Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Glosa: Aby nám japonský Prazdroj nezhořkl

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Jiří Pšenička

Tak je to pravda. Plzeňský Prazdroj společně s některými dalšími středoevropskými pivovary bude mít nového majitele. Největší japonský pivovar Asahi. Je to zpráva dobrá či špatná? Určitě se není třeba bát, že by Japonci chtěli našemu pivu ublížit. Vždy k němu měli velmi dobrý vztah, stejně jako k českému chmelu, jehož jsou tradičními odběrateli.

Otázkou je, jak moc našim pivovarům Asiaté prospějí. Nebylo by nic potěšujícího, kdyby třeba značku Pilsner Urquell začali vařit mimo Plzeň, jako se to stalo v minulých letech, kdy se „plzeňské" licenčně vyrábělo i v polském pivovaru Tychy.

Tuto praxi koncern SABMiller - dosavadní vlastník Prazdroje - v roce 2011 nakonec ukončil. Asi pochopil, že podstatná část konzumentů (nejen českých) bere toto jako podvod. Stejně jako když se v Polsku vyrábí tradiční české piškoty Opavia, praží káva Jihlavanka nebo nechává zrát Sedlčanský Hermelín.

Japonci, Američané, Nizozemci, Číňani. Většinu pivovarů vlastní zahraniční firmy

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:ČTK

Češi se stále drží v čele světového žebříčku v pití piva. Přesto téměř všechny velké české pivovary mají zahraničního vlastníka. Jedině Budějovický Budvar má českého vlastníka a tím je stát.

Největším výrobcem piva v České republice je společnost Plzeňský Prazdroj, a. s. Pivo vaří v Plzni, (Plzeňský Prazdroj a Gambrinus), Nošovicích (Radegast) a ve Velkých Popovicích (Velkopopovický Kozel). V loňském roce prodala společnost 10 milionů hektolitrů piva v Česku i zahraničí.

Vlastníkem byla druhá největší světová pivovarnická skupina SABMiller. Ta ale musela prodat své pivovary v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku, aby americký pivovar Anheuser-Busch InBev mohl SABMiller převzít. V úterý japonský pivovar Asahi Group Holdings oznámil, že kupuje všechny pivovary ve zmiňovaných zemích včetně společnosti Plzeňský Prazdroj.

Pivovary Staropramen, a. s., patří do severoamerické pivovarnické skupiny Molson Coors a jsou druhým největším prodejcem piva v České republice. Provozuje hlavně pivovary v Praze na Smíchově (hlavně Staropramen a Braník) a ostravský Ostravar (Ostravar). Prodal v loňském roce 3,12 milionu hektolitrů piva.

Lobkowicz patří Číňanům

Třetí největší pivovarnickou společnost v Česku Heineken Česká republika, a. s., vlastní třetí největší pivovarnická skupina na světě Heineken International B.V z Nizozemska. Společnost vlastní Pivovar Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno na Ústecku. Mimo jiné vyrábí značky Krušovice, Zlatopramen, Starobrno, Březňák. Heineken prodal v loňském roce 2,3 milionu hektolitrů piva a ciderů. Nejprodávanější byly Krušovice.

Budějovický Budvar, s. p., je stále v majetku státu, na konci roku v něm skončí dlouholetý ředitel Jiří Boček. Společnost prodala v roce 2015 1,6 milionu hektolitrů piva, což ji řadí na čtvrté místo.

Nového majitele má od loňského září také pátý největší producent piva Pivovary Lobkowicz Group, a. s. Nově vlastní 79,4 procenta společnosti firma Lapasan. Většinu v této firmě vlastní čínská investiční skupina CEFC. Do skupiny Lobkowicz patří pivovary Černá Hora, Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Klášter, Vysoký Chlumec a Rychtář. V roce 2014 skupina prodala 894 tisíc hektolitrů piva, za loňský rok výsledky nezveřejnila.

Připravujeme stavbu Minipivovaru

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Bouda MámaPecký pivovar

Plzeňské pivo, které čepujeme v hotelové restauraci a pizzerii, je špičkou ve světě i u nás. Přesto jsme se rozhodli...

... vařit vlastní pivo. Vedle pizzerie ve svahu postavíme minipivovar se vším všudy, co k tomu patří. A chceme vařit pivo tradičním českým způsobem a to v nejvyšší kvalitě. Žádné urychlovací metody ležení piva v tancích, ale poctivých 6 týdnů. Žádné náhražky chmelů, ale poctivý český chmel a slad. Žádné filtrování a pasterizace. Žádné ředění 12°piva vodou k dosažení 10° piva atp. Jen kvalitní pivo. Zároveň bude u pivnice v budově pivovaru vybudována menší kuchyně se specializací na grilování, uzení a pečení. Zkrátka samé dobroty, jaké k pivu patří. Samozřejmostí budou exkurze a ochutnávky našich piv s prohlídkou provozu a doprovodným výkladem. Součástí budou také klasické pivní lázně s dřevěnou vířivou vanou, odpočívárnou pro příjemnou relaxaci s doprovodnými léčivými účinky.

Co byste měli vědět o japonské firmě Asahi, která koupila Plzeňský Prazdroj?

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:info.czAutor:Michaela Kratochvílová

Z boje o skupinu středoevropských pivovarů postupně odpadávala jedna společnost za druhou, až zbyla pouze japonská skupina Asahi. Její nabídku v hodnotě zhruba 200 miliard korun nikdo nepřekonal a plzeňský pivovar tak mění vlastníka. V jaké se ocitl společnosti?

Japonská jednička mezi výrobci piv si připsala další cennou akvizici. Hodnotu značky Pilsner Urquell v Japonsku dobře znají. List Nikkei, který přinesl informaci o tom, že se odkup uskutečnil, upozornil mezi šesticí pivovarů, kterých se prodej týkal, právě na českého producenta.

Firma Asahi sídlící v Ósace má za sebou 127 let dlouhou historii, kdy se vypracovala mezi trojici největších výrobců piva v zemi. Časem nechala konkurenty Kirin Beer a Suntory za zády a drží si od roku 2014 čelní pozici.

Zlom v produkci Asahi přišel v 80. letech 20. století. Do té doby pivovar sázel na výrobu ležáku Asahi Gold, který sládci poprvé uvařili v roce 1957. O třicet let později vznikla dvanáctka Asahi Super Dry, která zajistila firmě velký úspěch a do dneška je vlajkovou lodí koncernu v zemi vycházejícího slunce.

Zajímavostí je, že se do originálních japonských piv přidává také rýžový extrakt, přesto ze srovnání chutí vyšla jako nejpodobnější těm tuzemským. Asahi Super Dry se ostatně vaří v pražském Braníku. Tamní pivovar koupili Japonci v minulosti spolu se značkou Staropramen.

Kromě šestice středoevropských pivovarů, které společnost Asahi odkoupila od koncernu SAB Miller, vlastní firma řadu dalších zajímavých značek po celém světě. V japonských rukou je například australský Schweppes, italský pivovar Peroni nebo také holandský Grolsch.

Japonský pivovar zaplatí za Prazdroj a další značky přes 7,3 miliardy eur

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Globe24.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek, které dohromady za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy Kč) koupí od společnosti SABMiller. Nákup východoevropských značek je pro pivovar Asahi největší akvizicí v jeho dosavadní historii, informovala dnes agentura Reuters.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany amerického pivovaru Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu. Kromě Plzeňského Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako je Peroni a Grolsch. Celkem za ně zaplatí 2,55 miliardy eur (68,9 miliardy Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Server IHNED.cz již v pondělí s odvoláním na zdroj Hospodářských novin blízký transakci informoval, že společnost Asahi předložila nejvyšší nabídku na východoevropské značky SABMilleru.

Server Lidovky.cz pak s odvoláním na zdroj Lidových novin blízký jednání uvedl, že ze hry o tyto značky vypadly investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu Kč) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Plzeňský Prazdroj kupují Japonci, za evropské pivovary dají 200 miliard

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonská pivovarnická společnost Asahi Group Holdings Ltd se dohodla s koncernem Anheuser-Bush (AB InBev) na koupi evropských pivovarů skupiny SABMiller včetně Plzeňského Prazdroje. Podle serveru deníku Nikkei Japonci zaplatí 900 miliard jenů (téměř 200 miliard korun). Společnost Asahi akvizici potvrdila v tiskovém prohlášení.

„Souhlas Evropské komise se sloučením společností SABMiller a AB InBev byl podmíněn závazkem AB InBev odprodat podniky SABMiller ve střední Evropě,“ sdělila Novinkám mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

„Dohoda mezi AB InBev a Asahi ještě podléhá schválení Asahi jakožto vhodného kupce Evropskou komisí a udělení antimonopolního souhlasu Evropskou komisí,“ dodala Němečková.

Asahi očekává dokončení odkupu pivovarů v první polovině roku 2017.

Anheuser-Bush dohodu potvrdil
Podle tiskového prohlášení se Japonci dohodli přímo se společností AB InBev, která má SABMiller převzít za sto miliard dolarů (2,5 biliónu korun). AB InBev se rozhodl pivovary prodat, aby kvůli převzetí SABMillera neměl potíže s regulačními orgány.

Dohodu s japonskou společností potvrdil i AB InBev, který uvedl částku 7,3 miliardy eur (zhruba 197 miliardy korun).

„Cílová společnost zahrnuje takové globální značky jako Pilsner Urquell, původní plzeňské pivo, které dosahuje nejvyšších podílů na trhu v České republice (zemi s nejvyšší spotřebou piva na hlavu), Slovenské republice, Polsku, Maďarsku a Rumunsku, což slibuje výraznou ziskovost,“ připomíná Asahi.

Japonci se kromě Plzeňského Prazdroje stanou majiteli polských značek Tyskie a Lech, slovenského Topvaru, maďarského Dreheru a rumunského Ursuse.

Pivovar Asahi kupuje Prazdroj a další značky za 200 miliard

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na koupi Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek společnosti SABMiller za 7,3 miliardy eur (téměř 200 miliard Kč). Oznámila to firma.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu.

Koupě východoevropských značek je doposud největší akvizicí pivovaru Asahi. Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Prazdroj kupují Japonci. Za pět evropských pivovarů dají 200 miliard

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:ČTKPrazdroj

V klání o Plzeňský Prazdroj je rozhodnuto. Novým majitelem se stane japonská pivovarnická skupina Asahi. Za Prazdroj a další čtyři evropské pivovary zaplatí téměř 200 miliard korun.

Oznámení převzetí o pěti středoevropských pivovarů patřících dosud do skupiny SABMiller zveřejnila skupina Asahi na svých webových stránkách. Vedle Prazdroje zahrnuje transakce aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Zaplatí celkem 7,3 miliardy eur.

Prodej aktivit SABMilleru v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku konkurenční skupinou Anheuser-Busch InBev. Aby mohla SABMiller převzít, musí se z rozhodnutí antimonopolních úřadů některých pivovarů zbavit.

Podle serveru Nikkei se pro Japonce jedná o největší pivovarnickou akvizici v zámoří. Původně se přitom mluvilo o částce kolem 117 miliard korun, cena pivovarů tedy v průběhu jednání významně narostla.

To byl zřejmě i důvod, proč z klání o Prazdroj vypadli další zájemci, mezi kterými byla například investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem. Podle Lidových novin byla nabídla Japonců pro ně příliš vysoká.

Asahi už dříve koupil za 69 milird korun jiné evropské značky Peroni a Grolsch. Ty rovněž spadaly pod SABMiller a jejich prodej byl podmínkou převzetí. To naznačovalo silný zájem Japonců o evropský trh, a Asahi byl proto v boji o Prazdroj považován za favorita.

Japonská pivovarnická jednička Asahi není v Česku úplným nováčkem. Skupina v minulosti pokukovala po pivovaru Staropramen, který však nakonec nekoupila. Smíchovský pivovar navíc vaří licenčně pro evropský trh značku Asahi Super Dry

PPF a J&T vypadly z boje o Prazdroj. Favority jsou Japonci

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrPrazdroj

Nejbohatší Čech se nejspíš nestane pánem českého piva. Skupiny PPF Petra Kellnera a J&T v čele s Patrikem Tkáčem podle informací LN vypadly z úzké skupiny zájemců o koupi Plzeňského Prazdroje a jeho sesterských středoevropských pivovarů.

Klíčovou ránu v soutěži zasadil konkurenční japonský pivovarnický gigant skupiny Asahi. „Ze hry o Prazdroj a další aktiva SABMilleru ve střední Evropě byli vyloučeni. Nabídka, se kterou přišla japonská skupina, byla vyšší a to rozhodlo,“ uvedl zdroj LN, který má blízko k jednání o prodeji Prazdroje.

Japonci dle informací LN nabídli částku přes 8 miliard euro. Informací o odpovídající částce v přepočtu 200 miliard korun přinesl i server iHNed.cz

Tuzemské skupiny se k situaci nevyjádřily. „Spekulace z trhu nekomentujeme,“ uvedla pouze mluvčí Kellnerovy PPF Zuzana Migdalová na dotaz LN, zda může informace potvrdit nebo vyvrátit.

Pivovarnický obchod desetiletí
Největší pivovarnický obchod poslední dekády se tak nejspíš obejde bez české účasti. Jedná se přitom o závratné částky. Největší pivovarnický koncern světa AB Inbev převzal letos (po loňské dohodě) dvojku světového trhu SABMiller, do které spadá mimo jiné také Prazdroj, maďarský pivovar Dreher, rumunský Ursus, polská Kompanija Piwowarska a slovenský Topvar.

Právě tahle aktiva ale nemůže kvůli významnému postavení na trhu a antimonopolním předpisům Evropské unie nový majitel převzít a musí je prodat. Už dříve se spekulovalo, že za celou středoevropskou skupinu pivovarů SABMilleru může AB Inbev inkasovat v přepočtu 135 až 190 miliard korun. Současná nabídka tak výrazně překonává očekávání analytiků.

‚Protikuřácký zákon ublíží hospodám, jestli jde o zdraví, ať zakáží kouřit všem a všude‘

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň se opřel do poslanci schváleného protikuřáckého zákona. „Jedná se o problematický zákon, který není protikuřácký, protože nepovede k omezení kouření, ale citelně poškodí podnikatele v pohostinství,“ říká Šuráň v rozhovoru.

LN: Proč vám zákaz kouření v hospodách tolik vadí?
Protože každý hospodský by měl mít možnost si vybrat, zda udělá provoz kuřácký nebo nekuřácký. Už teď se ukazuje, že nekuřácké hospody prosperují a rychle přibývají, takže proč nenechat výběr na vůli podnikatele. Nekuřáci mají kam jít. Ale tohle není nic jiného než zásadní zasahování do práv podnikatelů. Pokud se státu nelíbí kouření, tak ať ho zakáže všem a všude. Včetně výroby a distribuce. Jenže stát se chová alibisticky. O daně z toho škodlivého tabáku přijít nechce. Tak aspoň znepříjemní život těm, u kterých to státní pokladně zásadně neublíží. Ale ublíží to celému pohostinského oboru.

LN: Pro ten zmíněný úplný zákaz výroby, distribuce a prodeje cigaret byste byl?
Tomu bych rozuměl. Pokud to všichni ti ochránci zdraví kuřáků a nekuřáků myslí vážně, byl by úplný zákaz jediné smysluplné řešení. Selektovat, že u někoho kouření zakážeme a jinde třeba ne, je nefér. Například ten, kdo má k dispozici u hospody zahrádku, má výhodu. Tam se kouřit bude moct. Kdo ji nemá, přijde o zákazníky. Kam až takovéhle selektování podnikatelů půjde?

LN: Může mít plošný zákaz kouření ve vyjmenovaných prostorech vliv na spotřebu cigaret a tedy i výběr daní?
To lze těžko v tuhle chvíli soudit. Osobně si myslím, že jak kde. Ale vcelku se spotřeba cigaret výrazně nesníží. Vidím to třeba na příkladu Irska. Holt všichni chodí kouřit ven, ale kouřit nepřestali. Takže asi ani na té vybrané dani se zákaz kouření viditelně neprojeví.

LN: Současný stav hospodským vyhovuje. Proč?
Protože dává možnost poskytovat službu všem skupinám zákazníků. Jak nekuřákům, tak kuřákům. A záleží už na hospodském, která skupina zákazníků je pro něj lukrativnější. V Praze už rychle ubývá hospod a restaurací, kde se může kouřit. A opačně, na vsi je zas kouření žádanější. Zasahovat do toho z moci úřední je neštěstí.

LN: Projeví se to nějak i na odbytu piva v Česku?
Samo o sobě jen zčásti. Bude to další z vlivů, které už několik let táhnou dolů trh, počínaje zvýšením spotřební daně v roce 2010.

LN: Co jiného ještě negativně na prodej piva působí?
Celý soubor byrokratických opatření, se kterými stát přišel v poslední době. V první řadě EET, kvůli které skončí stovky hospod a pivovary tím přijdou o odběratele. Další komplikací je lednové zavedení kontrolního hlášení, majitelé těch nejmenších hospod na podobné měsíční reporty o všech přijatých a odeslaných fakturách nemají aparát. A do téhle kategorie věcí, kterými stát hází klacky pod nohy drobným podnikatelům, patří třeba i povinné pořízení závodních lékařů, které si podnikatel musí najímat a platit, pokud má víc než 20 zaměstnanců. Podnikatelé, a nejen ti v gastronomii, tak doplácejí na to, čemu se už stále častěji říká agresivní byrokracie.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.08.2017 19:465.337/5.337