Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Heineken kupuje pivovary v Brazílii od japonské firmy Kirin

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Investičníweb.czAutor:ČTK

Japonská společnost Kirin Holdings prodává své ztrátové pivovary v Brazílii nizozemské pivovarnické skupině Heineken za 706 milionů USD (18 miliard Kč). Japonský pivovar tak opouští brazilský trh, na kterém ztrácí podíl a kde čelí růstu nákladů na suroviny kvůli poklesu místní měny. Heineken se stane druhým největším pivovarem v Brazílii s podílem kolem 19 procent.

Dohodu musí schválit brazilské antimonopolní úřady. Dokončena by měla být v první polovině letošního roku. Včetně dluhu Heineken zaplatí za divizi 1,09 miliardy USD, napsala agentura Reuters.

Brazilská divize Kirinu provozuje 12 pivovarů. Vznikla v roce 2011, kdy Kirin koupil za 6,3 miliardy realů (51,6 miliardy Kč) brazilskou značku Schincariol. V loňském roce divize vykázala provozní ztrátu 284 milionů realů.

Brazilská ekonomika letos vstupuje do třetího roku recese. Heineken se však domnívá, že místní trh je v dlouhodobém výhledu atraktivní a prémiový segment zde roste rychleji než celý trh. Brazílie je třetím největším pivovarnickým trhem na světě. Heineken má v Brazílii pět pivovarů, které získal v roce 2010 akvizicí pivovarnických aktivit mexické skupiny FEMSA.

Brazilskému trhu piva zcela dominuje světová jednička AB InBev se svou brazilskou divizí AmBev, která má pod kontrolou asi dvě třetiny tohoto trhu.

Speciál Staročeský Malvaz 13% i na Slovensku

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:České nápojeKrušovice

Tohtoročnú pivnú sezónu otvárajú Krušovice s pivným špeciálom Staročeský Malvaz 13%, ktorý uspokojí všetkých náročných milovníkov piva. Tento polotmavý pivný špeciál jantárovej farby sa vyznačuje plnou chuťou a zamatovou horkosťou a je stvorený pre všetkých, ktorí hľadajú v pive viac ako len spôsob na ideálne uhasenie smädu. Staročeský Malvaz 13% je dostupný v limitovanej edícii od začiatku februára vo vybraných puboch na celom Slovensku.

Pivo Malvaz má v pivovare Krušovice dlhú históriu. Vyrábalo sa vždy pri výnimočných príležitostiach a je ukážkou prísne stráženého umenia sládkov, ktoré sa odovzdáva po generácie. Základom tohto polotmavého 13-stupňového špeciálu je tradičný postup výroby z výberových sladov, žateckého chmeľu a kvalitnej vlastnej vody z podzemných vrtov.

Na prvý pohľad je Staročeský Malvaz typický svojou jantárovou farbou, ktorá predznamenáva intenzívny zážitok. Jeho silu a plnú chuť vyvažuje výraznejšia, dlhotrvajúca a príjemná zamatová horkosť. Vďaka svojmu charakteru sa hodí na špeciálne príležitosti, ktoré si chcete naplno vychutnať, alebo ak pre svoju zbierku pivných zážitkov práve vyhľadávate nové chute zlatého moku.

„Krušovice už niekoľko rokov prinášajú pivárom na Slovensku nielen kvalitné české kráľovské pivo, ale pravidelne aj pivné špeciality, ktoré obohatia chute slovenských pivárov. Sme radi, že v týchto dňoch im môžeme predstaviť Staročeský Malvaz, skutočný skvost z dedičstva krušovických sládkov,“ hovorí Natália Ormandy, senior brand manager v spoločnosti HEINEKEN Slovensko.

Pivný špeciál Staročeský Malvaz 13% je dostupný od začiatku februára vo vybraných puboch na celom Slovensku v limitovanej edícii do vypredania zásob.

Litovel plánuje rozšíření minipivovaru

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:České nápojeLitovel minipivovar

Litovelští pivovarníci disponují od roku 2011 vlastním minipivovarem. Ročně se v něm uvaří kolem patnácti tisíc litrů piva, což je asi sto dávek piva. Menšího objemu varných nádob využívají jak ti, které láká možnost uvařit si vlastní pivo, tak samotný Pivovar Litovel pro své potřeby. Zájem je o spodně i svrchně kvašená piva.

„Minipivovar nejčastěji slouží pro komerční vaření piva, které tvoří až šedesát procent uvařených dávek. Je oblíbené jako dárek pro muže, k výročím, ale třeba i pro vaření svatebních speciálů. Vlastní pivo si objednávají také skupiny přátel, různé kluby či firmy pro své obchodní partnery,“ popisuje sládek Pivovaru Litovel Petr Kostelecký.

Kapacita minipivovaru však přestává stačit. „Letos plánujeme rozšířit kvasné a ležácké kapacity a zvýšit tak roční kapacitu minipivovaru,“ říká ředitel Pivovaru Litovel Lumír Hyneček.

Speciály jsou nejoblíbenější
Nejčastěji se vaří spodně kvašená piva a ležáky, ale také vícestupňové speciály. „V poslední době také roste zájem o svrchně kvašená piva typu ale a ipa a jejich speciály. Už jsme tak vařili například medovou ipu či medové pšeničné pivo,“ doplňuje Kostelecký.

Výroba piva probíhá pod odborným vedením sládka. „Pivo si mohou zájemci vařit podle doporučených i vlastních receptur. Ve dvou varných nádobách s objemem 250 litrů, což je stokrát méně ve srovnání s naší běžnou varnou, vzniká zlatý mok stejně jako při klasické výrobě, tedy vařením, kvašením a konečně zráním, které celý proces uzavírá,“ dodává sládek Petr Kostelecký.

Minipivovar slouží také samotnému Pivovaru Litovel jako laboratoř k vývoji a testování nových pivních receptur. „Již v roce 2011 jsme zde poprvé uvařili například třináctistupňový polotmavý nefiltrovaný speciál Litovel Gustav, který jsme pojmenovali po slavném českém zápasníkovi Gustavu Frištenském, zeti prvního litovelského sládka,“ vzpomíná sládek. Kromě polotmavého speciálu tu v posledním roce vznikla další piva

Jaký trumf uvádí ředitel pivovaru? Rodinu

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Strakonický deníkAutor:Petr ŠkotkoDudák

Ředitel pivovaru Marek Pohanka (snímek) přišel do Strakonic před osmi lety jako šéf obchodu a marketingu. Po odvolání Jaroslava Tůmy v únoru 2015 se přihlásil do výběrového řízení a v květnu se stal ředitelem pivovaru.

Na začátku letošního roku přišla nabídka od konkurence. O jeho služby projevily zájem Pivovary Staropramen. „Dostal jsem velmi lukrativní nabídku. Když k tomu navíc připočteme fakt, že osm let dojíždím za svojí rodinou do Prahy, jsem opravdu velmi na vážkách,“ řekl ve středu.

Vlastníkem strakonického pivovaru je město. Z neoficiálních zdrojů zazněly zprávy, že případný odchod Marka Pohanky by znamenal problémy. Přesto starosta města Břetislav Hrdlička na otázku, jaký je jeho názor na současnou situaci ve vedení pivovaru, odpověděl: „Až mi pan Pohanka potvrdí tuto záležitost, zaujmu k tomu stanovisko. Nyní je na dovolené.“

O něco sdílnější byl nejbližší spolupracovník Marka Pohanky, sládek a člen představenstva Dušan Krankus. „Ano, vím o tom, že dostal velmi zajímavou profesní nabídku od pivovaru Staropramen, protože nás, jako představenstvo, o tom informoval. Není to informace, nad kterou bych jásal. Jeho rozhodnutí ještě v tuto chvíli není definitivní, a tak vyčkejme na jeho konečné stanovisko,“ uvedl Dušan Krankus.

Pivovary Staropramen, s.r.o., ústy své tiskové mluvčí Denisy Mylbachrové při telefonickém rozhovoru zájem o Marka Pohanku nepopřely, nicméně podrobnosti neuvádějí. „Průběh výběrových řízení na pracovní pozice v naší společnosti nekomentujeme,“ napsala PR manažerka Denisa Mylbachrová.
V současné době je Marek Pohanka na dovolené s rodinou.

Únor 2015 – Propuštění Jaroslava Tůmy z postu ředitele.
Duben 2015 – Po šesti letech přestala být sládkovou strakonického pivovaru Dagmar Vlková.
Květen 2015 – Do prázdného křesla ředitele akciové společnosti DUDÁK – Měšťanský pivovar Strakonice, usedl šéf obchodu a marketingu této společnosti Marek Pohanka.
Červen 2015 – Novým sládkem pivovaru se stal Dušan Krankus.
Leden 2016 – Z postu předsedkyně představenstva je odvolána Marcela Vlčková. Novým členem byl jmenován sládek Dušan Krankus.
Zdroj: http://strakonicky.denik.cz/zpravy_region/jaky-trumf-uvadi-reditel-pivovaru-rodinu-20170210.html

Dražbou majetku to nekončí, Čechmánek si vyslechl obvinění z podvodu

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Milan LibigerČechmánek

Zatímco insolvenční správce zpeněžuje majetek Romana Čechmánka, někdejší úspěšný hokejista a dnes zkrachovalý podnikatel má potíže s policií. Obvinila ho z podvodu.

Zlínská stavební firma podnikatele Petra Strnada se před několika lety podílela na přestavbě domu ve Zlíně na minipivovar s restaurací. Investorem byl Roman Čechmánek, tehdy ještě ambiciózní podnikatel, který vlastnil řadu nemovitostí.

Jenže Strnad brzy zjistil, že ačkoliv svoji práci odvedl, Čechmánek se nemá k tomu, aby mu za to poslal dohodnuté peníze.

„Moc dobře věděl, že nám nezaplatí. Měl to tak naplánované,“ nepochybuje Strnad.

Čechmánek mu dlužil přes půl milionu korun, což byla pro menší stavební firmu značná suma.

„Nakonec jsem stejně jako někteří ostatní věřitelé pohledávku prodal za 20 až 30 procent. Byl jsem v minusu asi 400 tisíc korun,“ popsal Strnad.

Celkové dluhy? 100 milionů
Podobných stížností na Čechmánkovu platební morálku je víc. Policie teď zjišťuje, zda si firmy neobjednal, ačkoliv už dobře věděl, že jim nebude mít z čeho zaplatit.

Exhokejistu vyšetřuje na základě trestních oznámení už několik let, teď se však řízení dostává do další fáze.

„V této kauze je obviněná jedna osoba, a to ze spáchání trestného činu podvodu. Bližší informace poskytneme po ukončení vyšetřování,“ řekl mluvčí zlínské policie Petr Jaroš.

U podvodu je trestní sazba až 5 let vězení. Pokud se tedy případ dostane k soudu, mohl by někdejší slavný hokejista, který si i díky svému působení v NHL vydělal až čtvrt miliardy korun, skončit za mřížemi. Jeho dnešní dluhy činí přibližně 100 milionů korun.

„Nebudu obvinění mého klienta komentovat. Nechci vytvářet žádný tlak na orgány státní moci jakýmkoliv vyjádřením,“ reagoval stručně Čechmánkův obhájce Aleš Dufek.

Věřitel: Ještě mu to musí dokázat
Pro podvedené firmy, které pro Čechmánka těžko hledají slušné slovo, je obvinění jen malou satisfakcí.

„Musí mu to ještě dokázat, zatím není nic jisté. Bude to trvat ještě dlouho,“ míní Strnad. Podle bývalého Čechmánkova právního zástupce Petra Bernátka jeho exklient nechtěl nikoho napálit.

„Nechal si poradit od špatných lidí a špatně investoval,“ tvrdí Bernátek.

Policie nyní bude pokračovat ve výsleších. Kdy a s jakým výsledkem případ uzavře, není jasné.

Mezi Čechmánkovými věřiteli byl i někdejší zlínský hokejista Petr Čajánek nebo bývalý šéf vsetínského hokeje Oldřich Štefl (více zde). Ti své pohledávky také prodali, aby viděli aspoň část svých peněz.
Čechmánek bydlí v domě patřícím Synotu, platí mu nájem

Minipivovar s restaurací už mezitím získal nového majitele. Za 7,8 milionu korun ho koupil podnikatel Martin Masařík, který na Uherskohradišťsku provozuje několik restaurací.

Dražbu však provázejí spory, protože soud ji ještě ráno před jejím konáním nepovolil. O pár hodin později už ale ano. Nakonec se přihlásil jediný zájemce. Ti další tvrdí, že neměli dost času na to, aby složili jistinu 900 tisíc korun.

„Dražba se měla odložit na pozdější termín,“ je přesvědčen jednatel věřitelské firmy Passvilan Karel Evják.

Peníze nedokázal včas složit ani holding Synot, který je také jedním z věřitelů a měl o pivovar zájem. Už dříve koupil několik jeho nemovitostí v rámci insolvenčního řízení (více zde). Například dům na Jižních Svazích, kde Čechmánek se svojí rodinou stále žije, avšak musí každý měsíc platit nájem.

„Podle našeho názoru dražba neproběhla standardně a v souladu s insolvenčním zákonem,“ uvedla mluvčí Synotu Magda Pekařová.

Insolvenční správce Jaroslav Brož si však stojí za svým: všechno bylo podle zákona, protože soud nakonec přibližně 24 hodin před jejím konáním dražbu povolil. Argumentuje také tím, že dražba, která se konala na konci října, byla avizovaná na takzvané centrální adrese v souladu se zákonem od začátku září.

Čechmánek s médii nekomunikuje. V prosinci se vrátil k hokeji jako trenér druholigového Valašského Meziříčí, které se chystá na play-off.

„Domluvili jsme se, že se pokusím týmu do konce sezony pomoct,“ řekl pro klubový web.

Podřipsko má nový minipivovar, již druhý

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Litoměřický deníkAutor:Václav SedlákPánů z Růže

Už přes půl roku vzniká v obci Židovice nová podnikatelská aktivita, společnost Bureš – sdružení upravuje prostory usedlosti na hospůdku s minipivovarem. Po Podřipském rodinném pivovaru ve Ctiněvsi je to druhý minipivovar na Podřipsku.

Pivo už vaří a po krátké zkušenosti si sládek Miroslav Bureš „troufl" a přihlásil do 27. mezinárodní soutěže Zlatá pivní soutěž, která začíná za týden v Českých Budějovicích, hned osm vzorků pěnivého moku. Od léta loňského roku minipivovar otočil v technologii 34 várek po 500 litrech, tedy zhruba 16 000 litrů piva.

„O založení minipivovaru jsme v rodině začali uvažovat už před pěti lety, věděli jsme, že ani v Roudnici nad Labem, která byla pivovarnictvím známá, podobné zařízení chybí. Nahrála nám příležitost, kdy se ozval kamarád z Jindřichova Hradce, který chtěl ve městě postavit minipivovar, měl už nakoupenou technologii, ale dostal se do sporu se sousedy, a nakonec svůj záměr vzdal. Odkoupili jsme od něho zařízení a seznámili se i s recepturou, kterou jsem ale nakonec upravil podle svých záměrů," říká Miroslav Bureš.

Zdálo by se, že název Pivo z Roudnicka Pánů z Růže víc tíhne k jižním Čechám, ale není to zcela pravda, protože Rožmberkové nebyli jen pány na Jindřichově Hradci, ale před Lobkowiczi také na Roudnici. Sládek několik názvů piva pocházejícíchz Jindřichova Hradce ponechal, ale sortiment výrazně rozšířil. V současné době uspokojí zájemce od sedmistupňového světlého výčepního piva po čtrnáctistupňovou Hraběnku či Alexandra. Jedenáctistupňový světlý ležák dostal název od nedalekého kopce Bulf.

„Vycházíme vstříc turistům lehkým letním pivem, které je osvěží a neunaví, připravujeme i jeden druh piva svrchním kvašením anglického typu a na Vánoce chceme vařit silnější speciál. Zatím sbíráme zkušenosti, veškerou produkci jsme prodali doma, část na různých kulturních a společenských akcích, ale už jsme navázali kontakt s jedním větším pivovarem. Pro jaro bude hotová hospůdka s vnitřním i venkovním posezením," dodává sládek.

Vedle židoveckého minipivovaru budou o Zlatou pivní pečeť usilovat například Biskupský pivovar sv. Štěpána z Litoměřic, Podřipský pivovar Ctiněves, děčínský pivovar, Kocour Varnsdorf, Falkenštejn Krásná Lípa, Monopol Teplice, z Ústí nad Labem Milenium a Na Rychtě, Žatecký pivovar či Velké Březno. Hodnotit se bude 883 vzorků piva z 219 pivovarů z celého světa.

Kyjovský pivovar chátrá dál. Město a bývalý majitel se za rok nedohodli

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Česká televizeAutor:ČT24

Místo toho, aby byl areál bývalého pivovaru v Kyjově nově využívaný, dál stojí nedotčený na svém místě. Klíče k budově má totiž stále jeho bývalý majitel a město, kterému objekt vrátil soud, ji zatím nevyužívá. Navíc vedení obce dřívějšímu vlastníkovi nezaplatilo peníze, za které pivovar před téměř 25 lety koupil. Při jeho prodeji totiž chybovali kyjovští úředníci.

Bohumil Žandovský koupil areál v 90. letech a investoval do něj několik milionů korun. Tehdy výhodná koupě se pro něj ale později proměnila v dlouhodobé spory s městem. Zatímco obec od něj požaduje klíče od pivovaru, který jí soud před rokem vrátil, Žandovský naopak čeká, až radnice vyplatí peníze.

„Od té doby jsou tahanice. Město ještě nezaplatilo a ani neukázalo nějakou snahu zaplatit, a když se stalo vlastníkem, zůstaly na pivovaru zástavy, které na něj přešly a obec by se s věřiteli měla vypořádat,“ uvedl Žandovský.

Kyjov zatím jedná, nevylučuje ale ani soud
Jenže se obě strany nemohou dohodnout na ceně za opuštěný areál a jejich komunikace se omezila na vyměňování e-mailů. Spor se tak nyní zasekl na mrtvém bodě. Přestože je město nyní majitelem objektu, vrtat zámky nechce a vyčkává.

„Pokud rozsudek zní tak, že něco není pana Žandovského, tak jsme předpokládali, že to vrátí. Prozatím máme zato, že je lepší jednat a třeba se nám podaří nalézt rychlejší řešení, než je soudní spor nebo trestní řízení,“ okomentoval současný postup řešení advokát Kyjova Zdeněk Joukl. Doplnil, že město nyní čeká na znalecký posudek, který by měli znalci zpracovat nejpozději do tří měsíců. Na jeho základě pak zastupitelstvo rozhodne, zda se Kyjov bude dále ubírat smírnou cestou, nebo se obrátí na soud.

Nakonec čeká pivovar nejpíše bourání
Mezitím v centru města stojí nevzhledná budova dál a vedle ní navíc opuštěná bývalá mlékárna. Po ukončení sporů půjdou nesjpíše obě budovy k zemi a na jejich místě by mohl vyrůst například polyfunkční dům. „Město obnovilo funkci architekta, který teď s představiteli města dává dohromady možnosti využití této lokality,“ uvedl mluvčí Kyjova Filip Zdražil.

O konkrétních možnostech pak chce radnice obyvatele Kyjova seznámit prostřednictvím dotazníku. Kvůli dlouhotrvajícímu sporu je ale možné, že se neshody mezi oběma stranami jen tak rychle nevyřeší a dotaz na nové využití areálu tak bude předčasné. Pokud totiž doputuje spor opět k soudu, jeho řešení může zabrat ještě roky.

Pivovar Svijany od února zastupuje PR agentura Temper Communication

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Pivovar SvijanyAutor:Luboš SpálovskýSvijany

Od začátku února spolupracuje Pivovar Svijany s PR agenturou Temper Communication. Ta bude mít na starosti nejen kompletní PR servis, ale bude pivovaru zajišťovat i komunikaci na sociálních sítích.

„Dospěli jsme k závěru, že po několika letech opět nastal čas dát komunikaci pivovaru nový impuls. Změnu PR agentury považujeme za další krok k zviditelnění pivovaru a upevňování dobrého jména značky Svijany. Věříme, že právě zkušený tým agentury Temper Communication dokáže pivovar a dění v něm co nejlépe přiblížit našim zákazníkům,“ komentuje změnu agentury Roman Havlík, ředitel pivovaru.

Temper Communication bude pro pivovar zajišťovat komunikaci s médii, PR a marketingové poradenství, ale také kompletní správu sociálních sítí. Plánuje mimo jiné vizuálně a obsahově sjednotit formu komunikace na sociálních sítích, více do ní zapojit fanoušky pivovaru a prohlubovat tak pozitivní vztah zákazníků ke značce Svijany.

„Jsme velice rádi, že si Pivovar Svijany zvolil právě naši agenturu a to nejen kvůli tomu, že máme pozitivní vztah k jejich pivu, ale i proto, že máme mnoho společného, co se týče firemní filozofie. Jsme rovněž česká firma, zakládáme si na rodinné atmosféře a sdílíme přístup, že k úspěchu vede pouze dobře a poctivě odvedená práce,“ dodává Jindřich Jindřich, výkonný ředitel agentury Temper Communication.

Vojkovický pivovar Koníček dál roste a stěhuje se do většího

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Magazín PatriotAutor:Tomáš SvobodaU Koníčka

Mezi úspěšné podnikatelské projekty se v našem kraji v posledních letech řadí také ty z pivovarnické branže. Vzorovým příkladem je vojkovický pivovar Koníček, který nedávno oznámil další rozšíření výroby a stěhování do nových prostor.

Jelikož současný areál pivovaru už nedisponuje dostatkem prostoru pro další rozvoj a navýšení výroby, rozhodl se jeho majitel a sládek Mojmír Velký k nové investici. Zakoupil areál stojící přímo v centru obce Vojkovice. Právě tam má vzniknout nový „Koníčkův dvůr“.

„Rozvoj a uspokojení stále se zvyšující poptávky po vojkovickém pivu, to je hlavní impuls této investice. V první fázi hodláme vyrobené pivo a pomocný materiál přemístit ze stávajících a nevyhovujících prostor do nových,“ uvedl sládek na facebookových stránkách pivovaru Koníček.

Jak dále potvrdil, v areálu postupně vznikne pivní prodejna zvaná jak jinak než „Koňotéka“, kde bude možné koupit nejen pivo, ale také pivní kosmetiku či nejrůznější suvenýry. Celá vize má však širší souvislosti.

Součástí nového pivovarského dvora bude i pivnice, která v místě kdysi fungovala. „Pro občany chystám nejen rekonstruované a stylové prostory, ale také obměněný a kvalitnější sortiment potravin. Občané si u nás zvykli i na prodej masa, takže tato služba bude zachována a věřím, že změna dodavatele a masné výrobky z produkce regionálního řezníka budou nakupujícím vyhovovat,“ pokračoval Velký.

Otevření první části „Koníčkova dvora“, ve kterém by měla být i cukrárna opět zásobovaná lokální produkcí, plánuje již během března.

„Jsou to zatím pouze prvotní plány a vše se bude řešit za pochodu. Rád bych, aby se objekt v centru obce stal reprezentativnějším než dosud a celý projekt přispěl k pozitivnímu povědomí a rozvoji obce Vojkovice a do budoucna se, možná, stal i novou příležitostí k pracovním místům,“ doplnil zakladatel jednoho z nejúspěšnějších malých pivovarů na Moravě i ve Slezsku.

Kouzlo úspěchu? Shoda náhod i permanentní investice
Co za úspěchem Koníčka, který je na trhu od roku 2006, spočívá? Se sládkem Velkým jsme si trochu zabilancovali už během našeho podzimního setkání a reportáži pro Magazín PATRIOT.

„Těch deset let bylo o permanentních investicích i o shodě náhod, když jsem potkal lidi, kteří mi pomohli. Třeba výrobci zařízení, kteří nám vyšli vstříc. I prostory, které jsme měli k dispozici, se hodily pro postavení pivovaru,“ řekl pivovarník, jehož široký sortiment se dnes čepuje ve zhruba 80 hospodách. Dá se předpokládat, že s rozšířením produkce, která měla loni již přesáhnout hranici 10 000 hektolitrů ročně, bude jejich počet přibývat.

„Doufáme, že naše cesta bude stejná jako v minulých deseti letech, tedy pořád dopředu. Zase to bude o tom, že co uvaříme, musíme prodat a to, co vyděláme, zase zpátky investovat. Tak je to pořád dokola,“ dodal majitel pivovaru, který duší i tělem razí heslo, že práce má být i koníčkem. Peníze a úspěchy přijdou potom.

Letošní první metál od První pivní extraligy dostal ležák Lobkowicz

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Je tu nový, v pořadí už osmý, ročník degustace lahvových českých ležáků, pořádaný členy První pivní extraligy. V prvním z pěti letošních základních kol se utkalo deset piv. V téhle úvodní várce zaujal nejvíc ležák od Lobkowicze, ale do semifinále postupuje ještě také Chotěboř, Pilsner Urquell a březnický Herold.

Degustaci českých ležáků, nakupovaných v běžné obchodní síti, tradičně hostí První Pivní Tramway Jirky Bejčka Stehlíčka na pražském Spořilově a nejinak tomu bylo i první únorové úterý při zahájení letošního ročníku.

Do lavic usedlo tradičně osm členů První pivní extraligy (PPE), tradičně nechyběl úvodní projev prezidenta PPE Ladislava Jakla ani základní poučení viceprezidenta Jana Šuráně, muže se zkušeností z mezinárodních degustačních soutěží.

Tentokrát hodnotil každý z nich 10 vzorků - jako obvykle na stupnici od 1 (výjimečné pivo) až do 10 (odporné). Striktně anonymní degustace zaručuje, že nikdo z celé sestavy léty už zkušených degustátorů a ochutnávačů netuší až do závěrečného odtajnění značek, jaká piva nákupčí pro dané kolo pořídil a jaká se ocitnou pak ve sklenicích.

Piva, jaká si kupujeme domů
Piva se nakupují zpravidla dva dny předem, uskladněna jsou společně v lednici a hostesky je dokáží roznést v očíslovaných sklenicích během několika málo minut, takže se degustují za stejných teplotních podmínek. Hodnotí se také už tradičně vůně, chuť, hořkost, plnost a říz.

„Piva vybírá náš nákupčí klasicky z regálů obchodů, tak, jak si je nakupují i běžní spotřebitelé. Může tedy mít na kvalitu vliv i způsob skladování v tom obchodě nebo lhůta spotřeby. To je prostě riziko podnikání,“ komentuje výběr vzorků Stehlíček.

PPE vybírá každoročně pro degustaci celkem 50 až 55 ležáků v Česku. Hodnotí je postupně v pěti základních kolech, z každého postupují do semifinále první čtyři ležáky. Celkových 20 semifinalistů se pak utká ve dvou kolech po deseti. A do finále pak postupuje z každého semifinále pět nejlepších.

Loňský ročník skončil ve finální české degustaci vítězstvím ležáku Březňák ze skupiny Heineken. Druhý byl přerovský Zubr (skupina PMS) a třetí byl nošovický Radegast (skupina Plzeňský Prazdroj).

V prosinci doslo i na česko - slovenské superfinále, ve kterém se utkali čtyři nejlepší národní finalisti. V tomhle porovnání bylo pořadí tří nejlepších ležáků - Radegast, banskobystrický Urpiner a Staropramen.

Pořadí všech deseti ležáků při letošním prvním základním kole:
1. Lobkowicz ležák (Pivovary Lobkowicz - Protivín)
2.-3. Chotěboř Premium (Pivovar Chotěboř)
2.-3. Pilsner Urquell (Plzeňský Prazdroj)
4. Herold březnický ležák (Pivovar Herold Březnice)

5. Pernštejn Premium (Pardubický pivovar)
6.-7. Bernard světlý ležák 12°(Rodinný pivovar Bernard)
6.-7. Samson 12°(Pivovar Samson - České Budějovice)
8. Platan 11° světlý ležák (Pivovary Lobkowicz - Protivín)
9. Bohemia Regent (Pivovar Regent - Třeboň)
10.Svijany - Svijanský rytíř (Pivovar Svijany)

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.20.10.2017 16:105.628/5.628