Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Český pivovarnický sektor pod lupou

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Investičníweb.cz

Spotřeba piva v Česku se před rokem 2009 pohybovala nad úrovní 155 litrů na obyvatele ročně. V roce 2010 došlo k poklesu o více než 10 litrů na úroveň 145 litrů, kde se spotřeba ustálila až do současnosti. I tak zůstává Česká republika zemí, kde se vypije nejvíce piva na osobu na světě. Trendy v českém pivovarnictví přišel do studia Investičního webu přiblížit analytik Radek Novák z Knowledge Centre České spořitelny.

● Produkce piva v ČR zažila výrazný pokles (o 9 %) v roce 2010, z úrovně téměř 19,9 milionu hektolitrů na 18,1 milionu hektolitrů. Propad byl způsoben jednak zvýšením spotřební daně na pivo o třetinu (o asi 50 haléřů na jedno pivo), zvýšením DPH o procentní bod a také všeobecným útlumem spotřeby českých domácností v letech po ekonomické krizi.
● Postupně se mění podíl spotřeby piva podle jednotlivých obalů. Nadále sice dominují prodeje piva v lahvích (41 % prodaných piv) a v sudech (37 %), ale tyto kategorie klesají. S 12% podílem následují prodeje piva v PET lahvích (i když i ony loni meziročně poklesly). Naopak podíl piva prodávaného v plechovkách vzrostl v loňském roce o čtvrtinu na 7 %. Prodej piva z tanků dosáhl 3% podílu na celkovém prodeji piva v ČR.
● Export českého piva do zahraničí začal po poklesu způsobeném hospodářskou krizí v roce 2009 opět růst. Loni se zvýšil meziročně o 13 % na 4,1 milionu hektolitrů, což představovalo pětinu celkové produkce piva v ČR. V peněžním vyjádření bylo z ČR v roce 2015 vyvezeno pivo za 6,1 miliardy Kč, nejvíce do Německa (24 % z celkových exportů), na Slovensko (17 %) a do Polska (9 %).

Pivovar v Chodové Plané vaří speciální pivo s čerstvým chmelem

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:QAP.czChodovar

Vařit pivo s čerstvým zeleným chmelem, to se jen tak nevidí. V Chodové Plané toto pivo vaří každoročně. Přidávání čerstvého chmele, ráno nasbíraného na Žatecku, bylo mimořádnou událostí.

Bude z toho pivo Chodovar/Mr. Albi Zimní speciál... už teď v horkých letních dnech se ale vaří. A ne jen tak obyčejně. Do zimního speciálu v rodinném pivovaru v Chodové Plané totiž přidávají čerstvý chmel. Stala se z toho již každoroční tradice.

Chmel byl v úterý ráno sklizen na Žatecku a osobně ho do Chodovaru přivezl Jiří Vent z Chrámu chmele a piva Žatec, muž, který by o chmelu mohl vyprávět hodiny a hodiny.

"Dnes budeme svědky dovaření speciálního vánočního ležáku, z kterého vznikne 100 roztomilých padesátilitrových soudků pro restaurace tady v pivovaru a pro vybrané restaurace, které se nejrychleji přihlásí," vysvětluje u varny obchodní ředitel pivovaru Chodovar Jiří Plevka.

Po třinácté hodině zamíří zelený chmel s mimořádnou vůní do varny. Na přípravě se podílí všichni pozvaní hosté. Starostky a starostové z okolních obcí, sladmistrová pivovaru Marta Štěpánková, vedoucí laboratoře Yvona Plevková, dokonce i novináři a ostatní hosté. Ještě před tím ho ale požehná místní farář Jaroslav Šašek.

Po požehnání se jde na věc. Chmel je připravený a nesmí se otálet. Vždyť přidávat při vaření piva čerstvý chmel není vůbec jednoduché. "Nebývá v Čechách obvyklé, že by se pivo chmelilo čerstvým chmelem. Pokud ale máte v pivovaru odvážného a kreativního sládka a spolupracujete s chmelařem, který má velké srdce, můžete se pokusit takový čertsvý chmel rychle dopravit do pivovaru a přidat do právě vařeného piva ve varně," vysvětuje Jiří Plevka.

Odborník na chmel ho přirovnává ke koření. "Tahle šištička je vlastně kořením piva," ukazuje čerstvý chmel všem přítomným Jiří Vent a dodává: "Po sklizni se chmel musí do čtyř, pěti hodin usušit, jinak se zapaří a může se vyhodit. A příležitost uvařit pivo z čerstvého chmele je vlastně jen jednou za rok. Rozdíl je asi takový jako když vaříte polévku s čerstvým kořením a usušeným kořením."

Nejdříve se chmel musí přendat do speciálního pytle. Až pak zamíří do varny. 13o Zimní speciál se bude díky použití čerstvého hlávkového chmele "Žateckého červeňáku" honosit mimo skvělé chuti i výrazným aroma. A letos možná ještě větším než obvykle. Chmel, který Jiří Vent letos přivezl ze Žatecka, byl ještě voňavější než jindy. Podle něj se totiž jednou za čas povede, že v některých oblastech je chmel ještě lepší a vonavější než v okolí. Kde byl ale nasbírán chmel pro vánoční speciál Chodovaru prozradit nechtěl.

Tak se těšte na aromatický vánoční speciál Mr. Albi! Na zdraví!

Pivovar Zubr začíná distribuovat jablečný cider Royal Dog

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:První zprávyZubr

Na český trh vstupuje nová značka cideru Royal Dog, jehož chuť byla speciálně vyladěna pro české spotřebitele. Jablečný cider Royal Dog vzniká ve spolupráci s moravskými sadaři, kteří pro cider vybrali ty nejlepší odrůdy jablek. Ty cideru dodávají jedinečnou a šťavnatou chuť.

„Recepturu a správnou kombinaci jablečných odrůd jsme testovali několik měsíců, abychom spotřebitelům nabídli originální nápoj, který zaujme hned po prvním napití. Cidery stále stoupají na popularitě, obzvláště mezi mladšími spotřebiteli, a my věříme, že jsme se jim s naším ciderem Royal Dog trefili do chuti. Přesto, že cidery jsou na českém trhu stále ještě novinkou, už nyní je jasné, že si našly své stálé místo,“ říká Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr, který ciderRoyal Dog uvádí na trh.

Cider Royal Dog vzniká ve spolupráci s tradiční českou firmou Ovexim, která se zabývá zpracováním moravských jablek a vyrábí z nich jablečné šťávy, jablečná vína a další produkty. Průzračný, zlatavý a jemně perlivý nápoj, jehož výroba probíhá řízeným kvašením jablečného moštu, obsahuje 4,5 % alkoholu, podává se ledově vychlazený, zbavuje žízně, přináší osvěžení a hodí se ke každému jídlu. Je navíc bez přidaných barviv a sladidel.

„Cider Royal Dog je v tuto chvíli dostupný v netradičních plechovkách o objemu 440 ml, ale do budoucna plánujeme, že bude stáčen i do sudů,“ doplňuje Tomáš Pluháček. K dostání je nyní v provozovnách, kde se čepují piva Zubr, Holba a Litovel, v pivovarských prodejnách příslušných pivovarů a postupně se také rozšiřuje do maloobchodní sítě.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí holdingu PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa A a Regionální potravina a známky CHZO "České pivo". Nejprodávanějším pivem z produkce je 11° ležák Zubr Grand. Pivovar získal absolutní vítězství v degustační soutěži Zlatý pohár PIVEX 2016 (Zubr Premium); 1. místo v kategorii ležáků (Zubr Premium), 1. a 2. místo v kategorii výčepních piv (Zubr Gold; Zubr Classic) a 3. místo v kategorii tmavých piv (Zubr Classic tmavý). V soutěži České pivo 2015 zvítězil v kategorii světlé ležáky (Zubr Premium) a druhá místa ve svých kategoriích získala piva Zubr Grand, Zubr Classic a Zubr Classic tmavý.

Do Plzně za pivními velikány i za speciály s příchutí vanilky nebo cannabis

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Hospodářské Noviny

● Pivo plzeňského typu uvařil v roce 1842 bavorský sládek Josef Groll.
● Nejen v západočeské metropoli stoupá popularita takzvané pivní turistiky.
● Pivní stezky spojují degustaci místních piv s lokální kuchyní a zajímavými turistickými cíli.

Že jsou Češi národem pivařů, není žádná novinka. První zmínky o výrobě piva na našem území pocházejí už z roku 993, kdy jej začali v Břevnovském klášteře vařit benediktini. Pivo, jak ho známe dnes, uvařil v roce 1842 bavorský sládek Josef Groll a tak započala tradice piva tzv. plzeňského typu.

Po jeho stopách se vydávají turisté jak jinak než do Plzně, české a dost možná i evropské pivní Mekky. Ochutnávku piva přímo od zdroje jde ale spojit i s dalšími aktivitami – výletem po okolí, návštěvou památek a poznáváním lokální kuchyně. To je smysl tzv. pivních stezek, které protínají celou republiku a nejčastěji se nacházejí v okolí známých pivovarů, jako jsou kromě Plzeňského Prazdroje třeba Svijany, Nová Paka, Černá hora nebo Primátor Náchod.

"Pivní turistika začala vznikat samovolně. Vzpomínám si, když jsme s přáteli pravidelně jezdili pod stan s cílem navštívit co nejvíce pivovarů v dané lokalitě. Myslím, že na základě takových spontánních návštěv se začaly pivní stezky formovat," popisuje Jaromír Fiala z Českého svazu pivovarů a sladoven.

Právě v okolí západočeské metropole je pivní turistika velmi populární. V knižní publikaci Pivní stezky Plzeňským krajem, která je mapuje, jich je uvedeno hned šest a některé z nich jsou dlouhé i desítky kilometrů. Asi ta nejznámější začíná přímo u plzeňského velikána a dalšími zastávkami jsou malé pivovary, jež ale rozhodně stojí za pozornost.

Po vstupu do Plzeňského Prazdroje jako by se člověk ocitl v jiném městě. Aby ne, když se nachází za historickou branou největšího pivovarského areálu u nás. Právě odtud pocházejí značky Pilsner Urquell a Gambrinus a člověk má možnost plzeňské pivo nejen ochutnat přímo od zdroje, ale také nahlédnout, kde a jak ve vaří, protože součástí prohlídky je návštěva obou pivovarů.

Turisté si prohlédnou expozice používaných surovin, historické i současné slévárny, moderní stáčírny a v prastarých sklepech dostanou nefiltrované pivo přímo z dubových sudů. Podívají se do výrobních provozů a v interaktivní Gambrinus aréně na ně čeká škola čepování a péče o pivo.

Poté se vydají na opačnou stranu od centra, do malého pivovaru U Pašáka, kde se pivo vaří od roku 2010. Co ale může návštěvníky zaujmout, je měděná varna v místní restauraci, kde se z přírodních surovin a původních receptur vyrábí silněji nachmelený světlý a polotmavý Pašák.

Trasa pokračuje v Pivovaru Groll, který je pojmenovaný po onom bavorském sládkovi. I tady se pivo vyrábí tradičním způsobem, navíc interiér restaurace je zařízen ve stylu 30. let 20. století. Místní stálicí je světlá nebo polotmavá jedenáctka Lotr a jednou do roka mohou zákazníci ochutnat vánoční speciál s karamelovým aromatem.

Vlastní jemně nepasterizovaní a jemně filtrované pivo vyrábějí i v pivovárku v restauraci U Rytíře Lochoty v severní části města. Celá procházka je završena návštěvou pivovaru Purkmistr, který se ovšem nachází úplně opačným směrem. To však dává turistům možnost poznat Evropské hlavní město kultury 2015 o něco blíž – v historickém centru se například nachází monumentální gotická katedrála s nejvyšší kostelní věží v Česku, druhá největší synagoga v Evropě nebo nespočet muzeí včetně toho pivovarského.

Historií dýchá i Pivovarský dvůr Purkmistr, kde byla krčma už na počátku 17. století. Kromě klasických dvanáctistupňových ležáků, z nichž některé jsou cítit po kávě či karamelu, mají v nabídce opravdové speciály od borůvkových přes medové, vanilkové, fíkové až po cannabis.

V tradiční plzeňské kuchyni nesmí chybět králík s nádivkou, uzený řízek nebo zelný knedlík. A že se pivo skvěle hodí i pro samotnou přípravu jídel, dokazuje pivní polévka s vejcem a kmínem či smažená jablka se skořicí v pivním těstíčku.

Richard Krajčo je tváří Ostravaru. Pivovar vsadil na nezkrotnost

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Marketing&MediaAutor:Filip RožánekOstravar

Frontman kapely Kryštof se objevil ve vůbec prvním reklamním videu ostravského pivovaru.

Brněnská komunikační agentura Aetna připravila novou kampaň na pivovar Ostravar se sloganem „Nás nezkrotíte“. Hlavními motivy jsou kromě načepovaného piva především vzpínající se kůň a industriální černo-červená kombinace. Tváří pivovaru se stal zpěvák a herec Richard Krajčo.

„Ostravar odjakživa vařil pivo pro Ostravsko a jeho značku zná v regionu opravdu každý. V posledních letech se ale mladým lidem pomalu vytrácely hodnoty, které značka v regionu reprezentuje. Proto bylo potřeba odvyprávět příběh Ostravaru znovu a jejich jazykem,“ zdůvodňuje agentura novou kampaň.

Brněnská Aetna se přípravy nové komunikace ujala po vítězství v únorovém tendru. „Od začátku jsme cítili, že ‚Nás nezkrotíte‛ je silné heslo, které v sobě nese podstatu specifik regionu, staví na jeho jinakosti a je silně patriotické,“ uvedla brand manažerka Ostravaru Zuzana Cieciotková. „Ostrava je prostě jiná, je osobitá, nepoddajná a má spíš vnitřní kouzlo, než že by se potřebovala předvádět světu. Inspirovali jsme se vzpínajícím koněm v logu pivovaru Ostravar a rozhodli se vsadit na nezkrotnost,“ souhlasí Michal Rožek z Aetny.

Značka chce proto „překvapovat kreativou i netradičně pojatými formáty, stejně jako oživovat městské prostory v Ostravě, aktivovat místní lidi a oslavovat jinakost i neústupný životní postoj“. V příštích měsících pak pivovar kompletně promění všechny svoje materiály a výrazně bude do komunikace investovat příští rok, kdy oslaví 120 let od svého založení.

Richard Krajčo, frontman kapely Kryštof, se objevuje nejen na vizuálech, ale také v reklamním videu režisérky Karin Babinské, které vzniklo v produkci Film United. Je to historicky vůbec poprvé, kdy má Ostravar svůj videospot.

Od začátku září pak zaváděcí kampaň doprovodí billboardy a bigboardy, PR podpora, upoutávky v kinech, on-line bannery a nově pojatá BTL komunikace.

Redesignem prošly také webové stránky pivovaru pod vedením agentury Newcast. Digitální kampaň připravila agentura Etnetera Motion a PR aktivity zajistila agentura Walker & Lambert.

Nižší daň na pivo. Ne, na potraviny. Volby podněcují politickou daňovou tvořivost

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Novinky.cz

Když před pár lety zvyšoval kabinet premiéra Petra Nečase (ODS) kvůli ekonomické krizi a přes odpor levicové opozice sazby DPH na konečných 15 a 21 procent, počítal od roku 2016 s jejich sjednocením na úrovni 17,5 procenta. Nynější vláda je vzala za své a doplnila k nim druhou sníženou sazbu ve výši 10 procent. Rok před volbami nicméně politici začínají hovořit o další úpravě daňového systému.

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) hodlá ve středu koaliční radě znovu předložit návrh na snížení DPH na točené pivo. A to i přesto, že koaliční partneři podobný nápad již letos jednou odložili.

„Chceme znovu zkusit navrhnout našim partnerům snížení DPH u točeného piva z 21 procent tentokrát na 15, předtím jsme navrhovali deset. Myslím si, že těch 15 by taky pomohlo provozovatelům, kteří mají jen hospody, kde točí jen pivo,” řekl v pondělí Babiš.

Z 15 na 10 procent, uvažuje Babiš
V delším časovém horizontu by se nebránil ani dalším změnám DPH, byť návrat na úroveň před rok 2012 není podle něj na pořadu dne.

„Sazby před zavedením daňového balíčku vlády Petra Nečase byly 10 a 20 procent. Pokud bychom se k nim vrátili, znamenalo by to výpadek příjmů státního rozpočtu ve výši asi 40 miliard korun,” připomněl Babiš.

„Já však zvažuji jako jednu z možností v příštím volebním období při vyrovnaném rozpočtu zavedení jedné snížené sazby, a to ve výši 10 procent místo nynějších 15. To by však znamenalo najít 30 miliard korun navíc, protože přesně takový by to znamenalo výpadek příjmů,” dodal ministr v reakci na dotaz, zda neuvažuje o vrácení sazeb na předkrizovou úroveň.

Jen sliby, namítá Sobotka
Ministrovy plány, jakkoliv směřované do budoucna a podmíněné vyrovnaným rozpočtem, nesdílí šéf ČSSD a premiér současné koaliční vlády Bohuslav Sobotka.

„Tyhle obecné sliby nemají v situaci, kdy máme příští rok deficit 60 miliard, žádný význam,” sdělil Novinkám.

„ČSSD navrhuje snížení DPH u základních potravin na 10 procent, a to co nejdříve. Vidíme to jako důležitější než snižovat DPH na pivo,” uvedl v reakci na Babišovu opětovnou snahu vyjít vstříc hospodským.

„Nejpozději od roku 2019 pak chceme do snížené DPH všechny potraviny,” dodal premiér.

Radegast den už tuto sobotu v Nošovicích

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Regiony24.czAutor:Bc. Barbora ŽembováRadegast

Už tuto sobotu 3. září vypukne v Nošovicích oslava místního piva, Radegast den. Podtitul letošního čtrnáctého ročníku „Velká škola čepování“ napovídá, že letos půjde hlavně o dobře načepované pivo. Návštěvníci jej budou moci nejen od mistrů výčepních vychutnávat, ale také se jej sami naučit čepovat. K dobrému pivu zahraje Divokej Bill, MIG 21, Horkýže Slíže a další. Do Nošovic pojedou z Ostravy a Frýdku-Místku speciální vlaky a autobusy. Vstup je tradičně zdarma.

Dokonalou chuť má pivo pouze v případě, že je správně načepované. „Náš pivovar dlouhodobě pracuje na tom, aby se hodspodští o pivo dobře starali a správně ho čepovali. Zároveň chceme, aby lidé dobře načepované pivo dokázali poznat. Proto bude na Radegast dni probíhat Velká škola čepování, kterou povedou mistři výčepní. Každý si bude moct čepování zkusit a na vlastní kůži se přesvědčit, že sládek pivo vaří, ale hospodský, totiž správné čepování, ho dělá,“ láká ředitel pivovaru Radegast Ivo Kaňák. Nošovičtí sládci uvařili pro Radegast den Ryze Hořkou 12, Radegast Nefiltrovaný a desítku Original.

Program na pódiu vypukne v Nošovicích v 11:30 vystoupením vycházející hvězdy Davida Stypky, po kterém se představí další hvězdy jako Divokej Bill, MIG 21, Horkýže Slíže, Citron s Tanjou a další.

Novinkou letošního ročníku bude představení projektů pro zlepšení života v regionu, které Radegast podporuje. Návštěvníci budou mít možnost hlasovat o tom, který projekt v rámci programu Radegat lidem získá od pivovaru dodatečnou finanční podporu.

Chlapi budou moci porovnat své schopnosti v Radegast Adrenalin parku. Na své si přijdou i hokejoví fanoušci. Od 15:00 bude probíhat autogramiáda hráčů moravských hokejových klubů, mezi kterými nebudou chybět i extraligoví hráči. Otevřena bude prohlídková trasa pivovarem.

Do Nošovic a zpět pojede speciální vlak z Ostravy. Další soupravy zamíří do pivovaru z Frýdku-Místku, odkud pojedou i autobusy. Jízdní řády jsou uvedeny na www.radegast.cz. Pro návštěvníky jedoucí autem bude k dispozici parkoviště u automobilky Hyundai, z něj bude zajištěna zdarma kyvadlová doprava k bráně areálu.

Budvar vyhrál poslední zásadní spor. Značku Budweiser udržel i v Itálii

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Martin BenešBudvar

Budějovický Budvar vyhrál v Itálii dvě právní bitvy o značku Budweiser. Další průlomová vítězství národního podniku se už nečekají, spory v drtivé většině zásadních zemí jsou vyřešeny.

Pivovar Budějovický Budvar odvrátil další pokusy o zrušení ochranných známek Budweiser. Konkurenční společnosti se snažily zvrátit předešlá pro ně nepříznivá rozhodnutí soudů v Itálii, kde je trh pro pivovary velmi významný.

Případy se táhly od roku 2001, respektive 2002. Společnost Anheuser-Busch InBev (ABI) neuspěla se svou žalobou z roku 2002, která požadovala prohlášení neplatnosti tří ochranných známek Budějovického Budvaru.

Odvolací soud nyní návrh ABI zamítl. Italský Nejvyšší soud pak v kauze zahájené v roce 2001 rozhodl ve prospěch Budvaru a zamítl všechny požadavky společnosti Birra Peroni Industriale, která tehdy dovážela pivo ABI do Itálie.

„Vyhráli jsme dva důležité soudní procesy, ve kterých konkurenční společnosti chtěly zrušit některé z našich ochranných známek v Itálii. To by samozřejmě zkomplikovalo prodej piva značky Budweiser Budvar v zemi s velkým obchodním potenciálem,“ potvrdila právnička Budvaru Helena Votřelová.

Právní bitvy mají přitom tvrdý dopad na prodeje piva. Budvar mohl mezi lety 2002 a 2004 prodávat v Itálii pouze pod značkou Czechvar. Což je název, který pivovar používá na obou amerických kontinentech. Do roku 2013 pak bylo budějovické pivo k dostání pod značkou Budějovický Budvar.

Přiznání značky znamenalo nárůst o desítky procent
Přestože to vypadá jako drobný detail, potenciál slova Budweiser ukázal až přelomový rozsudek z roku 2013, který umožnil používat spojení Budweiser jenom Budvaru.

„Opětovné získání značky Budweiser v Itálii mělo jednoznačně pozitivní vliv na vývoj našeho obchodu. Objem prodeje ve srovnání s rokem 2013 se během dvou let zvýšil o 29 procent,“ poukázal mluvčí pivovaru Petr Samec.

Pozitivní vývoj současné rozsudky ještě podtrhnou, protože pro importéry a jejich obchodní partnery přinášejí právní jistotu. Potenciál růstu v Itálii je pro Budvar velmi vysoký.

„Přes dynamický nárůst objemu byla Itálie v roce 2015 na 12. místě mezi našimi exportními trhy. Růst pokračuje i letos,“ doplnil Samec.

ABI nemůže značku Budweiser používat téměř v 70 zemích
V Itálii navíc běží ještě další soudní spor. Tentokrát se Budvar nebrání, ale jde do útoku - žádá náhradu škody za znemožněné užívání ochranné známky Budweiser Budvar před rokem 2013.

ABI nemůže značku Budweiser používat téměř v 70 zemích světa.

„Pro nás je hlavní fakt, že máme výhradní práva ke značce Budweiser ve většině evropských států s velkým obchodním potenciálem, jako je Švýcarsko, Německo, Rakousko, Polsko, Francie, Itálie, Rusko, Slovensko,“ vypočítal Samec.

Stále je však o co bojovat. „Spory se teď přesunuly na Blízký východ a do Afriky,“ dodal. Jsou to trhy, které sice pivovar nespasí, ale mohou být perspektivní, protože světový pivní trh se rychle vyvíjí. Budvar má dobré výsledky ve Vietnamu či Ázerbájdžánu.

„Není to jen o prodeji, ale i o tom, že rozšiřujeme duševní vlastnictví, protože tam máme registrace na značku Budweiser Budvar,“ nastínil dříve obchodní ředitel Budvaru Robert Chrt.

Nový pivovar Na Čtyřce: Mimořádný projekt, který navazuje na významnou tradici

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:Město PelhřimovAutor:Alexandra KnapováNa Čtyrce

V sobotu 27. sprna byl v Pelhřimově požehnán nový Pivovar Na Čtyřce, který je součástí stejnojmenné restaurace na Masarykově náměstí. Firma Adélka, které pivovar i restaurace patří, uspořádala při této příležitosti na malebném pivovarském dvoře slavnostní setkání, kterého se zúčastnili starosta města Pelhřimova František Kučera, poslanec Josef Kott, členka rady města Ivana Kociánová a dále zaměstnanci a přátelé firmy. Starosta František Kučera ve svém krátkém projevu vysoce ocenil práci a mimořádné úsilí Ladislava Teislera i celé firmy Adélka, díky kterému se podařilo v uplynulých letech pivovar vybudovat.

„Tady se před dlouhými roky pivo vařilo, ten dům měl právo várečné. A po několika stoletích se to vaření piva vrací zpět,“ řekl starosta města. Ten mimo jiné připomněl, že podle záměrů Ladislava Teislera by měly k pivovaru v budoucnu přibýt ještě další provozovny s regionálními produkty z Vysočiny. „Jedná se o mimořádný projekt, který bude mít velký význam nejen pro občany města, ale i pro turisty a pro celkové zvýšení atraktivity města,“ zdůraznil starosta. Po slavnostním obřadu, který provedl kněz Gabriel Jozef Labuda, pak starosta František Kučera osobně, společně se sládkem nového pivovaru Milanem Štěpáníkem, narazil soudek čerstvě požehnaného piva.

Jak prozradil Ladislav Teisler, na „čtyřce“ se vařilo pivo už kolem 14. století. Potvrdila to i skutečnost, že při historicko-geologickém průzkumu se zde našly dobové kvasné kádě. „Pivo tady má svoji hodnotu a historii a já bych byl rád, kdyby ten dobrý duch se sem vrátil, protože to naši předkové určitě dělali s láskou,“ řekl mimo jiné Ladislav Teisler. „Přeji všem, do to pivo budou pít, aby je z něj nebolela hlava a aby ho pili vždy ke svému štěstí,“ řekl Ladislav Teisler, který poděkoval všem, kteří se na vybudování nového pivovaru podíleli.

Pivovar „Na Čtyřce“ má kapacitu 2500 hektolitrů ročně a vaří se v něm čtyři druhy piva: Pelhřimovská 10°, Novorychnovské polotmavé 11°, Svatojakubský ležák a tmavý Bavorský ležák. Generálním dodavatelem technologie jsou Pacovské strojírny a. s. (př)

Bude točené pivo levnější? Babiš opět předloží koalici návrh na snížení DPH

Publikováno:před 9 měsíciZdroj:EuroZprávy.czAutor:ČTK

Ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš se nechce vzdát svého plánu na snížení DPH u točeného piva z 21 na 15 procent. Návrh ve středu opět předloží koaliční radě. Sníženou sazbu na pivo mají v EU například Rumunsko nebo Chorvatsko.

"Chceme znovu zkusit navrhnout našim partnerům snížení DPH u točeného piva z 21 procent tentokrát na 15, předtím jsme navrhovali deset. Myslím si, že těch 15 by taky pomohlo provozovatelům, kteří mají jen hospody, kde točí jen pivo," řekl novinářům Babiš.

Koalice bude podle něj diskutovat také o návrhu na rozšíření slevy na dani na manželku či manžela a dítě u podnikatelů, kteří využívají výdajové paušály. Paušály by ale podle Babiše měly být zastropovány částkou milion korun. Se spojováním rozšíření daňové slevy a zastropování paušálů nesouhlasí šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček.

Babiš už letos v lednu navrhoval nižší DPH u točeného piva a zdůvodňoval to podporou restauračních služeb kvůli vyšším nákladům v souvislosti s EET.

ČSSD následně navrhla převést do desetiprocentní sazby základní potraviny. KDU-ČSL byla proti změnám v DPH. Pravicová opozice tehdy uvedla, že Babišův záměr je populismus.

Česko má tři sazby DPH. Základní je 21 procent. Snížená sazba činí 15 procent a je určena například na potraviny, nealkoholické nápoje, vodné a stočné, teplo, městskou dopravu a ubytovací služby. Druhá snížená sazba je deset procent.

První dvě sazby platí od roku 2013, druhá snížená sazba od roku 2015. Nejnižší sazba se uplatňuje na dětskou výživu, léky, knihy a suroviny určené k výrobě potravin pro lidi s celiakií a fenylketonurií.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978