Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Pivovary počítají ztráty kvůli odchodu z ruského trhu

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:Michal Nosek

Pivovarům kvůli válce na Ukrajině klesnou příjmy. V reakci na ruskou invazi zmrazily vývoz do Ruska a Běloruska. Problémy s dodávkami jsou však i na samotné Ukrajině.

Pivovarnická skupina Molson Coors, jejíž součástí jsou Pivovary Staropramen, zastavila export i výrobu piva v Rusku. „Naše pivo tam již není, byť byl Staropramen velmi oblíbený. Ztráty skupiny se vyšplhají do stovek milionů, ale rozhodnutí opustit ruský trh nelitujeme,“ říká komerční ředitel Staropramenu Michal Štěpánek s tím, že přesná čísla nejsou k dispozici.

Pivovary Staropramen loni prodaly 3,13 milionu hektolitrů piva, což je meziročně o 1,8 procenta méně. Prodeje podle společnosti klesly hlavně kvůli dlouhému období uzavření provozoven během epidemie. Export společnosti, který představuje podle zástupců pivovaru zhruba dvacet procent celkové produkce, loni meziročně vzrostl o 4,4 procenta. Rusko bylo před sankcemi třetím největším dovozcem produkce Pivovarů Staropramen za Británií a Německem.

Dodávky do Ruska zastavil i rodinný pivovar Bernard, pro který bylo Rusko čtvrtým největším exportním trhem a loni tam vyvezl 2,9 tisíce hektolitrů. „Ukončení vývozu do Ruska pro nás nepředstavuje závažný výpadek,“ komentoval ukončení exportu bez bližších informací mluvčí pivovaru Radek Tulis.

Na konkrétní informace je skoupá i česká pivovarská jednička Plzeňský Prazdroj z japonské skupiny Asahi. „Nepřijímáme žádné objednávky na naše produkty z Ruska, které patřilo mezi exportní trhy značek Pilsner Urquell a Kozel. To platí i pro Bělorusko,“ uvedl mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář s tím, že je zatím příliš brzo na hodnocení možných ekonomických dopadů.

V Rusku se od roku 2002 licenčně vaří Velkopopovický Kozel, který během deseti let dosáhl pozice nejznámějšího českého piva. Objem výroby postupně rostl a překročil hranici milionu hektolitrů. Kozel se vaří v ruské Kaluze. „Podle posledních informací je tam licence stále v chodu,“ uvedl v březnu mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Rovněž Prazdroji loni kvůli koronakrizi druhým rokem klesl prodej piva v Česku. Loni se snížil meziročně o tři procenta na 6,5 milionu hektolitrů. O rok dříve byl meziroční pokles osmiprocentní. Oproti předkoronavirovému roku 2019 byl loňský prodej na domácím trhu o desetinu menší, což znamená minus 145 milionů půllitrů piva.

Finanční ztráty již vyhodnocuje i tržní čtyřka Budějovický Budvar. Ten na export spoléhá ze všech velkých pivovarnických skupin nejvíc. V roce 2020 za hranice expedoval 69 procent výstavu. A Rusko vedle Německa, Polska, Slovenska a Velké Británie patřilo mezi země, kam jihočeské pivo mířilo nejčastěji.

Ruský trh byl pro tuzemské exportéry významný, celkově byl třetí největší a první ze zemí mimo Evropskou unii. Vývoz představoval desetinu celkového exportu, tedy zhruba půl milionu hektolitrů piva.

Tomu podle výkonné ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven Martiny Ferencové nahrával fakt, že Rusko v posledním období zvolilo cestu podpory konzumace nízkoalkoholických nápojů, jako je pivo, aby omezilo příliš vysokou spotřebu tvrdého alkoholu. Vývoz českého piva na Ukrajinu loni činil okolo šedesáti tisíc hektolitrů.

Novinka Raise Your Glass APA z pivovaru Proud oslavuje ženy a potěší i muže

Publikováno:před rokemZdroj:Večerní PrahaProud

Limitovanou edicí piva Raise Your Glass APA se plzeňský pivovar Proud zapojil do 5. ročníku akce Pink Boots Collaboration Brew Day a vyjádřil tak podporu všem ženám v pivovarství a příbuzných oborech. Vařilo se 8. března v růžových holínkách, podle receptury zdejší sládkové Lenky Strakové, ze speciální směsi chmelů od Yakima Chief Hops.

Výsledkem je zlato-oranžové jemně zakalené pivo se světlou pěnou, ve kterém je na první přivonění patrné výrazné chmelové aroma, převážně grepové, mírně pryskyřičné s nádechem sladkého ovoce. „Naše Raise Your Glass APA je prostoupená chmelovým charakterem s vyrovnanou chutí, která po napití zcela zaplní všechny chuťové pohárky a následně nechá vyniknout vyšší dlouze doznívající hořkosti,“ dodává vrchní sládková pivovaru Proud Lenka Straková. Část výtěžku z prodeje putuje organizaci Pink Boots Society na vzdělávací programy určené ženám v pivovarnictví. Novinku Raise Your Glass APA je možné zakoupit v e-shopu Proudu, ve vybraných pivotékách, ochutnávkových pivnicích a na pivních festivalech.

Pink Boots Collaboration Brew Day je iniciativou mezinárodní neziskové organizace Pink Boots Society, která byla založena v roce 2017 v USA s cílem podpořit profesionálky v oboru pivovarnictví v profesním růstu a vzdělávání. Symbolicky na Mezinárodní den žen 8. března v pivovarech po celém světě, které se myšlenku Pink Boots rozhodly podpořit, obují ženy i muži růžové boty a uvaří vybraný styl piva ze směsi chmele nazvané Pink Boots Hop Blend. Složení exkluzivní chmelové směsi se každým rokem mění, ale vždy pochází od partnera iniciativy, renomované americké společnosti Yakima Chief Hops, proslulé chmelovými produkty špičkové kvality. Letošní Pink Boots Hop Blend je výsledkem výběru, na kterém se spolu s více než 60 pivovary na podzim podílel také pivovar Proud.

Zamilovat se v hospodě? Prazdroj tomu jde v květnu naproti

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PRPrazdroj

Ženy a pivo? Hospůdka a nová láska? Že to nejde dohromady? Omyl. Průzkum Plzeňského Prazdroje ukázal, že ženy dnes chodí na pivo mnohem častěji než dříve. A to hlavně díky tomu, že hospody se hodně vylepšily a jsou pro ně tím pádem mnohem atraktivnější. Takže potkat v nich partnera nebo se třeba i zamilovat rozhodně není nic nemožného. A to nejen v květnu.

Hospody už nejsou čistě mužskou dominantou, kam ženy chodily jen zřídka. Podle průzkumu Plzeňského Prazdroje dnes osm z deseti žen chodí do hospod častěji než měly dříve ve zvyku. Je to tím, že se úroveň pohostinství v posledních letech zlepšila, a to nejen ve velkých městech. Hospody investovaly do svého vybavení, na mnohem vyšší úrovni je čistota a mají i pestřejší nabídku nápojů. Pozitivní proměnu hospod vidí dle průzkumu skoro tři čtvrtiny žen a jen o něco méně mužů. Osmdesát procent žen je pak spokojeno s rozšiřující se nabídkou čepovaných piv a dalších nápojů a nadpoloviční většina jich kvituje i větší vstřícnost personálu v porovnání s minulostí.

Plzeňský Prazdroj se proměnám hospod dlouhodobě věnuje. Každoročně jim přispívá stovkami milionů korun na vybavení interiérů i zahrádek, pomáhá jim s novými fasádami a personál školí tak, aby služby byly ve všech směrech stále kvalitnější. Zaměřuje se přitom nejen na velká města, ale i na venkov, kde je potenciál k pozitivním změnám největší. Už pátým rokem funguje jeho program nazvaný „Vesnice“, do kterého je zapojeno přes 800 českých a moravských hospůdek na vesnicích a malých obcích.

„Na vesnici vždy fungoval společenský trojúhelník – kostel, hospoda a fotbal. My se snažíme tento komunitní život rozvíjet, a to i tím, že pomáháme malým hospůdkám, které by jinak zahynuly. Nejde přitom jen o finanční přispění na novou fasádu či venkovní sezení. Společně s hospodskými pořádáme akce, které lákají místní i přespolní k návštěvě, třeba oslavu dožínek, Mikulášský bál či Tři krále. Ukazujeme jim, že stačí málo, třeba kapela, drobné pohoštění nebo čas od času něco jako speciální nabídka jídla a lidi opravdu přijdou. A hospodám se zase začíná dařit,“ říká Milan Pavelka, který má program Vesnice v Prazdroji na starosti.

Díky pozitivním změnám se zvýšil i počet žen, které do hospod chodí nejen s přáteli či kamarádkami, ale také v páru. Podle průzkumu 82 % dotázaných vnímá, že partnerské páry jsou v podnicích vidět mnohem častěji než před lety.

Tomu jde Prazdroj naproti a spolu s hospodskými zve v květnu v rámci akce „Máj, lásky čas“ k návštěvě právě páry. Ženy tak mají možnost zjistit, že se jejich hospoda v mezičase změnila k lepšímu a může pro ně být zajímavá nejen prostředím ale i nabídkou. „Na mnoha vesnicích chodí do hospody jen chlapi. Chceme tohle vnímání změnit, protože s tím, jak se vylepšuje vzhled a služby podniků, roste i jejich atraktivita pro ženy, jen musí ženy dostat možnost si je prohlédnout. Nejlépe se v neznámém prostředí určitě cítí s partnerem, proto jsme zvolili květen jako vhodnou dobu, kdy pozveme rovnou celý pár. V osmi stech vesnických hospodách pořádáme májovou akci, kdy k objednávce piva host dostane automaticky cider Frisco pro svého partnera zdarma,“ dodává Milan Pavelka.

Prazdroj tak ještě podpoří zesilující pozici hospody jako místa k seznamování a navazování vztahů. O tom, že v hospodě u piva může potkat velkou lásku, je totiž podle průzkumu již nyní přesvědčeno 85 procent Čechů.

Na Arkádách teče Birell proudem k ochutnání zdarma

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeňský PrazdrojAutor:Zdeněk Kovář, PRRadegast

Nejoblíbenější české nealkoholické pivo Birell Světlý vařené podle nové receptury je po celý týden k ochutnání zdarma před pražským obchodním centrem Arkády Pankrác. Birell pro svou promo akci použil poprvé v Česku obří billboard se zabudovaným výčepem.

„Zveme všechny dospělé k ochutnávce našeho skvělého nealkoholického piva. Nový Birell Světlý se nyní svou sytou zlatou barvou, plnou chutí a výrazným chmelovým aroma ještě více blíží ke klasickému českému ležáku. Do 1. května mají všichni příležitost ho zdarma ochutnat v nákupním centru Arkády v Praze na Pankráci.” říká manažerka značky Birell Lenka Trvalcová.

Poprvé v ČR je pro účel prezentace použita obří reklamní plocha se zabudovaným výčepním zařízením. Tento čepovací billboard je už od pondělního rána v obležení. Možnost vyzkoušet a posoudit nejznámější české nealkoholické pivo s inovovanou recepturou si dnes nenechalo ujít přes stovky návštěvníků. K unikátnímu šest metrů vysokému čepovacímu billboardu proudí zájemci ze všech stran, nejen po červeném VIP koberci, který sem vede přímo z obchodního centra. Zájem veřejnosti podpořila i účast influencerů. Nový Birell Světlý přišli ochutnat například Johan Mádr, Petr Havránek, Zuzana a Jan známí pod přezdívkou Taste of Prague nebo Givinar.

“Je to tu super. Po červeném koberci jsem snad ještě nikdy nešel, takže je to pro mě velký zážitek. Mám pocit, že Birell s vylepšenou recepturou má výraznější chuť a je více hořký, což mi vyhovuje.” hodnotí svou zkušenost Johan Mádr.

Birell Světlý je tradičně nejoblíbenějším českým nealkoholickým pivem. Od roku 1992, kdy ho nošovičtí sládci uvařili poprvé, nasbíral celou řadu ocenění, jako například Nealkoholické pivo roku 2017 ve World Beer Awards nebo několikanásobné vítězství v soutěži Zlatý pohár PIVEX v kategorii nealkoholických piv. Pro mnohé je Birell synonymem pro nealkoholické pivo. Přesto se Birell rozhodl pro inovaci a novou recepturou vychází vstříc přání pivařů, kteří dnes více než kdy dříve upřednostňují chuťově plná piva.

Součástí vylepšené receptury, která vznikla ze spolupráce tří sládků – autora původní receptury Iva Kaňáka, dnes manažera pivovaru Radegast, sládka Tomáše Pokorného, který má v Plzeňském Prazdroji na starosti inovace, a nošovického sládka Petra Kwaczka, stále zůstávají unikátní kvasnice, které během kvašení a zrání produkují minimum alkoholu, ale naopak maximum chuťových látek shodných s klasickými alkoholickými pivy. Nový Birell Světlý má dnes plnou sladovou chuť s tóny karamelu a sytou zlatou barvu. Chmel Sládek přidaný po skončení chmelovaru pivu dodává jak vyšší hořkost, tak nádherné chmelové aroma. Znalci nyní oceňují další přiblížení chuti Birellu Světlého k chuti tradičních českých piv.

Distribuce tohoto nealkoholického piva vařeného podle nové receptury byla zahájena na začátku února. K ochutnání je do neděle 1. května (včetně) u čepovacího billboardu před nákupním centrem Arkády na pražském Pankráci každý den vždy v čase od 10.00 do 18.00 hodin.

Ostravar podpoří své speciály v plechu kampaní

Publikováno:před rokemZdroj:MediaGuru.czOstravar

Pivovar Ostravar uvedl své pivní speciály – Mustang a Černá Barbora – v novém plechovkovém balení. Novinku podpoří regionální i celonárodní kampaní.

Mustang a Černá Barbora byly doposud k dostání jen v hospodách a restauracích. Nyní budou v prodeji i v maloobchodě, kde budou k dostání plechovky o objemu 0,5 l. „Obě naše značky odráží touhu dělat věci jinak. Přesně v duchu motta našeho pivovaru ,Nás nezkrotíte'. Mustang a Černá Barbora navíc skvěle oslovují zejména mladší generaci milovníků piva, takže věřím, že před sebou mají dlouhou budoucnost,” popisuje senior marketing manažerka Zuzana Cieciotková pivovaru Ostravar.

Černou Barboru uvedl ostravský pivovar na trh v roce 2013. Jedná se o černé pivo, které je dostatečně hořké a zároveň pitelné, aby dokázalo oslovit i muže. S novým pivem se Ostravar navíc přihlásil ke dvanácti generacím ostravských a karvinských havířů. Mustang přišel o dva roky později, kdy ostravští sládci začali experimentovat s divokou odrůdou chmele Kazbek.

Pivům se dostane regionální marketingové podpory včetně eventu v pivovaru, který proběhne 21. května. Na národní úrovni je bude komunikovat kampaň v televizi a na internetu a také aktivace na Kryštof kempech.

K návratu na čísla z dob před pandemií má pomoci nová Staropramen 12

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar StaropramenAutor:Nikola Nevšímalová, PRStaropramen

Česká pivní dvojka uvádí na trh novinku s názvem Staropramen 12. Reaguje tím nejen na dlouhodobě rostoucí oblibu dvanáctistupňových piv, ale také na mírný pokles prodejů v loňském roce. Novinka je od dubna postupně k dostání v obchodech i hospodách a restauracích. Uvedení na trh od května podpoří komunikační kampaň včetně nového televizního spotu.

Pivovary Staropramen prodaly v loňském roce 3,13 milionu hektolitrů piva, o 1,8 % méně než v roce 2020. Za poklesem stojí především pandemická situace a s ní spojené několikaměsíční uzavření provozoven, kvůli kterému prodeje v hospodách a restauracích meziročně poklesly o 8,3 %. V letošním roce se chce společnost přiblížit k výsledkům před vypuknutím pandemie. Pomoci tomu mají také produktové novinky, především nová Staropramen 12, která se v těchto dnech začíná objevovat na trhu.

Vyvážená 12 s plnější chutí
Preference konzumentů se mění a od roku 2010 roste podíl dvanáctistupňových piv v rámci kategorie ležáků. Z toho důvodu se rozhodli sládci pivovaru Staropramen uvařit pivo vyšší stupňovitosti než doposud. „Pro Staropramen 12 je charakteristická plnější, ale stále vyvážená chuť. Právě vyváženost je typická pro všechna naše piva, a je důvodem, proč je konzumenti pravidelně vyhledávají,“ říká Jan Špaček, autor receptury a současně vrchní sládek pivovaru Staropramen. „V průběhu pětinásobného chmelení používáme tři druhy chmele – Sládek, Premiant a Magnum,“ dodává Jan Špaček s tím, že díky tomu má nová Staropramen 12 také nepatrně vyšší hořkost než Ležák, který novinka v portfoliu značky na českém trhu nahrazuje. Konzumenti si mohou novinku vychutnat ve vybraných hospodách a restauracích, v lahvích a plechovkách se také již objevuje na pultech většiny obchodů tradičního i moderního trhu.

Podpora hospod a restaurací
Novinka má přispět k oživení trhu po dvou letech pandemie a několika vlnách restrikcí. „Hospody a restaurace byly za poslední dva roky dlouho uzavřeny nebo byl jejich provoz značně omezený. I přes poměrně vydařená letní období jsme pozorovali celkový pokles prodejů a konec některých našich zákazníků,“ říká komerční ředitel společnosti Pivovary Staropramen Michal Štěpánek s tím, že se naštěstí nenaplnily nejčernější scénáře a svůj provoz muselo ukončit pouze několik procent zákazníků. Společnost během dvou let investovala do tzv. pandemické podpory svých zákazníků desítky milionů korun
a v podpoře hodlá pokračovat. „Přestože vidíme, že se lidé do hospod a restaurací postupně vracejí, na nadcházející sezónu máme připraveno několik novinek a aktivací. Současně věříme, že se podaří zrealizovat i většinu akcí, jichž jsou naše značky dlouhodobě součástí nebo se konají pod jejich hlavičkou,“ dodává Michal Štěpánek.

360° kampaň odrážející český skepticismus
Uvedení nového produktu doprovází i silná marketingová podpora. Novinka se představí zákazníkům jak na televizních obrazovkách a menších venkovních plochách, tak i v digitálu, na sociálních sítích a v místě prodeje. „Nový spotem se line nádech typicky českých vlastností jako jsou sarkasmus a skepticismus, ale také nadhled a smysl pro humor,“ uvádí marketingový ředitel David Zappe ke spotu, v jehož hlavní roli se také tentokrát představila dlouholetá tvář značky – Hynek Čermák, kterému podruhé sekunduje jeho žena Veronika. „I když nejsou věci přesně podle našich představ, umíme je uchopit za správný konec, a nakonec si vždy můžeme připít na život po našem,“ vysvětluje Zappe s doplněním, že spot poběží v květnu na stanicích televizní skupiny Prima. Jeho zkrácené verze budou využity také v digitálních formátech.

Novinky a investice do výroby
Staropramen 12 není jedinou novinkou v nabídce Pivovarů Staropramen, své portfolio obohacuje také značka oblíbených pivních mixů Cool. „Abychom mohli našim zákazníkům a konzumentům poskytnout pivo té nejvyšší kvality, investujeme letos v našich pivovarech zhruba 300 milionů korun do výrobních zařízení,“ uvádí Michal Štěpánek s tím, že největší investicí je nová sudová linka na Smíchově.


Pivovary Staropramen loni prodaly 3,13 milionů hektolitrů piva

Publikováno:před rokemZdroj:Zemědělec.czAutor:Petra VaňatováStaropramen

Pivovary Staropramen prodaly v loňském roce 3,13 milionu hektolitrů piva, meziročně o 1,8 procenta méně. Prodeje podle společnosti klesly hlavně kvůli dlouhému období uzavření provozoven během epidemie koronaviru. Společnost v dubnu na trh uvedla nové dvanáctistupňové pivo. Novinářům to řekli zástupci společnosti.

"I přes poměrně vydařené letní období jsme pozorovali celkový pokles prodejů a konec některých našich zákazníků," řekl komerční ředitel společnosti Michal Štěpánek. Provoz ale podle něj ukončilo jen několik procent zákazníků společnosti. Prodeje v hospodách a restauracích loni klesly o 8,3 procenta.
Export společnosti loni meziročně vzrostl o 4,4 procenta. Finanční výsledky za rok 2021 společnost zatím nezveřejnila, letos plánuje investovat 300 milionů korun.
Podle Štěpánka se také mění chování obchodních partnerů společnosti. "Omezují otevírací hodiny, protože nemají obsluhu a kvalitní personál," doplnil.
"Spotřeba piva pomalu ale jistě klesá v celé Evropě. V Česku pomaleji než jinde," uvedl marketingový ředitel společnosti David Zappe. Mění se podle něj i chování zákazníků směrem spíše k domácí spotřebě. Lidé podle něj sice pijí méně, ale vyhledávají prémiové a dražší produkty.

1200 vzorků piva! To chce kuráž, škvarky a čas…

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Eva Kadlčáková

Chodit promenádou za zvuku hudby, čepovat si vzorky a upíjet - to je asi představa, která se nám pojí s léčivými prameny a lázněmi. Na pivní festival jak do lázní zve mluvčí českobudějovického Výstaviště Michaela Čeňková.

Podobně ochutnávat ale budou moci i návštěvníci českobudějovického Pivního festivalu. V mezinárodní přehlídce, která u nás nemá obdoby, se od pondělí do pátku utká 1200 vzorků. V pátek odborná porota vynese verdikt v šestatřiceti kategoriích a zároveň otevře festival veřejnosti.

V čem je 32. ročník Zlaté pivní pečeti unikátní a jak se liší od ročníků covidových, popsala mluvčí Výstaviště České Budějovice Michaela Čeňková:

„Zajímavostí Mezinárodního pivního festivalu je to, že je to jediná akce, kterou jsme nemuseli v době koronaviru rušit. Protože v roce 2020 jsme na Výstavišti neměli žádnou akci, jenom pivní festival. On je tradičně v únoru a tehdy jsme ho stihli. A asi za týden, čtrnáct dnů nastala uzávěra všeho.“

Loni pořadatelé pro jistotu posunuli termín až na září, což se ukázalo jako prozíravé.

„I letos byly výhledy na únor všelijaké, a tak jsme pro pivní festival vybrali duben. Covid se teď už nejeví takovou hrozbou, ale zase je tu válka na Ukrajině. A Mezinárodního pivního festivalu se tradičně účastnily ruské, běloruské i ukrajinské pivovary. Loni to bylo dokonce 14 ukrajinských, 8 ruských a 1 běloruský. Letos z nich zbyl jen jediný ukrajinský,“ doplňuje Michaela Čeňková.

Přesto je letos vzorků i účastníků více než v loňském roce: ve 36 kategoriích soutěží 190 účastníků a jejich 1200 přihlášených vzorků. „Tentokrát ze zahraničních účastníků vede Slovensko s patnácti pivovary, na druhém místě je Německo se šesti, Polsko a Maďarsko má po třech, stejně jako třeba Brazílie. Dva pivovary zastupují Arménii a mezi exotickými účastníky je i jeden pivovar z Thajska.“

V degustaci se střídá na 400 odborných porotců
V degustaci se od pondělí do pátku – a to od rána do večera – střídá na 400 odborných porotců. Podle Michaely Čeňkové to chce znalost, zaujetí a zajídání. Na českobudějovickém Výstavišti to bývají škvarky, chleba a křupky. Ačkoli mezinárodní soutěž má svá pravidla, dohled a kritéria, vkus odborné poroty se od toho diváckého prý příliš neliší. „Lidé často vyberou v návštěvnické degustační soutěži velmi podobné výherce, jako odborníci,“ konstatuje Čeňková.

Soutěží se i v kategoriích cider a minerální voda. Premiéru mají letos ve veřejné části festivalu malé regionální pivovar mj. i z jižních Čech, anebo jeden plzeňský, který se pyšní zajímavými příchutěmi piv, včetně vůně whisky, jelikož výrobce nechává své pivo zrát v sudech po pálence.

Kromě toho si lidé mohou přinést vlastní půllitr, pokud mají svůj oblíbený, a obejít si s ním výstavní stánky pivovarů.

„Instalovali jsme samoobslužnou myčku půllitrů, tak si budou moci půllitr před každým vzorkem opláchnout. Nikdo nebude mít ani hlad, protože stánky s burgry a dobrůtkami, které se k pivu hodí, budou také k dispozici,“ uzavírá mluvčí Výstaviště Michaela Čeňková.

Vstupenky jsou k mání on-line na webu českobudějovického Výstaviště, anebo klasicky na pokladnách. Navíc si o atraktivní lístky na Mezinárodní pivní festival můžete zasoutěžit i s námi – sledujte od úterý 26. dubna náš facebook!

Litovel Moravan slaví čtyřicátiny retro edicí

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar LitovelAutor:Jitka Shin, PRLitovel

Litovel Moravan letos slaví kulaté výročí. Pivovar Litovel k této slavnostní příležitosti přichází s retro edicí, která se inspirovala původní etiketou. Patronem receptury tohoto piva je dnes již emeritní sládek pivovaru Miroslav Koutek.

Litovel Moravan je světlé pivo zlaté barvy s intenzivní hořkostí. Poprvé jej uvařil emeritní sládek Miroslav Koutek v roce 1982 a dodnes se jedná o nejznámější litovelské pivo. Pivovar Litovel připravil ke 40. výročí piva Moravan speciální design lahve a také retro edici s osmi lahvemi. „Při přípravě retro etiketace a multipacku na oslavu čtyřicátin piva Moravan jsme se inspirovali jeho úplně první etiketou. Touto edicí chceme připomenout dlouhou historii piva, které dodnes patří k těm nejoblíbenějším z našeho portfolia. Přestože se etiketa za posledních 40 let hodně proměnila, typická vyvážená chmelová chuť a vůně sladu zůstávají,“ vysvětluje emeritní sládek Miroslav Koutek.

O vzniku piva Litovel Moravan
U první várky piva Moravan stál emeritní sládek pivovaru Miroslav Koutek. „Tehdy jsem dostal za úkol uvařit pivo, které oživí trh. V té době bylo zvykem vařit desítku, dvanáctku a také černé pivo. Za unikátní recepturou je pečlivá příprava a jsem moc rád, že i po 40 letech chutná Moravan stále stejně dobře,“ popisuje vznik piva Miroslav Koutek. Novinkou byla tehdy také piva s etiketou, kterou měly ve výjimečných případech pouze dvanáctky. „To, že měl Moravan etiketu, nebylo u piva vůbec běžné. My jsme taková piva v pivovaru nazývali obrázkovými. V obchodech, kde nic takového nebylo, to samozřejmě budilo velkou pozornost,“ vzpomíná emeritní sládek Miroslav Koutek.

Retro edice lahvového Moravana je od začátku dubna dostupná všude tam, kde se běžně prodává Moravan ve standardním obalu. V retro multipacku je Moravan k dostání až do vyprodání zásob ve vybrané maloobchodní síti, například v Bille, olomouckém Globusu nebo i ve vybraných gastro provozovnách.

Tradiční české pivovary Holba, Litovel a Zubr společně patří do skupiny Pivovary CZ Group a.s. Roční objem výstavu piva této skupiny se dlouhodobě pohybuje okolo 700 tis. hl, přičemž téměř třetina produkce směřuje na zahraniční trhy. Tyto regionální pivovary s celostátním dosahem vyvážejí pivo např. na Slovensko, do Německa, Polska, Maďarska, Itálie, Finska, Švédska, Litvy, Estonska nebo Ruska, ale třeba i do Kolumbie.

Pivovar Litovel – tradice trvající již 129 let, úcta k poctivému řemeslu, ruční práci a kvalitním surovinám. To jsou hlavní zásady, kterých se dodnes drží pracovníci Pivovaru Litovel, jenž byl slavnostně otevřen v roce 1893 jako ryze český vlastenecký Rolnický akciový pivovar se sladovnou v Litovli. Historie pivovaru je lemována četnými úspěchy a oceněními z mnoha výstav a gastronomických soutěží v tuzemsku a zahraničí. Portfolio Pivovaru Litovel tvoří piva vařená tradičními postupy na předem danou stupňovitost, otevřeným kvašením a dlouhým dozráváním v ležáckém sklepě. Zaměřuje se také na pivní speciály a nechybějí ani pivní mixy.

Ležák HOLBA 35 - všechna hořkost Jeseníků v jednom pivu

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar HolbaAutor:Šárka Podlenová, PRHolba

Přestože je květen měsícem lásky, která je v ideálním případě sladká, pivovar Holba právě uvádí svůj jedinečný hořký ležák HOLBA 35 pyšnící se nejvyšším stupněm hořkosti, který kdy v Hanušovicích uvařili. Číslo signalizuje mimořádných 35 jednotek hořkosti EBU (European Bittering Unit). Limitovaná edice sudového piva, které zraje v tancích celých 48 dní, je na čepu v hospodách a restauracích od května po dobu několika týdnů.

„V rámci kalendáře pivních speciálů jsme v Hanušovicích uvařili HOLBA 35 - hořký ležák s plnou chutí. Po našem Svátečním horském ležáku tak již druhým produktem reagujeme na jednoznačný trend spotřebitelů – oblibu piv s vyšší hořkostí. K výrobě HOLBA 35 jsme použili tři druhy sladů a tři druhy chmelů včetně odrůdy Herkules s výraznou hořkostí. Každý doušek našeho speciálu vyniká plnou chutí s lehkým karamelovým nádechem, pozvolným dozníváním a intenzivní, ale vyváženou hořkostí o 35 jednotkách IBU, kterou podtrhuje příjemné chmelové aroma. Přestože je náš speciál o především o hořkosti, není nepříjemně drsná, ale naopak nechává vyniknout další komponenty. Máme radost, že se nám podařilo uvařit pivo kombinující hořkost Jeseníků a plnou chuť, která pivo dokonale zakulacuje,“ pochvaluje si výsledek Luděk Reichl působící na pozici sládka pivovaru Holba již více než 25 let.

Výrazně hořký jedinečný ležák se 4,5% alkoholu má lákavě jantarovou barvu a je dekorován hustou pěnou. Špičkové vybalancování poměrů a načasování jednotlivých surovin včetně sladu z hanáckých ječmenů a výrazně hořké odrůdy chmele Herkules mu dodává naprostou exkluzivitu. V ležáckých tancích zrál krásných 48 dní, což se projevuje i na jeho plné chuti. Distribuce tohoto úchvatně hořkého ležáku začíná v květnu 2022. Vzhledem k jeho limitovanému množství se předpokládá, že se vytočí do začátku letních prázdnin.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.20.04.2024 08:1610.651/10.651