Zisk skupiny Pivovary Staropramen, která je dvojkou na českém trhu, v roce 2021 klesl o čtrnáct procent na 398 milionů korun. Skupině naopak vzrostly tržby za prodej výrobků a zboží o 520 milionů korun na 9,89 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 5,5 procenta.
Vyplývá to z výroční zprávy umístěné ve Sbírce listin. Koncern kromě pivovaru Staropramen provozuje také ostravský pivovar Ostravar nebo chorvatskou společnost Zagrebačka Pivovara, který vaří pivo značky Ožujsko. Skupina v roce 2021 prodala 5,6 milionu hektolitrů piva. V meziročním srovnání to bylo o 330 tisíc hektolitrů více, což je nárůst o 6,3 procenta.
Skupina na českém trhu kromě českých piv značky Staropramen, Braník, Ostravar nebo Mustang nabízí také belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe. Od roku 2021 prodává také irská piva Guinness a Kilkenny.
Ukazatel EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, v roce 2021 meziročně stoupl o 7,1 procenta na 1,96 miliardy korun.
„Skupině se podařilo vylepšit tento ukazatel, i když po velkou část roku platila přísná omezení spojená s pandemií covid-19,“ uvádí výroční zpráva.
Ta také uvádí, že skupina kvůli pandemii koronaviru v roce 2021 částečně i úplně zastavila produkci sudového a tankového piva do restaurací a hospod a přešla na produkci piva v lahvích a plechovkách. Kvůli pandemii ale nepřistoupila k úplnému zastavení výroby a provozu pivovarů.
Skupina naopak loni rozhodla o ukončení výroby v Pardubickém pivovaru k 31. březnu letošního roku. Její část patrně přesune do pivovaru Ostravar. Valná hromada o tom rozhodla na konci loňského prosince. O ukončení výroby rozhodla proto, že v důsledku pandemie a vypuknutí války na Ukrajině nemohla uskutečnit své plány na rozšíření nabídky regionálních značek i navýšení produkce skupiny.
Celá skupina v roce 2021 měla přes 1600 zaměstnanců. Mateřskou společností celé skupiny je nadnárodní společnost Molson Coors Beverage Company, která patří k největším pivovarnickým společnostem na světě. Podle výroční zprávy zařadila značku Staropramen mezi své čtyři celosvětově nejdůležitější značky.
České pivovary podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven v roce 2021 uvařily 19,6 milionu hektolitrů piva, meziročně o 2,8 procenta méně. Snížila se také spotřeba piva na jednoho obyvatele ze 135 litrů v roce 2020 na 129 litrů. Objem výroby i spotřeba na hlavu klesaly druhým rokem.
Na jednom místě
948 pivovarů
17.988 piv
10.655 pivních zpráv
Sledujte s námi
boom pivovarů
STAHUJTE
mobilní aplikaci
České pivovary
Ve druhé polovině 19. století začali obyvatelé pražského předměstí Smíchov pociťovat, že jim chybí pivo. Vařilo se jen v centru, což nestačilo. I vzchopili se smíchovští podnikatelé k činu a 23. října 1869 založili na vltavském břehu akcionářský pivovar. Stojí tam a vaří dodnes. Už za tři roky otevřeli na dvoře restauraci Na verandách. Také je tam dodnes a můžete do ní zaskočit.
● Proslulé jméno Staropramen dostal pivovar až v roce 1913 po jednom ze svých piv. Prosperoval a v roce 1932 už byl největším výrobcem pěnivého moku u nás. Ten pravý kvas však měl teprve přijít. V předválečných letech 1933 až 1937 došlo k boomu. Vše se zvětšovalo a modernizovalo. Například přibyly varny a sudy nahradily ocelové tanky.
● Jenže vypukla válka a ta výrobě ani chvílím u půllitrů nepřeje. Přišel mír a s ním další rána – znárodnění. Staropramen byl začleněn do národního podniku Pražské pivovary. Ovšem pivo si Čechům netroufne vzít žádný režim… Na sklonku padesátých let se na své místo vrátily měděné kádě, které byly ukryty před nacisty. V roce 1960 překročila produkce milion hektolitrů za rok. A milionů přibývalo.
● Po revoluci v roce 1989 se národní podnik vrátil do podoby akciové společnosti. Proběhla monstrózní rekonstrukce, byla instalována jedna z nejlepších a největších varen v Evropě. Zvládne 3 000 000 hektolitrů piva ročně. Dnes je Staropramen součástí pivovarské skupiny MolsonCoors, vývozcem do 30 zemí a významnou hybnou silou pražského společenského života. Jeho curriculum vitae píšete i vy. Tak v sobě napěňte nějakou tu kapitolku. A ať má říz!
Zdroj:Stránky Pivovaru Staropramen, 2016
Více na stránkách pivovaru
Pivovar Staropramen |
Pivovary Staropramen a.s. |
Molson Coors Brewing Company |
průmyslový pivovar |
Nádražní 84 |
150 54 Praha-Smíchov |
Praha |
1869 |
Zdenek Havlena |
Zdeněk Lux |
2 500 000 hl (2018) |
+420 420 257 191 |
+420 257 191 288 |
28914694 / CZ28914694 |
www.staropramen.cz |
info@staropramen.cz |
Uvedené údaje určené pro obchodní styk jsou získané z veřejně dostupných zdrojů - stránek pivovaru, obchodního rejstříku nebo od zástupce pivovaru. |
Sortiment
Novinky
Seznamy
Galerie
Diskuse
Historie piva
Dělění piva
Provozovatel nenese žádnou odpovědnost za obsah příspěvků a podkladů uvedených přispěvateli. Pokud jste přesvědčeni, že cokoli na stránkách porušuje autorská práva, která vlastníte nebo spravujete, provozovatel po ohlášení dané skutečnosti příslušné dokumenty z webových stránek neprodleně odstraní. V souladu se zákonem o ochraně osobních údajů mají uživatelé právo žádat změnu nebo smazání osobních údajů, které jsou užívány neoprávněně.
Používání webových stránek a ostatních produktů projektu „České pivo - České zlato“ je podmíněno přijetím souhlasu s využíváním souborů cookies a potvrzením plnoletosti. V případě nesouhlasu s podmínkami stránky opusťte.