nakonec došlo, ale považují za nebezpečnou. „Japonci budou vyrábět naše pivo v Japonsku. Budou ho lámat do asijských chutí, které jsou kyselé. Tím se značka Plzeňského Prazdroje bude dál znehodnocovat,“ uvedl Svoboda.

Významným držitelem právovárečných práv je i magistrát města. Plzeňský primátor Martin Zrzavecký (ČSSD) věří, že Prazdroj v Plzni zachová výrobu, zaměstnanost i dobrou pověst plzeňského piva. „Doufám, že se japonské firmy stanou naším dobrým partnerem,“ prohlásil.

Zrzavecký v létě žádal premiéra Bohuslava Sobotku, aby zahájil jednání o odkoupení pivovaru. Nyní připustil, že desítky miliard, za které se Prazdroj prodal, nemá stát ani město.

Ke znárodnění prý nedošlo
Postoj Plzeňanů se nemění. Potomci historických spolumajitelů plzeňského pivovaru jsou přesvědčeni, že znárodňovací proces nebyl ukončen. „Vycházíme i z expertizy profesora Karla Eliáše, který je hlavním autorem nového občanského zákoníku,“ poznamenal Svoboda.

Právovárečníci už podali žalobu na určení vlastnictví včetně vlastnictví k mimořádně cenným ochranným známkám. Žalobu letos na podzim začal projednávat Okresní soud Plzeň-Město.

Měšťanský pivovar byl znárodněn v říjnu 1945 na základě dekretu prezidenta republiky. Právovárečníci tvrdí, že ke znárodnění fakticky nikdy nedošlo, protože příslušný výměr nepodepsal odpovědný ministr, ale pouze úředník.

Nomura prodala pivovar SABu
Pivovar prý navíc nebyl zaplacen, jak předpokládal dekret a jak tehdy požadovala platná ústava. Obrovskou chybou pak podle Svobody byla privatizace pivovaru, v rámci které ho získala japonská investiční společnost Nomura.

To se stalo v roce 1998 krátce poté, co tato společnost získala podíl státu v někdejší Investiční a poštovní bance. O tři roky později Nomura prodala plzeňský pivovar koncernu SAB.

Právovárečné měšťanstvo v Plzni je nejstarší stavovskou organizací v Čechách. „Právo vařit pivo“ se váže na 225 domů, které mají ve spolku své zástupce. Měšťanský pivovar, který je dnes součástí Plzeňského Prazdroje, vznikl v roce 1842.

Experti si oddechli. Prazdroj koupili Japonci

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Vilém JanoušPrazdroj

Prodej Plzeňského Prazdroje dopadl asi nejlépe, jak v dané situaci dopadnout mohl. Myslí si to aspoň někteří experti, kteří se v pivovarské branži pohybují. „Z těch subjektů, které o pivovar projevily zájem, je tato volba nepřekvapivá, protože Asahi je pivovar. Vítáme to. Nečekáme přitom žádné změny," uvedl předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich.

Do hry se snažily promluvit i domácí investiční skupiny PPF Petra Kellnera a J&T vedená Patrikem Tkáčem. Jenomže Japonci nenechali nic náhodě. „Na ten nákup se připravovali měsíce, najímali si experty, kteří jim trh popisovali," řekl ČTK šéfredaktor časopisu Pivo, Bier & Ale Pavel Borowiec.

Za převzetí pak Asahi nabídl cenu, které ostatní nebyli schopni konkurovat. „Asahi o pivovar opravdu stál, protože je zajímavé, jak velký balík peněz nabídl, aby přebil konkurenci," doplnil Erlich. Za Prazdroj a další východoevropské značky zaplatí 197,3 miliardy korun pivovarské světové jedničce Anheuser-Busch InBev. Ten letos v říjnu dokončil převzetí světové dvojky společnosti SABMiller, v jehož portfoliu Plzeňský Prazdroj byl. Cela transakce stála dva a půl bilionu korun, načež tato nově vzniklá společnost začala kontrolovat 27 procent světového trhu s pivem.

Pivovar Asahi ovšem také není žádný drobek. Je jedničkou na světovém trhu, ale musí se vyrovnat se stagnující až klesající poptávkou na tamním trhu. Začal proto investovat například v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Číně. Jenomže ani na evropském trhu nelze očekávat nějaké zvyšování spotřeby, podle Borowiece by tedy mohly být zajímavé asijské a africké trhy.

Každopádně se tímto obchodem Japonsko posunulo v žebříčku zahraničních investorů na druhé místo za Německo a před Spojené státy, které jsou na třetím místě. Je to 47krát víc než čínské investice v Česku.

Japonci před branami Prazdroje. Asahi ale českému pivu neublíží

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrPrazdroj

Světový pivovarnický gigant AB Inbev a globální pivovarnická dvojka SABMiller prodají skupinu středoevropských pivovarů včele s Plzeňským Prazdrojem za téměř 200 miliard korun japonskému pivovaru Asahi. Není to špatná volba.

Vítězství japonského pivovarnického gigantu v boji o Plzeňský Prazdroj a sesterské pivovary v Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku je pro někoho překvapivá zpráva, pro jiné logický výsledek. Tak jako tak je jisté, že český klenot zřejmě nepřechází do špatných rukou. Japonci potřebují posílit své pozice v Evropě a ve světě vážená značka Pilsner Urquell je k tomu z evropských brandů nejdostupnější cestou. Budou si ji hýčkat.

K největší evropské pivovarnické transakci dochází v souvislosti s ovládnutím globální pivovarnické dvojky koncernu SABMiller světovým lídrem Anheuser Busch – Inbev (ABI). Evropská komise s ohledem na hrozící dominantní firmu nařídila prodej části aktiv, které ABI získá. Volba padla na Prazdroj a další středoevropské pivovary, patřící dosud pod SABMiller.

Český hrdina padl
Zájemců o koupi byla celá řada, ale jednalo se vesměs o finanční a podobné jiné investory, včetně českých skupin PPF a J&T, které nemají s pivovarnictvím nic společného, nerozumí mu, a viděly v transakci dobrou investiční příležitost. Tím spíš, že se jedná o ziskový byznys, na který banky rády půjčí, a po čase je možné ho salámovou metodou se ziskem rozprodat.

Navíc, pokud by čistě Prazdroj získal třeba nejbohatší Čech a majitel impéria PPF Petr Kellner, mělo by to jistý nacionální bonus – Kellner by se stal národním hrdinou, získal by český poklad zpět do českých rukou.

Nestalo se. A Prazdroj skončí po schválení transakce evropskými antimonopolními úřady za 7,3 miliardy eur v rukou Japonců. S těmi má Prazdroj už jednu zkušenost. Nepříliš dobrou. Před 17 lety japonská banka Nomura za podivných okolností koupila a posléze prodala Prazdroj koncernu SABMiller. Japonci tehdy sehráli roli pochybného překupníka. Teď se však vrací s lepší pověstí.

Asahi, co to je?
Asahi je třináctý největší producent piva na světě. Vyrábí nejen pivo, ale i víno, lihoviny i nealko. Loni tento koncern uvařil 20,5 milionu hektolitrů piva, což je o málo víc než kolik loni uvařily všechny pivovary v Česku. Provozní zisk Asahi loni po letech růstu dosáhl sumy přes 135 miliard jenů, tedy kolem 29 miliard korun.

Asahi nevaří jen v Japonsku. Jeho pivo vyrábí v licenci především řada pivovarů v Asii. Pak ještě v kanadském Montrealu tamní pivovar Molson Canada. V Evropě vaří na základě licenční smlouvy pivo Asahi v ruském Petrohradě pivovar Baltika, v britském Kentu pivovar Shepher Neame a v Praze Staropramen – výhradně pro export.

Snaha o posílení pozice v Evropě je tedy evidentní. Tím spíš, že pro Japonsko je české pivo doslova šlágrem. Ve velkém dováží český slad a je absolutně největším zahraničním odběratelem českého chmelu. Japonci se doma zkrátka v mnohém snaží napodobovovat český ležák.

Slepice, která snáší zlatá vejce
Je tedy evidentní, že Asahi si kupuje v balíku pivovarů především světoznámý Pilsner Urquell. O něj má největší zájem. Nedávalo by smysl, kdyby Japonci chtěli po ovládnutí největší pivovarnické české společnosti, brutálně škrtit náklady a šetřit za každou cenu, jako se to stalo před lety, když belgický Inbev koupil českou pivovarnickou dvojku Pivovary Staropramen (dnes patří skupině Molson Coors).

Nehrozí ani zavírání pivovarů jako když u nás koupil Heineken pivovary Krušovice, Starobrno a ústecký Zlatopramen a krátce poté zavřel propojené podniky v Kutné Hoře, Lounech a Znojmu. V případě Prazdroje není, co zavírat. Spadá pod něj totiž nejprodávanější značka Gambrinus, nevídaně rostoucí Velkopopovický Kozel a úspěšný nošovický Radegast.

Jen šílenec by zařízl slepici, která snesla loni akcionáři na dividendách 3,38 miliardy korun. V tom je i zisk za fiskální období, končící 31. březnem 2015 ve výši 2,8 miliardy korun.

Expert: Úpadek Prazdroje pod Japonci nehrozí, nejasnosti jsou kolem Kozla

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Jan BrožPrazdroj

Pivaři se zhoršení kvality Plzeňského Prazdroje po převzetí Japonci nemusí obávat, je přesvědčen specialita na pivovarnictví Tomáš Maier z České zemědělské univerzity. Otevřená však zůstává budoucnost piva Kozel, které se ve velké míře vaří také v Rusku.

Japonská skupina Asahi se stane novým majitelem Plzeňského Prazdroje a dalších čtyřech evropských pivovarů. Za tuzemskou pivovarnickou jedničku zaplatí 197 miliardy korun. Podle Tomáše Maiera z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity je za vysokou cenou i skutečnost, že Prazdroj je mimořádně ziskový podnik.

Oproti původním odhadům cena za skupinu pěti středo- a východoevropských pivovarů SABMiller včetně Plzeňského Prazdroje významně narostla. O čem to vypovídá?
Jsou za tím dva faktory. Trh velkých pivovarnických skupin je strašně přebraný. Každá možnost akvizice je obrovská vzácnost. A za druhé, ta společnost je ve středoevropském regionu velice profitabilní. Plzeňský Prazdroj má zisk z jednoho půllitru asi korunu, což je obrovská rentabilita.

Jaký význam v celé transakci Prazdroj má? V oznámení o převzetí Japonci Pilsner Urquell vyzdvihují a jako jedinou značku ho dopodrobna popisují.
Pilsner Urquell je „ta“ značka, jde o globální brand číslo jedna, superpremium na úrovni globálních značek Stella Artois nebo Heinekenu. Marketingově se na ní hodně pracuje a je to nejhodnotnější záležitost. Proto je klíčový právě Prazdroj a až potom další národní, třeba bulharské značky. Ty tak významné nejsou.

Polská piva Lech a Tyskie sice asi nejsou tak známá, ale s přihlédnutím k velikosti polského trhu jsou jistě atraktivní. Nejsou tedy spíše ony hlavní motivací Asahi?
Lech a podobně jsou o stupínek níž a spadají zhruba do kategorie jako Gambrinus. Tak to vnímá zákazník. Ve srovnání se známkou Pilsner Urquell určitě nedosahují takových kvalit.

Mají se zákazníci obávat po převzetí Japonci poklesu kvality?
Určitě ne, pro zákazníka se nezmění nic. Jde o globální značky a je jedno, jestli majitelé sídlí v Japonsku, Jihoafrické republice, Velké Británii nebo České republice. Možná občas přijdou s nějakým speciálním pivem. V Japonsku se hodně pijí piva rýžová. Asahi však bude respektovat kulturu středoevropského regionu, jinak by šli ekonomicky proti sobě. Určitě nezmění významně portfolio ani nebudou stavět nový pivovar. Český spotřebitel to vůbec nezaznamená.

A nemůže to mezi zákazníky vést ke změně vnímání piv Prazdroje? Nezačnou je považovat za asijské produkty a klesne tak poptávka?
Doposud Prazdroj vlastnila jihoafrická skupina, takže je úplně jedno, jestli to zákazníci vnímají jako jihoafrické nebo japonské. Roli to mohlo hrát na konci devadesátých let, když se pivovar konsolidoval skrze společnost Nomura, tehdy to zákazník mohl vnímat negativně. Dnes jsou však globální trhy propojené a něco podobného nehrozí.

Přesto, když například čínská CEFC vstoupila do pivovarů Lobkowicz, vedlo to k poklesu prodejů.
Lobkowicz však dlouhou dobu tvrdil (a byla to pravda), že je za ním český kapitál, a že to tak zůstane i do budoucna. Najednou však přešel do čínských rukou. V tomto případě však přechází skupina ze zahraničních rukou do jiných zahraničních rukou.

Co to bude znamenat pro pivo Asahi Super Dry, které se licenčně vaří v Praze?
Asahi Super Dry se vaří ve Staropramenu, což je v tuto chvíli konkurenční pivovar. Bude zajímavé sledovat, zda výrobu přesunou do Plzně nebo zda zůstane ve Staropramenu. S tím souvisí ještě jedna věc. Dnes už se více Kozla vaří v Rusku než u nás. Kozel v Rusku je přitom velmi úspěšný. Tamní pivovary však zůstávají v rukou SABMiller a je otázka, jak se spolu dohodnou.

Glosa: Aby nám japonský Prazdroj nezhořkl

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Jiří Pšenička

Tak je to pravda. Plzeňský Prazdroj společně s některými dalšími středoevropskými pivovary bude mít nového majitele. Největší japonský pivovar Asahi. Je to zpráva dobrá či špatná? Určitě se není třeba bát, že by Japonci chtěli našemu pivu ublížit. Vždy k němu měli velmi dobrý vztah, stejně jako k českému chmelu, jehož jsou tradičními odběrateli.

Otázkou je, jak moc našim pivovarům Asiaté prospějí. Nebylo by nic potěšujícího, kdyby třeba značku Pilsner Urquell začali vařit mimo Plzeň, jako se to stalo v minulých letech, kdy se „plzeňské" licenčně vyrábělo i v polském pivovaru Tychy.

Tuto praxi koncern SABMiller - dosavadní vlastník Prazdroje - v roce 2011 nakonec ukončil. Asi pochopil, že podstatná část konzumentů (nejen českých) bere toto jako podvod. Stejně jako když se v Polsku vyrábí tradiční české piškoty Opavia, praží káva Jihlavanka nebo nechává zrát Sedlčanský Hermelín.

Japonci, Američané, Nizozemci, Číňani. Většinu pivovarů vlastní zahraniční firmy

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:ČTK

Češi se stále drží v čele světového žebříčku v pití piva. Přesto téměř všechny velké české pivovary mají zahraničního vlastníka. Jedině Budějovický Budvar má českého vlastníka a tím je stát.

Největším výrobcem piva v České republice je společnost Plzeňský Prazdroj, a. s. Pivo vaří v Plzni, (Plzeňský Prazdroj a Gambrinus), Nošovicích (Radegast) a ve Velkých Popovicích (Velkopopovický Kozel). V loňském roce prodala společnost 10 milionů hektolitrů piva v Česku i zahraničí.

Vlastníkem byla druhá největší světová pivovarnická skupina SABMiller. Ta ale musela prodat své pivovary v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku, aby americký pivovar Anheuser-Busch InBev mohl SABMiller převzít. V úterý japonský pivovar Asahi Group Holdings oznámil, že kupuje všechny pivovary ve zmiňovaných zemích včetně společnosti Plzeňský Prazdroj.

Pivovary Staropramen, a. s., patří do severoamerické pivovarnické skupiny Molson Coors a jsou druhým největším prodejcem piva v České republice. Provozuje hlavně pivovary v Praze na Smíchově (hlavně Staropramen a Braník) a ostravský Ostravar (Ostravar). Prodal v loňském roce 3,12 milionu hektolitrů piva.

Lobkowicz patří Číňanům

Třetí největší pivovarnickou společnost v Česku Heineken Česká republika, a. s., vlastní třetí největší pivovarnická skupina na světě Heineken International B.V z Nizozemska. Společnost vlastní Pivovar Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno na Ústecku. Mimo jiné vyrábí značky Krušovice, Zlatopramen, Starobrno, Březňák. Heineken prodal v loňském roce 2,3 milionu hektolitrů piva a ciderů. Nejprodávanější byly Krušovice.

Budějovický Budvar, s. p., je stále v majetku státu, na konci roku v něm skončí dlouholetý ředitel Jiří Boček. Společnost prodala v roce 2015 1,6 milionu hektolitrů piva, což ji řadí na čtvrté místo.

Nového majitele má od loňského září také pátý největší producent piva Pivovary Lobkowicz Group, a. s. Nově vlastní 79,4 procenta společnosti firma Lapasan. Většinu v této firmě vlastní čínská investiční skupina CEFC. Do skupiny Lobkowicz patří pivovary Černá Hora, Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Klášter, Vysoký Chlumec a Rychtář. V roce 2014 skupina prodala 894 tisíc hektolitrů piva, za loňský rok výsledky nezveřejnila.

Připravujeme stavbu Minipivovaru

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Bouda MámaPecký pivovar

Plzeňské pivo, které čepujeme v hotelové restauraci a pizzerii, je špičkou ve světě i u nás. Přesto jsme se rozhodli...

... vařit vlastní pivo. Vedle pizzerie ve svahu postavíme minipivovar se vším všudy, co k tomu patří. A chceme vařit pivo tradičním českým způsobem a to v nejvyšší kvalitě. Žádné urychlovací metody ležení piva v tancích, ale poctivých 6 týdnů. Žádné náhražky chmelů, ale poctivý český chmel a slad. Žádné filtrování a pasterizace. Žádné ředění 12°piva vodou k dosažení 10° piva atp. Jen kvalitní pivo. Zároveň bude u pivnice v budově pivovaru vybudována menší kuchyně se specializací na grilování, uzení a pečení. Zkrátka samé dobroty, jaké k pivu patří. Samozřejmostí budou exkurze a ochutnávky našich piv s prohlídkou provozu a doprovodným výkladem. Součástí budou také klasické pivní lázně s dřevěnou vířivou vanou, odpočívárnou pro příjemnou relaxaci s doprovodnými léčivými účinky.

Co byste měli vědět o japonské firmě Asahi, která koupila Plzeňský Prazdroj?

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:info.czAutor:Michaela Kratochvílová

Z boje o skupinu středoevropských pivovarů postupně odpadávala jedna společnost za druhou, až zbyla pouze japonská skupina Asahi. Její nabídku v hodnotě zhruba 200 miliard korun nikdo nepřekonal a plzeňský pivovar tak mění vlastníka. V jaké se ocitl společnosti?

Japonská jednička mezi výrobci piv si připsala další cennou akvizici. Hodnotu značky Pilsner Urquell v Japonsku dobře znají. List Nikkei, který přinesl informaci o tom, že se odkup uskutečnil, upozornil mezi šesticí pivovarů, kterých se prodej týkal, právě na českého producenta.

Firma Asahi sídlící v Ósace má za sebou 127 let dlouhou historii, kdy se vypracovala mezi trojici největších výrobců piva v zemi. Časem nechala konkurenty Kirin Beer a Suntory za zády a drží si od roku 2014 čelní pozici.

Zlom v produkci Asahi přišel v 80. letech 20. století. Do té doby pivovar sázel na výrobu ležáku Asahi Gold, který sládci poprvé uvařili v roce 1957. O třicet let později vznikla dvanáctka Asahi Super Dry, která zajistila firmě velký úspěch a do dneška je vlajkovou lodí koncernu v zemi vycházejícího slunce.

Zajímavostí je, že se do originálních japonských piv přidává také rýžový extrakt, přesto ze srovnání chutí vyšla jako nejpodobnější těm tuzemským. Asahi Super Dry se ostatně vaří v pražském Braníku. Tamní pivovar koupili Japonci v minulosti spolu se značkou Staropramen.

Kromě šestice středoevropských pivovarů, které společnost Asahi odkoupila od koncernu SAB Miller, vlastní firma řadu dalších zajímavých značek po celém světě. V japonských rukou je například australský Schweppes, italský pivovar Peroni nebo také holandský Grolsch.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.09.2017 20:115.506/5.506