Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Již čtyři piva zvyšují riziko srdeční arytmie, varují němečtí vědci

Publikováno:před 26 dnyZdroj:OnaDnes.cz

Němečtí vědci se zaměřili na návštěvníky slavného Oktoberfestu, při kterém teče pivo proudem. Zjistili, že nárazová konzumace velkého množství alkoholu nemá negativní vliv jenom na játra a ledviny, ale i na srdce pijáků.

V zatím nejrozsáhlejší studii tohoto typu zkoumali vědci více než 3000 milovníků a milovnic piva, kteří se sjeli do Mnichova na tradiční festival. Výsledky potvrdily existenci tzv. syndromu dovolenkového srdce (v angličtině holiday heart syndrome), tedy situace, kdy se u osob bez předchozích srdečních problémů objeví nepravidelný srdeční rytmus, zřejmě jako následek velkého množství najednou vypitého alkoholu.

„Nalezli jsme velmi silné spojení s tachykardií a s narušením přirozených variací v srdečním rytmu během dýchání,“ uvedl pro The Telegraph profesor Moritz Sinner z mnichovské univerzitní nemocnice. Podle získaných dat stoupá pravděpodobnost srdeční arytmie s každým gramem alkoholu na litr krve o celých 75 %. Takovou koncentraci v krvi dosáhne průměrná osoba po vypití čtyř piv, záleží ale samozřejmě také na rychlosti metabolismu, váze a dalších individuálních faktorech.

Hrozí srdeční zástava a mrtvice
Lékaři sledovali na pivním festivalu jak příznivce piva, tak asi čtyři stovky abstinentů. Přestože atmosféra bujaré party celkově zvyšovala srdeční rytmus účastníků, u konzumentů piva byla s přibývajícím množstvím vyšší, než je u běžné populace.

Většina zaznamenaných nepravidelných rytmů spadala do kategorie sinusové tachykardie (zrychlený srdeční rytmus), která podle lékařů nepředstavuje příliš velké zdravotní riziko. Okolo 5 % zaznamenaných arytmií ale již patřilo mezi nebezpečnější typy, jako je např. arytmie síní. Ta v dlouhodobém horizontu zvyšuje riziko srdečního selhání a mrtvice.

Lékaři porovnali výsledky získané na mnichovském pivním dýchánku s daty získanými od osob pravidelně a chronicky konzumujících alkoholické nápoje. Vedlejší účinky byly překvapivě horší u osob pijících velké množství alkoholu nárazově než u chronických alkoholiků.

„Zatím nevíme, co se stane, když pak lidé v pití pokračují, nebo s ním naopak přestanou. Co následuje druhý a třetí den?“ naznačuje doktor Moritz, jakým směrem se bude ubírat další výzkum v této oblasti. V současnosti lékaři doporučují alkohol pít pouze v omezeném množství, maximálně 14 jednotek alkoholu rozložených do celého týdne. Jedna jednotka představuje přibližně třetinku piva.

Prazdroji loni rostly prodeje, pomohl zájem o prémiová piva

Publikováno:před 26 dnyZdroj:Deník.czPrazdroj

Prodeje Plzeňského Prazdroje v zahraničí loni vzrostly meziročně o deset procent, na domácím trhu pak o 2,7 procenta, vyplynulo z aktuálně oznámených výsledků firmy. Celkově Prazdroj v roce 2016 vyrobil skoro 11 milionů hektolitrů svých značek, z toho sedm milionů se vypilo v Česku. Nejvíce na odbyt šly opět tradiční ležáky plzeňského typu nebo cider Kingswood.

Celkový loňský domácí růst táhl zejména zájem o prémiová piva. Ležáku Pilsner Urquell lidé na českém trhu vypili o sedm procent více. Úspěch zaznamenaly i ležáky Velkopopovického kozla s nárůstem o 14 procent a další dvě značky z portfolia Prazdroje Gambrinus a Radegast tento trend podtrhly růstem o šest, respektive devět procent.

Pivovaru pomáhá podpora restaurací. „Podporujeme hospodské nejen našimi marketingovými aktivitami nebo proškolováním personálu, stále více s hospodskými pracujeme společně také na větších projektech, jako jsou konceptové restaurace nebo tankovny. Loni jsme otevřeli již 800. tankovnu, prodeje tankového piva se loni zvýšily o čtyři procenta," uvedl Tomáš Mráz, obchodní ředitel restaurací a hospod Plzeňského Prazdroje.

Klíčovou loňskou aktivitou byla také organizační a technická pomoc při přípravě na novou legislativu v čele se zaváděním EET. Prazdroj tím posiluje spolupráci s provozovateli hospod a zvyšuje se mu výtoč.

„Fungování českých hospod od letoška výrazně ovlivní další legislativa jako například zákaz kouření. I na tyto změny aktivně pomáháme hospodským se připravit, aby mohli ve svém podnikání pokračovat a zlepšovat ho," vysvětlil Mráz.

Konzumace cideru Kingswood oproti roku 2015 stoupla o pětinu, zároveň roste i značka nealkoholického piva Birell. Na loňském růstu se významně podílely ochucené varianty.

I po nedávné změně vlastníka, to jest nově s japonskou společností Asahi, chce Plzeňský Prazdroj pokračovat ve své strategii. „V minulém roce se nám podařilo na domácím i zahraničním trhu růst a ještě zvýšit vnímání prémiovosti našich produktů. V tomto směru chceme pokračovat i nadále," řekl generální ředitel pro ČR a Slovensko Tom Verhaegen.


Marketingový manažer Pilsner Urquell Luděk Baumruk: Chceme dál posilovat u nás i v zahraničí

Svaz oznámil výsledky vývoje pivního trhu v loňském roce. Za klíčový faktor růstu produkce byl označen podobně jak v roce předešlém rostoucí export. Jak hodnotíte loňské zahraniční prodeje plzeňského ležáku?
Pro Pilsner Urquell byl uplynulý rok nejúspěšnějším v jeho téměř 175 leté historii. Zaznamenali jsme rekordní zájem o naše pivo ve světě, zahraniční prodeje dosáhly téměř jeden milion hektolitrů. Velkým úspěchem pro nás je i to, že se nám daří společně s naším pivem vyvážet i českou pivní kulturu. Pomalu učíme výčepní v nejrůznějších zemích světa správné péči o pivo a styly čepování, aby i pivo na Manhattanu či v londýnské Soho bylo hezké s vysokou krémovou pěnou jako v nejlepších českých hospodách.

Kde se například mohou zákazníci v zahraničí na takové pivo těšit?
Obrovský úspěch zaznamenaly naše zahraniční tankové hospody. Plzeňské pivo z tanků se pije už i v Římě nebo v Anglii. Například v tankovně v Manchesteru je tak oblíbené, že se vypije téměř jeden tank ležáku denně.

Domácí pivní trh mírně rostl. Ale pouze prodejem lahvového a plechovkového piva. Naopak spotřeba čepovaného piva v českých hospodách v minulém roce mírně klesala. Zaznamenalo podobný trend i pivo Pilsner Urquell?
Musím říct, že si ze všech našich výsledků loňského roku nejvíce považuji mírného růstu spotřeby právě piva v hospodách.

Prozradíte, jakým způsobem jste toho docílili?
Pomáháme hospodským zlepšovat kvalitu péče o pivo a čepování. Stavíme další a další tankovny, podílíme se na nejrůznějších akcích pro pivaře. A výsledky se dostavují. Pokud je dnes celkový český trh rozdělen v poměru 39:61 ve prospěch baleného piva, u našeho piva je tento poměr téměř padesát na padesát, přesněji 49:51.

Jaký je váš hlavní cíl pro letošní rok?
Chtěli bychom posílit naše pozice na domácím i zahraničním trhu, pokračovat s vývozem české pivní kultury i zlepšováním pivní kultury u nás. Přáli bychom si, aby naše pivo chutnalo v hospodě stejně dobře jako u nás v pivovaru.

Letos také slavíte 175. výročí od uvaření první várky plzeňského ležáku.
A právě toto výročí je naším hlavním tématem. Vždyť plzeňský ležák ovlivnil celý pivní svět. Šlo o pivo, které se stalo předobrazem pro dnes největší kategorii na světě. Tomuto tématu se věnujeme už od počátku roku. Uspořádali jsme výstavu historických pivních předmětů z celého období, natočili novou, pivaři dobře hodnocenou, televizní reklamu. Vytvořili jsme desítky nejrůznějších jubilejních obalů a reklamních předmětů, které popisují milníky a osobnosti, které dohromady vytvořily nenapodobitelný příběh piva Pilsner Urquell.

Například?
Jeden z dílčích příběhů pojednává o císaři Františkovi Josefovi I., který si svého času obdivně stěžoval, že v Rakousku žádné takové pivo uvařit nedokážou. Dokonce nám jej záviděl natolik, že své jméno vtiskl na jednu z jubilejních plechovek naší limitované edice místo našeho prvního sládka Josefa Grolla. Ale abych mluvil vážně, je nám to líto a za nedopatření se omlouváme všem věrným příznivcům plzeňského piva a našeho prvního sládka Josefa Grolla. Zároveň si ale myslím, že tak vznikla docela zajímavá možnost pro sběratele.

Plánujete pro milovníky vašeho piva k výročí také nějaké speciální akce?
V současné době chystáme další části oslav. Některé bychom ale ještě neradi zveřejňovali. Můžeme však slíbit bohatý výroční Pilsner Fest na počátku října a celou řadu akcí v domácích i zahraničních hospodách. Taky chceme zůstat věrni odkazu zakladatelů našeho pivovaru – plzeňských právovárečníků, kteří věnovali v letech výročí významné částky na charitu.

Co byste popřál Pilsner Urquell?
Jsem přesvědčen, že se našemu národnímu nápoji bude dařit i letos a přál bych si, aby kouzlo dobré tradiční hospůdky objevovalo stále více domácích i zahraničních pivařů. Aby se česká hospoda stala nejužívanější sociální sítí u nás.

Ostravar letos uvaří nejvíce druhů piv ve své historii

Publikováno:před 27 dnyZdroj:České nápojeOstravar

V roce 2017 zahajuje Ostravar novou éru v historii pivovaru. Poklidné a rozvážné tempo v zavádění nových značek, střídá významné zrychlení. V reakci na zájem spotřebitelů o nová piva letos ostravský pivovar chystá během šesti měsíců rozšířit svou nabídku piv na dvojnásobek. Ve 120ti leté historii Ostravar poprvé během jednoho roku uvaří 8 druhů piv.

Pivovar Ostravar byl založen již v roce 1897. Kmenové portfólio Ostravaru sestávalo po léta ze dvou základních značek (světlé výčepní pivo plus ležák) doplněných zpravidla o jedno či dvě sezónní piva popřípadě speciál. V letošním roce Ostravar hodlá výrazně navýšit počet nabízených piv a poprvé se je chystá nabídnout také ve zbytku republiky.

“V uplynulých 3 letech jsme intenzivně pracovali na budoucnosti značky. Všechny důležité investice jako rekonstrukce spilky a sklepů, obou stáčíren, laboratoří na kontrolu kvality nebo investice do vývoje konceptu nových hospod Ostravarna i investice do nových partnerství s celonárodním dopadem máme za sebou. Ruku v ruce s nimi jsme intenzivně pracovali na nových pivech, která v brzké době rozšíří nabídku našeho pivovaru,” popisuje vrchní sládek Ostravaru Roman Richter.

Nová strategie ostravského pivovaru reflektuje změny na trhu, ke kterým v posledních letech dochází. Ostravar reaguje zejména na čím dál vyšší zájem spotřebitelů o limitované várky piv.

“Chceme využít naší velké výhody, která vyplývá z používání původní technologie výroby piva,” říká Roman Richter. Ostravar totiž stále připravuje pivo tradičním způsobem s využitím otevřených kádí spilky, což jistě uvítají všichni milovníci řemeslně zpracovaného piva. “Díky spilce můžeme vařit v malých várkách více typově odlišných piv, a ty nabízet zákazníkům s daleko vyšší frekvencí,” vysvětluje vrchní sládek.

Společně s novými pivy Ostravar intenzivně pracuje na tom, aby se většina jeho nových značek piv objevila také v celonárodní distribuci. “Spojení našich piv prvotřídní kvality se silnou distribuční sítí naší mateřské společnosti nám dává dobrou výchozí pozici i výhled na úspěch,” míní vrchní sládek.

Součástí nové strategie je také aktuální kampaň. Již loni na podzim se objevilo na sociálních sítích zajímavé dvouminutové video končící sloganem Nás nezkrotíte, které během několika týdnů shlédlo čtvrt miliónu lidí.

„Nové motto Nás nezkrotíte – dobře vystihuje směr našeho pivovaru a zejména značky Ostravar,” říká manažerka značky Ostravar Zuzana Cieciotková. “Motto vychází z kořenů a hodnot našeho kraje a zároveň je dostatečně atraktivní a srozumitelné pro zbytek republiky.”

Letošní kampaň Nás nezkrotíte dostala navíc do vínku podtitul 120 roků nezkrotnosti a odkazuje na sto dvacáté narozeniny ostravského pivovaru. “V roce takto významného výročí založení pivovaru jsme si dali záležet na množství novinek a zajímavých akcí,” říká Zuzana Cieciotková. “Kromě nových druhů piv se mohou naši fanoušci letos těšit také na další nové značkové hospody Ostravarna, kapelami nabitý ročník pivních Slavností, další zajímavé projekty s kapelou Kryštof i podzimní narozeninovou oslavu 120. narozenin,” říká závěrem Zuzana Cieciotková z Ostravaru.

Krušovické pivo s charakterem: Ležák za studena chmelený

Publikováno:před 27 dnyZdroj:Jen pro mužeKrušovice

Královský pivovar Krušovice představuje unikátní pivní novinku.

Výrobní tým pivovaru a jeho sládek Michal Havrda splnili slib, který si dali před dvěma lety, a uvařili populární, za studena chmelený ležák, který v celonárodním objemu nabízí jako vůbec první v České republice.

Za studena chmelená piva se těší velké popularitě, doteď však byla výsadou pouze malých pivovarů nebo sezónní záležitostí. Královský pivovar Krušovice je vůbec prvním velkým pivovarem u nás, který dokázal tento unikátní produkt uvařit ve velkém objemu a nabídnout ho lidem za dostupnou cenu.

Nový krušovický ležák má mimořádné chuťové vlastnosti a výbornou pitelnost, což umocňuje také fakt, že se nejedná o sezónní produkci. Vyniká bohatším a výraznějším aroma žateckého chmelu a doplní současné portfolio krušovických piv, a to jak lahvových, tak i sudových.

V čem tkví kouzlo studeného chmelení? Jedná se o proces, který dokáže ze žateckého chmele dostat to nejlepší. Do již uvařeného piva se přidá Žatecký poloraný červeňák, který během zrání při nízké teplotě ležák obohatí o charakteristickou chmelovou vůni a výrazné chmelové doznívání. V každém doušku je cítit bohatá a výrazná chuť chmele, který patří k nejlepším na světě. „Naší unikátní technologii studeného chmelení jsme vyvíjeli téměř dva roky tak, abychom dosáhli za použití jednoduchého technického řešení optimální chmelové vůně. Myslím, že se nám to povedlo a věřím, že si ho oblíbí i naši zákazníci,“ dodal sládek krušovického pivovaru Michal Havrda.

Za studena chmelený, spodně kvašený světlý ležák s obsahem alkoholu 4,8 % je pivo s vyváženou chutí, příjemným chmelovým aroma, výraznější hořkostí a jedinečným chmelovým charakterem.

Ležák za studena chmelený se v rámci nové kampaně uvede v celé své kráse a zařadí se mezi ta nejprémiovější česká piva jako „pivo s charakterem“ pro „muže s charakterem“. Představen už byl i nový „krušovický král“ Václav Rašilov: obyčejný, zásadový muž neobyčejný svým ryzím charakterem a pevnými hodnotami.

Po sedmdesáti letech začnou v Kamenici nad Lipou znovu vařit pivo

Publikováno:před 27 dnyZdroj:Rozhlas.czAutor:Milan Kopecký, Daniel ZachKamenice nad Lipou

V Kamenici nad Lipou vzkřísili pivovar. Po sedmdesáti letech začnou znovu vařit zlatavý mok. Nepůjde o minipivovar, o kterých se aktuálně mluví, podle majitelů to bude spíš školní pivovar. Mimo jiné totiž bude sloužit k výcviku nových odborníků, studentů potravinářského oboru.

V areálu na kamenickém náměstí pivovar býval, poslední várku ale připravili v roce 1947.

Objekty od té doby sloužily jako sklady ovoce a zeleniny. Zahájení provozu předcházely stavební úpravy a také hledání vody. Tu budou čerpat z devadesát metrů hlubokého vrtu z vedlejší zámecké zahrady.

Ležák a speciály
Sládci v celém Česku dnes už nevaří jen tradiční ležáky rozdělené podle stupňovitosti, ale vymýšlejí nejrůznější speciály. V Kamenici to nebude jiné, a zapojí také fantazii studentů, kteří se tam budou vzdělávat.

PLECHOVKA Konrad 12%

Publikováno:před 27 dnyZdroj:Pivovar KonradAutor:ing. Pavel RegnerKonrad

Pivovar Konrad Vratislavice v těchto dnech zahájil distribuci piva v plechovce 0,5l.

„Zatím jsme pro vás vybrali ležák Konrad 12%. Reagovali jsme tím na časté dotazy a přání spotřebitelů," vysvětlil sládek pivovaru Petr Hostaš. „Vratislavická dvanáctka Konrad je naše nejúspěšnější pivo, co se týče získaných degustačních ocenění. Nejcennější z nich jsou Stříbrná pivní hvězda z Norimberku, ale více si ceníme titulu Nejlepší ležák českého typu na světě, který jsme získali na World Beer Awards v Londýně v roce 2013."

"Věřím, že tím oslovíme i další zákazníky," doplnil jeho slova obchodní ředitel Jaroslav Toman. "Vzhledem k tomu, že se jedná o poctivý 12° ležák s 5,2 % alkoholu, bude cena i tomu odpovídat."

Ostravar slaví 120 let a odtajnil první hvězdy letošních slavností

Publikováno:před 27 dnyZdroj:Moravskoslezský deníkAutor:Petr JiříčekOstravar

Český akciový pivovar v Moravské Ostravě, později přejmenovaný na Ostravar, letos slaví kulaté 120. výročí svého založení. Při této příležitosti rozšiřuje svou nabídku stabilních piv ze tří na osm, která hodlá distribuovat do celé republiky.

Ačkoliv významné jsou pro Ostravar roky 2014 až 2016, kdy docházelo k výrazné modernizaci nejen spilky a sklepů, nejdůležitější jsou pro pivovar roky končící sedmičkou. A právě proto v tom letošním připravuje další průlomové novinky. Tou hlavní je rozšířená nabídka.

„Lidé byli dlouhodobě zvyklí, že pivovar nabízel dva druhy piv Premium a Original a k tomu jsme postupně přidávali občasné speciály. To se teď změní. Občasné speciály se stávají součástí trvalé nabídky, kterou ze dvou až tří piv rozšiřujeme hned na osm," prozradil vrchní sládek Ostravaru Roman Richter s tím, že do stabilní nabídky bude vedle dvou zmíněných piv patřit také Mustang, Černá Barbora, Velvet a další tři nová piva, která pivovar postupně odhalí v průběhu roku.

NÁRODNÍ EXPANZE
U příležitosti kulatin přichází Ostravar i s novou marketingovou politikou skrytou za mottem „Nás nezkrotíte". Ta se projeví například v celonárodní distribuci piva. „Ostravar byl dlouhou dobu čistě regionální pivo, kterým sice svými hodnotami zůstane, ale rozhodli jsme se, že se s ním i kvůli zvýšení povědomí o značce vydáme i za hranice regionu do celé republiky," zmínila manažerka značky Ostravar Zuzana Cieciotková s tím, že pivovar připravuje otevření dalších dvou nových značkových hospod, takzvaných Ostravaren, a to v Opavě a Ostravě.

Zástupci pivovaru už také odhalili první hvězdy pro letošní 17. ročník Slavností pivovaru Ostravar, které se uskuteční 23. a 24. června. „V pátek v Rockovém nářezu vystoupí Horkýže Slíže a Tři sestry a sobota bude taková rodinnější, vystoupí Mňága a Žďorp a DJ Lipo," prozradila za Ostravar Pavla Ličková s tím, že další čtyři hvězdy pivovar představí začátkem května. V předprodeji už jsou první vstupenky.

Vozka, Střízlík, MotoBrouk. Nealko pivo se klasice nevyrovná, prodeje však rostou

Publikováno:před 27 dnyZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Více než dvacítka pivovarů v Česku už vyrábí nealkoholické pivo. A jeho spotřeba po propadu v roce 2012 opět roste. Loni se ho u nás prodalo 556 tisíc hektolitrů nebo 111,2 milionu půllitrů, meziročně o téměř dvě procenta více.

Zdejší trh se pomalu blíží k rekordu 581 tisíc hektolitrů z roku 2011. A to i přesto, že chutí se nealko pivo dosud nevyrovná klasické alkoholické variantě. Na druhé straně ale nejen mezi řidiči, ale i mezi sportovci nebo rekreačními cyklisty přibývá lidí, kterým nealkoholický pivní nápoj vyhovuje.

Za loňským nárůstem je podle zjištění pivovarů především lepší odbyt čepovaného nealka v hospodách a restauracích.

„V oblasti gastronomie podle čísel, která máme k dispozici, obliba nealko piva mírně narůstá. Na celkové konzumaci piva vypitého v gastronomii se nealko pivo podílí více než čtyřmi procenty. V maloobchodě jsou to necelá čtyři procenta a konzumace se v posledních letech drží zhruba na stejné úrovni,“ komentuje situaci na trhu Denisa Mylbachrová, manažerka značek ve společnosti Pivovary Staropramen.

„Co se týče obalů, stále vede vratná lahev, ale narůstá obliba plechovek, jako ostatně u většiny typů piva,“ dodala.

Radlery bez alkoholu
Právě Staropramen roste zejména díky rostoucí kategorii pivních mix ů, tedy kombinaci nealko piva s limonádou nebo ovocnými šťávami – v podstatě se jedná o nealko pivní radlery. Prodeje těch klasických, tedy mixů tradičního piva s limonádou a obsahem alkoholu kolem dvou procent, klesají. Nealko ochucená piva naopak rostou.

Staropramen uvedl svou první verzi Staropramen Cool Nealko na trh před rokem. Další hráči jako Heineken (se značkou Zlatopramen Radler NA – od roku 2013) nebo Bernard (například Free švestka – od roku 2009) mají ochucené verze nealko piv na trhu déle.

Platí to i pro Plzeňský Prazdroj, jehož Birell (v klasické světlé verzi) se vaří už od roku 1992 a dnes má i ochucené varianty. Právě Birell má absolutně největší podíl na českém nealkoholickém pivním trhu. Loni se prodalo podle informací LN přes 80 milionů čepovaných a lahvových půllitrů s touto značkou.

„V roce 2016 jsme prodali o více než 11 procent víc produktů značky Birell oproti roku 2015,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Pivovary většinou nezveřejňují objemy prodeje konkrétních značek, takže nelze sestavit žebříček prodejců podle velikosti nealko produkce. Podle některých informací je ale na druhém místě co do vyrobeného množství nealko piv protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz. Vaří nejen nealko Lobkowicz a místní nealko Platan, ale také privátní značky nealko piv pro obchodní řetězce.

Střízlivý vozka
Tomu, že nealko pivo má stále rostoucí tendenci, nasvědčuje i pestrost názvů. Nejedná se už zdaleka jen o suchý přípis „nealkoholické pivo“, „Free“ či označení NA, jinde zas třeba heslo „s čistou hlavou“.

Pivovarští vyrazili do boje o zákazníka i s českými názvy jako MotoBrouk (Pivovar Nová Paka), Vozka (Pivovar Svijany) nebo Střízlík, což je značka, kterou používají dva pivovary – březnický Herold a Pivovar Nymburk.

Nealkoholické pivo přesto tvoří půl milionem hektolitrů jen malý zlomek celkové domácí pivní spotřeby. Loňská čísla o českém trhu má Český svaz pivovarů a sladoven zveřejnit dnes, ale nebudou zřejmě výrazně vyšší než předloni, kdy se na domácím trhu prodalo 16,3 milionu hektolitrů všech piv.

Oslavte 200. narozeniny Františka Ringhoffera ve Velkopopovickém pivovaru

Publikováno:před 28 dnyZdroj:Proti šedi

V pátek 28. dubna 2017 se v pivovaru ve Velkých Popovicích bude slavit 200. výročí narození jeho zakladatele Františka Ringhoffera II. Pro návštěvníky budou připraveny prohlídky s názvem „O Řád barona Ringhoffera“ zaměřené na příběh zakladatele a návštěvníci mohou ochutnat pivo Ringhoffer uvařené speciálně pro tuto příležitost. Cestu do pivovaru usnadní Kozel bus, který bude jezdit zdarma mezi Velkými Popovicemi a stanicí metra Opatov. Více informací o této a dalších akcích naleznete na webových stránkách pivovaru - http://pivovar.kozel.cz/.
Rodina Ringhofferů patřila v 19. a 20. stoletím k nejúspěšnějším podnikatelům u nás. „Většina jejich podniků neměla štěstí a nedochovaly se do dnešních dnů. Na jejich místě stojí nákupní centra, silniční mosty a jiné vymoženosti moderní doby. Jediný z nich, který můžete stále navštívit, je Velkopopovický pivovar, jenž si i přes dynamický vývoj během 20. století dokázal zachovat romantický vzhled vesnického pivovaru,“ říká sládek Velkopopovického pivovaru Vojta Homolka. Zavítat na prohlídku popovického pivovaru můžete kdykoliv během roku. Výjimečnou příležitostí k návštěvě pivovaru je však pátek 28. dubna 2017, kdy se zde bude konat oslava 200. výročí narození zakladatele pivovaru Františka Ringhoffera II. Od 18:00 a 19:00 hodin budou probíhat speciální prohlídky s názvem „O Řád barona Ringhoffera“ zaměřené na příběh barona a jeho rodiny. Návštěvníci se mimo jiné mohou těšit také na ochutnávku speciální várky světlé třináctky nazvané jako výraz úcty po zakladateli – Ringhoffer, uvařené právě pro tuto příležitost a bude k dostání pouze v pivovaru. Kdo se nestihne vypravit do Velkých Popovic přesně v den narozenin Františka Ringhoffera, může si návštěvu naplánovat i v dalších dnech narozeninového víkendu (od 29. 4. do 1. 5.), kdy budou speciální prohlídky zahájeny vždy v 11:00, 13:00 a 15:00 hodin. Návštěvníci z Prahy mohou využít speciální Kozel bus, který je zdarma odveze ze stanice metra Opatov přímo do Velkých Popovic a zpět. Autobus bude odjíždět ze stání K+R, které se nachází přímo před výstupem ze stanice metra Opatov, a bude označen cedulí s nápisem „Pivovar Velké Popovice“. Z Opatova bude vyjíždět vždy hodinu před začátkem prohlídky a z Velkých Popovic vždy hodinu po jejím skončení.

Pivo si získává srdce Italů. Místní minipivovary lákají na nevšední chuťové zážitky

Publikováno:před 28 dnyZdroj:Rozhlas.czAutor:Filip Nerad

Boom minipivovarů nezažívá jenom Česká republika. Jako houby po dešti vyrůstají třeba také v Itálii, kterou si s pivem asi spojuje málokterý Čech. Na Apeninském poloostrově ale v současnosti už funguje na tisíc malých pivovarů a přibývají další.

Rukodělný mikropivovar Rebel's sídlí v nenápadném oranžovém stavení na okraji italské metropole a přídomky rukodělný a mikro nemá náhodou.

Čtyři kamarádi
„K plnění piva používáme tuhle malou lahvovačku,“ ukazuje mi při prohlídce pivovaru jeden z jeho zakladatelů Andrea Casini. „Každou láhev musíme ručně nasadit na tyhle kohouty. Na dalším přístroji ji potom zazátkujeme a nakonec ji na tomhle malém zařízení opatříme etiketou.“

Žádná automatika, doslova každé pivo tu projde jeho rukama. Andrea a tři jeho kamarádi před rokem opustili úřednická a manažerská místa, obleky vyměnili za trička a džíny a začali se živit svojí společnou vášní.

„Seznámili jsme se před sedmi lety a spojila nás láska k pivu. Pořídili jsme si tenkrát vybavení pro domácí vaření piva a začali jsme ho nejprve dělat podomácku,“ líčí podnikatelské začátky další ze čtveřice mladých pivovarníků, hlavní sládek Riccardo Di Profio.

„S našimi pivy jsme se přihlásili do mnoha soutěží a měli tam s nimi úspěch. Nabídli jsme je proto v římských hospodách a byli tam z nich nadšení.“

Zvířecí invaze
Úspěchy slavili hlavně se stouty a pivy IPA, a tak se rozhodli vybudovat řemeslný minipivovar, který se specializuje právě na exotičtější pivní styly. Čechy tolik milovaný ležák byste v jeho nabídce hledali marně.

„Vaříme piva, která nám nejvíc chutnají. A to jsou hlavně IPA,“ vysvětluje Riccardo. „U každého ale přidáváme něco speciálního, co ho odlišuje od všech ostatních,“ dodává.

Pivům dávají jména podle zvířat, která žijí na jejich zahradě. Nejprve vařili Papouščí invazi, protože jim tu po ránu na zahradě poletují zelení papoušci. Pak na zahradě narazili na hady, a tak vznikla Hadí invaze. Příští pivo bude prý nejspíš pojmenované po holubech, kteří bydlí pod střechou pivovaru.

Vaříme pivo poctivě a s láskou
Andrea s Riccardem přiznávají, že provozovat minipivovar v Itálii je hodně složité a znamená to nekonečný boj s byrokracií. Přesto tu malé pivovary zažívají obrovský rozkvět a jejich kreace se u Italů těší stále větší oblibě.

„V Itálii umíme ocenit řemeslnou poctivost – když se něco vyrobí rukama a s láskou. Ať už se to týká jídla, nebo vína. A tahle tradice se teď přenesla i na pivo,“ vysvětlují si svůj úspěch italští pivovarničtí rebelové.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978